Jump to content
MAINOS

Lakko


Alf

Recommended Posts

En muista missä, mutta joku kirjoitteli 300-500 palkan korotuksesta! Hei oikeesti herätys!!!! Semmosta ei saada missään liitossa aikaiseksi, mutta tavoitteita pitää olla ;)

Muistelet varmaan tätä Laryngiitin kirjoitusta?

Oletko jo unohtunut mitä lääkärit saivat korotusta?? Miksi Laryngiitin esille ottama 250 - 300 euron korotus ei olisi hoitajille mahdollista??

Anteeks nyt vaan mutta jos neuvotteluihin lähdetään valmiiksi sillä asenteella että "ei me nyt niin paljoa tarvitakkaan" niin onhan se lopputulos selvä.

Vaatimukset vaan koviksi sillä noin puolethan siitä saadaan lakkotilanteessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

jep, tavoitteita pitää olla, mutta lääkäreiden täsmälakkoa ei saada toimimaan samanlailla meillä. Todellakin pitää olla iso tavoite josta saa mahd. ison osan itselle eli meille!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jep, tavoitteita pitää olla, mutta lääkäreiden täsmälakkoa ei saada toimimaan samanlailla meillä.

Perusteluita kaipaisin miksi ei!!

Mielestäni hoitajat voisivat toteuttaa sen vanhan suunnitelman jossa laitetaan esim. keskussairaaloiden leikkurit ja toimenpideosastot jumiin vuorotteluperiaatteella.(tällä viikolla istruhoitajat, ensi viikolla anehoitajat jne.) 5 - 10% hoitajista enintään kerralla lakossa ja varautuminen vaikka ikuiseen lakkoon - se voisi olla toimiva taktiikka. Lakkovuoron kierrättäminen ja korotetut jäsenmaksut takaisivat ettei lakko kaadu kassan loppumiseen. Kyllä päättäjien mieli muuttuu kun leikkausjonot ovat kolminkertaustuneet ja kansaa hatuttaa.

Tuota kannattaisi kokeilla, ei siinä mitään meneittäis. Mutta ei taida löytyä ns. munaa Tehyltä eikä meiltä hoitajilta. Sitä ollaan edellen niin florencea että eihän me voida...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.Perusteluita kaipaisin miksi ei!!

2.Sitä ollaan edellen niin florencea että eihän me voida...

1.Siitä on jo tehty jonkin moista selvitystä(en tiedä kuinka tarkkaan?) ja ikävä kyllä suurimmissa leikkureissa rupeaa olemaan tehyläiset vähemmistönä ja loput eivät halua lakkoon! toisaalta siinä pitää TEHYn aktiivien katsoa peiliin, itse jo luovuin TEHYn AM OS paikasta, mutta jo muuta tulessa :P

2.EI perkele,Kyllä palkan pitää vastata työn vaativuutta eli kyllä minä ainakin voin, entä sinä?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.Siitä on jo tehty jonkin moista selvitystä(en tiedä kuinka tarkkaan?) ja ikävä kyllä suurimmissa leikkureissa rupeaa olemaan tehyläiset vähemmistönä ja loput eivät halua lakkoon!

Tässähän se tuli pähkinänkuoressa miksi hoitajien ei kannata lakkoilla. Tupoon vaan mukaan ja ollaan tyytyväisiä 2 prosentin korotuksiin sopimuskaudella...

2.EI perkele,Kyllä palkan pitää vastata työn vaativuutta eli kyllä minä ainakin voin, entä sinä?

