Jump to content
MAINOS

Vanhusten viisauksia...


Vieras: Chihuahua

Recommended Posts

Vessapesuilla olin avustelemassa mummua ja tuli sitten alasuihkun käytön vuoro. Mummo siihen tokas,

että : ei sitä tartte pestä, ei sitä o käytetty.  Viisautta.. nii..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Alapesuilla jälleen... eräs mummeli tokaisi että pitää pestä hyvin ettei haise ukkosen isoäireelle... :nauraa:

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun vaalit taas lähestyvät, tulee mieleen entisen asiakkaan sutkaus, jonka hän aina muisti sanoa kun tuli puhetta politiikasta:

"Työtä työttömille, maata maattomille, pässit pois eduskunnasta, äänestä Ernesti Hentusta."

En tiedä, onko Hentunen joskus ollut valtiopäiville ehdolla, mutta ihan vetävä lausehan tuo olisi vaalimainoksessa! Kannatan erityisesti tuota pässikohtaa...

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, onko Hentunen joskus ollut valtiopäiville ehdolla, mutta ihan vetävä lausehan tuo olisi vaalimainoksessa!

Ernesti Hentunen (1855-1951) oli ilmiö suomalaisessa politiikassa ja kulttuurielämässä: isotteleva, häijysuinen ja poliittisilta mielipiteiltään vähintäänkin omituinen julkisuuden henkilö.

http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/arvostelut.php?arvostelu=79

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitaja; Kuinkas Elli nyt noin kaataa (ei pysyny sängyllä istumas) Ootko ottanu jotai?

johon Elli yli 80v tokaisee; En oo ottanu Viinaa enkä Viivaa!

Uus potilas tulee osastolle ja kysyy hoitajalta;

-Ootko sä ihan täys sairaanhoitaja?

Johon hoitaja vastaa olevansa lähihoitaja.

-Jaa, mä oon ainaki ihan täyssairas, vastaa potilas

Potilas kertoo olevansa toistasataa vuotta vanha. Mutta kuolleensa jo viiskyt vuotta sitte. Sillon oli talvi ni ei voitu kaivaa kuoppaa..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ernesti Hentunen (1855-1951) oli ilmiö suomalaisessa politiikassa ja kulttuurielämässä: isotteleva, häijysuinen ja poliittisilta mielipiteiltään vähintäänkin omituinen julkisuuden henkilö.

http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/arvostelut.php?arvostelu=79

Kiitoksia, onhan ollut varsinainen merkkihenkilö...

Muokkaus: Lainaukset.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Luokkakaveri kertoi aika hemmetin hauskan jutun niitten duunista. Siellä oli ollu vähän viriilimpi pappa joka oli sitten yhtä mummoa ahdistellut.Mummolta ei ollu herunu ni tää pappa oli kehittäny juonen. Se oli menny odottamaan sen mummon jokapäiväistä rollikelkka-reissua kauppaan siihen hoivakodi nurkalle.No mummo oli siihen sitten lähestyny ja pappa oli pysäyttäny mummon,vetässy housut nilkkoihin ja sanonu et "Puhallustesti" No hoivakodin henkilökunta onneks näki tän ja kerkes tilanteeseen mukaan. Mummo oli vaan kyselly niiltä hoitajilta seuraavana päivänä et "eihän tuolla nurkalla taas ole puhallustestiä?"  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

yhes vanhainkodis joskus hoitajaa vastaan käveli kaks vanhaa dementoitunutta pappaa. hoitaja kysäisi miehiltä että mitäs nämä herrat tietää. niin toinen papoista vastas et - ei mitään herroja mutta h....tin hienoja työmiehiä.

kai ne joskus niitäkn sit on ollut  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisen mummon vakiohuokaus oli: "Kuolis pois taikka naitais rikkaisiin, ei tästä muuten selviä."

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Suljetulla psykoger osastolla pääsiäis-sunnuntaina, 2007 klo. 20:30,  84v Alzheimerpotilas tuli kysymään ak:lta rannekelloaan huolissaan näyttäen että missä se taksi viipyy ? Minun pitäisi olla Hämeenlinnassa  kauppiaiden kokouksessa klo. 10

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vein erään mummelin pesulle. Käskin hänen hieman autella ja nostaa rintoja ylös, että saisin kunnolla pestyä ... Mumes katsahti rintojaan ja tokaisi "voi,voi on näköjään maitotalous vähissä".  ;)

Katseltiin ulos sadetta viime kesänä Viljon kanssa. Tokaisin, että onpa isot lätäköt, suorastaan järvet. Viljo tuumasi "olisipa vain airot, joilla soutaa".  ;)

Papparoinen, joka aina keksii itselleen uusia sairauksia ... "on nivustyrä, on pallea tyrä ja on kaikki muutki tyrät, mutta v***u te hoitajat ette tiiä tyristä mittään"  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Joo tulipa muutama muisto mieleen! Vuode os. olin illassa ja kuiviteltiin siinä mummelia joka on semmonen puolidementti. O=lin sit asentamassa jo vaippaa hälle ja sanoin että levitäppä jalkoja. mummeli sanoo mulle että sitäkö olet vailla.... Itellä petti pokka ihan täysin ja työkaverilla myös. Mummo ei tainu tajuta asian ydintä ihan!!!

