Jump to content
MAINOS

Velvoite jäädä vai lähteä johonkin muualle?


Vieras: Hoitaja 24/7

Recommended Posts

Vieras: Hoitaja 24/7

Työyhteisöstä on lähdössä tai lähtenyt useampi hoitaja nyt muutaman viimeisen viikon aikana ja tulevien viikkojen aikana. Työnantaja levittelee vain käsiään ja kovasti yrittää kannustaa nykyisiä työntekijöitä jäämään , mutta minkäs teet kun olosuhteet on muuten ankeat.

Mitä voi yksittäinen hoitaja tehdä tässä tilanteessa? Lähteä vai jäädä? 

Asukkaat ja omaiset eivät tiedä vielä tätä mutta varmasti kohta joku havahtuu siihen että pyöritämme puljua keikkalaisilla jne.

Olen itse jo monta viikkoa ollut todella väsynyt ja motivaatio ollut koetuksella ja töihin lähtö on ollut vähintääkin runsaan tsemppaamisen takana. Työt sujuu vielä , mutta tuskaa on.

Vinkkejä miten saada tilanne kääntymään niin ettei enää kävelisi hoitajia pihalle ja asukkaat tulee hoidettua kuitenkin mallikkaasti?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vastuu on työnantajalla. Jos syynä olosuhteet, jotka työntekijästä riippumattomat ja langat työnantajan käsissä, niin turha polttaa itseään loppuun miettimällä miten tilanteen saa muuttumaan. Jos työnantaja tietää mitä pitäisi tehdä korjatakseen tilanteen ja se olisi mahdollista tehdä mutta ei tee sitä, lähde pois, jos voit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis, teet työsi, ja kun kello tulee kolme, niin lähdet kotiin. Mikä siinä on raskasta?

Ihan samalla lailla aamusta luet rapsan, jaat/tarkastat lääkitykset, avustat aamupalassa ja teet aamutoimet asiakkaiden kanssa, käyt lääkärin kierron/toteutat määräykset, lounas, jne. Ja ilta vuorossa about samat jutut, mutta alkaen iltapäivästä. Jos henkilöstössä on vajausta, siinä vaiheessa pomo erittelee että mitkä työt tehdään ja mitkä jätetään tekemättä. Tämä keskustelu kannattaa käydä kirjallisena, jotta voit näyttää sitä sitten myöhemmin jos tarvis. Sen jälkeen hoidat työsi hyvin, ja annat muiden tehdä oman työnsä.

Ei kannata omaa selkää katkaista tekemällä muidenkin työt, sillä ei kukaan jaksa määräänsä enempää. Päivässä on vain tietty tuntimäärä, siinä ehtii tekemään tietyt asiat, eikä sinne voi survoa kaikkia töitä, vaikka vuorosta puuttuisikin väkeä. 

Jos keikkalaiset eivät osaa tai ehdi tehdä töitään, niin sekin on pomon ongelma, ei sinun.

Siis kysymys kuuluukin, miksi koet työsi raskaaksi?

Miehenä hoitoalalla, olen usein ihmetellyt miksi naiset stressaavat ja uuvuttavat itsensä esim nyt kuvatussa tilanteessa. Ihan kuin teidän olisi pakko yrittää kantaa kaikki taakka omilla hartioillanne, kun tilanne kuitenkin on että teillä on ihan oma toimenkuva, ja toisilla omansa. Ja jokaisen kuuluu huolehtia siitä omasta pikku nurkastaan, eikä turhaan lähteä muiden tontille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja v 98

Sepä se, naiset kontrollifriikkejä, lankoja käsissä useampia. Itsensä johtaminen ontuu.

Pomot laittaa tekemään heidän hommiaan

Sijaisia ei oo...

. Sijaiset eivät ottaannu töihin, vastuunotto puuttuu. Perehdyttämisen merkitys. Vaihtelee paljon, jopa organisaation työpisteiden välillä kuinka tämä toteutetaan. 

Kuvitellaan että kyllä kestetään, hartiat on leveemmät kuin onkaan.

Itse paloin loppuun 17 vuoden jälkeen. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: herkkähipiäinen

Pentti , juuri näin pitäisi olla.

Asiat asioina ja jokainen hoitaa omat työnsä miten parhaaksi näkee.  Kiitos, sille kenelle se oikeasti kuuluu.

Ei, koko osastolle vaan henkilökohtaisesti hänelle.  Muut ottakoot hänestä mallia, jos osaavat. 

Kateellisuus, pahan puhuminen, kilpailu, kiusaaminen ym. eivät kuulu työpaikalle. 

Hoitaja 24/7 teille terkkuja; Moni keikkalainen osaa työnsä hoitaa taatusti paremmin kuin leipiintynyt, turhaantunut vakituinen duunari.  Kun saa ensin  kunnon asiallisen PEREHDYKSEN taloon/ osastoon. Myös faktat on annettu ja ne on peräti ajan tasalla. 

Ilman mitään tietoja asukkaista osaston toiminnasta tai duunarit " tappelevat" kuka on pakotettu perehdyttämään. Niin keikkalaiset kävelevät ovesta ulos ja teidän oma maine menee pysyvästi. Mieti sitä ja näytä esimerkkiä toisille.

