Sirpa Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Moikka kaikille, Oon tekemässä osana "Critical Care Course" kirjotusta aiheesta family presence during CPR. Asun Kanadassa. Mielenkiinnosta kysysin, onko Suomessa teholla, ensiavussa tahi missään muualla yleistä, että perheenjäsen on läsnä elvytyksessä. Täällä tuntuu olevan sairaalakohtasta. Yleistä keskustelua asian tiimoilta on paljon. Kirjallisuus asiasta tuntuu puoltavan ajatusta. Onko kellään henk.kohtaista kokemusta tilanteesta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Omaiset eivät koskaan ole läsnä elvytyksissä. Jos potilas menee elottomaksi omaisen läsnäollessa, joku hoitajista ohjaa heidät välittömästi muualle. Mielenkiintoista, että siellä annetaan omaisten olla paikalla.. Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi miten traumatisoivaa on nähdä omaa läheistä elvytettävän. Kun ei ymmärrä mitä tapahtuu ja miksi, ja kun eritteet lentelee (räkä, uloste, virtsa..) Entä miten kun paikalla on vähän kipakampaa väkeä elvyttämässä.. siinä kun lentelee välillä tavarat ja ärräpäät. Itse en todellakaan haluaisi olla todistamassa läheiseni elvytystä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C/T Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Kirjallisuus asiasta tuntuu puoltavan ajatusta. Miltä kannalta asiaa on tällöin katsottu? Luin tässä hiljattain väittäripohjaa pt-turvallisuudesta ja siinä ainakin nämä vaativat ja huonosti käyttäytyvät omaiset/vanhemmat olivat suuri riski sille potilasturvallisuudelle, vaatimuksillaan, "tietotaidoillaan", etc. Tällöin oli katsastettu sitä tavallista osasto-hoitoa. Joten jos tälläinen omainen olisi mukana, mitenköhän elvytystilanne tällöin sujuisi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sirpa Posted September 16, 2007 Author Share Posted September 16, 2007 Asian tiimoilta on enimmäkseen puolustavia kirjotuksia, mutta myös negatiivisia vaikutuksia on tutkittu. Perheenjäsenen kannalta läsnäolon sanotaan mm. auttavan surutyössä, mutta on olemassa mahdollisuus, että perheenjäsen voi vaikuttaa käytókselläán negatiivisesti tilanteessa esim. pitkityttää "code" tilannetta. Kuten sanottu asian tiimoilta käydään paljon keskustelua. Sairaalat, jotka ovat kokeillut asiaa, ovat saaneet positiivista palautetta. Omakohtaista kokemusta mulla ei asiasta ole, mutta mielenkiintoinen ajatus sinänsä. Ammattilaisena ilman muuta haluaisin olla läsnä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
-VF- Posted September 16, 2007 Share Posted September 16, 2007 Uusimpien elvytyssuositusten mukaan omaisten läsnäolo on sallittua elvytystilanteessa. Sen kyllä ymmärrän miksi meillä aina omaiset häädetään pois jos rivakampi tilanne tulee eteen. Siitä tulee niin mahdoton yleinen sähellys ja kaaos ja lääkärit ja hoitajat ovat tilalle päällä ja huutavat sekä meuhkaavat minkä kerkeävät. :) Failure is always an option Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted September 16, 2007 Share Posted September 16, 2007 Omakokemukseni on ainoastaan sairaalan ulkopuolelta, esim. edellisessä elvytyksessä potilaan aikuinen lapsi paineli, ja vaimo toimi tippatelineenä. Mitään yleistä ohjetta ei ole, mutta jos henkilökuntaa on tapreeksi niin omaisia ei käytetä, mutta eipä heitä yleensä poiskaan käsketä, jos eivät häiritse työskentelyä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petraa Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Hui kamala! Ite en oo missään törmänny, tai ei oo tullu ees ajatelleeksi että omaiset voisivat olla (sairaalassa) elvytyksessä läsnä. Miusta se ois aika kauhea kokemus, ainakin jos omaisena kattois vierestä kun jotakuta elvytetään eikä tiedä mistään mitään.. Eri asia vois olla, jos omaisen vierellä ois kokoajan joku hoitaja joka pystyis kertomaan tilanteesta ja miksi tapahtuu näin ja näin. Mutta yksin seinäruusuna olis varmasti tosi kamalaa ja tukalaa. Jotenkin tuntuu, että olo ois vähän helpompi (?) siellä oven toisellapuolen.. En oikein tiedä mitä mieltä oon tästä.. oisko hyvä vai huono juttu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoiturisetä Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Itse ollut lukuisissa elvytyksissä joissa omainen on tuotu huoneeseen sottaisen alkuvaiheen jälkeen, yleensä kun jo tiedetään mikä lopputulos tulee olemaan. Omaisen "tulkkina" oli yleensä hoitaja joka selvitti omaiselle mitä tehdään ja miksi. Tietenkään hysteeristä