Jump to content
MAINOS

ei elvytetä, ei tehohoitoa


Mamu

Recommended Posts

omaiset on käärmeissään kun melkein 80v mummun papereista löytyi teksti että on vaikeasti dementoitunut eikä kuulu elvytyksen tai tehohoidon piiriin. Onko tuo päätös sellainen että lääkärin pitää aina siitä neuvotella omaisen kanssa  huh.gif eikö lääkäri voi vaan sellasta päätöstä tehdä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minulla on sellainen käsitys asiasta, että lääkärin pitää ilmoittaa asiasta omaisille keskustella ja perustella asia. 

Myös olen törmännyt tähän että kun lääkäri on tehnyt päätöksen niin omaiset eivät olleet suostuneet elvytyskieltoon niin lääkäri oli poistanut määräyksen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tuo päätös sellainen että lääkärin pitää aina siitä neuvotella omaisen kanssa  huh.gif eikö lääkäri voi vaan sellasta päätöstä tehdä

Lääkäri nimenomaan tekee päätöksen. Omaisia yleensä kuullaan, mutta omaisilla ei ole sanomista tällaiseen päätökseen eivätkä he voi sitä kumota toivomuksillaan. Lääkäri vastaa aina lääketieteellisestä hoidosta ja myös hoidon rajauksista.

Mielestäni se kertoo lääkärin huonosta ammattitaidosta/ kokemattomuudesta/epävarmuudesta, jos hän purkaa tällaiset päätökset omaisten kiukuttelun perusteella. Osaava lääkäri pystyy perustelemaan päätöksensä ja seisomaan sen takana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

80-vuotias vaikeasti dementoitunut potilas ei mielestäni koskaan kuulu tehohoidon eikä elvytystoimien piiriin. Lääkäri tekee lääketieteellistä hoitoa koskevat päätökset ihan itse. Toki omaisia mahdollisuuksien mukaan kuullaan ja heidän kanssaan asiasta neuvotellaan, mutta omaisten mielipide asiasta on nimen omaan mielipide. He eivät ole asiasta päättämässä.

Toki aika ajoin DNR-päätöksiä puretaan omaisten massiivisen vastustuksen vuoksi. Samoin käy hoidon lopettamispäätöksien kanssa. Joskus hoitoa jatketaan täysin turhaan päiväkausia ilman minkäänlaista lääketieteellistä perustetta.

Ihmisen tulee antaa kuolla jos tilanne ajautuu siihen, että realistisia toiveita sairaalasta kotiin selviytymiselle ei ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma näkemykseni on, että huonokuntoisille (oli se syy mikä tahansa) ikäihmisille pitäisi näitä päätöksiä tehdä ehkä vieläkin rohkeammin. Kuitenkin mielestäni on korrektia, että omaisten kanssa asiasta keskustellaan ja hyvin perustellaan tekeillä olevat / tehdyt päätökset. Sellaista tilannetta ei pidä päästää syntymään, että omainen sattuu näkemään päätöksen papereista vahingossa!

Onhan jokainen tietoinen, että papereita saa omainen katsoa vain lääkärin kanssa? Näin ainakin erikoissairaanhoidon puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan jokainen tietoinen, että papereita saa omainen katsoa vain lääkärin kanssa? Näin ainakin erikoissairaanhoidon puolella.

Ei niitä saa katsoa hänenkään kanssa, jos ei ole potilaan lupaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan jokainen tietoinen, että papereita saa omainen katsoa vain lääkärin kanssa? Näin ainakin erikoissairaanhoidon puolella.

Ei niitä saa katsoa hänenkään kanssa, jos ei ole potilaan lupaa.

Totta, tämä "pieni" yksityiskohta jäi mainitsematta. Nöyrimmät anteeksipyyntöni  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on oikeesti tosi tärkeä aihe. Se on askarruttanut minua monesti työssä, missä kaikki ovat dementikkoja. Mitä mun pitäisi tehdä jos joku saa sydärin mun edessä? Elvyttää? Pitää kädestä kiinni?

