Jump to content
MAINOS

Lakko ja Tehy, epäselvää..


turbiini

Recommended Posts

Jos tässä nyt lakko tulee, niin onko kyseessä Tehyn lakko vai sairaanhoitajien lakko? Entä jos ei kuulu Tehyyn, lakko ei ilmeisesti koske kuin ko.liiton jäseniä? Entä palkankorotukset  (jos niitä tulee), koskevatko nekin sitten vain tehyläisiä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

TNJ on Tehyn ja SuPerin muodostama toimihenkilöiden neuvottelujärjestö, joka ei ole vielä hyväksynyt työnantajapuolen tarjousta. Jos lakko tulee, niin silloin lakossa voi olla joko Tehy tai SuPer tai sitten molemmat liitot yhdessä. Jos molemmat liitot menevät lakkoon niin silloin lakko koskee sairaan- sekä perus- ja lähihoitajia.

Lakkoon osallistumatonta henkilö kutsutaan rikkuriksi kuului hän sitten liittoon tai ei.

Palkankorotukset koskevat myös niitä hoitajia jotka eivät liittoon kuulu vaikka heillä olisi siihen mahdollisuus. Lakolla saavutetut edut siis koskevat myös niitä loisia jotka eivät liittoihin kuulu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eipä jäänyt VF:n vastauksesta epäselväksi, mitä mieltä olet tehyyn kuulumattomista hoitajista. Avarra mieltäsi hyvä ihminen, ettet vallan katkeruuteesi tukehdu. Kiitos nyt kuitenkin vastauksestasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eipä jäänyt VF:n vastauksesta epäselväksi, mitä mieltä olet tehyyn kuulumattomista hoitajista. Avarra mieltäsi hyvä ihminen, ettet vallan katkeruuteesi tukehdu. Kiitos nyt kuitenkin vastauksestasi.

Mitäs avartamista tuossa enää tarvitaan?

Vapaamatkustajiahan ne liittoon kuulumattomat henkilöt ovat, jotka härskisti käyttävät hyväksi palkankorotuksen eteen työskenteleviä liittotyöntekijöitä ja liittoon kuuluvia kollegoita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eipä jäänyt VF:n vastauksesta epäselväksi, mitä mieltä olet tehyyn kuulumattomista hoitajista. Avarra mieltäsi hyvä ihminen, ettet vallan katkeruuteesi tukehdu. Kiitos nyt kuitenkin vastauksestasi.

Mitäs avartamista tuossa enää tarvitaan?

Vapaamatkustajiahan ne liittoon kuulumattomat henkilöt ovat, jotka härskisti käyttävät hyväksi palkankorotuksen eteen työskenteleviä liittotyöntekijöitä ja liittoon kuuluvia kollegoita.

Missä vaiheessa liittoon kuuluminen on muuttunut kanslaisvelvollisuudeksi? Onneksi kumpikaan teistä/ teidän kaltaisista ei ollut pitämässä koululla TEHY-infoa. Seurauksena olisi ollut saletisti ulosmarssi tilaisuudesta ja jäsenyyden unohtaminen tyystin. Onneksi toiminnan esittelijöinä oli hyvinkin ammattitaitoiset ihmiset ja TEHY sai allekirjoittaneesta yhden jäsenen lisää.

Näkemyksenne nyt vain edustavat lähinnä 80-luvun ay-politiikkaa, mutta suotakoon se nyt teille.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä komppaan täysillä VF:aa ja Mortea. Jos et kuulu liittoon, ja silti valitat työoloista ja palkasta, olet vapaamatkustaja. Loisi. Iilimato. Kusipää. Perkele.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eipä jäänyt VF:n vastauksesta epäselväksi, mitä mieltä olet tehyyn kuulumattomista hoitajista. Avarra mieltäsi hyvä ihminen, ettet vallan katkeruuteesi tukehdu. Kiitos nyt kuitenkin vastauksestasi.

Ei tässä katkeruuteen kukaan ole tukehtumassa, ilmaisin nyt vaan mielipiteeni liittoon kuulumattomista henkilöistä joka minulla tietysti on. Elämmehän sentään yhteiskunnassa jossa mielipiteenvapaus on perusoikeus.

