Jump to content
MAINOS

Työvoimapula?


SN9

Recommended Posts

Minun on jotenkin vaikea uskoa, että lähihoitajista olisi pulaa. Jos pienelläkin paikkakunnalla yhtä vakituista paikkaa hakee 15hoitajaa. Eikö se kieli siitä, että joko hoitajia on työttömänä tai sitten he ovat palaamassa töihin ja alalle, mikä on positiivista. Tai sitten he ovat vaihtamassa työpaikkaa esim. yksityiseltä kunnalle, joka voi kieliä jostain muusta. Liikehdintää tuntuu olevan ja varsinkin, jos tarjolla on vakituisia paikkoja.

 Lisäksi ihmettelen, että sijaisuuksia saisi vaikka kukaan ei olisi koskaan nähnytkään sinua tai puhunut koskaan aiemmin puhelimessa. Pitäähän sillä olla väliä, vaikka ei vakituiseksi jäisikään. Minkälaisia kokemuksia teillä on, onko työvoimapulaa ja koskeeko se vain sijaisia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työvoimapulaa on lähinnä orjan ehtoihin suostuvista.

Työnantajan kannaltahan on edullisempaa maksaa hädin tuskin minimi ja repiä kaikki mahdollinen irti työntekijöiden selkänahasta. Jos joku palaa loppuu niin tilalle on vähintään viisi uutta tarjolla. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitoalalle ei pääse työvoimapula yllättämään. Aika nopeallakin aikataululla työkkäri pystyy kirjekurssittamaan mt- ja päihdekuntoutujista lähihoitajia, jos näyttää, että jossain päin maata alkaa jäämään toimet täyttämättä. 

Mielestäni ei voida kirkkain silmin väittää olevan vaikeuksia rekrytoinnissa, jos työpaikkailmoituksessa palkkauksen kohdalla lukee TES. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsuuu

Työvoimapula enemmän sijaisista, pätevistä sellaisista. Joilla olisi jo aikaisempaa työkokemusta, lääkehoidon tuntemusta, ns perusasiat hallussa. Mutta on päteviä kuitenkin enemmän lähihoitajissa, sairaanhoitajista turha haaveilla edes sijaisuuksiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: herkkähipiäinen

Voisin sanoa pitää paikansa.

Tiedän myös hoitajia on TYÖTTÖMÄMÄNÄ tai vaihtaneet alaa. Tämän vuoden aikana.  Savustettu pois työpaikalta tai joutuneet työpaikkakiusaamisen uhreiksi ja tämän kautta lähteneet pois.  

Sain itse jo helmikuun alussa  3 hyvän tuntuista työtarjousta kesäksi, määräaikaisuus. En, edes hakenut vaan ottivat yhteyttä itse ja kysyivät työtilannetta. Mukana on myös  eräs kunta ja yksityinen työantaja. Kumpikaan ei ole ollut lehtien palstoilla.

Vaikka olen vakituisena muualla. Sain sovittua oman johtajan kanssa kesän pestit.  Minulla on todella hyvä johtaja ja perusasiat hän on aina hoitanut hyvin. Työilmapiiri on mukava ja aina olen tuntenut olen tervetullut. Jokainen hoitaa työnsä ja peräti autetaan toisiamme.  Mikä on harvinaisuus työpaikoilla. Asukkaat ovat tyytyväisiä hoitaa ja ilmapiiriin. Kiitosta saatu asukkailta näistä asioista.  

Mutta yllätys oli kun kyseltiin jo varausta on syyskuusta eteenpäin.  Jos, muualla minua kohdellaan huonosti , niin oma johtajani ei päästä enää sinne töihin.  Hänen kanssaan voi oikeasti keskustella ja tiedän vaistomaisesti ajattelen minun parastani. Luottamus on siis molemmin puoleinen. 

Nyt syksyllä  Espoo astui  mukaan kuvioihin ja ottavat kesällä yhteyttä syksyn työntilannetta koskien. 

Sitten on näitä kuntia, missä kateellisuus, pahantahtoisuus kukoistaa uusia työntekijöitä kohtaan jo ensimmäisenä päivänä.  Savustetaan pois välittömästi, pelätään vievät työpaikan.  Yrittävät vielä kierosti toimia, että muut eivät huomaa. Sijaiset/ keikkalaiset osaavat katsella ympärille ja eivät ole TYHMIÄ.

Juuri tänään todettiin toisen hoitajan kanssa; voiko alemmaksi mennä  työntekijöiden  työmoraali kun on mennyt, työpaikkana kunta. Pahantahtoisuus ja vieraan henkilön musta maalaaminen on tärkeämpi kuin saada hyvä työntekijä työhön.  Yksikään työntekijä ei viitsinyt edes perehdyttää vaan alusta asti törkeätä , ala-arvoista, epäammattilaista kohtelua tuntematonta henkilöä kohtaan. 