Vain parilla on DNR-päätös tehty, mutta ketkään meidän potilaista eivät ole siinä kunnossa että olisi oikeutettua elvyttää heitä. Kuitenkin monet omaiset karttavat tällaisia päätöksiä, ne haluaa että äiti/isää elää ikuisesti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pitää tarkentaa alkuperäistä viestiä: lääkäri oli kyllä aviomiehelle soittanut ja puhunut asiasta mutta nyt jälkeenpäin mies kokee ettei hänen kanssaan neuvoteltu asiasta vaan se hänelle vain ilmoitettiin. Vaimolla on dementian vuoksi edunvalvoja ja hän oli saanut sairaalapaperit postitse siellä tää juttu oli sitten lukenut oikein paperilla ja edunvalvojalta lähti ajatus että asiasta olisi pitänyt neuvotella omaisen kanssa ja nyt edunvalvoja kehottaa omaista ottamaan yhteyttä lääkäriin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on oikeesti tosi tärkeä aihe. Se on askarruttanut minua monesti työssä, missä kaikki ovat dementikkoja. Mitä mun pitäisi tehdä jos joku saa sydärin mun edessä? Elvyttää? Pitää kädestä kiinni?

Tämä mielipide saattaa suututtaa monia, mutta sanotaan silti...

Oman kokemuksen mukaan hoivakotien ja vuodeosastojen hoitajista monilla elvytystaidot ovat aika lailla maallikkotasoa. Vielä kun suurimmassa osassa paikkoja ei ikävä kyllä edes deffaa löydy, elvytyslääkkeistä puhumattakaan. Nielutuubi ja/tai ambu ehkä. Jos siis DNR-päätöstä ei ole niin ala vain painelemaan (ja hälytä lisäapua), voit ainakin hyvällä omallatunnolla olla että edes yritit vaikka lopputulos olisikin sama kuin "kädestä pitäessä".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on oikeesti tosi tärkeä aihe. Se on askarruttanut minua monesti työssä, missä kaikki ovat dementikkoja. Mitä mun pitäisi tehdä jos joku saa sydärin mun edessä? Elvyttää? Pitää kädestä kiinni?

Kutsua lisäapua. Jos oikeasti näet sattuu niin että saa sydärin sun silmien edessä. Todennäköisimminhän tuollaisessa ympäristössä löydetään huoneesta elottomana, jolloin ei elvytellä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitkä elvytystaidot? Mulla ei ole ollut ea1 voimassa pariin vuoteen, ja meidän työnantaja järjestää vain hätäensiavun. Jonne en pääse työvuorojen takia. Itse en rupee maksamaan siitä ea-kurssista, jos työnantajalle se on ok että työskentelen yksin, öisin, ilman ea-koulutusta (päivitystä).

Mutta SirLucas on ihan oikeassa, ei meillä ole mitään elvytysvälineitä, ei mitään. Taito on se mitä on harjoiteltu nukella. Lääkäri tosin sanoi jossain vaiheessa, että meillä ei elvytetä ketään, mutta koska se ei lue virallisesti missään papereissa, niin pakkohan se periaatteessa on elvyttää. Yhden mummon kuolinvuoteella olen istunut, enkä kyllä todellakaan elvyttänyt, vaikka mitään DNR-päätöstä oltu tehty. Kuitenkin omaiset ei halunnut mitään tehohoitoa ja potilaan keuhkot oli aika laajasti pettänyt, totesin että elvyttäminen nyt ei tule kuuloonkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on loppujen lopuksi erittäin tärkeä ja mielenkiintoinen asia... Meidän lääkäri ei myöskään tee helposti DNR päätöstä, vaikka potilaan vointi/tilanne vaatiskin...Ainahan kys päätöksen voi purkaa kuitenkin. Mutta joka tapauksessa...Jos kyseiseen kategoriaan kuuluva potilas (ei DNR päätöstä, mutta yleistila ei ole kumminkaan "tässä maailmassa" menee elottomksi tms niin kaiken sääntöjen mukaan hoitajana  mun tulee aloittaa PPE, vaikka kokisinkin ettei se välttämättä ole potilaan "edun mukaista". Koska jos en aloittais elvytystä niin itsehän siinä joutuis sitten kuseen? Sekavaa tekstiä, mä tiedän 8)