Minä voin mennä lakkoon, liittyä Tehyyn takaisin tai vaikka seistä lakkovahtina ympäri vuorokauden jos sillä saadaan hoitajien asiat kuntoon. Mutta aika näyttää mitä tämä neuvotelukierros tuo tullessaan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep olen samoilla linjoilla dinon messissä. Ei ole todellakaan vaikeata järjestää hoitajien täsmälakkoa se on vaan organisointi kysymys. Esim. Erikoissairaanhoidossa yliopisto/keskussairaala tasolla vuoro viikoin erikoisaloilta hoitohenkilökunta pois. Avopuolelta hammashoito, työterveys,neuvolatoiminnta kokonaan seis.Avo mtt voi olla myös kiinni ja kaikki terveysneuvonta vaan kiinni. Ja kyllä hyvin tehdystä työstä pitää maksaa asiallinen palkka, sillä minusta tuo esittämäni summa 250-300 €/kk ei todellakaan ole ylivoimainen työnantaja osapuolelle. Lääkärithän sai satasista jopa n. 1000 € asti/kk

P.S Tupo stinks ja Ekuri vielä pahemmalle

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hirttäkää rauhassa tämän jälkeen, mutta minun täytyy kyllä palauttaa teitä joitakin selvästi takaisin realismin piiriin.

150-300 € korotukset. Olisihan se upeaa, mutta kun sillä on yhtä paljon tekemistä realismilla kuin kalalla ja polkupyörällä tai synnytysopilla ja moottorisahalla. Miksi? Minäpä kerron.

Suomessa on tällä hetkellä arviolta noin 150000 hoitajaa. Tuo on siis mutu-tietoa. Se, mikä ei ole mutu-tietoa vaan ihan raakaa matematiikkaa on, ettei mistään moisen joukon moiseen palkankorotukseen löydy yksinkertaisesti rahaa. Ei edes, vaikka korotus olisi vuositasolla, saatika sitten kuukausitasolla. Vuositasolla se tarkoittaisi 22,5-45 miljoonan euron lisäkustannuksia ja kuukausitasolla 270-540 miljoonan euron vuosikustannuksia. Vuositasolla oleva korotus voisi olla mahdollinen, jos:

a) nostetaan palkansaajien verotusta huomattavasti

cool.png nostetaan yhteisöverotusta huomattavasti

c) potkitaan noin 22-45 miljoonan euron edestä (1650 €/kk tarkoittaa joka 12. hoitaja pellolle)

Okei, vaihtoehto a? Ei tule menemään läpi. Vaikka tuo 22,5 miljoonaa euroa on veroissa koko kansalle jaettuna melko vähän, se laskisi rahan ostovoimaa liikaa ja saisi aikaan huomattavia ongelmia, puhumattakaan muiden alojen vaatimuksista palkkojen noston suhteen.

Vaihtoehto b? Tällä hetkellä taloutemme on varsin riippuvainen muutamasta seikasta, joista pienimpiä ei ole Nokiana tunnettu instanssi. On ollut kaavailuja siitä, mitä tapahtuisi, jos Nokia päättäisi siirtää koko tuotantonsa pois Suomesta - ei kovin kaunis kuva. Vielä pahempi olisi, jos Nokia lähtisi kokonaan Suomesta. Ja miksi jäädä Suomeen, jos verotus laskee yrityksen tuottavuutta, kun esimerkiksi rapakon takana, Virossa, on huomattavan halpaa?

Vaihtoehto c? No, kuten matemaattisessa kaavassa esitin, 1500 € palkalla työskenteleviä pitäisi potkia terveydenhuollosta joka 12. pihalle, jotta saataisiin katettua moiset palkankorotukset. Kumpi on mielestänne tärkeää, 150 €/kk lisää liksaa ja enemmän töitä vai noin 2,5% korotettu liksa ja lisää hoitajia?

Mikä minun pointtini oikein on? No, olisihan se tietty ihan kiva saada huomattavasti enemmän palkkaa, mutta ikävä kyllä realiteetit estävät yli tupo-korotusten menemisen.

Itse asiassa, isomman rapakon takana, siis jenkkilässä, on hyvin laajasti käytössä malli, jossa tehdastyöläisten palkat nousevat ja laskevat yrityksen taloudellisen tilanteen mukaan. Varsin fiksua, koska sillä yritykset pysyvät pystyssä.

