Jump to content
MAINOS

Nuoret hoitajat


Vieras: kirppu

Recommended Posts

Minkalaisia kokemuksia teilla on hoitajien suhtautumisesta nuoriin hoitajiin?Olen itse 21-vuotias lahihoitaja ja ollessani toissa vanhainkodissa minuun suhtauduttiin periaatteella "toi on noin nuori,ei toi mitaan osaa".Eraskin vanhempi hoitaja kulki perassani ja huomautteli joka asiasta.Hanen mielestaan en osannut edes vieda asukkaalle ruokaa huoneeseen oikeaoppisesti huh.gif.Lisaksi minulle "nakitettiin" kaikki ylimaaraiset hommat:esim. muiden asukkaiden peseminen vaikka olisin juuri itse pessyt omat 4 asukasta.Myos omaiset suhtautuivat minuun ammattitaitoani epaillen.Vaikka paidassani oli nimikyltti jossa hyvin selkeasti luki "lahihoitaja" omaiset tulivat kysymaan mista he mahdollisesti loytaisivat hoitajia...hmmm.Kertokaa omia kokemuksia ja mielellaan lukisin myos kommentteja vanhemmilta hoitajilta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 80
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ihminen joko osaa tehdä hommia tai sitten ei. Se, että on koulutettu hoitaja, ei ole tae siitä, että osaa. Perustiedot pitäis olla hanskassa ja kyky käyttää tietojaan. Sen kyllä näkee jo opiskeluaijan loppupuolella selkeästi kuka osaa ja kuka ei. Toki ajan kanssa moni oppii mutta tänäpäivänä kun paljon tarvitaan keikkalaisia niin ne "ajankanssaoppijat" tahtoo jäädä jalkoihin ja usein ilman töitä.

Omalla työpaikallani puskaradio kulkee ja opiskelijat, jotka ovat näppäriä tyyppejä, saavat kesätöitä varmasti. Sama koskee hoitajia. Vaikka hoitajapula alkaa pikkuhiljaa näkyä joillakin aloilla niin ei ne tumpulat siitä huolimatta töitä saa. Jo oppilasaikana pitäis osoittaa kiinnostusta siinä määrin, että muutkin näkee, että homma hoituu ja voi luottaa siihen, että työ tulee tehtyä.

Iällä ei ole merkitystä ainakaan meillä työnsaantiin. Meillä on ollut kesäisin 18-35 v. lähihoitajaopiskelijoita ja onpa ollut keikalla yli 55 v. saikkujakin.

Mutta..., valitettavasti..., myönnän itsekin syyllistyneeni siihen, että haeppa sinä nuoremmuuttasi.....

Toivottavasti löydät itsellesi mieluisen työpaikan! Ei kannata alistua aiheettomiin kettuiluihin ja nakitteluihin. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

.Vaikka paidassani oli nimikyltti jossa hyvin selkeasti luki "lahihoitaja" omaiset tulivat kysymaan mista he mahdollisesti loytaisivat hoitajia...

minä neuvon mielelläni mistä löytyy hoitajia ;)

eipä tarvitse itse vaivautua menemään viemään mummoa kuselle. O:-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhyvä

Minkalaisia kokemuksia teilla on hoitajien suhtautumisesta nuoriin hoitajiin?

Taikka vanhaan opiskelijaan...

Kautta aikojen on sairaalahierarkia toiminut niin, että nuoret taikka opiskelijat..juoksevat ja tuntuu ettei kukaan arvosta yms...Ajan myötä se arvostus lisääntyy, osaat varmasti viedä potilallle ruoan, --jos perässäsi kuljetaan voit siitä kauniisti huomauttaa. Muista oma asenne on tärkeä, hymyile vaikka kuinka ärsyttää ne komennot, sitten kun koet olevasi osaava ja oikeassa -sanot aina kauniisti asiasta. Ei ne montaa kertaa viitsi perässäsi kulkea. Mielestäni oma arvostus ja paikka täytyy aina ansaita työryhmässä.Mutta ei koskaan huonotuulisena, voit nuorena kuunnella sivusta, opit hiljaisen tiedon kautta toimimaan työryhmässä ja saat vielä arvostusta.Muista huumori, sillä saa ihmeitä aikaan ja ainakin helpottaa omaa oloa kun ajattelee, että hyväähän ne äitityyppihoitajat tarkoittaa.

