Jump to content
MAINOS

Professori Kivelä...herättikö ajatuksia ?


Olli

Recommended Posts

Professori Kivelä ylitti taas kerran uutiskynnyksen laukomalla sammakoita suusta. Tuliko kenellekään muulle sellainen olo, että "kaikki tk:n vuodeosastot ovat pahoja ja dementiakodit hyviä" ?. Jotenkin alkaa tulla sellainen olo, että Kivelänkin olisi pikkuhiljaa aika a) suuntautua politiikkaan tai cool.png hakeutua eläkkeelle.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Puhutko tästä jutusta..? Taitaa olla tarkoitus lähinnä herättää keskustelua hieman epäilyttävin keinoin. Jos rouva oikeasti on tuota mieltä niin eläkepäivät vois olla kova sana..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta Kivelä vaan perää koulutusta ja määrärahoja vanhusten hoitoon. Hän yrittää saada keskustelua aikaan ja päättäjiä heräämään. Tarkoitus ei varmaankaan ole mollata hoitajia, vaan saada lisää käsiä hoitamaan yhä lisääntyvää vanhusjoukkoa.

Tottahan se on, että tarvitaan jo peruskoulutuksessa geriatrista opetusta. Ei pelkällä työssäoppimisella kehitetä hoitoa ja toimintatapoja. Ja on totta myös, ettei tk vuodeosastolla pystytä antamaan tänä päivänä dementikoille juuri muuta kuin lääkettä ja lepositeitä...

Olen itse tk akuuttiosastolla töissä, joten tuntuma asiaan on vahva.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä. Toi tulevaisuuden vanhusten hoito visiot  on niin vaikee keskustelun aihe, että helposti siitä saa väärinkäsityksen.

Hyvä että joku ottaa asian puheeksi. Sillä eihän iäkkäitä vasemmalla kädellä hoideta. Kyllä se koulutuksen sinne geriatriaan ja gerontologian suuntaan vaatii myös tulevaisuuden hoitajilta. Ja lääkäreiltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin on että Kivelä puhuu asiaa. Ikäväkseni voi todeta, että monta työpaikkaa ja harjoittelupaikkaa nähneenä voin sanoa, että vanhustyön osaamista eritoten dementiaosaamista ei kauheasti ole. Ihan oikeista asioista Kivelä puhuu, onhan hän tehnyt laajaa selvitystyötä asian tiimoilta. Olkaa onnellisia, että joku edes näkee nämä epäkohdat ja koittaa oikeasti ottaa niihin kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhutko tästä jutusta..? Taitaa olla tarkoitus lähinnä herättää keskustelua hieman epäilyttävin keinoin. Jos rouva oikeasti on tuota mieltä niin eläkepäivät vois olla kova sana..

hei ei sulla olis sitä Kivelän artikkelia kokonaisuudessaan? 

Vanhusten työssä pitäs mun mielestä enemmän kiinnittää huomiota ennalta ehkäisyyn esim just dementian hoidossa. Yhteiskunnan tai yhteisöjen tulis enemmän panostaa erillaisten pienimuotoisten vanhusyhteisöjen kehittämiseen jotta vuodeosasto hoitoa vaativien vanhusten hoitoon voitaisiin keskittää enemmän yhteiskunnan varoja.

Ite joskus miettiny oman vanhainkodin/vanhusyhteisön (joskus tulevaisuudessa) perustamista koska Suomessa sille on varmasti käyttöä. Itellä oli aikoinaan vanhustenhoidon kurssi sh koulutuksessa ja tykkäsin kyllä kovasti. Nyt shna on vasta alkanu arvostaan enemmän tätä kurssia ja olis kyllä aika huolestuttavaa jos nykyaikaisille sh ei vanhusten hoitotyötä opettaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin on että Kivelä puhuu asiaa. Ikäväkseni voi todeta, että monta työpaikkaa ja harjoittelupaikkaa nähneenä voin sanoa, että vanhustyön osaamista eritoten dementiaosaamista ei kauheasti ole. Ihan oikeista asioista Kivelä puhuu, onhan hän tehnyt laajaa selvitystyötä asian tiimoilta. Olkaa onnellisia, että joku edes näkee nämä epäkohdat ja koittaa oikeasti ottaa niihin kantaa.

