Jump to content
MAINOS

Onko lakossa mitään järkeä, jos ja kun...


sh jemi

Recommended Posts

A) Superilaiset ja mihinkään liittoon kuulumattomat sekä mahdollisesti yksityisen puolen hoitajat jäävät lakon ulkopuolelle?

cool.png Lakko todennäköisesti venyy monen kuukauden pituiseksi osaksi jo yllämainitusta syystä, mutta myös siitä syystä että lakko ottaa mallia lääkärilakosta, koska se oli niin tehokas ja toimiva

C) Ansiotulojen menetys on suuri etenkin lakon pitkittyessä. Meillä ainakin järjestätäytymättömiä ja superilaisia osastolla niin paljon, että turha kuvitellakaan "suojatyöhön" pääsevänsä

D) Monissa paikoissa tehdään jo nyt töitä lakkomiehityksellä ja hyvin homma toimii, koska ei uutta henkilökuntaa saa palkata.

E) Lakko ajoittuu joulun tietämille, jolloin monissa paikoissa on muutenkin sulkuja. Tällähän pilataan vain tehyläisten joulu...

F) Määräaikaisten sijaisten työsopimuksia ei jatketa lakon aikana...toki ne sitten uusitaan lakon jälkeen, mutta tuossa vaiheessa on jo ansaitut lomat hävitty (osa saattanut olla sijaisia jo 10 vuottakin)

Olen tämmöisiä pohdiskellut...toivottavasti en nyt kovia huutoja saa kanssaihmisiltä...

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

A) Superilaiset ja mihinkään liittoon kuulumattomat sekä mahdollisesti yksityisen puolen hoitajat jäävät lakon ulkopuolelle?

cool.png Lakko todennäköisesti venyy monen kuukauden pituiseksi osaksi jo yllämainitusta syystä, mutta myös siitä syystä että lakko ottaa mallia lääkärilakosta, koska se oli niin tehokas ja toimiva

C) Ansiotulojen menetys on suuri etenkin lakon pitkittyessä. Meillä ainakin järjestätäytymättömiä ja superilaisia osastolla niin paljon, että turha kuvitellakaan "suojatyöhön" pääsevänsä

D) Monissa paikoissa tehdään jo nyt töitä lakkomiehityksellä ja hyvin homma toimii, koska ei uutta henkilökuntaa saa palkata.

E) Lakko ajoittuu joulun tietämille, jolloin monissa paikoissa on muutenkin sulkuja. Tällähän pilataan vain tehyläisten joulu...

F) Määräaikaisten sijaisten työsopimuksia ei jatketa lakon aikana...toki ne sitten uusitaan lakon jälkeen, mutta tuossa vaiheessa on jo ansaitut lomat hävitty (osa saattanut olla sijaisia jo 10 vuottakin)

Olen tämmöisiä pohdiskellut...toivottavasti en nyt kovia huutoja saa kanssaihmisiltä...

9.10 saadaan vastauksia useimpiin kysymyksiin mitä ihmisillä on kysyttävää. Lakko kuitenkin luultavasti, jos edes tulee niin on kohdennettu paikkoihin, jossa suurin osa on tehyn jäseniä ja jossa työtaistelutoimenpide on maksajapuolelle kallis maksettava. Lakko strategioita on hiottu pitkään liitossa, joten turha panikoida niistä etukäteen ja varmasti aiemmista työtaisteluista on otettu opiksi, tietoa varmasti saadaan liitolta tulevaisuudessa lisää

. Aika epätodennäköistä että lakko venyisi useiksi kuukausiksi. Kuitenkin liittoon kuuluvat ovat voikeutettuja lakkoavustuksiin, mahdolliseen suojelutyöhön, lainoja voi siirtää etc... Joten kyllä jokaisella oikeasti niin halutessaan on mahdollista lakkoilla, jotta turvataa tulevaisuudessa laadukas hoitotyö Suomessa.

Jos teillä on suurin osa muissa liitoissa tai järjestäytymättöminä niin tuskin teidän yksikkö on mukana ns. suljettavissa paikoissa, joten ansiotulojen menetys koskee ainoastaan korotettua jäsenmaksua, joka ei todellakaan voi muodotua kenellekkään ongelmalliseksi. Tuskinpa hirveästi tulee lomien menetyksiä lakon aikana. Kannattaa käydä katsomassa Tehyn jäsen netti niin saa paljon tietoa asioista. Itsekkin sijainen ja tulevaisuus avoin/mietityttää, mutta jos nyt ei hoideta alan epäkohtia kuntoon niin milloin sitten???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

