Jump to content
MAINOS

Joukkoirtisanoutuminen


-VF-

Oletko allekirjoittanut joukkoirtisanoutumispaperin?  

141 ääntä

  1. 1. Oletko allekirjoittanut joukkoirtisanoutumispaperin?

    • Kyllä
      68
    • En
      16
    • Mietin vielä
      7
    • En kuulu TEHYyn
      17
    • Joku muu, mikä?
      42


Recommended Posts

Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä, että kuinka lakosta ei ole mitään hyötyä ja kuinka rahat vain menevät kun lakkoillaan yms. Tehyn valtuusto kokoontuu 9.10. pohtimaan lakkoasioita, joten heitetään ajatusleikkinä tällainen vaihtoehto:

Mitä jos Tehy ottaisi käyttöön järeämmät keinot, eli joukkoirtisanoutumisen? Jos kaikkien yliopisto- ja keskussairaaloiden Tehyläiset ilmoittaisivat, että me irtisanoudumme töistämme tiettynä päivänä jollei vaatimuksiimme suostua, niin olisitteko valmis sellaiseen? Tällainen työtaistelu ei kestäisi pitkään. Koko yhteiskunta olisi polvillaan tämän seurauksena. Työnantajalla ja valtiovallalla ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin suostua kaikkiin vaatimuksiin. Ja tällainen lakko ei montaa päivää kestäisi.

Ja tämä koskisi kaikkia erikoisaloja, mitään ei säästeltäisi vaan annettaisiin palaa täysillä.

Tietysti lakko ei loppuisi ellei kaikkia irtisanoutuneita työntekijöitä otettaisi töihin takaisin siten, että heidän työsuhteensa katsottaisiin jatkuneen katkeamatta. Tällainen lakko ei kestäisi montaa päivää.

Kuinka moni olisi valmis aikuisten oikeasti tällaiseen?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 489
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hmm, määräaikaisille, joille ei ole annettu irtisanomisaikaa, voi olla hankaluutensa jos kyseeseen tulee joukkoirtisanoutuminen? Varmasti työnantajan puolelta asia ei ole neuvoteltavissa...

No määräaikaiset eivät välttämättä voisi tähän osallistua. Se ei tullutkaan mieleen.  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhuimme kerran työpaikalla tästäkin mahdollisuudesta, eikä sitä kukaan tyrmännyt. Työkaveri kertoi olleensa jossain ulkomailla töissä (maata en muista). Siellä tapahtui joukkoirtisanoutuminen ja kummasti tämän jälkeen palkka-asiat korjaantuivat samoin työolot.. ja kaikki saivat pitää jopa työpaikkansa...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olisin valmis vaikka "oikeastikin" irtisanoutumaan, mutta aika pessimistisesti suhtaudun siihen että niinköhän tuohon tarpeeksi porukkaa saataisiin mukaan. "Vajaalla miehityksellä" tuo menisi metsään ja aika lujasti..

Olisiko kyseessä muuten laiton työtaistelutoimi jos kehotus tulisi liitolta, eikä yksittäiseltä työntekijältä?

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olisin valmis vaikka "oikeastikin" irtisanoutumaan, mutta aika pessimistisesti suhtaudun siihen että niinköhän tuohon tarpeeksi porukkaa saataisiin mukaan. "Vajaalla miehityksellä" tuo menisi metsään ja aika lujasti..

Olisiko kyseessä muuten laiton työtaistelutoimi jos kehotus tulisi liitolta, eikä yksittäiseltä työntekijältä?

Joukkoirtisanoutuminen on laillinen työtaistelutoimenpide. Tässä ei olisi mitään menetettävää kenelläkään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuorena ja sinkkuna olisin valmis. Lähtisin oikopäätä ulkomaille. Nyt pakko miettiä muitakin kuin itseä = perhettä. Lakkoon valmis mutta irtisanoutumaan ei.

Tai jos voittaisin lotossa ni sit tekisin sen heti  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhuimme kerran työpaikalla tästäkin mahdollisuudesta, eikä sitä kukaan tyrmännyt. Työkaveri kertoi olleensa jossain ulkomailla töissä (maata en muista). Siellä tapahtui joukkoirtisanoutuminen ja kummasti tämän jälkeen palkka-asiat korjaantuivat samoin työolot.. ja kaikki saivat pitää jopa työpaikkansa...  ;D

Ruotsissa tätä on käytetty menestyksellä. Palkkaa tuli niin että heilahti. Ja nopeasti.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka moni olisi valmis aikuisten oikeasti tällaiseen?