Itse olen opiskellut "todella" vanhana sh-ksi ja perushoitajana olin noin 25-vuotta, sain opiskelijana samantyyppistä kohtelua kuin sinä, vaikka olisin osannut niitä itseäni 20 vee vuotta nuorempia ohjaajia monta kertaa neuvoa. Olen jo niin vanha että osaan olla nöyrä ja kaikkea osaamista en edes halunnut julkituoda...pääsin helpommalla...

Monta kertaa sitkeys palkitaan, ja alkaa ikävästikin työryhmästä löytyä ne hyvät asiat kunhan pääsee porukkaan sisään.keile noin 4 kk olla siinä paikassa, sitten jo tiedät hyvätkin puolet.Olen sen kokenut itse.

Asiaa olisi vaikka kuinka tästä aiheesta, mutta tässä jotain vinkkejä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No..mä oon sitten sattunut olemaan sellaisissa paikoissa, joissa on ollut huippuporukkaa..sillä en oo juurikaan törmänny moiseen kohteluun (viittaan alotukseen). Tosin oon ollu vasta yhteensä 5.ssä eri paikassa (harjottelussa ja/tai töissä) ja se ei paljon ookkaan se. Mutta yökkönen ja sairaanhyvä tossa jo puhuivatkin asiaa, varmaan odotettavissa kaikilla.. Toisaalta en väitä etteikö itteäkin olis joskus juoksutettu, mutta ite ainakin ollessani sijaisena jossain teen mielelläni sen minkä vain voin, enhän mä läheskään kaikkea osaakkaan joten sen mitä osaan niin teen vaikka se ei olis mitään maailman hohdokkainta. Et tälleen..

Peace  :P

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta valmistumisestani lähihoitajaksi on kulunut muutama vuosi ja kyllä sitä joutui/ joutuu luonnollisesti aina uutena ja nuorena työyhteisössä pikkusen ponnistelemaan jotta kunniotusta saa. Nykyisin Sh- koulun ohella teen keikkaa laitoksissa ja olen aina se uusi joka ei tiedä tavaroiden sijaintia ja tuntuu että saan toisinaan ne paskahommat joita osaston vakiväki ei innostu tekemään. Mutta kaikenlaisia työkokemusta tarvitaan, toisaalta simputustakaan ei tarvi sietää,eli jos teillä oli omat potskut on jaettu ja silti sait duunata muitten paskahommat päälle, oli asiassa jotain vikaa. Onneks työpaikkoja on monenlaisia :P

"You can't be as an tourist in your own life"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä olen ainakin sellasella osastolla missä olen ihan rauhassa saanut hommia tehdä, yhden pienen v..mäisen lausahduksen olen saanut. Mutta se on jäänyt ainoaksi.

Eli kyllä niitä hyviäkin paikkoja löytyy..

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työssäni aloittelevat sh:t saavat tottakai ne ikuiset lässyttäjät, jotka on käyneet aina ja ikuisesti laulamassa samoja ahdistuslaulujaan ja me keskitytään vain ja ainoastaan vaikeisiin masispotskuihin, muutenhan se olisi ammattitaidon hukkaamista.   <--voi vitutus. siinä ikärasismia tyypillisimmillään.. kyllä minun mielestäni aloitteleva hoitaja siinä parhaiten oppii, kun pääsee heti alusta asti "tosi toimiin", ei mitään turhanpäiväisiä länkytyksiä kuuntelemalla.  angry.png

