Jump to content
MAINOS

Työharjoitteluun Ruotsiin ?


Vieras: Liisa Ihmemaassa

Recommended Posts

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Kuuluu ehkä opiskelijoiden karsinaan, mutta ajattelin täältä löytyvän enemmän tietoa.

Ensi keväänä olisi psykiatrian sekä avoterveydenhuollon harjoittelujaksot. Perheeltä pystyisi ehkä yhden 5 viikkoa nipistämään ja olla poissa näistä kotiympyröistä.

Harjoittelujakson lyhyyden, vähäisen matkustelukokemuksen ym.ym. takia lähinnä kiinnostaisi Tukholma lähiympäristöineen. Löytyykö vinkkiä hyvästä paikasta ? jonkinnäköinen oppilasasuntola olisi plussaa ! Erasmus hankkeen rahallinen tuki on 180 euroa, ei siis huiman paljon.

Kielitaito aika olematon, tosin ymmärrän ruotsia mielestäni aika hyvin, puhumisessa on suurensuuri kynnys.

Tai jos joltakulta löytyy kokemusta naapurimaassa suoritetusta harjoittelujaksosta, mielelläni lukisin kokemuksia !

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä lähin Tukholmaan vaihtoon v.2000 ja sillä tiellä olen vieläkin ;D.

Asunnon oli Karolinska hankkinut, muistaakseni vuokra pikkuisesta huoneesta, jossa WC/Keittiö oli käytävällä, maksoi n.900kr/kk. Ns. Studentkorridoriin oli majoitettu kaikki maailman vaihtarit jotka olivat kytköksissä Karolinskaan, eli käytännössä lääkäreitä, sh:ta ja tutkijoita. Nyt en enää tiedä mihin vaihtarit majoitetaan.

Käsittäkseni noihin työharjoittelu paikkoihin ei oikeastaan voi vaikuttaa, ne määrätään mihin menet. Mulla oli se harjoittelupaikaksi määrätty osasto organisaatiomuutoksen takia lakannut olemasta. Ja sitä oli tosi kiva selvittää huonolla ruotsilla. Muutenkin voi Karolinskan odottaa toimivan ihan yhtä huonosti kuin minkä tahansa opinahjon Suomessa. Mä olen tälläkin hetkellä kirjoilla Karolinskalla (siis en enää vaihto -vaan jatko-opiskelijana) ja se ei ole skarpannut yhtään. Joten pientä hammasten kiristelyä asiasta voi varmasti odottaa.

Jäin vain miettimään että onkohan toi psykiatrian jakso ihan se järkevin kurssi vaihdossa oloon? Ihan kielen takia ja sitten myös sen takia että lähestyminen psykiatrian problematiikkaan on aivan erilainen kuin Suomessa. Voi olla että Suomesta saisit enemmän eväitä siihen potilaan käyttäytymisen ymmärtämiseen Suomesta, täällä se menee oire->lääke, sellaista hyvää analyysia ja mitä hoidollisesti sitten asialle tehdään on aika harvassa paikassa, siis sellaisella pro -tasolla. Mä en pysty täällä psyk. puolen töitä tekemään kun noita ammattilaisia on liian harvassa. Täällä on ollut krooninen vaje psyk.sh:sta jolloin kaikki hakijat ovat saaneet työpaikan, se näkyy ja kauan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heips

Olin itse toissakeväänä Eskilstunassa harjoittelussa: akuuttipsykiatria 4 vko, leikkuri 2 vko ja avoterveydenhuolto (sh:n vastaanotto tk:ssa) 2 vko. Oli erittäin antoisa ja mukava kokemus, suosittelen! Psykiatriasta aloitin ja kyllä jännitti, kielen puolesta eniten. En ollut koskaan aiemmin käyttänyt ruotsia oikeassa keskustelussa, mutta tsemppasin itseäni ja päätin puhua 2 kk vaihdon aikana vain ruotsia. Mua kannustettiin siellä puhumaan ja pikkuhiljaa sitä uskalsi monimutkaisempiakin asioita ilmaista. Oli hienoa huomata, kuinka sitä oppii kun vaan yrittää kovasti! :) Joitain hieman suomea osaavia potilaita tuli vastaan, juteltiin lyhyesti suomeksi kun halusivat kokeilla puhumista. Muutaman sanan jouduin puhumaan enkkua, kun yksi potilas ei osannut ruotsia, mutta muuten päätös puhumisesta piti. Olin tosin opiskellut alle muutaman kurssin ruotsia yliopistolla.