Ideana varmasti tehokas, mutta suomalaiseen "yhteiskuntarauhaan" sopimaton. Aikuisten oikeasti tuo ei koskaan tulisi onnistumaan, koska solidaarisuudellakin on rajansa. Valitettavasti, toisaalta.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuorena ja sinkkuna olisin valmis. Lähtisin oikopäätä ulkomaille. Nyt pakko miettiä muitakin kuin itseä = perhettä. Lakkoon valmis mutta irtisanoutumaan ei.

Siis tämähän on eri asia kuin irtisanoutuminen yleensä. Tämä on työtaistelutoimenpide jonka jälkeen kaikki palaisivat takaisin töihin niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Irtisanoutumisen vuoksi ei menettäisi mitään etuja, toimia jne.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka tahansa voi sanoa itsensä irti milloin vain haluaa, oli lakko tai ei... sitä ei voi katsoa laittomaksi työtaistelutoimeksi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana varmasti tehokas, mutta suomalaiseen "yhteiskuntarauhaan" sopimaton. Aikuisten oikeasti tuo ei koskaan tulisi onnistumaan, koska solidaarisuudellakin on rajansa. Valitettavasti, toisaalta.

Kyseessä on laillinen työtaistelutoimenpide johon jokaisella on oikeus. Se, että keino on radikaalista päästä on sivuseikka.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin valmis, mut ei oo sitä vakituista työtä... ;D Voin kuvitella, että tietyn ikäiset naiset ei uskaltais irtisanoutua. Mut luulis ainakin niiden kaikkien insinöörien vaimojen uskaltautuvan tähän?

Mut tää ois ehkä tehokkain ja melko välttämätön, koska sitä paskaa sataa niskaan ja osa ei tule millään kestämään yleisön painostusta pitkässä lakossa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm, määräaikaisille, joille ei ole annettu irtisanomisaikaa, voi olla hankaluutensa jos kyseeseen tulee joukkoirtisanoutuminen? Varmasti työnantajan puolelta asia ei ole neuvoteltavissa...

Itseasiassa minäkin olen määräaikainen, mutta kukaan ei mua väkisin tule töihin hakemaan jos päätän irtisanoutua! Toki todennäköisesti menetän siinä lomarahat mutta mitä sitten... ;D

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana varmasti tehokas, mutta suomalaiseen "yhteiskuntarauhaan" sopimaton. Aikuisten oikeasti tuo ei koskaan tulisi onnistumaan, koska solidaarisuudellakin on rajansa. Valitettavasti, toisaalta.

Kyseessä on laillinen työtaistelutoimenpide johon jokaisella on oikeus. Se, että keino on radikaalista päästä on sivuseikka.  8)

Irtisanoutuminen on aina laillinen toimenpide, eikä sitä työtaistelu muuksi muuta. Mä vain epäilen vahvasti sen realistista onnistumisen mahdollisuutta. Mutta mä olenkin pessimistipaska  ;D

Se, että keino on radikaali, ei todellakaan vähennä sen käyttökelpoisuutta - päinvastoin. Haasteena vain on, että miten "joka ainoa" saadaan vakuuttuneeksi sen voimasta ja miten "joka ainoalle" saadaan viestitettyä sen tärkeydestä.

Ajatusleikistä pidän kyllä suunnattomasti!

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka tahansa voi sanoa itsensä irti milloin vain haluaa, oli lakko tai ei... sitä ei voi katsoa laittomaksi työtaistelutoimeksi..

Mutta entä jos kehotus siihen tulee liitolta, eikö se silloin ole eriasia...?

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Irtisanoutuminen on aina laillinen toimenpide, eikä sitä työtaistelu muuksi muuta. Mä vain epäilen vahvasti sen realistista onnistumisen mahdollisuutta. Mutta mä olenkin pessimistipaska  ;D

Mä olen ehkä kapeakatseinen, mutta mä en mitenkään ymmärrä miksei kaikki olisi valmiita tällaiseen? Eihän tässä ole mitään menetettävää jos lakko lopetetaan sellaisella sopimuksella jossa kaikkien irtisanoutuneiden työsuhde jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Se, että keino on radikaali, ei todellakaan vähennä sen käyttökelpoisuutta - päinvastoin. Haasteena vain on, että miten "joka ainoa" saadaan vakuuttuneeksi sen voimasta ja miten "joka ainoalle" saadaan viestitettyä sen tärkeydestä.