Itse olen myös törmännyt ennakkoasenteisiin; nuorena hoitajana joutuu todellakin OSOITTAMAAN pätevyytensä ihan eri tavalla kuin mitä vaikka joku nelikymppinen, että tulee otetuksi tasavertaisena huomioon. Joka kerta kun menet uuteen paikkaan niin sama alusta.. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse menin töihin 19 v. lähihoitajana ja parin ensimmäisen viikon jälkeen (kun pääsi "sisälle" hommaan&tutustui työkavereihin) minut ainakin otettiin hyvin vastaan. Tein hommia siinä missä muutkin ja itse koin olevani tasavertainen työntekijä. Toki olihan niitä vanhempia hoitajia, jotka eivät oikein tahtoneet luottaa taitoihini. Mutta itse ainakin arvostin "vanhempien" ammattitaitoa ja myös menin heiltä reilusti kysymään jos en jotain asiaa tiennyt. Pianhan sitä sitten oltiin jo koulutetuimpana viikonlopuissa tai illoissa, joten kyllä minulle ainakin vastuuta annettiin siinä missä muillekin.

Toisaalta ymmärrän myös niitä "vanhempia" hoitajia. He ovat varmaan itsekin saaneet samanlaista "epäilevää" kohtelua, kun ovat itse aloittaneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Koitan ainakin itse olla syyllistymättä arvioimaan nuorien hoitajien tai ylipäänsä kenenkään työtä. Jos on jotakin negatiivista sanottavaa, se pitää osata sanoa niin, että toinen ei loukkaannu. Ei anna itsestään ja työpaikastaan kovin hyvää kuvaa, jos asiat sanotaan veemäisesti päin naamaa, kuiskutellaan takanapäin yms.

Muistetaanhan, että olemme itse oman työmme ja työpaikkamme markkinoijia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kahdessa harjoittelupaikassa on ollut vaikeuksia vanhempien työntekijöiden kanssa, jotka ilmeisesti tunsivat olonsa jotenkin uhkaavaksi.

Yksi nainen minulle sanoikin että hän on täällä etulyöntiasemassa koska on ollut töissä niin kauan!! Herranjestas kun mä olin vain harjoittelussa, en tunkemassa duuniin.

Nykyisessä työpaikassa taas minua pidetään yhtä ammattitaitoisena kun muitakin työntekijöitä. Me ollaan monesti puhuttu että meistä jokaisella on erikoistaitoja, yksi on hyvä jossain, toinen jossain muussa.. ikinä ei ole ollut mitään riitaa tai huonoa kohtelua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

oon 21 ja mua on aina kohdeltu hyvin...valmistuin vuonna 2002 ja syksyllä 2003 aloitin vakituisessa työpaikassa...Johon oli valittu paljon nuoria...talomme toiminta alkoi syyskuussa 2003 ja 650 hakijan joukosta valittiin 18 lhta joista 10 on alle 27...eli meitä ei ainakaan syrjitty ja homma toimii vaikka ollaankin nuoria ja vastavalmistuneita...Nuorilla riittää intoa ja työ ei maistu p....ta niinkui vois kuvitella 20 vuoden päästä...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: lillukka

heippa !

Ite olen ollut samassa hoitolaitoksessa 7 vuotta töissä, ja alusta asti on otettu hyvin vastaan. Tietysti on niitä iäkkäitä kaavoihin kangistuneita hoitajia joita ärsyttää uudet nuorekkaat, reippaat hoitaja lupaukset  :o kaikkea ei kannata ottaa kuuleviin korviinsa, pääasia että itse tietää tehneensä työn hyvin ja asukkaat / potilaat ovat tyytyväisiä, heitä varten siellä töissä ollaan.