Ai niin, sitten vielä pitää tietenkin mainita se, josta joku kuitenkin olisi niuhottanut vastaan - miten sitten esim. Nokian työntekijöiden palkat nousevat niin hyvää vauhtia verrattuna esim. hoitajien palkkoihin? Yksi yhdyssana - markkinatalous. Nokia on voittoa tuottava (erittäin hyvin, vieläpä) liikeyritys, jonka ensisijainen tarkoitus on todellakin tuottaa voittoa. Mitä me hoitajat olemme? Me olemme tarkkaan ottaen suhteellisen iso menoerä. Emme varsinaisesti tuota - meihin kuluu rahaa, samoin hoitovälineisiin ja potilaiden vuodepaikkoihin. Tietenkin saatamme joskus hoitaa työkykyisen ihmisen takaisin töihin, mutta siitäkin huolimatta menemme pahasti pakkasen puolelle budjetissa. Ja jos en ihan väärin muista, sosiaali- ja terveysala imee eniten veromarkkoja budjetista. Toisena tulee valtion velka ja sen korot.

Ugh. Olen puhunut.

<muokattu kaavan c kohdalta, kun oli näköjään sattunut väsyneelle pieni lapsus>

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mua ei kyllä kiinnosta kovin hirveesti valtion talous ja se mistä ne rahat löytyy palkkoin. Mutta erityisen kiinnostunut ole omasta henkilökohtaisesta taloudesta. Kyllä sitä rahaa on palkkoihin jos sitä vaan halutaan siihen käyttää- Korotukset ovat järjestely kysymyksiä. Ei sen enenpää. Luulen Hölö että olet tyytyväinen palkkaasi kun jaksat moisia ajatella tai kirjoittaa huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mua ei kyllä kiinnosta kovin hirveesti valtion talous ja se mistä ne rahat löytyy palkkoin. Mutta erityisen kiinnostunut ole omasta henkilökohtaisesta taloudesta. Kyllä sitä rahaa on palkkoihin jos sitä vaan halutaan siihen käyttää- Korotukset ovat järjestely kysymyksiä. Ei sen enenpää. Luulen Hölö että olet tyytyväinen palkkaasi kun jaksat moisia ajatella tai kirjoittaa huh.gif

Ongelma on siinä, että kun meillä ollaan niin pirun solidaarisia että kaikkien pitää saada samaan aikaan prosentuaalisesti samankokoinen korotus. Toki erityisillä järjestelyillä voisi saada palkkoja pumpattua hieman ylöspäin, mutta kun ongelma on siinä, ettei julkisella sektorilla ole varaa nostaa palkkoja samaan malliin kuin markkinataloudessa vaikuttavilla yrityksillä. Ja hei, mistä sinä luulet, että meidänkin palkat tulevat? Kunnat tietenkin maksavat osansa, jos niiden palkkalistoilla olet, ja valtio maksaa sitten loput. Siinä mielessä luulisi valtion talouden siis kiinnostavan...

Enkä minä sanonut olevani tyytyväinen palkkaani, mutta pakko tyytyä tupo-korotuksiin, kun muiden alojen väki ei kuitenkaan suostu luopumaan omistaan tai laskemaan palkkojaan.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta minun täytyy kyllä palauttaa teitä joitakin selvästi takaisin realismin piiriin.

150-300 € korotukset. Olisihan se upeaa, mutta kun sillä on yhtä paljon tekemistä realismilla kuin kalalla ja polkupyörällä tai synnytysopilla ja moottorisahalla.

Vuositasolla se tarkoittaisi 22,5-45 miljoonan euron lisäkustannuksia

Eli yhteiskunnalle tulisi samanverran menoja hoitajien palkankorotuksista kuin mitä julkisen alan lääkärien palkkakustannukset nousivat vuosina 1999 - 2002!! Lääkäreille siis mahdollista - hoitajille ei!!??

