Jump to content
MAINOS

Vanhusten viisauksia...


Vieras: Chihuahua

Recommended Posts

Vieras: Chihuahua

Hei kaikille!

Tänään vasta rekisteröityneenä olin innokas aloittamaan uutta keskustelua... Mieleeni tuli kysäistä, onko teillä jokin erityisen mieleenpainunut juttu (viisaus, hauska juttu jne.) jonka vanhus olisi teille kertonut?

Itse olen tehnyt paljon kesätöitä+muuta keikkaa vanhainkodilla. Ehkä kaikista eniten mieltäni liikautti erään vanhuksen, vakavasti sairaan, toteaminen: "Aikaa ei ole koskaan liikaa." Siitä tuli oikeastaan varsin hyvä elämänohje minulle. Siis eli vaikka kuinka sanotaan, että kyllä aina on aikaa jne., niin se ei oikeasti välttämättä ole niin.

Hauskana juttuna voisin mainita erään papan letkautuksen. Olin juuri ajanut hänen partansa ja laitoin hänelle partavettä (Hugo Boss  ;) ). Totesin sitten, että nyt kannattaa sitten varoa kun "naiset alkaa juosta perässä". Pappa virnisti niin, että tekarit meinas suusta tipahtaa ja totesi: "Ei oo pelkoo".  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mun kokemus on jo vuosien takaa, mutta se on jäänyt mieleen yhtenä herkimmistä hetkistä. Vuodeosastolla oli vanha pappa, joka eli viimeisiä hetkiään pääosin vain nukkuen. Oli iltapäivä, kevätaurinko paistoi huoneeseen ja kun tulin vanhuksen sängynviereen, heräsi hän ja kysyi hiljaisella äänellä kyynel silmäkulmassa: "Oletko sinä enkeli?" Menin hetkeksi tosi hämilleni, mutta naurahdin sitten, että tuskinpa enkelit näin tanakkaa tekoa on, jotta elävien kirjoissa täällä kaikki ollaan....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhustenkodissa yökkönä ollessani ihmettelin miksi eräs dementoitunut rouvashenkilö liikkui levottomana käytävillä. Kysyttäessä hän ilmoitti kärsivänsä synnytyksen jälkeisistä kivuista ja jo vain tällä monta lasta kasvattaneella naisella oli nukke kapaloituna vuoteessa. Autoin rouvan vuoteeseen, johon hän kävi varovasti laidalle nukkumaan ettei vain herättäisi "vauvaa" ja kääntyisi tämän päälle.

Ihana mamma, jonka voi hyvin kuvitella olleen/olevan muumimamma-tyylinen äiti lapsilleen  ;)

Toinen mieleenjäänyt viisaus, tosin lehdestä luettu, taisi olla kuolevan munkin toteamus elämästään: "Ainoita asioita mitä kadun on, etten tehnyt enemmän virheitä elämäni aikana."

Oudosti sanottu ensilukemalta, mutta käsitin hänen tarkoittaneen, että virheiden tekemisen pelossa on monta asiaa oli jäänyt kokematta ja elämättä. Ja näinhän se on! Ainakin omaltaosaltani allekirjoitan että mieluummin sitä tuttua ja turvallista latua tulee hiihdettyä mahdollisimman pitkään, kuin että ottaisin riskin kokeilla radikaalisti uutta ja mahd. epäonnistua.

En tiedä liittyikö vars. aiheeseen, mutta mieleen ovat jääneet :D

"You can't be as an tourist in your own life"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaverini pitää leikekirjaa tai jotain vastaavaa muistilappukokoelmaa vanhusten viisauksista ja loistavista väläytyksistä. Tarttis varmaan aloittaa omakin, etteivät parhaat ehdi unohtua.

