Jump to content
MAINOS

Kivelän sairaala?


Vampirella

Recommended Posts

Kertokaas paikalliset ja Kivelän sairaalaan muutoin tutustuneet, millaisesta paikasta on kyse? Ummikkona kun muualta muuttaa, täytyy turvautua teihin kokeneempiin. Siis ihan yleisellä tasolla mikä on paikan henki, työntekijätilanne jne. Tuo johtoporras kun kertoo aina omasta paikastaan vaan kaikkea kaunista ja hyvää, niin josko täältä löytyisi myös se toinen puoli - sellainen on kaikissa paikoissa oman kokemukseni mukaan. 

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jotkut osastot on hankalia: väki vaihtuu ja johtaja vain pahentaa asiaa. En tiedä voiko tällaisten osastojen nimiä sanoa ääneen, pahentaa vain reppanoiden tilannetta. Sijaisvirtaa ja keikkalaisia on paljon liikkeellä, siihen täytyy tottua varmaan joka osastolla: henkilökuntavajetta on, ja raskas työ vaatii raskaat sairaslomat.

On myös tosi kivoja osastoja, aivan mainioita. Opiskelijakaveri kehui oman harjoitteluosastonsa maasta taivaisiin ja itse olen tykännyt parista osastosta, jotka on sijoitettu pieniin rakennuksiin sairaalan alueella ("villoihin"), niissä on kodinomaisempi meininki ja jotenkin leppoisampaa. Pari osastoista on ruotsinkielisille potilaille, mutta henkilökunta voi olla silti suomenkielistä.

Suuressa pitkäaikaissairaalassa on hyviä ja huonoja puolia tietysti. Oheispalvelut on käsittääkseni aika hyvät, hammaslääkärit ja fysioterapeutit ja virkistysohjaajat olemassa ja paljon kaikenlaista ohjelmaa (konsertteja, pihajuhlia) potilaille. Tilat siellä on riittävät: ei mitään ahtaita loukkoja ole ollut ainakaan minun käymilläni osastoilla. Riippuu kyllä paljon osastokulttuuristta onko tilat myös viihtyistä. Yksi osasto oli minusta käsittmättömän epäsiisti, ei tehnyt mieli istuskella kahvihuoneessa, muttei ollut hyvä mieli potilashuoneissakaan.

En puhu millään suurella kokemuksella, olen harjoitellut siellä ja hiukan keikkaillut. Nämä ovat ihan tämmöisiä subjektiivisia mielikuvia vain :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse keikkailin Kivelän osastoilla sh urani ensimmäiset keikat ja joskus lähihoitajanakin. Ihan mukavia työkavereita, mutta kauhean raskasta. Varsinkin yövuorot ns. tiilitalossa, jossa olin yöllä yksin osastolla. Siis tämä vuonna 2004. Seurelta tulee vähän väliä viestiä että keikkaa Kivelässä tarjolla, että puutoksia sielläkin kuten muuallakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellainen yksityiskohta tuli mieleen, että Kivelässä on muistaakseni pääkaupunkiseudun pitkäaikaissairaaloista vanhin asiakaskunta. Keskimäärin, tietysti. Tämä selittynee sillä, että potilaita tulee erityisesti keskustan alueelta ja rikkaasta Länsi-Helsingistä, missä hyvissä sosiaalisissa oloissa eletään terveempänä pidempään -> ollaan kotona pidempään -> joudutaan sairaalaan vasta vanhempana. Voi se näkyä huonokuntoisuutenakin tietysti, omaiset on ostaneet kotiin palveluita pidempään :-o

Siitä ei tilastotietoa ollut, mutta voisin kuvitella, että sama demografinen jakautuminen aiheuttaa, että alkotaustaisia on vähemmän. Siltä vähän tuntuukin erittäin rajoitetulla kokemuksellani, vaikka kyllähän niitä "nuoria miehiä" (60-70 ja risat) pitkäaikaisosastoille riittää kai joka paikassa. >:D

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Eipä nyt järin muuttunut noista aiemmista viesteistä, mitä nyt muutama pt poistunut, ei kuitenkaan välttämättä ne vanhimmat  8)

Samanlainen se on kuin muutkin pitkäpuolen paikat, mutta tosiaan plussaa ainakin mulle on juuri tuo miljöö, ja miksei sijaintikin; voipi valita lähteäkkö Töölön lahdelle päivän päätteeksi kävelemään vaiko suunnata Sibeliuspuiston kautta Taivallahden rantaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Oliko eri osastoista tarkempia kuvauksia - tietoa tuttavalle?