Nämä köyhien hoitajien palkankorotusrahat ovat hyttysen kusia valtameressä kun puhutaan valtion menoista. Suomen valtiolla oli rahaa takataskussa 5 miljardia euroa kun Sonera osti ilmaa Saksasta ja joutui vaikeuksiin. Se tukipaketti kopautettiin parissa viikossa läpi eduskunnassa.

Tuolla 5 miljardilla eurolla olisi korottanut suomen hoitajien palkat yli 200 vuodeksi inhimilliselle tasolle. (Tai sillä olisi toistaalta voinut ostaa jokaiselle suomalaiselle 166 viinapulloa ja pullopanttirahoillakin olisi hoitajien palkankorotuksia maksanut yli 10 vuotta!!)

Se kun hoetaan että yhteiskunnalla ei ole varaa on p***apuhetta!! Se on pelkästään tahdosta kiinni. Ja ensimmäisenä pitäisi edes meidän hoitajien tahtoa edes pikkaisen, ei sitä korotusta tule kukaan meille väkisin tyrkyttämään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se kun hoetaan että yhteiskunnalla ei ole varaa on p***apuhetta!! Se on pelkästään tahdosta kiinni. Ja ensimmäisenä pitäisi edes meidän hoitajien tahtoa edes pikkaisen, ei sitä korotusta tule kukaan meille väkisin tyrkyttämään!

Mä olen täysin samaa mieltä. Kun valtio syytää rahaa ilmaan, ei kukaan voi vakavalla naamalla sanoa, ettei meillä hoitajilla ole oikeutta perätä parempaa palkkaa.

Jotenkin tuntuu oudolta, että tämä florence-ilmiö on tarttunut noin tiukasti jo nuorempaankin hoitajasukupolveen. Tällä luovuttaja ja "ei valtiolla riitä rahaa" menttaliteetillä me tullaan rypemään tässä samassa p**kassa kohta vielä pienemmillä palkoilla. Nimittäin joku toinenhan voi tarvita enemmän rahaa ja keltäs muulta sen saa nätimmin pois, kuin ainaniinmyötäilevältä hoitotyöntekijältä!  angry.png

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tuntuu oudolta, että tämä florence-ilmiö on tarttunut noin tiukasti jo nuorempaankin hoitajasukupolveen.

Oikeesti toi EI ole tarttunut muhun EIKÄ tartu angry.png

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se kun hoetaan että yhteiskunnalla ei ole varaa on p***apuhetta!! Se on pelkästään tahdosta kiinni. Ja ensimmäisenä pitäisi edes meidän hoitajien tahtoa edes pikkaisen, ei sitä korotusta tule kukaan meille väkisin tyrkyttämään!

Mä olen täysin samaa mieltä. Kun valtio syytää rahaa ilmaan, ei kukaan voi vakavalla naamalla sanoa, ettei meillä hoitajilla ole oikeutta perätä parempaa palkkaa.

Jotenkin tuntuu oudolta, että tämä florence-ilmiö on tarttunut noin tiukasti jo nuorempaankin hoitajasukupolveen. Tällä luovuttaja ja "ei valtiolla riitä rahaa" menttaliteetillä me tullaan rypemään tässä samassa p**kassa kohta vielä pienemmillä palkoilla. Nimittäin joku toinenhan voi tarvita enemmän rahaa ja keltäs muulta sen saa nätimmin pois, kuin ainaniinmyötäilevältä hoitotyöntekijältä!  angry.png

Kuten jo edellä sanoin, ongelmana on se solidaarisuus, johon suomessa on totuttu palkankorotusten kohdalla. Jos hoitajien palkat nousisivat sen 150 €/kk, olisivat muutkin alat vaatimassa samanlaisia korotuksia, eikä siis päästäisi puusta pidemmälle.