Eräs parhaista oli sellainen, kun olin aamuvuorossa ja päivä oli mennyt aikas pitkästi pyllylleen ja otti kupoliin ja tukka putkella sai juosta. Lounaan jälkeen kärräsin yhden taatan taas ruokalevolle ja siitä pyörätuolista noustessaan kepin varaan hän kysyi minulta "olenkos minä humalassa?" johon vastasin, että ei meillä ruoan kanssa alkoholia tarjoilla tai jotain sinne päin, että "mitenkäs se nyt olisi mahdollista?" Johon taata "No jospa minä sitten olenkin syntymähumalassa!"

Ratkesin ihan täysin, oli pakko kiittää papparaista päiväni pelastamisesta. Loppu työaika meni oikein sujuvasti..  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikille!

Tänään vasta rekisteröityneenä olin innokas aloittamaan uutta keskustelua... Mieleeni tuli kysäistä, onko teillä jokin erityisen mieleenpainunut juttu (viisaus, hauska juttu jne.) jonka vanhus olisi teille kertonut?

Mieleenpainuvin  ja kaiken kattava kysymys dementoituneelta vanhukselta oli kerran:" Mitä kuuluu ja mitä ei? " Olen monesti itsekin käyttänyt sen jälkeen tuota kokonaisvaltaista kysymyslausetta!

Kokonaisvaltaisuushan on hoitotyössä valttia!  8)

Piti korjata toi sun oma teksti erikseen - vaivasi. Terveisin Ketorin

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyin kerran yhdeltä mummolta, että "Mitä kuuluu?" Mummo vastasi siihen että "Sitä mitä sinä kalkatat."

Alettiin siinä samassa mummelin kanssa nauramaan oikein kunnolla  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhyvä

Eräs dementiaosaston vanhus esitteli minulle vapaapäiviltä tuloni jälkeen itsenä: Olen demestanttipotilas ja sanoi perään oman nimensä!!!!

Arvatkaa, oliko vaikeaa pysyä vakavana ja arvokkaana siinä ja esitellä itsensä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tk:n vuodeosastolla oli semmonen about 150-kiloinen mummu ja sekaisin kuin seinäkello (dementus). Lounaan jälkeen daami istuskeli päiväsalissa kroonikkovaippa kiedottuna päähän huiviksi ja housut puolitangossa, pylly vaan vilkkui. No, minätyttö menin kauniisti ehdottamaan, josko nostettaisiin ne housut ja varmaan löytyis tuolta liiniksestä joku kivempi päähuivi. Mummu oli tästä kovasti mielissään, ja silmää vilkuttaen lupasi että tuo mulle kananmunia ja sitten vielä madalsi ääntään: " Jos joskus tarvit semmosta virkattua peittoa... semmosta vauvanpeittoa joskus, niin kyllä minä semmosen teen sinulle!"  8)

Ihana mummu! Tätä muistelin kun siivosin vessanpyttyä sonnasta ULKOpuolelta ja koitin saada madamea sen verran ylös sängystä että edes puhtaat housut saataisiin jalkaan...  angry.png

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Joo, noitahan on paljon... :nauraa: Mieleen tässä yks kaks muistuu vain muutama.. Eräs naispuoleinen vanhus sanoo usein alapäätä pyyhkiessäni, että "vettää viiksestä".. Sit yks sanoi saunalla suihkussa ollessaan, kun pesin rintojenalusia, että ovat päässeet roikkumaan, kun ei ole ollut käyttöä (tarkoitti seksiä).. :D

- Voi hyvä ihme kun on monta muijaa, ja kaikki käyttää sammaa nahkanuijaa! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä ku tossa yx päivä kehotin yhtä rouvashenkilöä sänkyyn pitkälleen ku se sieltä olemattomilla voimillaan kokoajan meinas puskea lattialle ni mummo tokas että hän käy pitkälleen vaan pientä maksua vastaan... No utelin tottakai että mitäköhän tämä nyt kustantais, johon mummo että "Ennen otin kaks markkaa, mutta sulta taidan ottaa kolme".. Sain sitten ilman rahaa loppujen lopuks tädin puhuttua aloilleen.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin joo, mulle kanssa yks mummu joskus alapesuja tehdessä tokaisi että älä niin kovasti hankaa, menee rikki. Mummun luonteen tuntien uskalsin vastata, että minun nähdäkseni tämä on jo. Siihen mummu että ne on vanhoja reikiä ne.