Syyllinen on koko työyhteisö, ei keikkalaiset. Yhteistyö, ilman sitä ei taatusti mikään toimi ja jokainen ottaa vastuu koko omasta työpanoksesta. 

Olin itse kyseissä työpisteessä kunta ja yksi työpäivä oli h....ä ja näin karseata työmoraalia.  Kuulin toinen osasto on  ihan samanlainen.  Omaiset antoivat kylmää palautetta. Vakituiset hoitajat eivät osaa edes HÄVETÄ omaa käytöstään, jäävät suorastaan kiinni.  Ainakin tämä osaston duunarit hoitavat itse oman maineen pilaamisen ja maine leviää.

Odotin skarppasivat  edes vähän, mitä luetaan päivittäin lehdistä. Mutta erehdyin , oma turhamaisuus tuli esiin ikävällä tavalla.  Oli todella PETTYNYT OLO, koko työpaikkaan ja näihin työntekijöihin. En, laittasi edes omia vanhempia sinne.

Vika oli tietysti muualla kuin näissä täydellisissä tyhjäntoimittajissa. Hoitivat omia asioitaan työajalla ja en tiedä yhdenkään keikkalaisen niin tekevän. Mutta me ollaan kaikesta päätellen YKSINKERTAISIA ja suorastaan teidän mittapuun mukaan TYHMIÄ. 

Totuus on ; Keikkalaiset ovat fiksuja ja kävelevät ovesta ulos pysyvästi. Kun huomaa miten asioita hoidetaan työpaikoilla ja kuka NE OIKEASTI hoitaa siellä.

Olen itse keikkailut samassa työpaikassa/ yksityinen hoitokoti. 

Sanon; VIIHDYN siellä todella hyvin.   Tehnyt keikkaa jo yli vuoden ja kaikissa työvuoroissa. Työilmapiiri on hyvä, asiallinen ja kiitosta saatu myös asukkailta. Jokainen hoitaa omat työnsä, koulutuksen mukaisesti ja yllätys autetaan tarpeen  mukaan toisiamme.  Ilman taka ajatuksia .

 Paras johtaja, mitä olen nähnyt vähän aikaa. Hänen oma työasenne meitä duunareita kohtaa on asiallinen.  Ikärasismia ja syrjintää en ole huomannut koko aikana. Siis kaiken ikäisiä ja heti ojennetaan jos joku yrittää  leikkiä " pikkupomoa". 

Yhdenkään henkilökohtaiset asiat eivät kuulu työpaikalle ja oikeus on kertomatta, jos haluaa.  Muiden pitää kunnioittaa häntä. 

Yhteiset pelisäännöt ja niitä noudatetaan. Jos, keikkalainen ei tule, kun on sovittu tai ilmoita asiasta. Niin ei pyydetä monta kertaa. Yhteistyö ja luottamus pitää olla molemmin puoleinen. Muuten johtaja joustaa todella hyvin, jos on esteitä. Olen itse joutunut perumaan muutaman kerran keikan ja aina on tultu vastaan.  Olen ollut muualla sijaisena ja toinen hoitoalan firman työvuorot ovat tulleet myöhässä. Nyt sain jo toukokuun loppuun asti työvuoroni ja näen miten pystyn keikkailemaan heille.  Nämä kaksi johtajaa tekevät yhteistyötä todella hyvin. 

 Palkka aina ollut  oikein ja  johtaja on ilmoittanut henkilökohtaisesti jos on ollut jotakin.  Vaihdettiin vuoden vaihteessa palkkatoimistoa.

Arvostus johtajalta / lähiesimieheltä / työkavereilta on kiva. Asiakkaat mukavia. Parasta on tiedän minua kaivataan, jos olen pitempää muualla työssä. 

Moni keikkalainen pystyy ikävä kyllä vertaamaan hoitotyöpaikkoja toisiinsa ja hyvät hoitopaikat saavat meidät. Se on kylmä ja ikävä totuus.

Olisi aika jokaisen turhaantuvan työntekijän katsella vähän omaa työasennetta ja lopettaa toisten syyllistäminen.

Jos, oikeasti haluatte teille työntekijöitä edes kesäksi töihin. 

Näyttäkää kaikille pystytte muuttumaan pysyvästi. Teot puhuvat ja sanahelinä voisi loppua kokonaan.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kuin yllä jo mainittu, vastuu on työnantajalla. Yksittäinen hoitaja voi tehdä todella vähän. Tietysti voi edesauttaa työpaikan muuttamista houkuttelevammaksi, että itse on mukava kaikille ja näin luo hyvää ilmapiiriä. Myös jos jaksaa uudet työntekijät perehdyttää hyvin, voi sekin auttaa. 

Mutta jos tilanne vaikuttaa omaan jaksamiseen merkittävästi niin lähtisin muualle. Kaikki työnantajat eivät ole yhtä "huonoja" ja meillä on vain yksi elämä, joten en jäisi vanhaan sinnittelemään, vaan etsisin paikan jossa itsellä hyvä olla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...