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saattaahan siinä joutuakin... Meidän pitää ensin hälyttää 112 paikalle toteamaan kuoleman, sen jälkeen ne hälyttää rikospoliisit paikalle jotka tutkii ruumista ja ne sitten soittaa kyydin sinne ruumiinhuoneeseen. Ei ne kyllä mitään sanonu kun kerroin potilaan laidan ja etten todellakaan ruvennut elvyttämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitkä elvytystaidot? Mulla ei ole ollut ea1 voimassa pariin vuoteen, ja meidän työnantaja järjestää vain hätäensiavun. Jonne en pääse työvuorojen takia. Itse en rupee maksamaan siitä ea-kurssista, jos työnantajalle se on ok että työskentelen yksin, öisin, ilman ea-koulutusta (päivitystä).

Tätä juuri tarkoitin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin geriatrisen puolen näkökulmasta, niin usein klikkaa myös siinä, että omaisilla ja hoitavalla taholla on perin erilainen käsitys "tehohoidosta". Lääkäri toteaa, että ei enää tehohoideta, niin omaiset ymmärtävät sen että kaikki hoito lopetetaan (kipu, ravitsemus, nesteytys) ja näinhän se ei ole. Hoitajana sitten siinä selität välissä, että tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi potilasta ei siirretä keskussairaalaan hengityskoneeseen, vaan elelee sen minkä elelee. Huonokuntoiselta ja huonoennusteiselta (lue: käytännössä tajuttomalta) puretaan hissukseen turha lääkitys ja suodaan hyvä perushoito ja kivunhoito. I.v-nesteytys tuntuu monelle omaiselle olevan kynnyskysymys, se PITÄÄ olla, jottei potilas kärsi janoa. Tästä on väännetty lukemattomia kertoja. Ja samalla se on sitä tehohoitoa mitä omaiset odottavat, eivät sen kummempia. Mutta kai se on helpompaa, kun jotenkin silmin voi havaita, että potilasta hoidetaan.

Osalle omaisista riittää asiallinen selvitys, että tippa luultavasti vain pitkittää väistämätöntä, potilas on jo tuntemusten tuollapuolen. Hyvä etteivät sen jälkeen itse revi letkuja irti. Osalle ei, sitten tippuu keittis venyvällä tipalla, jos lääkäri ei ole vielä ehtinyt virkavuosissaan jämäköityä. Jos on oikeen idiootti, niin määrää normoa, jolla henk. koht. näkemäni ennätys tajuttoman potilaan eliniässä lähentelee kahta kuukautta...  :) No, kaikki omaiset eivät omassa tuskassaan ymmärrä edes väännettyä rautakankea, eivät hyvällä, eivät pahalla. Onpa sitä kuultu vaatimuksia hengityskoneestakin Alzheimerin loppuvaiheen potilaalle. 

Paras kombo mun mielestä siihen, että asiat lähtee alusta asti oikeille jengoille on se, että omaiset, lääkäri ja hoitaja istuvat alas ja asiat selitetään. Lääkäri lääketieteellisen näkemyksen, määräämänsä tai määräämättä jättettävät hoidot ja hoitaja sitten selittää että mitä se tarkottaa ihan käytännössä potilaan hoidossa. Alkaen siitä, että menemme aamulla huoneeseen, siipineulaan menee joku opiaatti, sitten ootellaan hetki, käännetään, putsataan, viilennetään ja ollaan hetki pitämässä kädestä. Ja jos potilas on virkeä, hereillä, niin taatusti saa suuhunsa mehukeittoa, ruokaa, mitä vaan mitä pystyy nielemään. Samalla käydään läpi potilasta omaisen näkökulmasta, mietitään myös potilasta itseään, millainen on ollut ihmisenä, haluaisiko sitä ja tätä, jos potilas ei sitä enää itse pysty julkituomaan. Usein omaisille kypsyy ajatus, että eihän tuo varmasti olisi halunnut letkuissa maata tosiaankaan. Pieni rauhallinen ja näennäisen kiireetön hetki rauhallista, lempeää suoraa tekstiä yleensä tekee ihmeitä.

99% hurjasta vastustuksesta johtuu mun kokemuksen mukaan vaan täydellisestä tietokatkoksesta. Se 1% on sitten niitä, joille mikään ei ole koskaan hyvä, niiden kanssa on vaan sitten mentävä hetki kerrallaan.