A) Superilaiset ja mihinkään liittoon kuulumattomat sekä mahdollisesti yksityisen puolen hoitajat jäävät lakon ulkopuolelle?

cool.png Lakko todennäköisesti venyy monen kuukauden pituiseksi osaksi jo yllämainitusta syystä, mutta myös siitä syystä että lakko ottaa mallia lääkärilakosta, koska se oli niin tehokas ja toimiva

C) Ansiotulojen menetys on suuri etenkin lakon pitkittyessä. Meillä ainakin järjestätäytymättömiä ja superilaisia osastolla niin paljon, että turha kuvitellakaan "suojatyöhön" pääsevänsä

D) Monissa paikoissa tehdään jo nyt töitä lakkomiehityksellä ja hyvin homma toimii, koska ei uutta henkilökuntaa saa palkata.

E) Lakko ajoittuu joulun tietämille, jolloin monissa paikoissa on muutenkin sulkuja. Tällähän pilataan vain tehyläisten joulu...

F) Määräaikaisten sijaisten työsopimuksia ei jatketa lakon aikana...toki ne sitten uusitaan lakon jälkeen, mutta tuossa vaiheessa on jo ansaitut lomat hävitty (osa saattanut olla sijaisia jo 10 vuottakin)

Olen tämmöisiä pohdiskellut...toivottavasti en nyt kovia huutoja saa kanssaihmisiltä...

Se on hyvä pohtia vaihtoehtoja. Strategiat ovat kunnossa Tehyssä. Lakossa tulee tulon menetystä ja sodissa menetetään henkiä.  

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse uskon, että yötaistelusta tulee lyhyt, mutta äärimmäisen tehokas. Jos ajaudutaan siihen pisteeseen, että joudutaan lakkoavustuksilla elämään, niin sitä kestää korkeintaan muutaman päivän-viikko.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF on tosi optimistinen. Viime lakoissa elin avustuksilla aika pitkän,tosin tein suojelutyötä, joten taloudellisesti pärjäsin joten kuten.

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF on tosi optimistinen. Viime lakoissa elin avustuksilla aika pitkän,tosin tein suojelutyötä, joten taloudellisesti pärjäsin joten kuten.

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

Kuten on jo todettu, lakkoavustusten varassa elämisen pituus riippuu lakkostrategian purevuudesta. Jos hyvin menee, lakko loppuu lyhyeen. Ja laskujen siirroista voi aina tarvittaessa neuvotella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF on tosi optimistinen. Viime lakoissa elin avustuksilla aika pitkän,tosin tein suojelutyötä, joten taloudellisesti pärjäsin joten kuten.

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

Lakko ei ole ainoa eikä tehokkain työtaistelumuoto. Itse asiassa lakko on epätodennäköinen vaihtoehto juuri siksi, että SuPer on puukottanut meitä selkään ja jättänyt yksin. Olen vakuuttunut siitä, että lakkoa ei tule ja jos lakkoavustuksilla eletään, niin se kestää muutaman päivän.

Olkaa ihmiset optimistisia ja unohtakaa nyt jo se vuoden 1995 lakko.  :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon ollut jo kauan sitä mieltä että jos tosissaan haluaa luulot pois niin ei muuta kun irtisanoutudu. Ja siirry välitysfirman palkkalistoille  :D Tulee takuulla kunnille/kaupungeille vielä kalliimmaksi, varsinkin jos tämä toteutetaan työpaikolla ihan suuremmilla porukoilla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon ollut jo kauan sitä mieltä että jos tosissaan haluaa luulot pois niin ei muuta kun irtisanoutudu. Ja siirry välitysfirman palkkalistoille  :) Tulee takuulla kunnille/kaupungeille vielä kalliimmaksi, varsinkin jos tämä toteutetaan työpaikolla ihan suuremmilla porukoilla..

Oiotaan nyt tätä sen verran että tässä mittakaavassa toteutetussa joukkoirtisanoutumisessa kenenkään ei tarvitsisi vaihtaa työpaikkaa koska pelkkä irtisanoutumisen uhka riittäisi. Sopimus syntyisi pikavauhtia ennen kuin kenenkään tarvitsisi marssia ulos työpaikaltaan. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon ollut jo kauan sitä mieltä että jos tosissaan haluaa luulot pois niin ei muuta kun irtisanoutudu. Ja siirry välitysfirman palkkalistoille  :) Tulee takuulla kunnille/kaupungeille vielä kalliimmaksi, varsinkin jos tämä toteutetaan työpaikolla ihan suuremmilla porukoilla..