Psykiatrialla oli aika erilaista kuin millaisen kuvan olin Suomessa saanut psyk. hoidosta. Tosiaan vaan lääkkeitä annettiin niin kuin edellinen mainitsi, ja sitten paaaaljon tupakkaa. Polttivat siellä ihan ketjussa, hoitajat potilaiden kanssa ::) Ei siellä järjestetty mitään hlökoht keskusteluja tms muuten kuin lääkäri potilaan kanssa, kun piti arvioida jatkohoitopaikkaa. Lähinnä sellaista yleistä keskustelua, vitsailua ja ajantappamista siellä sitten harrastettiin. Etuihin kuului joka-aamuinen aamupala potilaiden kanssa. Potilaat ja henkilökunta oli kauhean kiinnostuneita juttelemaan, kun kuulivat että olen Suomesta. Ei tarvinnut jäädä yksin mietiskelemään :) Ohjaajani kanssa pidimme sitten kahdenkeskisiä keskusteluja, jossa sain miettiä millaista on olla harjoittelussa siellä ja mitä ajatuksia oli herännyt. Ohjaukseen tosiaan panostettiin siellä ja sain jopa omaksi sellaisen ruotsalaisen kirjan, joka kertoo psykiatrisesta hoidosta ja psyykkisistä sairauksista aika laajasti "vasta-alkajille".

Leikkurissa sain erittäin hyvää ohjausta ja mielenkiintoisia kokemuksia. Vastuuta annettiin aika paljon enemmän kuin Suomessa, olivat ihan innoissaan kun saivat opiskelijan ja halusivat opettaa kaikkea mahdollista. Paikalliset opiskelijat eivät perusopinnoissa tule leikkuriin, vasta sh-koulutuksen jälkeen voi erikoistua yleensäkin ja siihen tarvitaan ensin työkokemusta.

Tk:n vastaanotolla oli mielenkiintoista ja mukavaa. Siellä oli yhdistetty samaan myös kotisairaanhoito, eli mukana oli kotikäyntejä lähinnä vanhojen ihmisten luona. Henkilökunta otti hyvin vastaan ja vastuuta sai mukavasti. Olin sellaisen hoitajan mukana, jolle tuli ajanvarauksella potilaita. Yhden päivän olin diabeteshoitajan vo:lla ja yhden neuvolassa. Se neuvolapäivä oli tosi mielenkiintoinen, kun pääsin mukaan kotikäynnille, jolla kartoitettiin kodin turvallisuutta pienen lapsen kannalta ja samalla tehtiin erilaisia tutkimuksia/testejä lapselle. Yhden aamupäivän olin kuuntelemassa myös puhelinpäivystystä: yksi/kaksi sh:ta/th:ta vastasi puhelimessa ihmisten ongelmiin ja tarvittaessa varasi suoraan ajan lääkärille. Kysele, mitä kiinnostaa tietää tarkemmin.

Ruotsalaiset ovat todella mukavaa väkeä, sain osakseni ystävällistä, avointa ja mukavaa kohtelua. Ohjaus oli kaikissa paikoissa suoraan sanottuna parempaa kuin mitä olin Suomessa aiemmin saanut (2 vuotta opintoja takana)! Ohjaukseen panostettiin enemmän, eikä siellä ollut samanlailla työvoimana kuin Suomessa vaan sai oikeasti opetella asioita ja seurailla mielenkiintoisia juttuja. Psykiatrian harjoittelusta saisi Suomessa irti enemmän jos aikoo työskennellä Suomessa, koska hoito on täällä erilaista. Leikkuri ja avoth ovat olleet hyödyksi molemmat myöhemminkin opinnoissa. Kannattaa kuitenkin lähteä hankkimaan hieman erilaista harjoittelukokemusta, monipuolisuus avartaa!

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa ehdottomasti lähteä. Olen juuri parasta aikaa tekemässä harjoittelua synnytyspuolella ja sen jälkeen neuvolassa. Lyhyen kokemuksen perusteella voi sanoa, että hyvä kokemus on ollut.

Kielen kanssa vielä vähän takkuaa, mutta päivä päivältä ymmärrän paremmin ja oma ulosanti kehittyy jatkuvasti.

Tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moi!

Ensimmäinen kerta täällä8)

Hieman haluaisin poiketa aiheesta mutta ei kai se haittaa..Olen eka vuoden Sh opiskelija ja olen Lh ammatiltani. Olen mietinyt, että olisi mukava mennä ensi kesäksi ruotsiin töihin(touko-heinä) ajaksi. Olisi hienoa päästä työskentelemään vaikka jonnekkin vanhainkotiin "apuhoitajaksi" tai ihan vaan tekemään normaalia hoitotyötä. Minulla on vaan onglmana että mistä vois hakea enemmän tietoa noista paikoista. Paikallisesta työkkäristä ei ollut hirveesti apua. Mutta täällä näyttää olevan ihmisiä jotka ovat työskennelleet ruotsissa ja työskentelevät jotka voisivat ehkä auttaa.

Ruotsinkielen taito on heikko mutta ihminen oppii varmasti :) englannilla kyllä pärjään mutta hoitotyössä se ei varmasti paljon auta...

Että jos jotain vinkkiä mistä voisin aloittaa työn etsinnän ruotsista. tai jos täällä foorumilla on jo kirjoitettu asiasta niin linkki sinne..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...