-Oltiinpa sit aamupesuja tekemässä n.50 alko dem. sair. rouvalle tekemässä. Hän seiso lavuaaria vasten ja mie pitelin kiinni häntä ja työkaveri laitto vaippaa kiinnni. rva sanoo mulle ja kattoo vakavasti silmiin että sä olet nuija ja eipä taas kummallakaan pitänytr pokka

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin kuivittelemassa erästä mummua, kun ovelle tuli naapurihuoneen pappa.. häntä kävin hätistelee: "ei saa tulla kurkkimaan kun täällä on "martta" vähissä pukeissa...". pappa tuumasi siihen: "heitä sieki vaatteet pois niin mulla on vielä hauskempaa..."  :) viriilihkö herra.

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tarina ei ole viisas, mutta tosi. Geriatrisella vastaanotto-osastolla kansliaan tuli naispotilas kysymään, koska tämä risteilyalus saapuu satamaan, koska hänellä olisi asiaa lääkärille. Elämäänsä kyllästynyt miespuolinen mielisairaanhoitaja tokaisi, että "rouva hyvä, te ette ole laivassa vaan MIELISAIRAALASSA". Naispotilas vaikeni hetkeksi, sitten hänen ilmeensä kirkastui ja ja hän vastasi: "Mielisairaalassa? No nyt minä ymmärrän kaiken. Haluan puhua siitä lääkärille, kun hän tulee paikalle, sanokaa, että odotan hytissä numero kuusi."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti nämä sairaalahuoneet muistuttavat laivan hyttejä. Viime viikolla mummeli ihmetteli, mihin tytöt olivat lähteneet hytistä. Pohti sitä hetken ja tokaisi: - Laivan tanssibaariin miehiä vikittelemään ja jättivät minut tänne.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti nämä sairaalahuoneet muistuttavat laivan hyttejä. Viime viikolla mummeli ihmetteli, mihin tytöt olivat lähteneet hytistä. Pohti sitä hetken ja tokaisi: - Laivan tanssibaariin miehiä vikittelemään ja jättivät minut tänne.

Sängyssä olevan ilmapatjan (mitenköhän sanotte suomeksi ;D) putputtava ääni on saanut monet potilaistani luulemaan että he olevat laivalla. Yksi oli meiltä akuutille joutuessaan antanut seuraavanlaisen anamneesin; mä oli ruotsinlaivalla ja sitten tulin sairaaksi, laivan kapteeni teki päätöksen mut tänne lähettämiseksi. Aika outoa että noin nuori suomalaisflikka voi olla niinkin ison paatin kapuna ;D....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tätä laiva-asiaa muillekin kertonut, ja kerran eräs hoitaja huomautti, että niin teillä täällä Turus, uudellamaalla ne seisoo kaikki käytävällä ja kuvittelee olevansa ratikassa. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kesällä kerran vein dementikkomummukkaa aamupesuille ja hän hoki vaan, että "punaiset tuli rajan yli". Ja minä tietysti ajattelin että mummukka näkee harhoja ja puhuu venäläisistä, mutta kun otettiin housut pois vaipoissa olikin verta. Vuotavat peräpukamat löytyi siltä mummolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ollessani yökkönä vanhainkodilla yksi mummukka soitteli kelloa lähes taukoamatta yön pimeinä tunteina ja aina kun menin huoneeseen olikin unessa ja soittokellon piuha tapansa mukaan ranteen ympärille kieputettuna. Tämä toistui herra ties kuinka monta kertaa ja viimein kun kello taas soi, herättelin mummukkaa ja kyselin että onko jonkin hätänä vai miks hää koko ajan soitelee, niin siihen tämä sitten että "-jaahas, hyvä kun tulit, laitatko valon päälle että näen soittaa kelloa".. ;D 

