Jump to content
MAINOS

Yövuoro tulossa, paniikki kasvaa...


Mandy83

Recommended Posts

Meikäläisellä on siis kunnia olla valmistuneena saikkuna sitten yövuorossa ja tietenkin vielä vastaavana. Eli huolehdin kolmen osaston i.v lääkityksestä ja polin loppuasiakkaista tarvitaessa. Yrittänyt nyt tsempata ja kuvietella mahdollisia  tilanteita. Mutta asiaan; lueskelin tossa nieluviljelyn (eli streptokokki testin) otto ohjeita ja hieman jäi epäselväksi... Eli dacron tikulla otetaan näyte märkäpesäkkeestä tai tonsilloista. Kyseisessä päivystyksessä on käytössä streptocult alusta, jotenka dacron tikulla sivelen sitten näytettä siihen alustalle, MUTTA mitenkäs sen viljelysauvan kanssa? Mitä mä sillä teen? Levitän näytettä ylös-alas meiningillä? Lopuun tulee häntä ja se tabletti....

Ja koska valvon ihanasti tän pe-ja la välisen yön niin mihinkäs pitäis orientoitua? Suturaatioihin, alkoholi yliannostuksiin( taitaa olla siihen nykyään ainoastaan "mahahuuhtelu" ainoa hoitomuoto) yms. Kykeinen ppkl menee kyllä jo klo 22 kiinni, mutta lääkäri hoitaa sisällä olevat potilaat kyllä loppuun asti...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minä otan nieluviljelyn (Ps-baktvilj) steriilillä pumpulipukoilla pyöräyttämällä nielusta ja laitan pumpulipuikon

bakteeriviljelylle tarkoitettuun putkeen. En ole kuullutkaan mistään tabletista... ? Meillä tilattaessa tutkimuksia labrajärjestelmästä, ohjelma kertoo ohjeet näytteenottoon.

Ja ekaan yövuoroon haluan toivottaa tsemppiä. Muista, että sinulla on aina lääkäri puhelimen päässä, jolta voit aina kysyä neuvoa ja pitää kysyä jos ei tiedä asiaa varmaksi.  Ja voithan vielä raportilla kysyä siitä nieluviljelystä sairaanhoitajalta ohjeita. Liika "panikointi" ei oloe hyväksi, joten rauhallisesti vaan yötä valvomaan. Hyvin se menee!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

termit hukassa, mutta toivottavasti selventää miten itse olen toiminut. Näyte sieltä nielusta ster.pumpulitikulla, siksakkia levylle, muovitikulla vedän ylös-alas levyllä, sitten "tabletti" ja lämpökaappiin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia toosi paljon selvennyksestä ::) Nyt ongelma on enää kuinka tainnuttaa itsensä lepäämään ennen töihin raahautumista >:D Doh, kyllä tää tästä.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulee mieleen eka oma yövuoro syksyllä -86. Kehitysvammalaitosessa, olin tehnyt kokonaista kaksi päivävuoroa ja sitten yksin yököksi. 40 syvästi kehitysvammaista neljässä solussa. Nimeltä tunsin jo muutaman. Kenenkään tapoja en. Mulla oli semmonen käsitys, että kai siellä joku kuolee joka yö kun ovat niin "huonon näkösiä". Tuli muuten käveltyä sinä yönä. Jatkuvasti taskulampulla osottelemassa asukkaita. Tuskin nukku moni heistäkään >:D

Tämä kaikki autonasentajan koulutuksella ja kahden päivävuoron kokemuksella hoitoalasta.

En oikein tiedä kumpi oli rohkeempi, minä vai minut palkannut ylihoitaja.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sistah, hengissä ollaan. Ei mun onneks tarvinnut käydä tekemässä temppuja siellä polilla... Huomas, että itselläni oli ensimmäinen yö valmiina hoitsuna; aamu yöstä oli pakko toimia kaikkea pientä kivaa kuten kurvien kääntämisiä jne..En mä osaa vaan olla paikallani ja kattoa telkkua :) Potilaat nukkui varmaan tosi hyvin kunne saattoivat avata silmäsnä ja huomata mun kalpeat kasvoni :nauraa:Mutmut, varmuus kasvaa koko ajan kun öitä tulee enemmän tehtyä...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...