Ajatusleikistä pidän kyllä suunnattomasti!

Mä niin toivon, että tällaiseen mentäisiin. Näytettäisiin koko kansalle, että Tehyssä on munaa.  8)[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 01.10.07 - klo:21:40


Kuka tahansa voi sanoa itsensä irti milloin vain haluaa, oli lakko tai ei... sitä ei voi katsoa laittomaksi työtaistelutoimeksi..

Mutta entä jos kehotus siihen tulee liitolta, eikö se silloin ole eriasia...?

Jos tämä kehotus tulee liitolta, niin silloin kyseessä on puhdasverinen työtaistelutoimenpide. Aivan samalla tavalla kuin lakko.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos Tehy ottaisi käyttöön järeämmät keinot, eli joukkoirtisanoutumisen? Jos kaikkien yliopisto- ja keskussairaaloiden Tehyläiset ilmoittaisivat, että me irtisanoudumme töistämme tiettynä päivänä jollei vaatimuksiimme suostua, niin olisitteko valmis sellaiseen?

Jos Tehy tämän liikkeen todella tekisi niin kumartaisin erittäin syvään, peruisin kaikki vanhat pahat puheet ja ehdottaisin tehyn päättäjille Mannereheimin ristiä miehekkäistä otteista työtaistelussa.

KYLLÄ, olisin ehdottomasti valmis irtisanoutumiseen vaikka en yliopistollisessa työskentelekään, jos vapaaehtoisia irtisanoutujia tarvitaan niin tässä olis yksi tarjolla!!

Ajatusleikistä pidän kyllä suunnattomasti!

Mä niin toivon, että tällaiseen mentäisiin. Näytettäisiin koko kansalle, että Tehyssä on munaa.  8)

Maksaisin mitä vaan että saisin olla katsomassa Palomäen leukaperiä kun Tehy ilmoittaa tuosta irtisanoutumisesta... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ehkä kapeakatseinen, mutta mä en mitenkään ymmärrä miksei kaikki olisi valmiita tällaiseen? Eihän tässä ole mitään menetettävää jos lakko lopetetaan sellaisella sopimuksella jossa kaikkien irtisanoutuneiden työsuhde jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Iso joukko kuitenkin pelkää sitä entä jos -vaihtoehto - kyse on tavallaan luonnollisesta itsesuojeluvaistosta. Kyllähän se kysyy suunnatonta luottamusta neuvottelijoita kohtaan, että jaksaa uskoa tuollaisen sopimuksen syntymiseen, vaikka järki sanoo ettei muuta vaihtoehtoa olekaan.

Lopulta ihmiset eivät kuitenkaan tee päätöksiä mitenkään rationaalisin perustein, vaan tunnepohjalta. Suurin osa meistä kuitenkin kuvittelee olevansa kovin rationaalisia...

Työtaistelutoimenpiteenä - siis liiton masinoimana - olisin itse valmis joukkoirtisanoutumiseen. Vaikka vanhaa paikkaa ei saisikaan takaisin, niin taatusti jonkin paikan kuitenkin  ;D

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuorena ja sinkkuna olisin valmis. Lähtisin oikopäätä ulkomaille. Nyt pakko miettiä muitakin kuin itseä = perhettä. Lakkoon valmis mutta irtisanoutumaan ei.

Tai jos voittaisin lotossa ni sit tekisin sen heti  ;D

Joukkoirtisanoutumisen voimahan perustuisinkin vain uhkaan ja joukon voimaan. Toki täytyisi varautua siihen että oikeasti joutuu irtisanoutumaan, mutta jos joukkoon saataisiin tarpeeksi porukkaa työnantajalla ei todellakaan olisi sellaiseen varaa, eikä näin ollen todellista irtisanoutumista tulisi.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm, määräaikaisille, joille ei ole annettu irtisanomisaikaa, voi olla hankaluutensa jos kyseeseen tulee joukkoirtisanoutuminen? Varmasti työnantajan puolelta asia ei ole neuvoteltavissa...

