Jump to content
MAINOS

Vanhusten viisauksia...


Vieras: Chihuahua

Recommended Posts

Lähes satavuotias mummo (oli osastolla olkapään murtuman jatkohoidossa), jolle pistettiin Oxanestia pakaraan:

"Voiko sellanen kipulääke muka ihan oikeesti vaikuttaa tonne olkapäähän asti, jos sä sen sinne alas pistät?"

Yepp, pitää vaan olla pidempi piikki. Sano jos keuhkossa pistää pahasti, niin... Ja näin ei kannata sanoa ääneen edes tällä foorumilla.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

minulle aikoinaan meinasi itku tulla kun eräällä mummolla oli pahat kivut ja oksensi pelkkää sappea. Olin tuolloin raskaana ja harjoittelijana ensimmäisellä sairaalajaksollani. 3h istuin mummun vieressä, pyyhin suuta, vaihdoin kaarimaljaa ja pidin kädestä kiinni. Lopulta mummu väsähti hetkeksi mutta nosti pian päätään ja kysyi

"Kuule enkeli, joko minä saan mennä Taivaan Isän tykö" Itkuhan siinä pääsi ja annoin luvan että kyllä sinä saat mennä. Parin päivän päästä mummu lopullisesti nukkui pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuodeosastolla oli vanha pappa, joka eli viimeisiä hetkiään pääosin vain nukkuen. Oli iltapäivä, kevätaurinko paistoi huoneeseen ja kun tulin vanhuksen sängynviereen, heräsi hän ja kysyi hiljaisella äänellä kyynel silmäkulmassa: "Oletko sinä enkeli?"

Mulle on käynyt samansuuntainen ekassa harjoittelussa, pappa kysyi toivokkaasti  hymyillen että "Oletko sinä enkeli?"  Vastasin että "ei minä olen sairaanhoitajaopiskelija MM". Siihen pappa tuskastuneen "Prkle..". Vastasin topakasti "Eiku sairaanhoitajaopiskelija MM". Taisi mennä tittelitopiciksi se keskustelu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Zithromax

Muistan kun olin yövuorossa ja vanhempi paappa oli herännyt kesken yön ja hakeutunut viereiseen huoneeseen ja mennyt siellä naisen viereen makaamaan. Nainen tuli sanomaan minulle, että tule nyt ajamaan se Paavo sieltä omaan huoneeseensa.. noo, näin tapahtui ja matkalla Paavon huoneeseen kysäisin häneltä, että miksi sä tuonne menit? Paavo iski silmää ja sanoi "vahingossa"  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime vuosituhannelle olin elämäni ensimmäisessä harjoittelussani Lahden Kaupungin sairaalan "sisätautiosastolla". Siihen aikaan miessairaanhoitajat olivat vielä aika harvinaisia - miehet olivat yleensä joko lääkintävakseja tai sitten lääkäreitä. No, meidän ryhmässä oli Lasse ja kyllä mummelit tykkäsivät, kun "oikein lääkäri" heitä pesi yms. Ylilääkärin kierrolla eräskin rouva oikein ylisti Lassea sormella osoittaen, miten "tuo lääkäri antoi sellainen peräruiskeen, että kaikki vaivat kaikkos".

En tiedä pureeko enää nykyisin esim. dementtikojen kohdalla sellainen konsti, että mieshoitaja laittaa lääkärin takin päälle, ja vakuuttelee, että "tämä on lääkärin määräys" - siihen asti vastahankaisistakin potilaista tulee yllättäen niin yhteistyökykyisiä...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole vanhusten suusta vaan kehitysvammaisten parissa tapahtunutta..

Oltiin kuivittamassa vanhempaa, toispuoleisesti halvautunutta miestä, jonka puheesta ei saanut juuri enää selvää. Vaippaan oli tullut oikein löysää tavaraa jota sitten pestiin pytyllä pois.. Minä olin tukemassa toisella puolella asiakasta ja naispuolinen työkaveri pääsi kiveksien kohdalle suihkun ja pesulapun kanssa, jolloin kuului oikein kovaa ja selvästi: "hyvvää tekkee!" Molemmat remahti nauramaan ja oli asiakas tippua pytyltä..