Ei, siedetä jos sijainen/ keikkalainen on parempi kuin tämä työstä vieroksuja työntekijä, kenen työaika meni omien sukulaisten asioiden hoitamisessa työaikana  ja muut sallivat tämän.  Sitten ollaan ihmeissään; Kun ei saada sijaisia/ keikkalaisia töihin?   

Sijaiset / keikkalaiset eivät katsele ; TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA yhtään vaan saatte olla ilman heitä. Turha valittaa/ marista jos jäätte ilman työntekijöitä kesäksi. 

Sijaiset / keikkalaiset ovat siellä missä pidetään huolta ja olemme tervetulleita. Siellä me pysymme myös tulevaisuudessa.

Raha ei ratkaise ja hyvätyöilmapiiri.  Koskee samoin kuntia, kaupunkia kuin yksityisiä tasapuolisesti.

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: herkkähipiäinen

Palkka tulisi  edes palkkapäivänä tilille, ilman työntekijän perään kysely. 

15.4 -19  oli tilipäivä ja sain  palkkasaatavat perään kyselyn kautta.  Sain tilille  23.4.-19. Johtaja oli lähettänyt palkkatiedot ajoissa palkkatoimistoon. Ihmetteli myös asiaa. Palkkatoimiston työntekijän selitys; INHIMILLINEN EREHDYS?  Olen alkanut halveksimaan koko sanaa , niin raukkamaisesti mennään sen taakse jatkuvasti. 

  Eli näin kauan kesti napin painaminen ja oli varmaan iloinen kun hoitoalanfirman maine  meni ja työntekijä jäi ilman saatavia.   Olisinko saanut koskaan, jos en olisi ollut tarkkana?  Johtaja alkoi toimimaan nopeasti, asian kuultua. Hänelle , kiitos!

Vuosi sitten yrityskaupan kautta ja  oli sama ongelma. Johtaja perää pyysi selitystä monta kertaa ja palkkatoimisto ei viitsinyt silloin edes vastata. Näköjään sama työntekijä jatkaa samaa touhua.....  

Millaisia työntekijöitä on oikein  palkattu palkkatoimistoon? Antavat itsestään epärehellisen kuvan ja menevät jatkuvasti toisten selän taakse. Ovatko edes ammattitaitoisia  työntekijöitä?  

Toinen sattui 18.4 -19 tilipäivä 1pv keikka ja perään kysely ja nyt palkkapäivä 28.4-19

SYY; TEKNINEN VIKA. It taitavat viikon korjata yhtä ja samaa vikaa. Ei, taida silläkään kunnollisia työntekijöitä palkattu. Onneksi, ei ole hengestä kysymys, vaan työntekijä pihistää omasta ruoastaan.  

Sitten vielä ihmetellään , miksi hoitajat lähtevät pois hoitotyöstä. Ihmettelen miksi kukaan, edes on nykyisin hoitotyössä. 

Näin hyvin  meitä keikkalaisia / sijaisia kohdellaan hoitotyöpaikoissa.  Emme ole edes minkään  ihmisarvoinen palkkatoimiston työntekijöille.  Kumpikin ovat isoja firmoja. 

Eivät välitä, miten työntekijä hoitaa omat pakolliset menonsa tai pääsee aamulla edes töihin?  Palkkatoimiston työntekijät  pitävät itseään  parempaa väkeen kuuluvina kuin me hoitajat. Tulee väkisin sellainen kuva, heidän leväperäisestä työstään.

Eivät välitä, kun joudumme kadulle asumaan ja selittämään, selittämään , maksamaan turhia korkoja ihan näiden omin luvin toimien palkkatoimiston työntekijöiden takia.  

Jos, saat vaikka  1€ liikkaa palkkaa , niin jo otetaan seuravasta palkasta pois tai perään tulee ulosottokirje. Näin hoitoalan palkkatoimiston työntekijät toimivat. Näin päin toimii nopeasti ja myös syy on palkkatoimiston työntekijän oma  huolimattomuus.  

Missä on heidän vastuu omasta työstää, ei taida olla olemassakaan.  

Kauhulla odotan kesää ja miten palkkatoimisto sotkee asiat monelta työntekijältä.  

