Jump to content
MAINOS

Työ kotihoidossa?


Vieras: Nasu

Recommended Posts

Lh koulutus ei anna valmiuksia rokottamiseen.

mä ainakin sain lh opinnoissa injektoimisen opetusta. sitten kotihoidossa lähihoitajana mulla oli cohemin asiakkaita puolet omista asiakkaista. Annoin vaan kolme näytöä tiimin terkkarille ja lupalappu kävi kiertämässä jossain ylilääkärillä ja sitten sain luvan injektoida.

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä ksh:ssa perushoitajat pistää i.m-injektiot sekä influenssarokotukset... Muutenkin kaikki samat työt kuin sairaanhoitajatkin (paitsi kipupumppuasiakkaat)...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lh koulutus ei anna valmiuksia rokottamiseen.

mä ainakin sain lh opinnoissa injektoimisen opetusta. sitten kotihoidossa lähihoitajana mulla oli cohemin asiakkaita puolet omista asiakkaista. Annoin vaan kolme näytöä tiimin terkkarille ja lupalappu kävi kiertämässä jossain ylilääkärillä ja sitten sain luvan injektoida.

Puhutaan rokottamisesta, injektion anto on eri asia. Rokotusten yhteydessä pitää tuntea rokotteet ja mahdolliset rokotereaktiot ja osata toimia.

Mun kokemus on että lh/ph on saanut rokottaa sairaanhoitajan valvonnassa, kun on injektionantolupa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voi ei anteeks!

tässä nyt nähtiin et parempi antaa vaan rokotukset/injektoimiset ammattilaisille eikä laittaa lähihoitajaa kun ei erota noita toisistaan  :nauraa:

Ehkä mä sitten terkkariks valmistumisen jälkeen erotan nämä  ;)

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Jatkan nyt tähän samaan ketjuun omaa kysymystäni.

Elikkä, terveydenhoitajan/sairaanhoitajan työnkuva kotihoidossa on minulle melko tuttua mutta kuuluuko Helsingin puolella kotihoidon terkkarille paljon kylvetyksissä avustamista? Paljonhan tämä on varmaan työpistekohtaista, jopa tiimikohtaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka saa rokottaa? Minkälainen lupa tarvitaan? 

Helsingin kaupungilla vain th:t saavat rokottaa koulutuksensa perusteella. Sh:jien ja kätilöiden tulee antaa näyttö yksikkönsä lääkärille ja pyytää allekirjoitus Lupa sairaanhoidollisten toimenpiteiden suorittamisesta: rokottaminen. Lupa on voimassa 5 vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Elikkä, terveydenhoitajan/sairaanhoitajan työnkuva kotihoidossa on minulle melko tuttua mutta kuuluuko Helsingin puolella kotihoidon terkkarille paljon kylvetyksissä avustamista? Paljonhan tämä on varmaan työpistekohtaista, jopa tiimikohtaista.

Minun äärettömän lyhyen kokemuksen (kotihoidon harjoittelu 4 vko) sanoisin, että on ihan tiimikohtaista. Olin työpisteessä, jossa näin neljän eri kotihoidon tiimin työskentelyä ja näistä kolmessa tiimissä th teki ainoastaan ns. sairaanhoidollisia tehtäviä eli sellaisia, joita tiimin lh/ph:t eivät voineet tehdä ja tekivät vain päivävuoroa ja vain arkipäiviä. Yhdessä tiimissä th:n taustalla oli lh-tutkinto ja hänen listallaan oli hänen omasta toivomuksestaan myös ihan perushoidettavia ja hän teki sekalaisia työvuoroja eli myös iltavuoroja ja viikonloppuja. Minun silmiini näytti siltä, että th pystyi tuolla aikalailla sanelemaan omat listansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla. Olen keikkaillut ja työskennellyt määräaikasena kotihoidossa ja toisissa paikoissa on ollut ihan melkeen pelkkää perushoitoa keikkalaiselle, siis kylpyjäkin, toisissa paikoissa pelkkää sairaanhoidollista ja rennompaa ts ei niin kiirettä. Kannattaa keikkailla niin saa vähän tuntumaa millaseen paikkaa on menossa töihin. Seure ainakin viime aikoina on kaivannut päivittäin keikkalaisia kotihoitoon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin aikoinaan töissä kotihoidossa. Siellä kaikille kuuluu perushoito, suihkutukset jne. Lähihoitajat jakavat lääkkeitä ja tekevät niitä sairaanhoidollisia toimenpiteitä, jotka kuuluvat koulutukseen. Jokaisessa tiimissä työskentelee noin kymmenen hoitajaa, joista yksi on th tai sh. Hänen työnkuvansa ei eroa muiden töistä muutoin kuin, että hän ottaa verinäytteitä ja vaihtaa cystofixit. Th/sh ei toimi millään tavalla lh:n esimiehenä vaan on yksi tiimin jäsen kuten muutkin. Tiimit, joissa minä olen ollut suunnittelevat itse työvuoronsa ja ne on tehty tasapuolisesti. Luulen, ettei monikaan tiimi katselisi sellaista, että sh/th valitsisi itse työvuoronsa ja muut tekisivät jämävuorot. Kaikki tehdään yhteistyönä. Omahoitajuus on kotihoidossa pitkäälle vietyä. Omahoitaja huolehtii kaikista potilaan asioista riippumatta omahoitajan koulutuksesta. Toki kotihoidossa työskentelee vielä vanhoja kodinhoitajia, joilla ei ole terv.huoltoalan koulutusta ja heille ei tietenkään kuulu lääkkeiden jako tms.

Kotihoito on sinänsä ok työpaikka, että siellä voi hyödyntää kaiken ammattitaitonsa ja minä ainakin tunsin työtäni arvostettavan. Huonona puolena on ainainen ravaaminen paikasta toiseen, mutta senkin kestää jos ottaa kuntoilun kannalta.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 07.12.07 - klo:10:58


Unohtui sanoa, että keikkalaisella on vähän eri tilanne kuin vakkareilla. He eivät saa lääkkeidenjako-oikeuksia tms. koska siihen tarvitaan näyttökoe ja satunnaisia keikkoja tekeville kokeita ei ole mahdollista järjestää. Siispä keikkalaisena tai lyhytaikaisena sijaisena kotihoito tarkoittaa pelkkää perushoitoa, suihkuja, pientä siivousta jne.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Täytyypi nostaa tätä vanhaa ketjua kun aihe aina vaan ajankohtainen 8)

Meho kirjoittaa " Jokaisessa tiimissä työskentelee noin kymmenen hoitajaa, joista yksi on th tai sh. Hänen työnkuvansa ei eroa muiden töistä muutoin kuin, että hän ottaa verinäytteitä ja vaihtaa cystofixit. "

On työnkuvassa joitain muitakin eroja. Eikös se ole ole sh/th kun tekee kotiutuskäynnit ja arviointikäynnit sekä on vastuussa potilaan kokonaishoidosta ? Siinä on runsaasti aikaavievää puuhaa myös toimistolla paperien, tietokoneen ja puhelimen ääressä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...