Yhäkin olen sitä mieltä, että liittoon kuulumattomat ihmiset jotka täysin rinnoin nauttivat liiton heille hankkimista eduista ilman, että ovat edes vaivautuneet liittymään liittoon, ovat loisia, vapaamatkustajia, vätyksiä, (keksi itse joku sopiva termi). Kukaan ei voi väittää, että muiden hankkimien etujen nauttiminen olisi moraalisesti oikein.

Missä vaiheessa liittoon kuuluminen on muuttunut kanslaisvelvollisuudeksi? Onneksi kumpikaan teistä/ teidän kaltaisista ei ollut pitämässä koululla TEHY-infoa. Seurauksena olisi ollut saletisti ulosmarssi tilaisuudesta ja jäsenyyden unohtaminen tyystin. Onneksi toiminnan esittelijöinä oli hyvinkin ammattitaitoiset ihmiset ja TEHY sai allekirjoittaneesta yhden jäsenen lisää.

Kuka tässä on kansalaisvelvollisuuksista puhunut? Kyse on lähinnä moraalista (tai lähinnä miten itse asian näen). Miksi minun pitäisi hyväksyä ihminen joka haluaa hyötyä liitosta ilman, että kuuluu siihen?

Näkemyksenne nyt vain edustavat lähinnä 80-luvun ay-politiikkaa, mutta suotakoon se nyt teille.

Toki nykypäivänä on poliittisesti korrektia antaa kaikkien kukkien kukkia ja hyväksyä jokaisen perustuslaillinen oikeus kuulua tai olla kuulumatta mihinkään järjestöön. Sillä emmehän saa pahoittaa kenenkään mieltä mielipiteillämme.  8)

ps. 80-luvulla ay-toiminta sai paljon hyvää aikaan.

Eikä herneitä nenään. Ei oteta sitä liian vakavasti.  >:D

Pitäisiköhän luoda systeemi jossa liitot neuvottelisi vain jäsenistönsä palkasta :P

Olen itse ehdottomasti tällaisen käytännön kannattaja. Jos joskus eläisimmekin sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ammattiliittojen neuvottelemat sopimukset koskisivat vain ammattiliittoon kuuluvia. Itse toivon, että ainakin paikallisesti neuvotellut sopimukset tulisivat koskemaan vain sen ammattiliiton jäseniä joka on neuvottelutuloksen saanut aikaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näkemyksenne nyt vain edustavat lähinnä 80-luvun ay-politiikkaa, mutta suotakoon se nyt teille.

Toki nykypäivänä on poliittisesti korrektia antaa kaikkien kukkien kukkia ja hyväksyä jokaisen perustuslaillinen oikeus kuulua tai olla kuulumatta mihinkään järjestöön. Sillä emmehän saa pahoittaa kenenkään mieltä mielipiteillämme.

ps. 80-luvulla ay-toiminta sai paljon hyvää aikaan.

Eikä herneitä nenään. Ei oteta sitä liian vakavasti.  ;D

Ei oteta palkoa nenään, ei  ;)

Itse olen aina kuulunut liittoon sen 14 vuotta, jonka työelämässä olen ehtinyt viettää - aiemmin AEK:hon, nykyisin TEHY:n listoilla. Mä en ole koskaan oikein ymmärtänyt liittoon kuulumattomien argumentteja, varsinkin kun verottaja ainakin vielä suhtautuu jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuuteen suopeasti. Sitten kun hätä on kädessä, niin liittoon kuulumattomat ovat yleensä ensimmäisenä koputtamassa luottamusmiehen ovelle ja vaatimassa oikeutta ja kohtuutta, jota itse pidän moraalittomana toimintana. Jos ei kuulu liittoon, niin silloin hoitaa omat sotkunsa ja jättää luottamusmiehen rauhaan. Tosin JUKO:n puolelta meille on kerrottu, että järjestäytymättömillä on työpaikoilla yhtälainen oikeus luottamusmiehen palveluihin, joka kieltämättä nakertaa motivaatiota toimia yhtään missään minkään yhteisen hyvän puolesta.