Mm. os. 2? Henkilökunta ok, vaihtelua on, mutta osastonhoitaja?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mm. os. 2? Henkilökunta ok, vaihtelua on, mutta osastonhoitaja?

Juuri näin kuin kirjoitit. Henkilökunta vaihtuu mutta on mukavaa... osastonhoitaja ei ole helpoimmasta päästä.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen ihmettelen avoimesti, miten mm. Helsingin kaupunki valittaa työntekijäpulaa, mutta ...hmm... persoonallisia lähiesimiehiä (tai muita esimiehiä/johtamista) ei yritetäkään saada kuntoon.

No, ei kai se sairaiden hoitaminen sitten voi ollakaan niin tärkeää ja arvokasta. Vai mikähän se viesti on.

Tämä ei tietenkään liity mitenkään Kivelän osasto 2:een, mutta lähtipähän taas yhdestä työpaikasta yksi viesti, ettei kannata sitoutua pitkäksi aikaa tai pitää olla erittäin hyvät kyvyt ottaa epäloogisuuksia ja pompottelua niskaansa. Syy: lähijohtaminen. Tosin kun lähijohtaminen pissii pahasti, niin kovin hyvää arvosanaa ei voine antaa ylemmillekään johtoportaille, kun moinen tilanne on a) muodostunut cool.png jatkuu.

Alaa tuntuu riivaavan luonnehäiriöiset keski-ikäiset naiset ja ajoin persoonallisuushäiriöiset miehet, jopa alaisten seksuaaliseen hyväksikäyttöön saakka. Aika hyvin saavat pysyä pesteissään ja julistaa ulospäin omaa ja johtamisensa erinomaisuuttaan. Työpaikkailmoituksissa ja medioissa asti.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Osastolla 22 tein yhden keikan ja kohtelu oli niin huonoa etten enää mene. Mitään tietoa ei saanut kun se ei heidän mielestään keikkalaiselle kuulu, oli sitten kiva arvailla miten potilas liikkuu. Myöskään osaston tiloja ei esitelty ja itse joutui etsimään liinavaate varastot, huuhteluhuoneet ym. Kirjaus jäi tekemättä kun keikkalaista ei tietenkään suostuttu koneelle päästämään edes valvotusti ja kukaan ei suostunut puolesta kirjaamaan.

Mahdollisesti voi olla isoja eroja ketä vakkareita on vuorosa mutta ei pahemmin tuon jälkeen kiinnosta testata uudelleen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Keikkalaiset, joilla ei ole tunnuksia, kirjaa kansioihin, koko Kivelässä. Toki mieluusti kirjataan koneelle puolesta vatsat jne.

Voipi tosiaan olla, että "väärä" porukka ollu töissä, ja joskus käämi ittelläkin sielä palanut, mutta pääosin ok osasto, plussana sairaalan parhaat potilaslistat (keikkalaisille).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole kovin kauaa, kukaan ei kyllä viitsinyt kirjauksesta kysyessä muuta sanomaan kuin että keikkalaisia ei päästetä koneelle ja en ehdi auttaa kysy joltain muulta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen nyt kyseisellä osastolla kolmen kuukauden kesätöissä, ja ei ole ollut mitään muuta kuin positiivista sanottavaa. Ensimmäisenä päivänä kierrätettiin ympäri ja näytettiin mistä kaikki löytyy jne. Ja alkuun mulla on ohjaaja jonka kanssa yhdessä tehdään ennenkun saan tarpeeksi tuntumaa alkaa itse tehdä 8) Lisäksi mulle on annettu kyllä ihan omat tunnarit millä kirjaan koneelle. Tosi hyvää opastusta oon saanut myös eri potilaista ja miten ketäkin kannattaa nostaa ja tarvitaanko kaksi ihmistä vai saako yksin, mitä omia tapoja tai juttuja kullakin on jne. Ja aikaa löytyy koko ajan opastuksella ja mun joskus ehkä tyhmillekkin alottelijan kysymyksille. Omasta mielestä siis, kiva paikka, kivat ihmiset, viihdyn ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Alkuvuodesta tein keikan osastolle 21, ei jäänyt paha maku suuhun ollenkaan. kyllä sinne voisin mennä keikalle uudestaankin. hieman kyllä häiritsi sairaalamainen ympäristö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Näin jälkeenpäin kun tuo kesä on takana, niin täytyy kyllä todeta että en olisi mennyt jos olisin tiennyt mitä simputusta siellä pikkupomot sun muut harrastaa ja mitä se sijaisen kohtelu todella on. Ikävä fiilis vieläkin. Toivoa sopii että meno on muuttunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 4 kuukautta myöhemmin...