Toinen tapaus, paikkana kehitysvammaisten ryhmäkoti. Ryhmäkodissa oli ollut aikaisemmin kissa lemmikkinä, joka oli sitten kuolllut. Asukkaille oli kerrottu, että kissa muutti Amerikkaan (itse en ollut vieläö sillon töissä kys. yksikössä).

No, yhdellä, sanotaan vaikka Juha-nimisellä asukkaalla oli tapana käydä kyläilemässä vastapäätä asuvan perheen luona sillointällöin, ja perheen miehestä, sanotan vaikka Tomista, oli tullut Juhalle ystävä/tärkeä henkilö josta Juhalla oli usein tapana puhua. Myös tämän perheen kissa oli kuollut ja sen oli kerrottu muuttaneen myöskin amerikkaan.

Erään kerran Tomi oli lähtenyt jonnekkin matkalle ja ja Juha selvittää tohkeissaan Tomin lähteneen amerikan matkalle. Kysyin Juhalta että "mitä se Tomi siellä Amerikassa tekee?" Juha katsoi minua kuin pöljää ja sanoi päättäväisellä äänellä: " No hoitaa niitä kissoja tietenkin!"

Piti painella eri huoneeseen nauramaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kesällä vanhainkodilla töissä ja varsinkin eräs 100v itsepäinen pappa on saanut monet naurut aikaan (ei tosin aina siinä hetkessä).. Hän ei voinut sietää alapesuja ja useammankin kerran vessassa alapesua tehdessäni hän huusi kovaan ääneen (huono kuulo): "Kuka raapiskelee p****ttäni!" Tai "Älä raapiskele" tms. Kerran kun hänelle selitin, että täytyyhän se takapuoli pyyhkiä niin pappa vastasi vaan "Kyllä se p***a sinne kuivuu ja pois rapisee". Silloin oli kyllä tekemistä, että pystyin olemaan nauramatta.

Eräänä iltana olin hoitamassa erään mummon poskiproteesia ja yhtäkkiä hän alkoi nauramaan. Minä tietysti kysyin, että mikä naurattaa johon hän vastasi naurunsa seasta: "Tuli mieleen sellainen vitsi jossa mummo kutoo sukkaa.. Tiedätkö sen vitsin?" Kun en tiennyt niin kysyin tietysti millainen se vitsi sitten oli johon mummo vastasi: " No siinä mummo kutoi sukkaa ja se on todella hyvä vitsi mutta en ole moneen vuoteen muistanut mitä muuta siinä sanottiin." Siinä sitten naurettiin yhdessä vitsille jota kumpikaan ei tiennyt ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tää on mun mielestä ehdottomasti ton "vanhusjaoston" viestiketjun kanssa parhaimpia. Kerrankin ketju, jossa kukaan ei pullistele eikä vänkää siitä, että on oikeammassa kuin kukaan muu koko maailmassa. Olen saanut v-mäisenäkin päivänä monet kerrat nauraa näitä juttuja.  ;D Näistä jutuista pitäis toimittaa kirja, niin sais nekin nauraa, jotka eivät ole nettiin hurahtaneet!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä jutuista pitäis toimittaa kirja, niin sais nekin nauraa, jotka eivät ole nettiin hurahtaneet!

Ei kellään olisi kirjapainoa suvussa, tältä foorumilta saisi jo melko monta opusta aikaiseksi...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä jutuista pitäis toimittaa kirja, niin sais nekin nauraa, jotka eivät ole nettiin hurahtaneet!

Ei kellään olisi kirjapainoa suvussa, tältä foorumilta saisi jo melko monta opusta aikaiseksi...

Kuka rupeaa väsäämään, yhteyksiä on...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä jutuista pitäis toimittaa kirja, niin sais nekin nauraa, jotka eivät ole nettiin hurahtaneet!

Ei kellään olisi kirjapainoa suvussa, tältä foorumilta saisi jo melko monta opusta aikaiseksi...

Kuka rupeaa väsäämään, yhteyksiä on...

Mihin kustantajaan sulla on yhteyksiä?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: jondeponde

Vuodeosastolla oli vanha pappa, joka eli viimeisiä hetkiään pääosin vain nukkuen. Oli iltapäivä, kevätaurinko paistoi huoneeseen ja kun tulin vanhuksen sängynviereen, heräsi hän ja kysyi hiljaisella äänellä kyynel silmäkulmassa: "Oletko sinä enkeli?"