Oon erimieltä, meillä koulutettiin kaikki dementia-asioihin. Kivelä pelkää katkasevansa lonkkansa ja joutuvansa laitokseen. Yllättys positiivisesti, tervetuloo käymään. Kansanedustajilla on hyvät eläkkeet. Politikko on politikko,

kuulijalla vastuu, niinku savolaisen puhuessa.

Niin ja mä oon tilannu jo oman rollan karvanopilla ja ghettoblastereilla. Cd:ssä sois Iron Maiden ja nokkaletkuun

karhun kolmosta, jos ei nieleen pysty.

Niin ja kun alkomaholistejakin hoidetaan vaan lääkkeillä..ja crocseista tulee ruattissa säkäreitä..ei hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon erimieltä, meillä koulutettiin kaikki dementia-asioihin.

Niin, TEILLÄ on koulutettu. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että joka paikassa näin olisi. Olkaa onnellisia että olette koulutuksen saaneet.

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oon erimieltä, meillä koulutettiin kaikki dementia-asioihin.

Niin, TEILLÄ on koulutettu. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että joka paikassa näin olisi. Olkaa onnellisia että olette koulutuksen saaneet.

Muokkaus:Lainaukset

Dementuneiden ihmisten kanssa työskentelyä helpottaa paljon jos on saanut siihen koulutusta. Monta asiaa on paljon helpompi ymmärtää, kun on tietoa ja osaa käyttää omaa luovuuttaan tilanteesta selviämiseen.

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Samainen professori puhui hesarissa kipulaastareita vastaan joku aika sitten.  Kivelän mielestä kalliit ja huumaavat laastarit pitäisi varata syöpäkipuihin, muihin vanhusten kipuihin paratabs parempi...hohhoijaa.

Tulisi arvon professori itse antamaan sen murskatun para-tabsin potilaalle joka sen sylkee silti pois. :-

Kiva seurata miten terveydenhuollon rahoitusta koetetaan laittaa kuntoon milloin vitosen maksavien laastarien säästöllä ja milloin euron-parin hintaisten vaippojen säästämisellä. Kun siis tiedetään että yhden hoitajan yksi työtunti kustantaa työnantajakuluineen pitkälti yli 20 euroa.  :nauraa:

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole lukenut ko. juttua, mutta kommentoin yleisesti vanhustenhoitoa Suomessa. Totuus on, ettei vanhustyö kiinnosta nuoria alan opiskelijoita. Työ on fyysisesti raskasta, hidasta jne. Nykypäivän trendit extreme ja vauhti puuttuvat kokonaan. Pulassa tullaan olemaan tulevaisuudessa, ellei vanhustyön imagoa saada kohennettua. Akuuttityötä aikaisemmin tehnyt hoitaja pitkästyy alta aikayksikön geriatrisessa yksikössä ja vastavalmistunut toteaa nopeasti, että haluaa muualle oppimaan "oikeita asioita". Jos vanhuksia haluaa hoitaa hyvin, tulee hoidossa olla mukana kuntouttava näkökulma ja se se vasta raskasta onkin. Painavan, jäykän, pelkäävän vanhuksen nostaminen tuoliin vaikkapa jokaiselle ruokailulle kuluttaa hoitajan selkänikamia ja alituinen huutaminen huonokuuloiselle/näköiselle rasittaa omaa pollaa. On ymmärrettävää, ettei monikaan jaksa kauaa.

Jos haluamme tulevaisuudessa olla kuuluisia suomalaisesta laadukkasta vanhustenhoidosta, tulee geriatrisiin yksiköihin lisätä vakansseja, jotta työstä tulee mielekkäämpää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saman hoitajan ei tarvitse työvuoronsa aikana viedä wc:hen kymmentä kertaa samaa inkontinenssipotilasta, nostaa samaa hemipotilasta jokaiselle ruokailulle, syöttää samaa sylkevää potilasta, tukea samoja "kiukuttelevia" omaisia. Saman potilaan hoitaminen sinänsä ei ole lainkaan huono idea, mutta yksinkertaisesti sama potilas ja sama hoitaja päivästä toiseen on psyykkisesti niin raskas yhtälö, etten minä ainakaan sitä jaksa. Kuten kaikki tiedämme, vanhuspotilaan hoitajaksot pitkäaikaissairaalassa tai kotihoidossa ovat pitkiä. Siinä ehtii kyllästyä puolin ja toisin.

Vanhustyötä on saatava mielekkäämmäksi. Ehdotan siis lisäkäsiä ja yleisestikin vanhusten hoitajien työviihtyvyyden parantamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...