Jump to content
MAINOS

Missä vaiheessa lisät kuuluu maksaa?


Vieras: InkaOlivia

Recommended Posts

Vieras: InkaOlivia

Elikkä mulla on työsuhde loppunut paikassa x heinäkuun lopussa. Peruspalkan sain silloin heti - tosin tappelun jälkeen, kun kerroin ottaneeni selvää, että palkka tulee maksaa mahdollisimman pian työsuhteen loputtua. Lisiä sen sijaan ei näy, ei kuulu. Ne luvattiin mulle ensin 15.8. koska tokihan menee hetki, että kaikki lisät saadaan laskettua. Sen ymmärsin. Elokuun puoliväli tuli ja meni, palkkaa ei näkynyt. Soitin ja kysyin milloin voisin sitä odotella ja se luvattiin minulle elokuun lopussa. Elokuun loppu tuli ja meni, palkkaa ei näkynyt. Soitin jälleen palkanlaskentaan ja tällä kertaa vastaus kuului: "ei sinulla ole enää palkkoja rästissä, kaikki on maksettu, jotka ollaan maksamassa"... Hikeennyin tästä täysin ja sanoin ottavani seuraavaksi puhelun Tehyyn ja kas kummaa, yhtäkkiä palkanlaskija löysi oikeat paperit ja huomasi minulla tosiaan olevan palkkoja saamatta. Kysyin milloin voisin rahoja odottaa ja minulle luvattiin ne syyskuun puoliväliin mennessä. Ei ole näkynyt. Mitä seuraavaksi? Otanko yhteyttä Tehyyn vai miten menettelen? Sen verran noviisi vielä olen hoitoalalla, etten tarkalleen tiedä milloin ja miten pitkällä viiveellä lisät kuuluu maksaa työsuhteen loputtua. Toisaalta työkokemusta on muilta aloilta paljon enkä ole aiemmin näin pitkiin viiveisiin törmännyt... Kertokaahan siis fiksummat, miten tästä eteenpäin. huh.gif Tällä hetkellä minua ketuttaa tää homma niin paljon, etten kykene järkevään ajatteluunkaan >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikö nyt työaikalaki määrittele milloin loppupalkka pitää olla maksettuna, näin ainakin muistaisin. Siinä on myös mainittu viivästyksistä ja mitä silloin saa. Ota reippaasti yhteyttä liittoon, että saat kaiken mitä sulle kuuluu (myös viivästymismaksut, koska tässä on kyllä jo "kohtuullinen aika" vierähtänyt...)

Siis ei työaikalaki, vaan työsopimuslaki! Sorry...  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkasaatavat kuuluu maksaa työsuhteen päättyessä mahdollisimman pian. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että maksu tapahtuu firman seuraavana palkanmaksupäivänä.

Jos palkkaa ei makseta nytkään luvattuna päivänä, niin ota yhteys heti Tehyyn ja hoida asia heidän kauttansa. Muuten tulee jatkuvasti työnantajapuolelta selitykseksi se, että ei nyt muistettu/ehditty laittaa maksuun ja tulee seuraavana maksupäivänä. Ja kierre jatkuu.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 §

Palkanmaksukausi työsuhteen päättyessä

Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi. Työsuhteesta johtuvan saatavan suorituksen viivästyessä työntekijällä on oikeus saada korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun viivästyskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.

Jos työsuhteesta johtuva saatava ei ole selvä ja riidaton tai jos suorituksen viivästyminen on johtunut laskuvirheestä tai tällaiseen rinnastettavasta erehdyksestä, työntekijällä on oikeus odotuspäivien palkkaan vain, jos hän on huomauttanut suorituksen viivästymisestä työnantajalle kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä eikä työnantaja ole suorittanut saatavaa kolmen arkipäivän kuluessa huomautuksesta. Oikeus odotuspäivien palkkaan alkaa tällöin työnantajalle varatun maksuajan kuluttua. www.finlex.fi Työsopimuslaki

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten Benzon tyosopimuslain lainauksesta käy ilmi, koko palkka lisineen pitäisi maksaa viimeisenä työpäivänä, jos asiasta ei muuta sovita. Käytännössä isoissa laitoksissa lisien laskeminen tapahtuu jostain kumman syystä muutaman viikon myöhässä ja lisien maksu on sovittu joko virallisesti tai epävirallisesti seuraavaan normaaliin lisien maksupäivään.

Maksun myöhästyessä palkanmaksu on mahdollista tehdä jo samana päivänä, eli seuraavaa palkkapäivää ei tarvitse jäädä odottamaan. Jos palkanlaskija muuta väittää, niin hän ei joko osaa tai jaksa tehdä töitään. Pitää vain tehdä selväksi, että haluaa palkan maksuun heti.

Tapauksessasi käy kertomasi mukaan selväksi, että olet (useastikin) kysellyt saataviesi perään. Näin olet oikeutettu sekä viivästyskorkoon saatavillesi että odotusajan palkkaan. Kannattaa ottaa yhteys liittoon niin he varmistavat, ettei sinua kuseteta enempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: InkaOlivia

Kiitos vastauksista!

Palkkaa ei tänään näkynyt, kuten ei palkkanauhaakaan. Maanantaina soitto Tehyyn... Että osaakin ketuttaa! >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...