Tsemppiä meille nuorille ja voimia iäkkäimmille  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tämä on vähän toisen käden tietoa, mutta liittynee aiheeseen. Eräs vanhempi, jo pitkään päivystyspolilla työskennellyt sh kertoi pitävänsä jo harjoittelijoinakin enemmän aikuisopiskelijoista verrattuna nuoriin, sillä "nämä nuoret ovat sitä Teho-osasto-porukkaa, halutaan vaan ajaa lujaa ambulanssilla."

Itse olen jo kolmekymppinen lh, mutta tunnen omituisesti sekoittuvani ns. nuorten hoitureitten kastiin, sillä tytöttely on ihan jokapäiväistä! :) (Sekä potilaiden että vanhempien hoitajien taholta)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla pelkästään hyviä kokemuksia miten näin nuorena ja vieläpä ei valmistuneena hoitsuna pääsee työporukkaan mukaan ja vastuuta saa mukavasti , rapsa vuoroo jne..  Vanhemmat antavat hyviä jippoja käytäntöön! Toivottavasti itsekkin sitten tulevaisuudessa on sit yhtä avoin kaikille uusille hoitajille  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla pelkästään hyviä kokemuksia miten näin nuorena ja vieläpä ei valmistuneena hoitsuna pääsee työporukkaan mukaan ja vastuuta saa mukavasti , rapsa vuoroo jne.. Vanhemmat antavat hyviä jippoja käytäntöön! Toivottavasti itsekkin sitten tulevaisuudessa on sit yhtä avoin kaikille uusille hoitajille ::)

Taas vilisöö jotain ihme termejä, "rapsavuoro"?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla pelkästään hyviä kokemuksia miten näin nuorena ja vieläpä ei valmistuneena hoitsuna pääsee työporukkaan mukaan ja vastuuta saa mukavasti , rapsa vuoroo jne.. Vanhemmat antavat hyviä jippoja käytäntöön! Toivottavasti itsekkin sitten tulevaisuudessa on sit yhtä avoin kaikille uusille hoitajille ::)

Taas vilisöö jotain ihme termejä, "rapsavuoro"?

Nakkivuoro, rapsavuoro, kymppivuoro, vastuuvuoro  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla pelkästään hyviä kokemuksia miten näin nuorena ja vieläpä ei valmistuneena hoitsuna pääsee työporukkaan mukaan ja vastuuta saa mukavasti , rapsa vuoroo jne..

Eiköhän se ole tulokkaan persoonasta suurimmalta osin kiinni miten otetaan porukkaan mukaan. Tietysti henkilökemiat, ammattitaito yms. seikat vaikuttavat asiaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä nuoret hoitajat saavat vastuuta joissain paikoissa hieman liikaakin  ::). Useimmiten syynä on se, että vanhemmat hoitajat haluavat sen vastuun jonkun toisen harteille  :P

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Eiköhän se ole tulokkaan persoonasta suurimmalta osin kiinni miten otetaan porukkaan mukaan. Tietysti henkilökemiat, ammattitaito yms. seikat vaikuttavat asiaan.

Kyllä se on työyhteisöstäkin kiinni. Itselläni on molemmanlaisia kokemuksia. Olen vielä melko nuori ja etenkin nuoren näköinen joten ulkonäön perusteella ammattitaitoani voisi helposti epäillä. Useimmiten on minut on silti otettu tosi hyvin vastaan ja ammattitaitooni on luotettu. Yhdessä paikassa minulle ei kuitenkaan annettu mitään vastuutehtäviä ja kaikki ideani olivat huonoja ja suurinpiirtein päälle puhuttiin ja korjattiin "virheellisiä" ajatuksiani.  Lopetin 2 kk kuluttua. Ehkä tilanne olisi korjaantunut ajan kanssa mutta innostukseni ehti kadota täysin. Vaihdoin nykyiseen työpaikkaani jossa olenkin viihtynyt todella hyvin.