Samaisessa paikassa kun ruokailun jälkeen keräilin astioita pöydistä, eräs dementti mummo sanoi että mihins sä sitä viet, kun hän ei ole vielä syönyt.. Lautanen oli kuitenkin tyhjä.. Varmistin siinä vieressä seisoneilta kollegoiltani että eikös hän ole syönyt ja vastaus oli että onhan se.  Sanoin mummolle että olethan sinä syönyt, et vain taida muistaa sitä. Ja mummo väitti kiven kovaan että ei ole saanut ruokaa. Kysyin häneltä että kukahan se sitten on sinun ruokasi syönyt ja mummo vilkaisi ympärilleen (tilassa ei ollut muita kuin minä ja kaksi kolleegaani) ja osoitti yhtä meistä (melko pulskaa hoitajaa) sormella ja sanoi että näkeehän sen  päällepäin että kuka ne muiden ruoat käy syömässä..  ;D

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erään sairaalan kanttiinissa istuskeltiin pomon kanssa odottamassa kyytiä ja sattui siinä istumaan samassa pöydässä sit vanhempi mieskin. Kyseli multa et onkos koulusta nyt lomaa (hiihtoloma-aika) ja olenko siihen ammattiin tutustumassa, johon haluan isona. No siinä sitten selittelin jotain et ihan töissä oon. Seuraavaks mies kääntyi pomon puoleen ja tokaisi "tää taitaakin olla sun poikas." Jätin selittelyn pomolle  :D Eipähän ollut eka (eikä varmasti vika) kerta kun mua pojaksi luullaan kiitos lyhyiden hiusten, meikittömyyden ja pienehkön rintavarustuksen :)

Kerran lähdettiin kuskaamaan mummoa toiseen sairaalaan ja mummo katsoi mua ja totes et voi kun työ nykyajan pojat ootten nuoria. Miten se siekin teet töitä kun eihän noin nuorella voi olla ajokorttiakaan. No juu, ikää oli siinä vaiheessa 23.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä jutuista pitäis toimittaa kirja, niin sais nekin nauraa, jotka eivät ole nettiin hurahtaneet!

Ei kellään olisi kirjapainoa suvussa, tältä foorumilta saisi jo melko monta opusta aikaiseksi...

Kuka rupeaa väsäämään, yhteyksiä on...

Saarijärven TK:n kakkososasto on tehnyt kirjan tällaisista iäkkäiden potilaiden legendaarisista sanomisista, tekemisistä yms.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran lähdettiin kuskaamaan mummoa toiseen sairaalaan ja mummo katsoi mua ja totes et voi kun työ nykyajan pojat ootten nuoria. Miten se siekin teet töitä kun eihän noin nuorella voi olla ajokorttiakaan. No juu, ikää oli siinä vaiheessa 23.

No arvaa hivelikö itsetuntoa, kun mulle, liki nelikymppiselle akalle, eräs asiakas sanoi että "olet niin nuoren näköinen, onko sulla edes ajokorttia". Makeat naurut saatiin ja työkavereille ehdoton kielto että kyseistä mummoa ei sitten optikolle viedä!

Jottei totuus unohtuisi, on minulta myös kyselty että "muistatkos sitä talvisotaa...?"

Vanhustyössä olevana en nyt tosin muista ihan sanottuja viisauksia, mutta kyllä se eletyn elämän tuoma kokemus ja viisaus näkyy asenteessa ja olemuksessa yleensä.

Usein jää työpäivän jälkeen mieleen kytemään monia asioita, joita meidän hyvinvoinnin ajan lapsien tulisi todella arvostaa eikä pitää kaikkea niin itsestäänselvyytenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muisto menneeltä juhannukselta:

Kahdeksankymppinen vaari oli saanut juhannusaattona tajuttomuuskohtauksen ja hänen vaimonsa oli soittanut ambulanssin ja vaarikka tuotiin sairaalaan. Kun hän sitten juhannusyönä alkoi palailla tähän maailmaan, alkoi hän tiedustella, missä oli, mikä aika jne. Lopulta hän kysyi, kuka hänet tänne hommasi. Kun sanoin että vaimo, vaari meni pahan näköiseksi ja sanoi: Kato pirua minkä teki enkä oo ottanut viinan pisaraakaa koko juhannuksena!

Ja toinen mutta ei juhannusmuisto:

Sellainen vähän laitapuolenkulkija mummeli oli sekavana valvontahuoneessa. Häntä piti kovasti nesteytellä ja yöseen aikaan hänkin tokeni ja alkoi ottaa suun kautta juotavia. Kysyi sitten että onko teillä kaljaa ja minä että on ja hain keittiöstä kotikaljaa. Mummeli joi lasillisen toisensa perään ja alkoi mennä jo ylettömyyksiin, kun killitti koko yön enkä muuta olisi joutanut tekemäänkään kuin kaljaa kantamaan. Aloin toppuutella ja kehotella että jos nukkuisit välillä, kun sairaalassa pitäisi nukkuakin että paranee. Siihen mummeli: Saatana tämä mikää sairaala ole. Koko yön olen kaljaa tilannu ja sinä oot tarjoillut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...