Oiotaan nyt tätä sen verran että tässä mittakaavassa toteutetussa joukkoirtisanoutumisessa kenenkään ei tarvitsisi vaihtaa työpaikkaa koska pelkkä irtisanoutumisen uhka riittäisi. Sopimus syntyisi pikavauhtia ennen kuin kenenkään tarvitsisi marssia ulos työpaikaltaan. 

Nimen omaan. Ja jos siihen tilanteeseen työnantaja haluaa mennä, että ihmiset oikeasti marssisivat ulos työpaikoilta, niin se kestää korkeintaan päivän-pari ennen kuin työntekijöitä anellaan takaisin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

Niin...heräsipä mieleeni sellainenkin kysymys, että milloinkahan sitä voi vielä Tehystä erota? Voiko esim. enää silloin kun lakkovaroitus on annettu?Tekisi ns. superit.En kyllä varmaan itse kykene moista tekemään...nyt jo sapettaa osaston liittoon kuulumattomat sh:t.Ne on ne jotka eniten valittavat.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

Niin...heräsipä mieleeni sellainenkin kysymys, että milloinkahan sitä voi vielä Tehystä erota? Voiko esim. enää silloin kun lakkovaroitus on annettu?Tekisi ns. superit.En kyllä varmaan itse kykene moista tekemään...nyt jo sapettaa osaston liittoon kuulumattomat sh:t.Ne on ne jotka eniten valittavat.

Liitosta voi erota milloin tahansa. Jos eroaa lakkovaroituksen antamisen jälkeen, niin sellaisen tempauksen seurauksena ei ihan heti liiton jäseneksi voi liittyä jos mieli sattuu muuttumaan myöhemmin. Tulee varmasti pari vuotta karenssia ainakin.

Ja se on kova paikka silloin jos Tehy päättää, että sen paikallisesti sopimat asiat (esim. Husissa 47 euron hälytysraha) koskevat vain liittoon kuuluvia. Sellainen on täysin mahdollinen vaihtoehto.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä ei kovin suurta uskoa (valitettavasti) lakon purevuuteen ole. Tällä hetkellä tukijoukot on todella vähissä, mikäli kansan moraalista tukea ei oteta huomioon ja suojelutyö todella vie terävimmän särmän lakon vaikutuksesta. Henkilökohtaisesti uskon, että todelliset kunnon palkankorotukset saadaan vasta sitten, kun eri työpaikat rupeavat kilpailemaan palkka- ja muilla eduilla Ruotsin malliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä ei kovin suurta uskoa (valitettavasti) lakon purevuuteen ole. Tällä hetkellä tukijoukot on todella vähissä, mikäli kansan moraalista tukea ei oteta huomioon ja suojelutyö todella vie terävimmän särmän lakon vaikutuksesta.

Työtaistelu voidaan toteuttaa myös siten, että suojelutyö ei ole ongelma. Ja työtaistelusta saadaan äärimmäisen tehokas jos halutaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua huolettaa mahdollisessa tulevassa lakossa eniten työsopimuksen katkeaminen. Olen ollut töissä sijaisena 2,5 vuotta samalla osastolla määräaikaisilla työsopimuksilla. Sopimusten välillä ei ole ollut katkoa, mutta nyt seuraava soppari loppuis 31.12 ja jos silloin ollaan lakossa, niin miten sitten käy? Soppari katkeaa ja lomat palaa vai? Entäs voinko allekirjoittaa uuden sopparin ennen lakon alkua?? Useinhan olen saanut seuraavan sopparin jo hyvissä ajoin ennen voimassa olevan sopparin loppumista. Täytyy kyllä sanoa, että jos lakon takia palaa lomat, niin kyllä se ottaa päähän! Sijaisen asema lakon aikana taitaa olla aika huono..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nii et jätetään ne potilaiden iv-lääkkeet  perushoitajille? Ne paikat jossa lakkoilu on oikeasti mahdollista täydellä panostuksella nii ok, mutta muualla ei me voida vaarantaa potilaiden henkiä kuitenkaan, eli suojatyötä on tehtävä tällaisissa paikoissa ja eikös siinäki ole joku minimimiehitys olemassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF on tosi optimistinen. Viime lakoissa elin avustuksilla aika pitkän,tosin tein suojelutyötä, joten taloudellisesti pärjäsin joten kuten.

Nyt osaston lähihoitajat ovat töissä ja työnantaja voi palkata lisää heitä lakossa olevien sh:den tilalle. Sh:t eivät siis tee paljoakaan suojelutyötä käytännössä, ainakin vähemmän kuin ed. lakoissa. Minun talouteni romahtaa.

