Mimmu Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Tällaisen löysin Jyty.n sivuilta: 1.10.2007 Kunta-alan sopimukset allekirjoitetaan 1.10. klo 16 Kunta-alan uudet virka- ja työehtosopimukset allekirjoitetaan tänään 1.10. klo 16 Helsingissä kuntatyönantajan ja palkansaajapuolen pääsopijajärjestöjen Kunta-alan unionin, JUKO:n ja KTN:n välillä Tehyn ja Superin muodostamaa TNJ:tä lukuunottamatta. TNJ:n toinen osapuoli eli Tehy, jonka valtuusto hylkäsi sopimuksen viime lauantaina, ei ole antanut Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerille lupaa erikseen allekirjoittaa sopimusta. SuPerilla on kuitenkin mahdollisuus liittyä neuvottelutulokseen muiden pääsopijajärjestöjen suostumuksella. Allekirjoitustilaisuudessa hyväksytään seuraavat kunnallisen yleisen työ- ja virkaehtosopimuksen 2007-2009 sopimukset: * kunnallisen teknisen henkilöstön työ- ja virkaehtosopimuksen 2007-2009 * pöytäkirjan samapalkkaisuuden edistämisestä ja palkkakilpailukyvyn ylläpitämisestä kunnissa ja kuntayhtymissä vuosina 2008 ja 2009 * pöytäkirjan kunnallisen alan työelämän kehittämisasioita koskevista neuvotteluista 2007. sairaanhoidon sekatyöläinen
voikukka Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mtv3 "Allekirjoitustilaisuudessa TNJ:n ja Superin puheenjohtaja Juhani Palomäki (kesk.) sanoi allekirjoittavansa sitoumuksen, ei vielä varsinaista sopimusta." Mielenkiintoisia kommentteja (HS);) "Työmarkkinajohtajien keskeinen tehtävä on pitää jäsenkunta niin sanotusti kartalla, eli ettei tilanne pääse luiskahtamaan käsistä" "Ei niistä säännöistä ota susikaan selvää." ;)
Veli valkoinen Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Totaalinen repeäminen! Kyllä noiden kommenttien perusteella kuntakentän palikat on täysin sekaisin ja hajallaan. Kaikki inkkaritkaan eivät tunnu olevan veneessä, kun sopimuksien sijasta yhtäkkiä allekirjoitetaan sitoumuksia. Palomäellä pitää kiirettä, kun ei ole ehtinyt mun sähköpostiinkaan vastata ;) - vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -
-VF- Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Ja tämä on sitten TNJ:n loppu. Selkäänpuukkotajia ei kaivata, joten ihme on, jos TNJ:n olemassaololle on tästä eteenpäin mitään edellytyksiä. Failure is always an option
Mimmu Posted October 1, 2007 Author Posted October 1, 2007 Mtv3 "Ei niistä säännöistä ota susikaan selvää." ;) Puhuu susi lampaan vaatteissa ;) sairaanhoidon sekatyöläinen
nysse Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 "Ei niistä säännöistä ota susikaan selvää." No itse on ollut niitä sääntöjä kirjoittamassa. Joten se siitä ja itsehän löi viimesen naulan TNJ-arkkuun allekirjoittamalla. Rinta rinnan marssimme.
Guest Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Toi Palomäki on kyllä jotain niin alhaisistakin alhaisinta paskasakkia, että mä en viittis alentuu edes sylkemään sen suuntaan. Pahempaa paskanpuhujaa ja takinkääntäjää on vaikea ihan äkkiseltään keksiäkään. Yäk! Vastenmielinen ihminen!
Jaakko79 Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Toi Palomäki on kyllä jotain niin alhaisistakin alhaisinta paskasakkia, että mä en viittis alentuu edes sylkemään sen suuntaan. Pahempaa paskanpuhujaa ja takinkääntäjää on vaikea ihan äkkiseltään keksiäkään. Yäk! Vastenmielinen ihminen! Ihminen??? Epäilen?
Teemu Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mielenkiintoisia kommentteja (HS):) "Tehyläiset menettivät mahdollisen 270€ joulurahan" Eli 0.30€/vrk tulevalta sopimuskaudelta! just just.... voi kyynel, miten mä selviin tästä yli :o Kiitos.