omaista ei sisään tuotu. Elvyteltiin kerran myös hoitajakaverin miestä ja tämä hoitaja tuli mukaan seuraamaan elvytystä ja jälkeenpäin sanoi että oli hyväksi nähdä että"kaikki tehtiin" hänen miehensä eteen. Myös useimmissa vauvan ja lapsen elvytyksissä toimme vanhemmat sisään jos eivät hysteerisiä olleet, nimenomaan useinkin aika kaoottisen alkutilanteen jälkeen. Näin siis polilla. Ambulanssissa kotona elvyteltäessä puolestani saavat omaiset olla samassa huoneessa, kunhan eivät juuri tielle tule. Heille rauhallisesti kertomalla mitä tehdään ja miltä tilanne näyttää saa heidätkin mielestäni rauhoittumaan. Tällöin olisi tietysti hyvä itse tietää mitä tekee että pystyy ottamaan omaisetkin huomioon, eikä se tahdo onnistua jos parina on joku jolle pitää kertoa mitä seuraavaksi, siis sen lisäksi että pitää kuitenkin tehdä kaikki itse kun ei kaveri osaa tai on vielä pillikuumeessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikki Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 En kyllä suosittelin että omaiset näkevät elvytystä, paitsi ehkä jos itse on sairaalassa töissä ja tietä miltä elvytys näyttää. :- Meillä oli 752A noin vuos sitten, ja potilas oli soittanut tyttärelle joka asui toisessa kaupungissa ja kertonut että nyt aijo kuolla. Joten hälytys tuli meille kahden häken kautta, eli kesti jo aika kauan. Sitten ovenavaus ja aikaikkuna oli kiinni. Deffa näytti ASY. Aika selvä tapaus. Ja koska asunnossa ei ollut omaisia, käytettiin tietenkin keikka-slangia, ja lausuntoja kuten "mustikka", "laatikkoon menee", "turhaa toivoa", "juoppokämppä" etc. sanottiin siellä. Kunnes huomasin lattialla oleva puhelin, puhelin jossa oli linja auki tyttärelle. Ei muuten tuntunut kivalta. Onhan se meidän todellisuus, mutta inhottava jos omaiset kuule. Ja tavallinenkin elvytys on traumaattinen maallikkolle, joten olen ehdottomasti sitä mieltä että omaiset pysyvät huoneen ulkopuolella ainakin kunnes potilas on intuboitu ja paikka on suht siisti. Keikalla sairaalaan ulkopuolella on tietenkin vähän eri asia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Näin on näemmä montaa mallia tästäkin asiasta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jallu Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 olen ollut paikalla äitini elvtystilanteessa ccu'ssa. parikymmentä vuotta sitten. kouluun soitettiin osastolta jossa olin juuri ollut harjoittelemassa että minun tulisi tulla sinne nopeasti. äitini oli siellä hoidettavana. Kun tulin osastolle oli elvytys käynnissä ja ylilääkäri kysyi halusinko olla mukana. kävin valvontahuoneessa, mutta poistuin nopeasti ja ryhdyin soittelemaan perhettä paikalle. Hyvä että näin että yritettiin ja tarjottiin mahdollisuutta olla mukana. Ja kun näin, että käytävällä olevan monitorin linja suljettiin tiesin lopputuloksen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CSAR Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 Sairaalassa en muista kertaakaan omaisia huoneeseen elvytystä katsomaan kutsuneeni, ulos olen kyllä ohjannut. Sairaalan ulkopuolella pääasiassa toimivana, ihmisten koteihin mentäessä tilanne on toinen. Kyllä omaiset yleensä ovat läsnä,osa auttaa PPEssä, osa lähtee itse ulos, osa jää sivusta katsomaan, ulos on ohjattu vain jos ovat tiellä/häiriöksi, tätä ei juurikaan ole tapahtunut. Mielenkiintoinen tutkimusaihe, moista tapaa en ole edes tiennyt olevan olemassa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asiantuntija Mäki Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Tietty häsäävät omaiset ovat häiriöksi. Voisi hyvinkin olla että jos potilas siinä sitten kuoleekin... Hmm... surutyön kannalta voi olla hyvinkin merkittävää että omainen on saanut nähdä. Ja tietenkin myös purkaa sen. On se ammattitaitoa se omaisenkin kohtaaminen. Be a ninja, feel no pain Link to comment Share on other sites More sharing options...
holo Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Itsellä ollut parissakin tapauksessa potilaan omaisia läsnä elvytyksessä, joko katselemassa tai auttamassa. Helpottaa kyllä sairaankuljettajan elämää, kun epäselvänä tullut hälytys osoittautuu elvytykseksi ja kohteessa on maallikkoelvytys jo käynnissä, jota sitten ruvetaan muuntamaan hoitoelvytykseksi maallikoiden vielä pumpatessa. Kaikkia ei toki voi pelastaa, mutta kuitenkin. God save the king - cause no-one else will! - Black Adder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.