Mulle on käynyt samansuuntainen ekassa harjoittelussa, pappa kysyi toivokkaasti  hymyillen että "Oletko sinä enkeli?"  Vastasin että "ei minä olen sairaanhoitajaopiskelija MM". Siihen pappa tuskastuneen "Prkle..". Vastasin topakasti "Eiku sairaanhoitajaopiskelija MM". Taisi mennä tittelitopiciksi se keskustelu...

Tänään kävi niin, että kun menin yhden potilaan luo, hän kysyi minulta, että "Oletko sinä enkeli?" Vastasin että en, mutta kyllä minä taidan vähän näyttää enkeliltä! :-X Sen jälkeen rouva kymyili nätisti  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle sattunutta. Olimme harjoittelussa parini kanssa, kun asiakas alkoi kehumaan miten komea hoitaja on paikalla. Parini kysyi, "ai tämä <nimi> tässä?", johon pt että "juu kyllä hänkin, mutta sen vieressä!". Ja ei mun vieressä ketään seissyt..  :-X

Tämä on kyllä hyvä ketju, niin moni juttu tuntuu tutulta. Aina pistää piristää ja alkaa väkisinkin hymyilyttämään kun tätä lukee :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Muistan yhden huumorintajuisen mummon, joka oli ikänsä ollut neiti-ihminen. Kerran sitten juttelun lomassa heitin herjalla sille, että oletkos vanhapiika? Ja mummo katto ovelasti kulmien alta ja vastasi, että joo, mutta on mua kerran kuksautettu.  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juuri menneellä viikolla olin iltavuorossa. Samaan aikaan täällä oli vapaaehtoityöntekijöiden koulutus, jonne eräs vanhempi ja hieman dementoitunut mummo meni kuuntelemaan ja oppimaan. Koulutus kesti kuitenkin aika kauan ja siinä näytti siltä kuin ko mummo olisi hieman nuokahdellut. Eräs nainen ehdotti "Kuule Leena (ei oikee nimi), jos sua kiinnostaa niin tossa viereisessä salissa on musiikkituokio. Haluaisitko mennä sinne?" Leena hieman katseli naista pää kallellaan ennenkuin vastasi "Ei, kyllä minä pysyn täällä, mutta mene sinä vain sinne jos tahdot!".  :P

Ei voinut mikään sitä iltaa pilata!  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ei näitä kauheasti jää mieleen. Ainakaan sellaisia joita voisi selittää näin kirjottamalla. Tässä kuitenkin yksi :)

Opiskeluaikoina, olin viimeistä harjottelua tekemässä dementiayksikössä. Siellä yhden asukkaan lempisutkautus oli "sellaista on elomme täällä, toinen makaa toisen päällä".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

vanhankodissa ainakin yksi mummo joka oli ollut tarjoilija, pyyhki pöydät aina ruokailun päätteeksi ja sairaalassa eräs entinen apuhoitaja alkoi yöllä autella muiden huoneiden asukkeja alusastialle.

Ja eräs dementti rakennusmies jatkoi remonttihommiaan sairaalassa repimällä putkia ja lavuaareja seinästä...

Yhdellä osastolla joulua vietettiin ihanissa tunnelmissa, kun entinen metsuri kiikutti joulukuusta milloin mihinkin ja yksi mummo yritti syödä niitä koristeita. Tapaninpäivänä päädyttiin viemään kuusi pois.

Laitoin jo jonnekin keskusteluun yhden jutun, se jaksaa minua edelleen nolottaa; pitäisi kai yrittää karjua vielä kovempaa..: Eräälle vanhalle miehelle lääkäri antoi ohjeeksi, että verenpainetta pitäisi mitata pari kertaa viikossa ja sitten jatkoarvio. Kerroin sen ja omasta mielestäni pappa ymmärsi ja kuuli, mutta seuraavalla kerralla toisen hoitajan käydessä pappa oli ihmetellyt, että miksi ihmeessä lääkäri on käskenyt paritella viikoittain ;)

Yhdellä sotaveteraanilla oli jatkuvaan mielessä sota-aika. joka kerta, kun hänen huoneeseen meni, hän hyökkäsi jostain selän taakse ja lakoi tivaamaan salasanaa ja "kummallakas puolen sitä ollaankaan"? ihanko suomalainen?"