No määräaikaiset eivät välttämättä voisi tähän osallistua. Se ei tullutkaan mieleen.  ;D

Isoissa sairaaloissa määräaikaisia on kuitenkin pieni määrä verrattuna vakituisiin. Omalla osastollani ehkä viitisen määräaikaista vs 100 vakkaria.

Olisi varmasti aika järeä ase, varmaan olisi hyvä vaihtoehto nyt kun lammaslauma (SuPer) luisti velvollisuuksistaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

JOS kerran oman toimen lomineen ym. etuineen saisi takaisin työtaistelun päätyttyä, en epäröisi sekuntiakaan irtisanoa itseäni.

Vaikuttaisi kyllä tehokkaalta painostuskeinolta tuo työtaistelu, sikäli mikäli siihen saataisiin paljon väkeä mukaan. Kun nyt kuitenkin työpaikoilla on paljon määräaikaisia työntekijöitä jotka todennäköisesti eivät mukaan lähtisi, niin se taas söisi joukkoirtisanoutumisen tehoa...

Keikkalaisia varmaan työnantaja käyttäisi ihan sumeilematta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iso joukko kuitenkin pelkää sitä entä jos -vaihtoehto - kyse on tavallaan luonnollisesta itsesuojeluvaistosta. Kyllähän se kysyy suunnatonta luottamusta neuvottelijoita kohtaan, että jaksaa uskoa tuollaisen sopimuksen syntymiseen, vaikka järki sanoo ettei muuta vaihtoehtoa olekaan.

Totta. Mutta tässä tilanteessa ei ole sitä entä jos -vaihtoehtoa. Tämä ei yksinkertaisesti voi mennä pieleen.

Lopulta ihmiset eivät kuitenkaan tee päätöksiä mitenkään rationaalisin perustein, vaan tunnepohjalta. Suurin osa meistä kuitenkin kuvittelee olevansa kovin rationaalisia...

Mielestäni jokaisen tulisi vakavasti harkita joukkoirtisanoutumista yhtenä vaihtoehtona. Se on äärimmäisen tehokas työtaistelutoimenpide. Pelkkä uhka siitä, että tuhansia-kymmeniä tuhansia hoitajia on valmis irtisanomaan itsensä ellei jotain tapahdu ei ole asia jota voidaan sivuuttaa tuosta vaan.

Työtaistelutoimenpiteenä - siis liiton masinoimana - olisin itse valmis joukkoirtisanoutumiseen. Vaikka vanhaa paikkaa ei saisikaan takaisin, niin taatusti jonkin paikan kuitenkin  ;D

Liiton masinoimana minä tätä tarkoitinkin. Jos Tehy ilmoittaisi, että nyt uhataan joukkoirtisanoutumisella ja ollaan valmiita menemään loppuun asti, niin minä olen mukana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olisin työelämässä, niin ehdottomasti olisin valmis, äänestin sen mukaan. Kun kuitenkin nyt olen opiskelemassa toista alaa, niin käytännössä se ei olisi mahdollista. Se on kyllä varma, että joululomalla en lakonalaiseen työhön mene, jos sellainen kohdalle osuu. Ja suunnittelun alla on kannustuspaita mahdollisen työtaistelun ajaksi, sen kanssa on hyvä yliopistolla kulkea  ;D. Tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

JOS kerran oman toimen lomineen ym. etuineen saisi takaisin työtaistelun päätyttyä, en epäröisi sekuntiakaan irtisanoa itseäni.

Vaikuttaisi kyllä tehokkaalta painostuskeinolta tuo työtaistelu, sikäli mikäli siihen saataisiin paljon väkeä mukaan. Kun nyt kuitenkin työpaikoilla on paljon määräaikaisia työntekijöitä jotka todennäköisesti eivät mukaan lähtisi, niin se taas söisi joukkoirtisanoutumisen tehoa...

Nimen omaan lakko lopetettaisiin vain sillä ehdolla, että kaikki irtisanoutuneet palaavat töihin ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Keikkalaisia varmaan työnantaja käyttäisi ihan sumeilematta..

Varmasti, yrittäisi ainakin, mutta samaan aikaan asetettaisiin saarto ja hakukielto ko. työpaikoille. Tässä maassa ei taida olla yhtäkään keikkatyötä tarjoavaa firmaa joka tieten tahtoen alkaisi rikkomaan lakkoa lähettämällä keikkalaisia ko. paikkoihin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...