-VF- Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mielenkiintoisia kommentteja (HS):) "Tehyläiset menettivät mahdollisen 270€ joulurahan" Eli 0.30€/vrk tulevalta sopimuskaudelta! just just.... voi kyynel, miten mä selviin tästä yli :o Teemu, jouluun on vielä pitkä aika ja saattaapi käydä niin, että SuPerilaisten 270 euroa joulurahaa on pientä mitä me tullaan saamaan... Failure is always an option
Veli valkoinen Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mielenkiintoisia kommentteja (HS):) "Tehyläiset menettivät mahdollisen 270€ joulurahan" Eli 0.30€/vrk tulevalta sopimuskaudelta! just just.... voi kyynel, miten mä selviin tästä yli :o Teemu, jouluun on vielä pitkä aika ja saattaapi käydä niin, että SuPerilaisten 270 euroa joulurahaa on pientä mitä me tullaan saamaan... Puhumattakaan siitä, että tuo jouluraha on nöyryyttävintä mitä hyväuskoisille hölmöille voi ylipäänsä täkynä tarjota. "Ottakaa lapset tästä vähän karkkia, niin setä vie teidän pleikkarin kaniin." - vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -
-VF- Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mielenkiintoisia kommentteja (HS):) "Tehyläiset menettivät mahdollisen 270€ joulurahan" Eli 0.30€/vrk tulevalta sopimuskaudelta! just just.... voi kyynel, miten mä selviin tästä yli :o Teemu, jouluun on vielä pitkä aika ja saattaapi käydä niin, että SuPerilaisten 270 euroa joulurahaa on pientä mitä me tullaan saamaan... Puhumattakaan siitä, että tuo jouluraha on nöyryyttävintä mitä hyväuskoisille hölmöille voi ylipäänsä täkynä tarjota. "Ottakaa lapset tästä vähän karkkia, niin setä vie teidän pleikkarin kaniin." Niinpä. Ei tuota joulurahaa tyhjästä repäisty, vaan se kikkailtiin muiden korotusten maksujen kustannuksella. Eli ei kukaan saa mitään ylimääräistä rahaa, se vaan otettiin muualta ja maksetaan kerrallaan joulukuussa. Kuinka moni olisi mennyt siihen lankaan, että päiväpalkkaa olisi nostettu 30 sentillä tai kuukauspalkkaa kuudella eurolla ja alkanut hihkumaan kuinka hyvä diili saatiin aikaan? Tehyssä ei olla niin tyhmiä. Failure is always an option
Telaketju Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Mielenkiintoisia kommentteja (HS):) "Tehyläiset menettivät mahdollisen 270€ joulurahan" Eli 0.30€/vrk tulevalta sopimuskaudelta! just just.... voi kyynel, miten mä selviin tästä yli :o Teemu, jouluun on vielä pitkä aika ja saattaapi käydä niin, että SuPerilaisten 270 euroa joulurahaa on pientä mitä me tullaan saamaan... mistäs tiedät mitä vaaditaan?ja se on eri asia mitä saadaan.en halua olla pessimisti,mutta ottakaan vaari sanoistani:muistakaa miten meille kävi 95 ja esim miten kävi spal 95 ja 97-98 lakoissa. "to ride,shoot straight and speak the truth"
-VF- Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 mistäs tiedät mitä vaaditaan?ja se on eri asia mitä saadaan.en halua olla pessimisti,mutta ottakaan vaari sanoistani:muistakaa miten meille kävi 95 ja esim miten kävi spal 95 ja 97-98 lakoissa. 1995 saatiin seitsemän prosentin palkankorotus työnantajan tarjoamaan palkkaan verrattuna. 15 vuoden kokemuslisä sai viisi vuotta jatkoaikaa. Koskaan sen jälkeen ei työnantaja tarjonnut palkanalennusta. Että niin siinä kävi. Toki jotain menetettiinkin, mutta lama-aikana ei voi kaikkea saada. Palomiesten touhuja mä en ole koskaan ymmärtänyt. :o Failure is always an option