Liittoon kuulumattomille pitää vain pystyä perustelemaan järkisyillä liittoon kuulumisen positiiviset vaikutukset. Syyllistäminen on harvoin mitenkään hedelmällinen peruste tai keskustelunavaus - useimmilla nousee niskakarvat pystyyn välittömästi ja rekrytointi tyssää siihen paikkaan.

Mitä 80-luvun ay-toimintaan tulee, niin silloin tosiaan rakennettiin nykyinen työntekijöiden mahdollisuus vaikuttaa omiin olosuhteisiinsa. Toimintatavat olivat ehkä hieman elastisia, joita en välttämättä toivoisi takaisin. Siis sillä oletuksella, että ihmiset ovat nykyään keskimääräistä valistuneempia. Voin toki olla väärässä  >:D

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menee vähän ketjun ulkopuolelle, mutta liittyy kuitenkin lakkoon.

Eli miten tuo palkanmaksu lakon aikana, kun olen todennäköisesti suojelutyössä (oikea termi?)lakon aikana, jos sellainen tulee.

Maksetaanko normaalia palkkaa? Saako työnantaja teetättää miten paljon ylimääräistä työtä ja joutuuko lakon aikana suojelutyötä tekevät maksamaan liiton suuntaan jotain korotettua jäsenmaksua tai vastaavaa avustusta..? Kuulin vaan vanhemmalta kollegalta että näin menetellään...

Olisi kiva saada vähän valaistusta näihin ksymyksiin... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suojelutyöstä maksetaan normaali palkka.

Ennen lakkoa määritellään kuinka monta työntekijää/vuoro suojelutyöhön vaaditaan. Suojelutyöpäivistä maksetaan korotettu liittomaksu, muistaakseni ja lakkopäiviltä tulee(surkea) päiväraha. Lakkopäivinä olemme velvoitetut seisomaan kadulla työpaikkamme edessä  ja kertomaan/kuulemaan yleisölle/yleisöltä  lakosta. Jos loma jää lakon alle, se menetetään.  Jos lakkopäiviä on tarpeeksi/kk, niin menettää seuraavan vuoden lomapäiviä.

Liittoon kuulumattomat tekevät normaalit työvuorot ja jos työpaikalla on monta liittoon kuulumatonta, vievät he monelta lakkolaiselta leivän suusta. Tämä siis vuodeosastolla.

Lakon aikana ei voi matkustaa pidemmälle. On tietty tuntimäärä, jonka puitteissa tarvii tulla lakon jälkeen työpaikalle.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli miten tuo palkanmaksu lakon aikana, kun olen todennäköisesti suojelutyössä (oikea termi?)lakon aikana, jos sellainen tulee.

Maksetaanko normaalia palkkaa? Saako työnantaja teetättää miten paljon ylimääräistä työtä ja joutuuko lakon aikana suojelutyötä tekevät maksamaan liiton suuntaan jotain korotettua jäsenmaksua tai vastaavaa avustusta..? Kuulin vaan vanhemmalta kollegalta että näin menetellään...

Suojelutyön hinnan määrittää lakko-organisaatio, eli TNJ:läinen lakkoilija menee tekemään töitään vähintään normaalipalkalla, mutta mahdollisesti esim. tuplapalkalla. Liittoon kuulumaton tekee työnsä normaalipalkalla, hänet voidaan myös sijoittaa mihin tahansa työnantajan osoittamaan työpisteeseen. TNJ:läisen laillisessa lakossa lakkoilevan  työsuhde-etuudet eivät häviä minnekään, sensijaan "rikkurin" lakon aikaiset lomat voidaan peruuttaa. TNJ:läinen voi neuvotella lakko-organisaation kanssa siitä, voiko silti pitää lomansa jos ne osuvat lakon alle. Lakkolainen maksaa ansioistaan liiton kassaan ylimääräistä maksua, ne jotka eivät tee töitä saavat korvauksen (joka on enemmän kuin -95 oli ..)