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työvoimapula evvk

Itse olen työtön sh. Osasto- ja hoivakotitöitä kyllä olisi vaikka kuinka, mutta vuorotyörumbaan en enää lähde. Se ei sovi minulle. Oma terveys ykkönen. Jos nyt saisin uudelleen valita, en olisi opiskellut hoitoalaa ollenkaan, vaan jotain lisäkoulutusta entiseen aivan muuan alan AMK-tutkintooni. Hoiva-alalla niin paljon sairaita työyhteisöjä, huonoa johtamista, oma ajattelu kielletty ja luovuus loistaa possaolollaan yms. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työvoimapula evvk

Lisäyksenä vielä, että päivätöihin kyllä hakijoita riittää! Suurehkossa kaupungissa helposti lähes 100 hakijaakin yhteen paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan noita vakipaikkoja haetaan hulluna, kun muutoin pitäisi kitkutella useita vuosia määräaikaisilla soppareilla ns. löysässä hirressä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: huomattu on

Miespuolisille on ainakin töitä tarjolla pilvin pimein. He tasapainoittaa työyhteisöä ja asiakkaat kohtelee ja tottelee heitä ihan eri tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: huomattu on
26.4.2019 klo 23.08, Vieras: Työvoimapula evvk kirjoitti:

Itse olen työtön sh. Osasto- ja hoivakotitöitä kyllä olisi vaikka kuinka, mutta vuorotyörumbaan en enää lähde. Se ei sovi minulle. Oma terveys ykkönen. Jos nyt saisin uudelleen valita, en olisi opiskellut hoitoalaa ollenkaan, vaan jotain lisäkoulutusta entiseen aivan muuan alan AMK-tutkintooni. Hoiva-alalla niin paljon sairaita työyhteisöjä, huonoa johtamista, oma ajattelu kielletty ja luovuus loistaa possaolollaan yms. 

No vuorotyöhän on helppoa. Iltavuoroissa saat nukkua kunnon yöunet.

Yövuorot on niitä jotka vanhentaa kehoa ja mieltä tehokkaasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Henkilökohtaista
28.4.2019 klo 19.23, Vieras: huomattu on kirjoitti:

No vuorotyöhän on helppoa. Iltavuoroissa saat nukkua kunnon yöunet.

Yövuorot on niitä jotka vanhentaa kehoa ja mieltä tehokkaasti.

Se miten vuorotyön kokee on henkilökohtaista. Ilta-aamu-ilta-aamu-rumba voi olla ihan yhtä kuluttavaa lyhyine yöunineen. Elimistö ei totu tiettyyn aikaan heräämiseen vaan on entistä enemmän sekaisin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meidän työpaikasta uupuu 8 vakituista ja 2 pitkäaikaista sijaista. Kesä näyttää hienolta toisen yksikön listalla, jossa keikkatyöntekijät ovat ottaneet suurimman osan vuoroissa.. toisessa yksikössä on enemmän omaa porukkaa jäljellä, mutta keikkalaiset karttavat tätä... miksiköhän"

joka tapauksessa kun kesä on ohi, porukkaa ei saada ja nykyiset sijaiset lähtee muualle töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika yllätys että pätkätöihin palkatut lähtee... Vois toimia paremmin jos palkattaisi väkeä kunnon työehdoilla kunnolliseen työsuhteeseen eikä pätkiin. Toki toisille sopii ne pätkätkin omaan elämäntilanteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei ole ihme jos ei surkeilla työehdoilla saada porukkaa. Niin kauan ei voida puhua työvoimapulasta kun työnantajat eivät edes yritä korjata tilannetta työehtoja/palkkaa huomattavasti petraamalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: LHopiskelija

lähihoitajaopiskelijana kesätöihin yksityisen vanhuspuolelle missä taulukkopalkka G19 - 10%...

Oon aikasemmin tehnyt siivousalan töitä ennen kouluun menoa niin niissä kuukausiansio parempi. 

Palkka pitäisi olla vähintään tuplat että uusia duunareita saisi lisää, siivotessa saat saman liksan ja et oo vastuussa ihmishengistä ja usein työaika ma-pe 06-14...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
28.4.2019 klo 19.23, Vieras: huomattu on kirjoitti:

No vuorotyöhän on helppoa. Iltavuoroissa saat nukkua kunnon yöunet.

Yövuorot on niitä jotka vanhentaa kehoa ja mieltä tehokkaasti.

Seuraa vuorotyöstä valittamista, elä lue jos ahistaa:

Eipä ole vuorotyö helppoa jos perheessä on pieniä koululaisia heräteltävänä kouluun ja vuorot on tyyliin ilta-ilta-aamu-ilta-pätkä+yö tai kaksi. Itselläni on vielä päiväkoti-ikäinen lapsi jonka vien öpaut kymmeneltä hoitoon aamu-ulkoilulle ja lounaalle ja teen hetken kotitöitä ennen iltavuoroon lähtöä. Herkkäunisena herään myös päivätyötä tekevän puolison töihin lähtöön. Unet ja palautuminen jää vähiin. Yövuorot on raskaita kun yksin pitää hoitaa päiväsaikaan kahden hoidettavatkin, mutta päivällä sentään saa nukkua 8-16 jos ei herää koululaisen kotiin tulemiseen. Nyt kesällähän tuo koko penteleen porukka on kotona ja itikat inisee ja on kuuma ja liian valoisaa jne jne. Ittepä oon alani valinnu että ei varmaan sais valittaa. Kai nuorena pitäis jaksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: guest opk
On 4/29/2019 at 11:54 PM, Guest Henkilökohtaista said:

Se miten vuorotyön kokee on henkilökohtaista. Ilta-aamu-ilta-aamu-rumba voi olla ihan yhtä kuluttavaa lyhyine yöunineen. Elimistö ei totu tiettyyn aikaan heräämiseen vaan on entistä enemmän sekaisin. 

