Jump to content
MAINOS

Hoitajan latex- ja vinyli-allergia


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Kuten olen aiemminkin tuonut esille, minulla on latex-allergia. Nyt kun käteni aukesivat hyvinkin pahasti, ja jouduin käymään useammalla lääkärillä, ilmoitti allergologian herraisoherra, että useimmat vinyylihanskatkin sisältävät lateksia, vaikka pakkauksessa muuta väitettäisiin. Oletteko kuulleet tällaisesta?

Onko ketään vinyli-allergikkoa linjoilla?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

en tiedä paljonkaan asiasta.. mut jos meille tulee latexi allergikko potilas niin on 2 vaihtoehtoa. joko käyttää medonen hanskat tai biogel skinsense N hanskat.. niissä ainakin lukee latex free. eli siis steriili hanskat. muuten käytämme vinyylin tehdaspuhtaitahanskoja ei steriili hommissa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks työkaveri on vinyyli-"algeerikko". Käyttää töissä nitriilihanskoja(ne on niitä sinisiä/vihreitä, poikkeuksellisesti myös joskus valkoisia). Mun mielestä muutenkin työnantajan pitäis tarjota nitriilihanskoja ns. korkean riskin tilanteissa eli niissä joissa olisi mahdollista saada HIV/HBV/HCV pistotapaturmassa tms. tilanteessa ja käsiteltäessä mm. sytostaattteja(kestävät paremmin teräviä esineitä ja eivätkä päästä läpi pieniäkään molekyylejä, toisin kuin vinyylihanskat).

Kemian-/lääketeollisuudessa ei ole mitään asiaa koskea mm. karsinogeenisia aineita ilman vähintään kunnon nitriilihanskoja(muiden suojausten lisäksi).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla on lievä lateksiallergia, ja etenkin talvella, kun kädet on kuivat ja kutisevat (atooppinen iho), niin en suostu käyttämään lateksihanskoja ollenkaan. Nitriilit käytössä, ja ei ainakaan toistaiseksi ole tullut kitinää niiden hintavuudesta muihin hanskavaihtoehtoihin nähden. Vinyylit nyt on ihan vihoviimenen vaihtoehto (sanoo entinen kemisti..).

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on nitriilihanskat allergikoille (oli allergikko sit potilas tai hanskoja käyttävä hoitaja) ja MRSA- yms. kosketuseristyspotilaiden hoitoon. Muuten on vinyyliä. Jotain steriilejä lateksihanskoja löytyy, vaihtoehtona niissä on sit biogel.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin pääasiassa käytetään vinyylihanskoja, mutta lateksihanskoja meidän osastolta ei löydy yhtään laatikkoa. Meillä saa kaikki käyttää eristyspotilailla nitriilihanskoja, jotka on muuten erinomaisia, koska eivät hiosta toisin kuin lateksit. Kalliitahan ne ovat eikä niitä saisi käyttää muuta kun MRSA- ym. eristyspotilaiden hoidossa, mutta näin ei-allergisenkin käteen ne tuntuvat mukavammalta kuin lateksihanskat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä siirryttiin vinyyleistä latex-hanskoihin muutama vuosi sitten. Vinyyleistä menee kuulema eritteiden bakteerit "läpi", lateksi hanskoista ei. Hygieniahoitajan suosituksesta siirryttiin. Tai suositus oli, että kun käsittelee eritteitä, niin latexit käteen ja kun muuta tekee, niin vinyylit käy.  Käytännössä on mahdoton ihan tarkkaan tietää, milloin käsi menee p..an, joten latekseihin siirryttiin kokonaan.

Lisäksi meillä on aina tarjolla nitriilihanskoja niille, joille latex ei käy.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löysin netistä aloe vera- hanskoja, kuullostaa mielenkiintoiselta

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hah, ja aseptiikan opettaja väitti, että juuri minulle tuo lateksiallergia tulee muodostumaan työelämässä ongelmaksi. Näitä lukiessa selvisi, että on niitä muitakin lateksiallergikkoja kuin minä hoitoalalla. Kiitos siis tästä ketjusta ja vinkeistä!  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks työkaveri on vinyyli-"algeerikko". Käyttää töissä nitriilihanskoja(ne on niitä sinisiä/vihreitä, poikkeuksellisesti myös joskus valkoisia). Mun mielestä muutenkin työnantajan pitäis tarjota nitriilihanskoja ns. korkean riskin tilanteissa eli niissä joissa olisi mahdollista saada HIV/HBV/HCV pistotapaturmassa tms. tilanteessa ja käsiteltäessä mm. sytostaattteja(kestävät paremmin teräviä esineitä ja eivätkä päästä läpi pieniäkään molekyylejä, toisin kuin vinyylihanskat).

Kemian-/lääketeollisuudessa ei ole mitään asiaa koskea mm. karsinogeenisia aineita ilman vähintään kunnon nitriilihanskoja(muiden suojausten lisäksi).

Onko tuosta korkean riskin suojasta nitriilit vs. vinyylit jotain tutkimustietoa tai hygieniaohjeistusta olemassa??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Latexi-allergia ei millään muotoa missään ole ongelmana.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hah, ja aseptiikan opettaja väitti, että juuri minulle tuo lateksiallergia tulee muodostumaan työelämässä ongelmaksi. Näitä lukiessa selvisi, että on niitä muitakin lateksiallergikkoja kuin minä hoitoalalla. Kiitos siis tästä ketjusta ja vinkeistä!  *nolona*

Mulle on muinoin kans väitetty tuota. Jos kattoo ongelmaksi sen, että omat lateksittomat hanskat on kävelymatkan päässä, eikä siinä käden ulottuvilla, niin totta toki se on sillon ongelma.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä tehdaspuhtaina käytössä vinyylejä, latekseja ja nitriittejä.

Vinyylit kevyihin hommiin, esim lääkelaimennokset.

Lateksit muihin hommiin.

Nitriittejä saa käyttää, jos kokee tarpeelliseksi. Kestävät paljon paremmin puhkeamatta kuin lateksit, saattikka sitten vinyylit.

Koskaan ei ole valitettu hanskakustannuksista. Hanskoissa pihistely ei todellakaan ole järkevää kenenkään kannalta.

Muistan vieläkin tk:n vuodeosastolla, kun piti pesut suorittaa niillä ah niin hyvillä muovisilla "mikkihiiri"hanskoilla, joissa oli vettä lopulta enemmän sisäpuolella kuin ulkona.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...