Telaketju Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 mistäs tiedät mitä vaaditaan?ja se on eri asia mitä saadaan.en halua olla pessimisti,mutta ottakaan vaari sanoistani:muistakaa miten meille kävi 95 ja esim miten kävi spal 95 ja 97-98 lakoissa. 1995 saatiin seitsemän prosentin palkankorotus työnantajan tarjoamaan palkkaan verrattuna. 15 vuoden kokemuslisä sai viisi vuotta jatkoaikaa. Koskaan sen jälkeen ei työnantaja tarjonnut palkanalennusta. Että niin siinä kävi. Toki jotain menetettiinkin, mutta lama-aikana ei voi kaikkea saada. Palomiesten touhuja mä en ole koskaan ymmärtänyt. :o työtaistelu sekin oli.jos palomiehet olisivat hajoittaneet liittonsa ja ottaneet pääkaunkiseudulle tarjotun lisän,olisi puhuttu MERKITTÄVÄSTÄ korotuksesta.mutta toki pitää olla solidaarinen ja sanoa ei kiitos,jos eivät maalaiset saa samaa.siis totuus oli kuitenkin se että HKI,Esbo ja Vanda ajoivat enempi keikkaa kuin muu Suomi yhteensä. "to ride,shoot straight and speak the truth"
Morte Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Parempaan olisi palomiehillä ollut mahdollisuuksia. Lakkostrategia on vain niin merkittävä osa lakon onnistumisessa. Emme vielä tiedä mikä on TEHY:n lakkostrategia, mutta itse olen mielessäni pyöritellyt aiempaa lääkärilakkostrategiaa, joka oli kyllä pitkäaikainen mutta lopputulos oikea. Kuten Osku aiemmin totesi että lääkärit olisivat aivan hyvin voineet jatkaa lakkoilua vielä yli vuoden. Periaatteessa samantyyppisellä lakkostrategialla on hyvä hoitaa tätä hoitajien lakkoa eteenpäin rasittamatta pahasti lakkokassaa ja rikkomatta suojatyövelvoitetta. Saas nähdä millaisen sotasuunnitelman TEHY:n johto on viritellyt. TEHY:n työtaistelun alku on ainakin näyttänyt hyvältä, hallitulta ja itsevarmalta.
onni Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Parempaan olisi palomiehillä ollut mahdollisuuksia. Lakkostrategia on vain niin merkittävä osa lakon onnistumisessa. Emme vielä tiedä mikä on TEHY:n lakkostrategia, mutta itse olen mielessäni pyöritellyt aiempaa lääkärilakkostrategiaa, joka oli kyllä pitkäaikainen mutta lopputulos oikea. Kuten Osku aiemmin totesi että lääkärit olisivat aivan hyvin voineet jatkaa lakkoilua vielä yli vuoden. Periaatteessa samantyyppisellä lakkostrategialla on hyvä hoitaa tätä hoitajien lakkoa eteenpäin rasittamatta pahasti lakkokassaa ja rikkomatta suojatyövelvoitetta. Saas nähdä millaisen sotasuunnitelman TEHY:n johto on viritellyt. TEHY:n työtaistelun alku on ainakin näyttänyt hyvältä, hallitulta ja itsevarmalta. Suojatyöpakko... Tämä on se murhe, mikä syö pohjaa lakolta. Ja sen teholta. Palomiehilläkin oli samaa murhetta. Eihän se yhteiskuntaa hirveästi haitannut, kun esimiehet veti toppahousut jalkaan ja teki vuorokausi töitä/ vuorokausi vapaata rytmillä hommat. Ja SAKU-keikat ajo yksityiset. Eihän ihmisiä juuri edes kiinnosta hoitoala/ pelastusala muutakuin silloin kun itsellä on hätä. Ja lakkojen aikanakin apua kyllä saa. Sympatiaa ihmiset voivat tuntea, mutta kun aletaan puhua veroprosentin korotuspaineista palkankorotuksissa, niin sympatialle tulee raja. Super veti maton Tehyltä alta ja pahasti. Luulis hävettävän. Kyllä lakolla varmasti nytkin haittaa saadaan aikaiseksi yhteiskunnalle, mutta totuus lienee valitettavasti se, että juurikaan lisärahaa ei tule tippumaan. Mua potuttaa suunnattomasti sekin, että yksityissektorin sakumiehille ei edelleenkään saada palkkoja vastaamaan varallaolon sitovuutta. Ja sitä varalla-oloa kun on. Paljon.