Toinen vastaavanlainen tapaus: umpidementikko mummu sattui huudahtamaan kerrankin "oikean vastauksen". Mieshoitaja vaihtoi vaippaa ja kehotti että levitäpä vähän jalkoja. Siihen mummu: "Viis markkaa!"

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mummeli huomasi että oli unohatanut koroke tyynysä rollan sarvesta.Harmitteli omaa muistamattomuuttansa huokaisten "Autuaita ovat puupäät, he pysyvät pinnalla." angel.png

;D

*Erehtyminen on inhimillistä, toisten syyttely politiikkaa*

*Mielummin kahdeksan tuntia koulussa kuin kokonaan ilman unta*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olimme tyttöjen kanssa siirtämässä iäkästä miespotilasta toiseen sänkyyn kun mieshoitaja tuli paikalle ja tarjosi nostoapua. Emme tarvinneet sitä (ja hän ei olisi enää mahtunut sängyn ympärille meidän lisäksemme) joten ennen poistumistaan huoneesta hän vitsaillen tokaisi potilaalle : "Ei kannata pelätä vaikka nyt jäi vain tyttöjä nostamaan - he ovat kyll vahvoja ja taitavia". Potilas naurhtaa ja sanoo silmää vinkaten: "Ei se mitään, kyllä minä olen ennenkin silakkamarkkinoilla ollut!

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajaopiskelijana olin kesät töissä vanhainkodissa, jossa kerran viikossa vanhukset saunotettiin. Eräs asukeista oli dementoitunut vanhapiika-mummu, joka oli semmonen mukava höpisijä. Siinä häntä pestessäni rupattelimme niitä näitä, kunnes tuli alapääpesun vuoro, jolloin mummu meni yllättäen hiljaiseksi. Hiljaisuuden hän rikkoi seuraavasti "on se niin kamalaa kun noin nuoren ja komian poijan täytyy vanhojen naisten v****ja pestä"

Diplomaattisesti sanoin jotain juu juu ja niinpä niin-tyyliin. Lounasta varten kaikki asukit kärrättiin ruokasaliin. Siellä eräs toinen mummo huusi KUULUVASTI salin toiselta puolelta tälle vanhallepiialle seuraavasti "no, pesikö se poika sun p****s?".

Vanhapiika selitti hienosti tilanteen kertomalla, että "ei, se värkki pestään vain joka toinen viikko".

Ja muilla asukeilla oli tietysti hauskaa/vähemmän hauskaa... ;D

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: SunShine

osastollamme on eräs 89v vanharouva, joka osaa kyllä antaa palautetta hoitajille..kerran eräs nuori naishoitaja oli mummun kanssa wc:ssä.Mummeli katseli hoitajaa pitkään ja tokaisi: "Käytetäänkö täällä lapsityövoimaa?"  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen töissä vanhusten palvelutalossa, jossa asuu eräs alaraajahalvaantunut mummu...hänellä oli vatsatauti eikä voitu viedä häntä alakertaan syömään, niin hänpä pyysi erästä hoitajaa työntelemään häntä tuolissa olohuoneessa...hoitaja katto vähän pitkää, niin siihen mummu totesi että "tuleepahan hänenkin päiväliikunta tehtyä kun ei alas pääse..." Mummu luuli, että se kun me häntä työnnellään on hänelle liikuntaa...  ;D :) :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dementiakodissa kesätyöntekijänä olin paljon tekemisissä samojen ihmisten kanssa, kaikki enemmän ja vähemmän dementoituneita tietysti. Eräs mummo omasi hyvän huumorintajun ja hänen kanssaan vitsiä heiteltiin päivittäin. Olin jäämässä pitkälle vapaalle ja hänen kanssaan iltapesuilla tästä tuli puhetta, mummo siihen että ei se mitään, kylllä hän täälä muista huolen pitää sinä aikana. Vessasta poispäin lähtiessämme sitten taputti ystävällisesti minua pyllylle ja tokaisi "sulla on sitten nätti pylly, nauti siitä kun vielä voit".  ;) Kokoluokkaa xl olevana ihmisenä ei voinut kuin nauraa ja kiittää kehuista, ja putsata mummon rillit myöskin sitten samantein.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Lämmöllä muistelen erästä höpsöä mammaa osastoltamme (hän kotiutui): poimin hänet matkaani käytävältä haahuilemasta; tossut oli taas unohtunut jonnekin ja sukat oli makkaralla, joten pelkäsin hänen kaatuvan, taas. Huomasin hänen korvalehdessään jonkin rupi/sienimäisen muodostelaman ja kysyin häneltä, onko se kipeä? Tähän mamma vastasi mietteliäänä: "Eihän tuo nyt kippee oo, mutt kyll mie sen kippeeksi SAAN, jos mie sitä oikein räplään..."  :)