Olen sitä mieltä että joillakin hoitajilla on vähän niinkuin "kutsumukseen" liittyvä ammattitauti. He kuvittelevat osaavansa kaiken parhaiten, haluavat huolehtia kaikesta ja luulevat että muut eivät tee mitään oikein. Nämä hoitajat ovat usein tunnontarkkoja ja ovatkin hyviä hoitajia siinä mielessä että ovat luotettavia työntekijöitä ja osaavat kyllä hoitotyön teknisesti. Enkä tarkoita että kaikki tunnontarkat hoitajat kuuluisivat tähän kaikkien muidenkin osaamisesta huolehtivien ryhmään, mutta joillakin on vähän oman vastuualueen rajat hämärtyneet ja käsitys omasta erinomaisuudesta paisunut liiaksi.

On ihan asiallista varmistaa että uusi erityisesti melko vastavalmistunut (=nuori) työntekijä hallitsee hoitotoimenpiteet joissa virheistä voi olla vakavia seurauksia potilaan terveydelle. Mutta kyllä siihen pitää luottaa että osaa kantaa ruuan potilaalle!

Voi olla että jossain toisessa työpaikassa tilanne olisi toinen. Mutta uskoisin että nykyisessäkin paikassa ajan kanssa saavutat muiden luottamuksen. Jos jaksat odottaa...

EDIT: lisäys

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ovat virkistäviä. Kiva kuulla uusista tuulista ja tutustua uusiin ihmisiin.Ei se ikä ole ratkaiseva tekijä. vaan se miten työnsä tekee  angel.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen sitä mieltä että joillakin hoitajilla on vähän niinkuin "kutsumukseen" liittyvä ammattitauti. He kuvittelevat osaavansa kaiken parhaiten, haluavat huolehtia kaikesta ja luulevat että muut eivät tee mitään oikein. Nämä hoitajat ovat usein tunnontarkkoja ja ovatkin hyviä hoitajia siinä mielessä että ovat luotettavia työntekijöitä ja osaavat kyllä hoitotyön teknisesti. 

Sanoit todella osuvasti! Näitä minäkin olen kohdannut työssäni usein ja joudun edelleen olemaan heidänlaistensa kanssa samoissa työvuoroissa. Se on toisinaan suorastaan kärsimystä. Aika usein nämä hoitajat ovat vielä  parikymmentä vuotta samassa työpisteessä mikä edesauttaa heidän suuren egonsa pönkittymistä. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jotenkin tällä alalla huomaa et kaikkeen "epäonnistumiseen" pitää löytää joku yksittäinen hoitaja syylliseksi asiaa... sit supatellaan et se sen teki jne jne... On toki hyvä et virheistä puhutaan, mut olis varmaan fiksumpaa puhua asioista jotka virheeseen johtii. Ei kai sen niin välii et kelle virhe sattui  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MeikäLikka

Kurjaa, että Kirppu on kokenut moista kohtelua.

Itse pyrin (lähemmäs nelikymppisenä eukkona) ottamaan mahdollisimman positiivisesti nuoret opiskelijat, keikkalaiset ja vakkarit vastaan. Hyvä kun nuoretkin sentään vielä hakeutuvat tälle alalle!

Ja....mistäs sitä tietää kuka meitä syöttää ja kuivittaa kun se aika koittaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, olenpa minäkin tavannut moista ajattelutyyliä... Mutta siihenpä olen ottanut aina kantaa omalla varmalla tavallani. Jos minut ajetaan jo parikymppisenä loppuun, niin kukapa niitä keski-ikäisiä työtovereitani sitten hoitaa?? Niin, kyllä minullakin on oikeus vaatia työyhteisössä tasa-arvoisuutta. Ja kun olen asioita hyvin perustellut, niin kyllä ne "vanhat jäärät" on vastaan tulleet. Toki sitä pitääi sitten itsekin koko ajan joustaa,mutta rajansa kaikella. Laadukas hoitotyö ei todellakaan ole sitä, että hermot on kireellä koko ajan, selkä vääränä & hiki otsalla. Perustelut ovat siis yhteistyön a & o! ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...