Jaakko79 Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Parempaan olisi palomiehillä ollut mahdollisuuksia. Lakkostrategia on vain niin merkittävä osa lakon onnistumisessa. Emme vielä tiedä mikä on TEHY:n lakkostrategia, mutta itse olen mielessäni pyöritellyt aiempaa lääkärilakkostrategiaa, joka oli kyllä pitkäaikainen mutta lopputulos oikea. Kuten Osku aiemmin totesi että lääkärit olisivat aivan hyvin voineet jatkaa lakkoilua vielä yli vuoden. Periaatteessa samantyyppisellä lakkostrategialla on hyvä hoitaa tätä hoitajien lakkoa eteenpäin rasittamatta pahasti lakkokassaa ja rikkomatta suojatyövelvoitetta. Saas nähdä millaisen sotasuunnitelman TEHY:n johto on viritellyt. TEHY:n työtaistelun alku on ainakin näyttänyt hyvältä, hallitulta ja itsevarmalta. Suojatyöpakko... Tämä on se murhe, mikä syö pohjaa lakolta. Ja sen teholta. Palomiehilläkin oli samaa murhetta. Eihän se yhteiskuntaa hirveästi haitannut, kun esimiehet veti toppahousut jalkaan ja teki vuorokausi töitä/ vuorokausi vapaata rytmillä hommat. Ja SAKU-keikat ajo yksityiset. Eihän ihmisiä juuri edes kiinnosta hoitoala/ pelastusala muutakuin silloin kun itsellä on hätä. Ja lakkojen aikanakin apua kyllä saa. Sympatiaa ihmiset voivat tuntea, mutta kun aletaan puhua veroprosentin korotuspaineista palkankorotuksissa, niin sympatialle tulee raja. Super veti maton Tehyltä alta ja pahasti. Luulis hävettävän. Kyllä lakolla varmasti nytkin haittaa saadaan aikaiseksi yhteiskunnalle, mutta totuus lienee valitettavasti se, että juurikaan lisärahaa ei tule tippumaan. Mua potuttaa suunnattomasti sekin, että yksityissektorin sakumiehille ei edelleenkään saada palkkoja vastaamaan varallaolon sitovuutta. Ja sitä varalla-oloa kun on. Paljon. Sata kertaa foorumilla toistettu, mutta vielä kerran suojelutyö velvoitetta ei ole työsopimussuhteisilla työntekijöillä, joita suurin osa hoitoalalla. Aiemmissa lakoissa suurinosa viroissa, joten tilanne toinen. Lakko organisatio päättä nykyisin kuka ja millä hinnalla voi tehdä suojelutyötä.Fakta on se että meidän pomoilla ei ole läheskään aina taitoa eikä varsinkaan riitävää resurssia että niiden varassa voitaisiin pyörittää yhtään mitään. Terveydenhuollon puolella ei ole vastaavaa resurssia yksityisellä, kuin saku puolella on, joten lakon onnistumisella on todellakin edellytykset. Super todellakin taas kerran kusi koko hoitoalan jaloille, mutta ennen kaikkea omille jaloilleen. Ei ole hirveä ihme että tulevaisuudessa hoitoalalla on yksi oikeasti jäsenistönsä etuja ajava järjestö Tehy. Palomäki on tehnyt kaikkensa jo pitkään haitatakseen hoitoalan liittojen yhteistyön, herran vaikuttimia ei voi kuin arvailla. Koko viime talvi ja kevät todettiin että Suomella menee taloudellisesti paremmin kuin koskaan, joten nyt on viimeinkin aika korjata vuosikausien epäsuhdanne palkkoihin. Rahaa on jos tahtoa löytyy. Saku puole surkat palkat ja varalla olo on todellakin asioita jota pitäisi korjata, mutta ne seuraavat kunta-alan palkkauksen perässä. Toki niiden korjaamiseen tuskin riittä nykyiset palkkaneuvottelut vaan vaativat lainsäädännön muuttumista. Varalla oloa ei missään nimessä pitäisi olla kiirellisessä sairaankuljetuksessa.
dino Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Kyllä lakolla varmasti nytkin haittaa saadaan aikaiseksi yhteiskunnalle, mutta totuus lienee valitettavasti se, että juurikaan lisärahaa ei tule tippumaan. Ei kannata olla niin pessimistinen. Liiton suunnalta tihkuu tietoa että lakko ei olisi enää ykkösvaihtoehto työtaistelutoimena vaan jotakin paljon järeämpää on luvassa... :D
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.