Ravistettava

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 100 vuoden työkoke

Yökköillessä seniori veteraani oli palannut sotavuosiin ja suojautui vihollisen tulelta ja tähystykseltä huoneen nurkkaa.

Otin hoitotyön keinot käyttöön pillerityrmäyksen sijaan ja kertasin viimeisen viidenkymmenenvuoden tapahtumia aikani. Pappa piristy.

Seuraavalla kierrolla oli 50 vuotta taas kadonnut, tyydyin vaan toteamaan, että

- sota on ohi.

- Kumpi voitti ?

- Suomi.

- Pappa ilahtui ja nukkui aamuun asti, ilman kemiallista apua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyydittiin just erästä vuodeosaston papparaista ambulanssilla toiseen hoitolaitokseen tutkimuksiin. Alkumatkasta papparainen piti silmiään kiinni ja hoki kokoajan että "Nyt minä kuolen! Voi hyvä poika auta minua!". Sitten hän avasi silmänsä, katsoi minua ja totesi: "No, mutta tyttöhän sinä oletkin!"  :) Arvatkaa repesinkö?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dementikot on kivoja kun ne alkaa elämään sitä entistä elämäänsä. Tätä voi käyttää tietty hyödyksikin, vanhankodissa ainakin yksi mummo joka oli ollut tarjoilija, pyyhki pöydät aina ruokailun päätteeksi ja sairaalassa eräs entinen apuhoitaja alkoi yöllä autella muiden huoneiden asukkeja alusastialle. Lisätyövoima ei ole koskaan pahitteeksi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vanhankodissa ainakin yksi mummo joka oli ollut tarjoilija, pyyhki pöydät aina ruokailun päätteeksi ja sairaalassa eräs entinen apuhoitaja alkoi yöllä autella muiden huoneiden asukkeja alusastialle.

Ja eräs dementti rakennusmies jatkoi remonttihommiaan sairaalassa repimällä putkia ja lavuaareja seinästä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vanhankodissa ainakin yksi mummo joka oli ollut tarjoilija, pyyhki pöydät aina ruokailun päätteeksi ja sairaalassa eräs entinen apuhoitaja alkoi yöllä autella muiden huoneiden asukkeja alusastialle.

Ja eräs dementti rakennusmies jatkoi remonttihommiaan sairaalassa repimällä putkia ja lavuaareja seinästä...

Eräässä vanhainkodissa taas eräs dementikko oli työskennellyt sairaanhoitajana... Aina kun silmä vältti, niin tämä mummo oli vienyt toimistosta verenpainemittarin ja juoksenteli huoneesta toiseen mittailemassa verenpaineita muilta asukeilta.

Toinen mummo taas oli entinen lastentarhanopettaja, joten hän kyllä piti koko vanhainkodin porukan aisoissa. Komensi siis muita asukkaita aina tarpeen mukaan.

Ja yksi papparainen oli myöskin entinen remonttimies... Useimmiten hän kasaili tuoleja pöytien päälle, yms. Kerran hän oli tunkenut rollaattorinsa osaston ruokakärryyn  :).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...