Käsittääkseni lakossa olevan tilalle ei voida palkata ketään. Liikettä Superin ja Tehyn välillä käy, mutta eiköhän valtaosa kuitenkin hoitajista ole Tehyläisiä, joten lakko puree varmasti kun sen vielä kohdentaa oikeeseen paikkaan.Kun ja jos lakko tulee, tuskin siitä nyt kuukautta pitempää

tulee.Voihan se olla talouden hetkellinen heikennys ja lomien menetystä, mutta jos tavoitteeseen haluaa päästä l.palkkakuopasta pois niin eiköhän tämän kestä suojelutöineen.

Nyt kannattaa vaan olla mukana, muutoin jäämme tähän missä nyt olemme.Muutostahan ei synny jos ei sitä vaadita!

Olen kuulostellut ja en ole tavannut vielä ketään Superilaista, joka olisi heidän sopimukseensa tyytyväinen :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nii et jätetään ne potilaiden iv-lääkkeet  perushoitajille? Ne paikat jossa lakkoilu on oikeasti mahdollista täydellä panostuksella nii ok, mutta muualla ei me voida vaarantaa potilaiden henkiä kuitenkaan, eli suojatyötä on tehtävä tällaisissa paikoissa ja eikös siinäki ole joku minimimiehitys olemassa?

Suojatyössä kehitysvammaiset tekevät linnunpönttöjä. Lakon aikana tehtäisiin suojelutyötä. Suojelutyön kiertämiseen on keinoja, kuten esimerkiksi forumillakin mainittu joukkoirtisanoutuminen.

On monia työyksikköjä, joissa ei perushoitajienkaan paikallaolo auta. Esimerkkinä voin mainita oman yksikköni, jossa on 2 perushoitajaa ja 100 sairaanhoitajaa.

Turhauttavaa jankata moneen kertaan samasta asiasta, mutta MIKSI oi MIKSI te tunnutte olevan luovuttajia jo ennen kuin varsinaista taistelua on aloitettu. Toivottavasti päättäjätkin ymmärtävät tuon pointtisi että potilaita ei voi jättää hoitamatta ja myöntyvät vaatimuksiimme.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua huolettaa mahdollisessa tulevassa lakossa eniten työsopimuksen katkeaminen. Olen ollut töissä sijaisena 2,5 vuotta samalla osastolla määräaikaisilla työsopimuksilla. Sopimusten välillä ei ole ollut katkoa, mutta nyt seuraava soppari loppuis 31.12 ja jos silloin ollaan lakossa, niin miten sitten käy? Soppari katkeaa ja lomat palaa vai? Entäs voinko allekirjoittaa uuden sopparin ennen lakon alkua?? Useinhan olen saanut seuraavan sopparin jo hyvissä ajoin ennen voimassa olevan sopparin loppumista. Täytyy kyllä sanoa, että jos lakon takia palaa lomat, niin kyllä se ottaa päähän! Sijaisen asema lakon aikana taitaa olla aika huono..?

Jos määräaikainen työ- tai virkasuhde on sovittu päättymään lakon

aikana, henkilölle ei voida maksaa työttömyyspäivärahaa työ- tai

virkasuhteen aikana, vaan tällöin lakkopäiviltä maksetaan lakkoavustusta

ja työpäiviltä (suojelutyö) maksetaan tuntipalkan mukaista palkkaa.

Työsuhteen päättymisen jälkeen hänelle maksetaan

työttömyyspäivärahaa, koska henkilön työttömyys ei johdu lakosta, vaan

työsuhteen ennalta sovitusta päättymisestä. Edellä sanottu koskee myös

työsulkua.

Eli kannattaa hommata se jatkosoppari. Rohkeasti kuitenkin uskoisin, että 31.12 ei olla lakossa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turhauttavaa jankata moneen kertaan samasta asiasta, mutta MIKSI oi MIKSI te tunnutte olevan luovuttajia jo ennen kuin varsinaista taistelua on aloitettu. Toivottavasti päättäjätkin ymmärtävät tuon pointtisi että potilaita ei voi jättää hoitamatta ja myöntyvät vaatimuksiimme.

Nimenomaan Focce. Tulen juuri Tehyn kokouksesta ja taisteluhenki on korkealla!

Luotetaan Tehyn päättäjiin ja odotellaan kärsivällisesti heidän ohjeistuksiaan!

Tällä kertaa hoitajat sanelevat ehdot!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt malttia. Turha kuluttaa energiaa tuohon spekulointiin. Lakko hoituu ajallaan, mikäli sinne asti joudutaan.

Taitaa kyllä KT taittua ilman, että lakkotoimia päivääkään toteutetaan. Kunhan valtuusto lyö ensi viikolla kortit pöytään niin homma on sitä myöden selvä.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...