Meillä oli kotihoidossa miespuolinen työntekijä ja tämä oli yhdelle mummolle kertonut, että vaimonsa on viikot muualla töissä ja tulee viikonlopuksi kotiin. Yksi pe-ilta menin sitten sen mummon luokse ja hän ihan vakavalla naamalla, että "no nyt se "erkkikin" saa taas viirua, kun vaimo tulee kotiin". En muuten oikeasti tiennyt, minne päin katsoin, etten olisi tyrskähdellyt..

Ei ole tainnut tuo ketjun aiemmissa viesteissä ilmitullut kirjahanke lähteä etenemään??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin sairaalan akuuttiosastolla keikalla ja siel oli yks 93-vuotias mamma,joka oli niin muihin verrattuna niin karski suustaan, et ei meinannu pokka pitää. Olin viemäs ruokasalista potilaita takas huoneisiin ni tää mamma  sit sano mulle et: "Nonni, nyt pitäs sit päästä paskalle" ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin sairaalan akuuttiosastolla keikalla ja siel oli yks 93-vuotias mamma,joka oli niin muihin verrattuna niin karski suustaan, et ei meinannu pokka pitää. Olin viemäs ruokasalista potilaita takas huoneisiin ni tää mamma  sit sano mulle et: "Nonni, nyt pitäs sit päästä paskalle" ;D

Oliko Laaksossa?  must tuntuu et oon nähny saman mummon, jäin ihan haavi auki, ku se sano sen ekaa kertaa, jos se ny ees oli se sama mummo.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on yhdestä kotipalvelusta mukava muisto:

Minun piti kylvettää eräs dementoitunut mummu. Hänet piti aina taivutella pesulle, mutta sain kuin sainkin hänet houkuteltua lämpöiseen suihkuun. Kuitenkin kun aloin hiuksia suihkuttaan ja vesi tuli iholle sanoi mummu: "Eikö tätä voisi mitenkään tehdä kuivana?"

Samassa kotipalvelussa ollessani työskentelin palvelutalon viereisessä vanhustentalossa. Sattumalta huomasin, että palvelutalosta oli tulossa dementoitunut vaari tietä myöten. Menin vaaria vastaan ja otin käsikynkkään ja käänsin ympäri. Johon vaari: "Onks sut palkattu tänne käännyttään kaikki takaisin, jotka lähtee palvelutalosta?"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla muistuu mieleen kotihoidosta sellanen vaari, jolta oli hiljattain poistettu katetri. (joka oli lääkärin mokasta ollut parin viikon sijaan ollut useamman kuukauden) No siinä sitten päiväkäynnillä kyselin, että kuinka on sujunut tuo pissaaminen. No vaari kertoi, että aivan hyvin se on sujunu, mutta ku tuos pöntöllä istuu ja tekee isomman asian, niin sitte aina tulee se pissaki ja aina pari piskoa jää tuohon karvoihin kiinni. Minä vain nyökkäilin ja laittelin siinä ruokaa ja hetken päästä vaari tokas, että "pitäs vissiin ajella kaikki karvat tyynni pois" Kyllä oli pokas pitelemistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytiin mummun kanssa vessassa yövuorossa ja sen jälkeen sanoin, että nyt mennään takaisin nukkumaan. No mummu siihen, että joo mennään vaan mutta ensin käydään p*skalla. No minä siihen, että mikset äsken kakannut kun juuri istuit pytyllä. Mummu vastasi napakasti että en minä kaikkee voi muistaa  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muutama vuosi sitten hoidin erästä  yli yhdeksänkyppistä tätiä joka oli koko ikänkä ollut merillä ja kielen käyttö oli sen mukaista.  Täti oli joutunut sairaalaan lonkkamurtuman takia, kun vanhainkodissa joku miesasukas oli tönäissyt hänet nurin. Täti kertoi että vanhainkodin hoitajat olivat hänelle sanoneet tapahtuneesta että rakkaudesta se hevonenkin potkii. Tätin oma mielipide oli "Mä vedän sitä ukkoa turpaan heti kun mä pääsen takaisin. Kyllä mä tiedän mitä se haluais, mut 30 vuoteen en oo antanu, enkä anna nytkään" :( Tätillä oli ainakin asenne kohdallaan ja muisti oli terävä kuin partaveitsi.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...