Kyllä, on väärin, että lääkärit saivat niin pirun kovat korotukset, mutta minkäs teet. Ja sitäpaitsi, jos joku kuvittelee saavansa hoitoalalle yleislakon (itseasiassa siitä joku taisikin mainita, että suljetaan kaikki - ei tule onnistumaan, koska jonkun on joka tapauksessa oltava töissä, koska sairaat eivät mene lakkoon), niin onnea yritykseen. Hoitoalan väellä riittää kyllä puhetta, mutta kun jotakin pitäisi asian eteen tehdä, puheetkin loppuvat siihen paikkaan.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole todellakaan vaikeata järjestää hoitajien täsmälakkoa se on vaan organisointi kysymys. Esim. Erikoissairaanhoidossa yliopisto/keskussairaala tasolla vuoro viikoin erikoisaloilta hoitohenkilökunta pois. Avopuolelta hammashoito, työterveys,neuvolatoiminnta kokonaan seis.Avo mtt voi olla myös kiinni ja kaikki terveysneuvonta vaan kiinni. Ja kyllä hyvin tehdystä työstä pitää maksaa asiallinen palkka, sillä minusta tuo esittämäni summa 250-300 €/kk ei todellakaan ole ylivoimainen työnantaja osapuolelle. Lääkärithän sai satasista jopa n. 1000 € asti/kk

Se kun hoetaan että yhteiskunnalla ei ole varaa on p***apuhetta!! Se on pelkästään tahdosta kiinni. Ja ensimmäisenä pitäisi edes meidän hoitajien tahtoa edes pikkaisen, ei sitä korotusta tule kukaan meille väkisin tyrkyttämään!

Kyllä olen samaa mieltä!! Meidän on pakko tehdä tälle asialle jotain. Kannatan lakkoa ja sen jälkeen täytyisi liiton toimesta luopua taulukkopalkoista, sillä se on suurin jarru realistiselle palkkakehitykselle. Kerron taas Ruotsin mallista ;D, jossa on luovuttu listapalkoista ja työntekijä saa vaatia sellaista peruspalkkaa kuin kehtaa. On kuitenkin täälläkin olemassa minimipalkat ettei työnantaja voi maksaa ihan mitä vaan, mutta maksimia ei ole. Sairaanhoitajapula on pakottanut työnantajat maksamaan jopa omastakin mielestä älyttömän korkeita peruspalkkoja n. 3000-3500 eur/kk (maksimi, ei keskiarvo). Tämä olisi tietenkin vaikeaa Pohjois-Suomessa jossa ei vielä hoitajapula tunnu. Helsingin seudulla tämä markkinatalouden malli toimisi paremmin kuin hyvin. Nythän kunnat maksavat vain juuri tämän listapalkan minimin mukaan vaikka heillä olisi mahdollista maksaa enemmän. Pois siis nämä hemmetin listapalkat ja lisää vauhtia palkkakehitykseen. Hoitajapula saapuu Suomeenkin ja silloin työntekijät voivat vihdoinkin sanella ehdot. Suuret ikäluokat  (40-lukulaiset) alkavat jäämään eläkkeelle 2-5 vuoden kuluttua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannatan lakkoa ja sen jälkeen täytyisi liiton toimesta luopua taulukkopalkoista, sillä se on suurin jarru realistiselle palkkakehitykselle. Kerron taas Ruotsin mallista ;D, jossa on luovuttu listapalkoista ja työntekijä saa vaatia sellaista peruspalkkaa kuin kehtaa.

Mites tämä eripalkkaisuus on vaikuttanut siellä Ruotsissa työpaikan ilmapiiriin? Suomalaiset ovat sen verran kateellisia että työkaverin saamasta 10 euron kannustuslisästäkin ("lannistuslisästä") jaksetaan huomautella pitkään.

Lisäksi taulukkopalkoista luopuminen aiheuttaisi ainakin alkuvaiheessa alueellista epätasa-arvoa.

