Jump to content
MAINOS

Vertailun vuoksi sitten taas hyvin pieni vauva


Vieras: Student Midwife

Recommended Posts

Vieras: Student Midwife

15 viikkoa etuajassa ja painoa 10,5 unssia eli n. 297g.

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/worldnews.html?in_article_id=484264&in_page_id=1811&ct=5&ico=Homepage&icl=TabModule&icc=picbox&ct=5

DailyMail väittää otsikossaan tätä vauvaa maailman pienimmäksi, mutta pienemmillä raskausviikoilla ja pienemmillä syntymäpainoilla on tähän maailmaan tultu, että ei ihan Guinnesin ennätystenkirjatavaraa tämä. Mutta tuohon edellisen aiheen venäläisvauvaan osuva vertailukohde. Vauva on kuitenkin Saksassa sekä nuorin että pienin eloon jäänyt keskonen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On nyt pakko tähän avautua eräästä asiasta.

Eräs pieni tyttönen, keskosena syntynyt, erittäin vaikeasti vammainen, jolla jatkuvasti ongelmia hoitovastuiden jne kanssa, oli äitinsä kanssa käymässä yo-sairaalan kanttiinissa. Edessä jonossa kaksi lastenlääkäriä kehuskelivat kuinka pienen keskosen olivat taaaas pelastaneet. Lapsen äiti oli meinannut kommentoida "pojille" että "hoitakaa sitten perhana loppuun asti, ongelmineen päivineen", muttei ollut kehdannut. Harmitti itseäni ettei ollut sanonut!

Keskolassa hoidettiin hyvin se keskosaika, mutta kun piti miettiä kuka nyt sitten hoitaa tätä, vaikeasti monisairasta lasta, nousivat kädet pystyyn ja yritettiin siirtää perusterveydenhuoltoon.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Etiikkahan se voimakkaasti tuossa nousee esiin, että minkälaiselle elämänlaadulle näitä pienimpiä pelastetaan. Itse olen hoitanut rv 27-28 syntyneitä, joista valtaosa on lähtenyt kotiin ilman sen kummempia kommervenkkejä, edes lisähappea ei ole tarvittu.

Tietenkin noilla viikoilla jopa päivillä on merkitystä eli rv 27 on ihan eri asia kuin rv 25.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tilastojen valossahan se näyttää heikolta tuon ihmisen tulevaisuus. Mutta ihmeitähän tapahtuu nykylääketieteen avulla, että aika näyttää...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa juuri perjantaina on tarkistettu suomalaisen neonatologin väitöskirja, jossa on tutkittu alle kilon painoisina syntyneiden vauvojen kehitystä 5-vuoden iässä; https://oa.doria.fi/handle/10024/12033

Näitä pikkupikkuvauvoja hoitaneena ja edelleen samaa työtä tekevänä, siihen nähden miten rankkoja vaiheita vauvat joutuvat käymään läpi vastasyntyneenä, tulokset ovat varsin hyviä.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskomattoman pieni vauva ;D Toivotaan sille pienokaiselle valosasta tulevaisuutta... Ihmeitä kyllä tapahtuu, onneksi. Onko sillä tarpeeksi kehittynyt sisäelimistö? Onko hänellä suuri riski vammautua?  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...