Kannattaa käydä TNJ:n tilaisuuksissa, siellä vastataan näihin ja muihinkin kysymyksiin.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyyn kuulumattomuus ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö kuuluisi mihinkään liittoon. Tulin jo edellisen lakon aikana siihen tulokseen, ettei noin hampaaton liitto kuin tehy oikeasti aja jäseniensä etuja. Suomen suurimpia liittoja jäsenmäärältään, luulisi olevan vaikutusvaltaa näinkin tärkeässä asiassa kuin työolot ja palkat.

Ja mitä tulee muiden hankkimien etujen nauttimisesta, niin sitähän tämä yhteiskuntaelämä on. Vai väittääkö joku täällä kirjoittelevista taistelleensa Suomen itsenäisyyden puolesta? Kyllä on tekopyhää piiloutua yhden liiton taakse ja väittää, että vain tämä yksi ja ainoa ajaa kaikkien sairaanhoitajien etuja. Höpö höpö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyyn kuulumattomuus ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö kuuluisi mihinkään liittoon. Tulin jo edellisen lakon aikana siihen tulokseen, ettei noin hampaaton liitto kuin tehy oikeasti aja jäseniensä etuja. Suomen suurimpia liittoja jäsenmäärältään, luulisi olevan vaikutusvaltaa näinkin tärkeässä asiassa kuin työolot ja palkat.

Mikään muu liitto kuin Tehy ei neuvottele sairaanhoitajien työehtosopimuksista ja palkoista. On aika vaikea ymmärtää miksi työoloihin ja palkkaukseen pettynyt sairaanhoitaja kuuluisi johonkin muuhun liittoon.

Ja mitä tulee muiden hankkimien etujen nauttimisesta, niin sitähän tämä yhteiskuntaelämä on. Vai väittääkö joku täällä kirjoittelevista taistelleensa Suomen itsenäisyyden puolesta? Kyllä on tekopyhää piiloutua yhden liiton taakse ja väittää, että vain tämä yksi ja ainoa ajaa kaikkien sairaanhoitajien etuja. Höpö höpö.

Virheellinen analogia.

Minua kovasti kiinnostaisi tietää, että mitkä muut liitot ajavat kaikkien sairaanhoitajien etuja?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisiko joku perustella tarpeeksi hyvin, miksi pitäisi kuulua liittoon, johon ei luota ja joka ei mun mielestä hoida tehtäväänsä. Mun mielestä on näissä olosuhteissa ihan sama maksaa jollekin toiselle liitolle. Periaatteessa en maksa tehylle, olen niin pettynyt ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisiko joku perustella tarpeeksi hyvin, miksi pitäisi kuulua liittoon, johon ei luota ja joka ei mun mielestä hoida tehtäväänsä. Mun mielestä on näissä olosuhteissa ihan sama maksaa jollekin toiselle liitolle. Periaatteessa en maksa tehylle, olen niin pettynyt ;)

Ei ole mikään pakko kuulua mihinkään liittoon, mutta sitten saa olla tyytyväisenä ihan omillaan ja tyytyä niihin ratkaisuihin ja päätöksiin joita liitto tekee.

Utelias kun olen, niin millä tavalla Tehy ei hoida tehtäviään ja millä tavalla et luota siihen?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikassani noudatetaan yksityisen sosiaalialan TES:ä. Koskeeko nämä neuvottelut myös meitä vai vain kunta-alaa? Kertokaa tietämättömälle, kiitos. Jos lakko alkaisi, olemmeko mekin lakossa kun Tehyyn kuulumme vai onko meillä omat neuvottelut? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä minäkin olen jankannut kyllästymiseen saakka, niin nyt voin vuorostaan vastata sulle  *pyhimys*

Nyt on kuntaneuvottelut, eli tämä ei sinänsä koske meitä yksityisiä. MUTTA yksityispuoli seuraa aika paljon kunnallisten tes:iä, ja samanlaisiin korotuksiin varmaan yksityispuoli myös pyrkii.

Ja JOS tulee lakko, niin se koskee vain kunnalliset hoitsu, mutta super ja tehy voi vetää mukaan myös meitä yksityisellä puolella, että saadaan enemmän ihmisiä lakkoon, ja että se saisi suurempia vaikutuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...