Itse en ole hirveän innostunut palkkamallista jossa mielistelyllä ja ruskeakielisyydellä voi saada merkittävät palkanlisät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

;D Erittäin hyvä tapa saada kenttä vielä epävarmemmaksi kun on kytättävä naapurin palkkaa. No onpahan jotain sitten vielä tehyltä 2% kaikille niin tyytyväisyys on taattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites tämä eripalkkaisuus on vaikuttanut siellä Ruotsissa työpaikan ilmapiiriin? Suomalaiset ovat sen verran kateellisia että työkaverin saamasta 10 euron kannustuslisästäkin ("lannistuslisästä") jaksetaan huomautella pitkään.

Onhan niitä aina kateellisia täälläkin, varsinkin vanhemmat hoitajat jotka ovat olleet 20 vuotta samassa paikassa eikä palkka ole näin ollen noussut juurikaan. Palkkakehitys on nopeampaa niille jotka vaihtavat useammin työpaikkaa, siis samassa paikassa tämä systeemi ei kannusta olemaan. Palkka myös nousee, jos jaksaa kehittää ja kouluttaa itseään. Itse sain 150 euron korotuksen palkkaan, kun jaksoin olla aktiivinen työpaikan kehittämisessä. En tiedä kuinka paljon ruskeakielisyydellä saa parempaa palkkaa, itse en ole sitä kokeillut O:-). Se on totta kyllä että suomalaisia vaivaa kateus ja katkeruus, ja varsinkin jos on palkasta kyse angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä "ruotsin malli" toisi väistämättä kateellisen ja kaunaisen ilmapiirin työpaikoille.

Ehkäpä kuitenkin valitsisin työpaikan hyvällä ja reilulla ilmapiirillä nykyisellä palkalla kuin paremman palkan ja pa**maisen työilmapiirin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Huomenna alkaa sairaanhoitajalakko Norjassa, jos tänään ei saada sopimusta valmiiksi. Neuvottelujen tämän hetkinen tilanne viittaa vahvasti lakkoon. Aikaisemmat sairaanhoitajalakot Norjassa on lopetettu valtion taholta pakolla. Saas nähdä mitä tuleman pitää.Itse olen kuitenkin virkavapaalla, joten ei kosketa minua.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla tuo hoitajien lakkoon meno, varsinkin suomessa aivan yhtätyhjän kanssa? Kesätyöpaikassa juteltiin lakon mahdollisuudesta, lakkoehdoissahan on määritelty kuitenkin minimimäärät osastoille, minkä verran henkilökuntaa lakon aikaan täytyy olla töissä. Sillä minimimäärällä meidän osasto nyt jo viikonloppuisinkin pyöriikin.... ( MT:puolela siis työskentelen mimimimiehitys 4 työntekijää joista väh.3 miestä... poikkeuksena öisin 2 miestä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lakkoehdoissahan on määritelty kuitenkin minimimäärät osastoille, minkä verran henkilökuntaa lakon aikaan täytyy olla töissä.

Ja nämä ehdot määritellään aina alueellisesti ja talokohtaisesti ennen tulevaa lakkoa. Ja siinä tilanteessa tarvittaisiin konsulttia paperi/metalli tms. liitoista... Tai ainakin historia on osoittanut että työnantaja on jyrännyt näissä neuvotteluissa tehyn neuvottelijat 10-0.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenna alkaa sairaanhoitajalakko Norjassa

Palkkavaatimusten takiako sairaanhoitajat menevät lakkoon?

Sairaanhoitajien minimipalkkaa vaaditaan nostettavaksi  20000 NOK/vuosi ( n. 2400 €). Vaatimuksena on myös joitain työaikajuttuja, joista itse en tiedä kovin paljoa. Aluksi menee noin 600 hoitajaa lakkoon 9 eri sairaalassa. Lakko keskittyy lähinnä osastoihin, jotka tuovat eniten rahaa sairaalalle. Esim. poliklinikat ja eräät leikkausosastot menevät kiinni. Psykiatria,lapset, syöpäpotilaat ja akuuttipuoli pysyy vieä lakon ulkopuolella.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lakkoehdoissahan on määritelty kuitenkin minimimäärät osastoille, minkä verran henkilökuntaa lakon aikaan täytyy olla töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...