Jump to content
MAINOS

erään hoivakodin osasto


medicine

Recommended Posts

pakko purkaa kun  tuntuu pahalta... :-

Olin eilen keikalla yhdessä hoivakodissa. Ensinnäkin itsellä ei ole oikeastaan mitään kokemusta hoivakodeista joten en tiennyt oikeen mitä edes odottaa.. Yritin kyllä parhaani parin kanssa hoitaessa asukkaita, mutta kai sitä toista myös tökki mun avuttomuus.

Kun mä tän hoitajan työskentelyä seurasin, niin en kyl haluis olla siellä itse asukkaana. Siltä puuttu totaalinen empatia, hän ei tuntut puhuvan asukkaille juuri mitään, muutaku joillekin lässytti jotain "voi äidin kulta". Itse hänen kanssaan työskennellessä kerroin mitä tehdään ja sitten kun olin yksin hoitamassa niin juttelin myös kaikenlaista.

Päivävuorossa eräälle asukkaalle oli annettu kymmenkertainen annos laksatiivejä kun sillä normi annoksessa (oisko ollut 10-20ml duphalacia) ei ollut vatsa toiminut. Sekaan sitten rektioleja, metalaxia ja muuta mukavaa, joten tää asukas ui vesipeessä. Ymmärrän et tää iltavuorossa oleva hoitaja oli kirjamellisesti raivon partaalla! en nähnyt ainakan et tää hoitaja ois sit hirveesti nesteyttänyt tätä potilasta, vaikka hänelle sanoin ja muutenkin se hänen potilas. Huoneessa toiseen kertaan asukasta pestessä tää hoitaja vaan tokas et tältä illalta saa olla. sen asukkaan kasvoilta vaan loisti paha olo  cry.png

Huomasin et vaippoja vaihdettaessa, jos oli vaan pissat et pesty mitenkään tai jos pestiin ei kuivattu..

Tuntu niin vaan siltä että empatia puuttui kokonaan. Sitten kun vikaa asukasta hoitelin siinä ja olin tekemässä lähtöä huoneesta, alkoi asukas juttelee mulle jota jäin kuuntelemaan. Sitten kansliassa kun kirjattiin sanoin vain että oli tässä asukkaalla mieli maassa ja tää iltahoitaja katto mua silmät pyöreinä ihan et jäit sinne juttelemaan?! ihan ku puhuminen ois kielletty tai joku tabu. 

Edes laitoshoitajaa tää hoitaja ei tuntut ajattelevan ihmisenä. vaikka näki hänet ja tervehti ei silti tiennyt tai muistanut oliko se mies vai nainen.

En mee sinne enää ikinä vaikka mikä olis. Kyseessä oli vielä infektio-osasto, jollaisella olin elämässäni ekaa kertaa. Tietty sitten laitoin jonkun syöttötuolin päälle asukkaan paidan ja jotain kun ne tuolit oli siellä pyhiä.  angry.png

Yhtä asukasta syötettäessä hoitaja tuli siihen ja sano et etkö sä oo vieläkään syöttänyt, hänen syötäämiseen vain 7 minuuttia, ei sen kauempaa. ja syötin asukkaan omassa tahdissa vain, en voi sille mitään jos ei halua avata suuta.

toivottavasti on parempia paikkoja vanhusten asua >:D

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Tulokset voi olla järkyttäviä, kun työhönsä leipääntynyt hoitaja ei älyä ajoissa vaihtaa alaa angry.png Kyllä mä ymmärrän, että hoitajillakin voi olla joskus "huonoja päiviä", mutta minimi vaatimus on että hoitaa työnsä potilaita/työkavereita/omaisia loukkaamatta. Jos hoitajalla itsellään on paha olla, ei mikään oikeuta sitä kostamaan muille!! Jos hoitaja ei osaa/pysty käyttäytymään työpäiväänsä kunnolla=työkyvytön, eli sairaslomalle, työnohjaukseen tai alan vaihto.

Ensimmäisenä toimenpiteenä olisi tietysti otettava huonosti muita kohteleva hoitaja "puhutteluun". Keskustelun voi avata kollega, mutta siihen harvoin (?) kellään on pokkaa... ja on olemassa riski, että asiat menevät entistä enemmän solmuun. Varsinkaan uutena työntekijänä tai keikkalaisena on varmasti vaikeaa asioihin puuttua. Itse olen joskus huonosti käyttäytyvältä kollegalta kysynyt: Minkä takia sinä olet noin ilkeä (minulle/potilaille) ? Kyllä se yleensä ainakin hetkeksi ihmisen pysäyttää miettimään käytöstään.

Mutta koska sinä, medicine, et ilmeisesti ole enää menossa ko. työpaikkaan töihin, niin kehoittaisin ainakin ottamaan yhteyttä työpaikan esimieheen ja kertomaan kokemuksistasi. Saattaa tuntua tyhmältä kantelulta kertoa esimiehelle työkaverisi huonosta käytöksestä, mutta ajattele ettet tee sitä itsesi, vaan laitoksessa asuvien asukkaiden takia!! Ja kyllä esimiestä varmaan näin "pula-aikoina" kiinnostaa, miksi taloon ei saada enää sijaisia?

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...