Olen sama mieltä, nämä työvuorolistan tekevät ihmisten kehon uupumista.Olisi hyvä, jos lähihoitajat saa välittä oman vuoron, jotkut tykkäävät tehdä yövuoron tai iltavuoron.Hoitoalan 3 työvuoron pitäisi olla vapaa ehtoisia työntekijöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koko maan tilannetta kartoittanut, mutta oma fiilis on että minulle soitellaan tulisinko töihin, kuin että joutuisin hakemaan töitä.

Tälläkin hetkellä tiedän faktana että @phks potilaspaikkoja on suljettu koska hoitajia ei saatu avoimiin työpaikkoihin. Kirurgialla taisi olla kahdeksan hoitajan vajaus. Samoin nyt kevään aikana lähes jokaisella osastolla osastonhoitajat manasivat sitä, että eivät saa edes kesäsijaisia, koska edes opiskelijoita ei ole riittävästi hakijoina, ja nyt kesäksi on tavallista enemmän potilaspaikkoja kiinni. 

Itsellä on sellainen fiilis, että iso osa heistä jotka valittavat siitä ettei töitä ole, ovat vain hyvin valikoivia siitä mitä hakevat. Ei käy vuorotyö, ei vanhuksia, ei liian kaukana, ei liian raskasta, ei sitä tai tätä. Tietenkin heidän kaltaisten takia itselläni on varaa valita missä teen töitä, kiitos heille siitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pulaa on ilmeisesti joka puolella. Meilläkin parin hoitaja vajaus, kun ovat lähteneet toisaalle töihin, omalle erikoistumisalan puolelle. Hakijoita ollut vähän, eikä sijaisiakaan tahdo löytyä mitenkään. Arvostan esimiestäni, joka tehnyt n. 45 tuntia ylitöitä parissa kuukaudessa, kun ei sijaisia ole sairauslomien ajoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: entinen hoituri

Tuohon työvoimapulaan on ehdotettu ratkaisuksi palkkojen nostoa. En olisi kuitenkaan ihan varma, että parin satasen korotus - joka ekä olisi realistinen maksimi - mitään auttaisi. Tai enemmänkään. Kyllä se on niin, että ongelma on resursseissa, jotka ovat niin pienet että ajavat hoitajat uupumukseen. Lisää työntekijöitä palkankorotusten sijaan siis, monissa paikoissa jo yksi ainoa ylimääräinen työntekijä vaikuttaisi ihan hirveän paljon ja samalla paine muiden harteilla vähän hellittäisi. Tämä on se asian ydin. 

Toiseksi tietysti mahdolliset lisäresurssit tulisi osata kohdentaa oikein, mutta siinä olisi sitten johdon paikka näyttää pätevyytensä. Kovin korkea kuva johtamisesta ei ainakaan itselläni ole. Onkin usein niin, että kun pääsee sieltä ruohonjuuritasolta pois, sitä erkaantuu siitä myös henkisesti ja se vaikuttaa päätöksiin. Poikkeuksiakin on, mutta vähän.

Sitten on vielä se, että tietty prosetti joka tapauksessa vaihtaa alaa, vaikka heille tarjoaisi mitä. Monet menevät alalle parikymppisenä ja nelikymppisenä ehkä miettivät, että haluaisin kokeilla jotakin muuta, kun vielä ehtii. Itse olen tällainen alanvaihtaja; en siis ollut mitenkään työuupunut, mutta sisäinen haluni muutokseen vei minut ihan toisenlaiseen kouluun ja elämään. Hyvä niin. En palaisi alalle takaisin, koska nyt on hyvä ja tuntuu, että edellinen elämä on päättynyt ja uusi alkanut. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28. huhtikuuta 2019 klo 19.22, Vieras: huomattu on kirjoitti:

Miespuolisille on ainakin töitä tarjolla pilvin pimein. He tasapainoittaa työyhteisöä ja asiakkaat kohtelee ja tottelee heitä ihan eri tavalla.

Miesten tehtävä ei ole "tasapainottaa" yhteisöä, vaan tehdä hoitotyötä rauhassa. Hoidattakaa ne työyhteisön ongelmanne esimiehillänne tai työnohjauksissa, älkääkä paineistako niitä harvoja miehiä ongelmianne ratkomaan. Jotakin järkeä nyt noihin puheisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...