osasto 14 on siitä huono että siellä ollaan yksin. lähes kaikki potilaat ovat pitkälle dementoituneita vuoteessa hoidettavia. esim iltavuorossa yksin joutuu hoitamaan kahdeksan potilasta iltavuoron aikana. syötettaviä on myös paljon. aamuvuoroissa saattaa päästä hieman helpommalla ja apuakin saa helpommin. ilmapiiri on aika sisäänpäin kääntynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Mulla nyt itelläni loppumassa kuuden viikon työharjoittelu osastolla 22 ja pakko sanoa että eka viikko oli sellainen että ohjausta ei saanut ilman että piti opettajan siitä muistuttaa... Nyt on mennyt ihan hyvin, mutta osa henkilökunnasta on hyvin epäkohteliasta, joillakin tuntuu olevan elämän työnä opiskelijan kyykyttäminen, ei voida sanoa asioita kahden kesken vaan täytyy sanoa kun on koko osasto kuulemassa oli asia sitten mikä tahansa. Olen saanut hyvää palautetta siitä miten otan asukkaisiin kontaktia, mutta tänään tuli siitä eräältä hoitajalta palautetta että lässytän asukkaille, ja sitäkään ei voinut sanoa ystävällisesti ja kahden kesken vaan toisen hoitajan läsnä ollessa ja töykeästi tyyliin "älä lässytä niille kuin vauvoille ne ovat aikuisia joille puhutaan sen mukaan, anteeksi nyt vain mutta tuo puhe tyyli ei ole hyvä". Sama hoitaja kun kokee tarpeelliseksi opiskelijan aamupala piltin kommentoinnin ja haukkumisen kuin energia juomien juomisen ja lisää vielä että sitten kun opit alasta jotain et syö tai juo näitä... Noh muuten ihan suht mukava paikka, mutta en enää tämän viimeisen kolmen päivän jälkeen sinne mene... Tulipahan avauduttua :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla nyt itelläni loppumassa kuuden viikon työharjoittelu osastolla 22 ja pakko sanoa että eka viikko oli sellainen että ohjausta ei saanut ilman että piti opettajan siitä muistuttaa... Nyt on mennyt ihan hyvin, mutta osa henkilökunnasta on hyvin epäkohteliasta, joillakin tuntuu olevan elämän työnä opiskelijan kyykyttäminen, ei voida sanoa asioita kahden kesken vaan täytyy sanoa kun on koko osasto kuulemassa oli asia sitten mikä tahansa. Olen saanut hyvää palautetta siitä miten otan asukkaisiin kontaktia, mutta tänään tuli siitä eräältä hoitajalta palautetta että lässytän asukkaille, ja sitäkään ei voinut sanoa ystävällisesti ja kahden kesken vaan toisen hoitajan läsnä ollessa ja töykeästi tyyliin "älä lässytä niille kuin vauvoille ne ovat aikuisia joille puhutaan sen mukaan, anteeksi nyt vain mutta tuo puhe tyyli ei ole hyvä". Sama hoitaja kun kokee tarpeelliseksi opiskelijan aamupala piltin kommentoinnin ja haukkumisen kuin energia juomien juomisen ja lisää vielä että sitten kun opit alasta jotain et syö tai juo näitä... Noh muuten ihan suht mukava paikka, mutta en enää tämän viimeisen kolmen päivän jälkeen sinne mene... Tulipahan avauduttua :D

Voin arvata että ne on ne samat naamat kuin 2009 jolloin olin siellä sh-opintojen ensimmäisessä kesätyössäni. Simputusta ja veetuilua tuli kyllä tuutin täydeltä.

Mulla oli nimetyt perehdyttäjät jotka ei myöskään ihan kivoimmasta päästä olleet, molempia kiinnosti perehdyttämistä enemmän tupakalla ravaaminen kuin ohjaaminen ja auttaminen ja yksin jäi usein. 

Oli kyllä niin raskas ja ikävä kesä, että eipä toista kertaa tarttenut harkita sinne menevänsä  :rolleyes:

Muokattu - Aadelheid
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...
Vieras: Kivelääntyöhön

Onko uusia kokemuksia eri osastoista,kun olisi paikka auki?

Ja en tiedä paikasta mitään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...