Meillä on geriatrinen sairaala, potilasmateriaali vaihtelee pääosin neurolta, ortopedialta ja keuhkoilta tulevaan kohtuustabiiliksi saatuun potilaaseen ja siitä vanhainkotitasoon, hoivatasoon ja saattotasoon. Hyvinkin huonokuntoisia tulee, osa kuntoutuu eri tasoisiksi, osa kuolee. "Raja" sisäänotossa menee melko pitkälti perussairaanhoidossa, jos potilas tarvitsee ventilaattoria, subista, jatkuvaa monitorointia, niin saa pysyä esh:n puolella. Kaik muu kyllä hoidetaan. Silti elvytys meillä on 112 ja PPE, ei taida talosta edes deffaa löytyä toistaiseksi ainakaan. Esh:n paine tosin on työntää yhä epästabiilimpaa potilasta eteenpäin paikkojen vähyyden vuoksi, joten asia ja henkilökunnan koulutus on harkinnassa. Onneksi on ammattitaitoinen henkilökunta etenkin akuuteimmilla osastoilla, harvoin lopulta kukaan menee elottomaksi suorilta tolpilta, en itse asiassa muista näin juuri käyneen. Hyvä kirjaus, selkeät kirjatut hoitolinjat ja nimenomaan geriatrista kokemusta omaava henkilökunta useimmiten osaavat lähettää potilaan ajoissa eteenpäin (tai pikemminkin takaisinpäin.  ;D ). Mutta eipä ainakaan mun vuorolla pääse lääkäri kotiin ennen kun potilastietoihin on kirjattu ohjeet, että millä parametreillä kutsuu päivystysaikana keskussairaala. Geriatria kun sinällään ei tarkoita automaattisesti sitä, etteikö potilas saisi tehohoitoa. Eikä sekään, että on jo tiedossa, että ei sairaalasta kotikotiin kuntoudu. :)

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Meidän vuorohoito-osastolla on tosi huonokuntoista ja dementoitunutta porukkaa. Silti vaan yhden kohdalla on tehty DNR-päätös. Kyselin asiaa ja minulle sanottiin lääkärin katsovan asiaa tilanteen mukaan ja päätös kuulemma riippuu vähän lääkäristäkin.

Meillä laitettiin I.v-nesteytys 89-vuotiaalle miehelle jolla on hyvin pitkälle edennut Alz. Hän ei puhu eikä pysty liikuttamaan kuin käsiään. Minä sain nyrkistä kun mies piristyi tipan ansioista niin paljon. Hän oli jo todella lähellä kuolemaa kun ruoka ei mene p.o. alas, eikä juomaakaan kuin n, 300 ml/ vrk. Nyt tipan laittamisen jälkeen mies ääntelee ja heiluttelee käsiään, pistää ponnekkaasti vastaan pesuissa ym.

Vähän ristiriitaista sen rinnalla kun joiltain hyväkuntoisilta eläkeläisiltä evätään tiettyjä juttuja perusterveydenhuollossa. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 06.10.07 - klo:00:02


ja vielä sekin, että kyseiselle miehelle syötetään Exelonia ja monelle muullekin ketkä eivät tiedä tämän maailman menosta enää mitään huh.gif Onkohan tähän jotenkin erityinen syy? Eikö tämä ole melkoista rahan haaskausta?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielessäni on jo pitkään vaivannut ajatus, mikäli lähtisin elvyttämään yli 75 v. miestä tai naista jolla on pitkään todettu olevan osteoporosia ja kylkilyyt painaltaessa sanoo shnaps!  :D jonka jälkeen tuntuu ripitirapiti veltossa rintakehässä, eikä elvytyksessä ole enään mitään vastetta. Olisinko pulassa? Vai voisinko vedota eettiseen periaatteeseen ja olla elvyttämättä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja vielä sekin, että kyseiselle miehelle syötetään Exelonia ja monelle muullekin ketkä eivät tiedä tämän maailman menosta enää mitään huh.gif Onkohan tähän jotenkin erityinen syy? Eikö tämä ole melkoista rahan haaskausta?

Tai sekalaisia kolesterolilääkkeitä vastaavassa tilassa oleville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...