Jump to content
MAINOS

Lähihoitajaksi erityisammattikoulusta?


Vieras: kelpaanko mihinkään

Recommended Posts

Vieras: kelpaanko mihinkään

Mitä ajatuksia sinussa herättäisi ihminen, jolla on lähihoitajan tutkinto erityisammattioppilaitoksesta? Onko tämä asia, joka saa työnantajan ajattelemaan, että tämä on nyt siis niitä tiettyjä lähihoitajia? Niitä, joista on ollut puhetta julkisuudessa. Niitä, joilla ei ole edellytyksiä toimia ammatissaan. 

Minulla on tarkkaavaisuuden ja hahmottamisen häiriötä. Tämä on aiheuttanut minulle vaikeuksia opinnoissani, lukion olen suorittanut, mutta muut opinnot ovat jääneet kesken. Isojen kirjallisten töiden tekeminen on minulle vaikeaa. Samoin järjestelmällisyyden ylläpitäminen opinnoissa on minulle hankalaa. Työt kasaantuvat, en tiedä mistä aloittaisin. Muutama vuosi sitten suoritin kotityöpalvelujen ammattitutkinnon. Tällä tutkinnolla on kuitenkin vaikea työllistyä.

Olen kiinnostunut hoivatyöstä, ja tällä hetkellä teen henkilökohtaisen avustajan työtä. Työssä itsessään ei ole mitään vikaa, mutta palkalla ei elä. Muuta työtä on nykyisellä tutkinnolla vaikea saada ja varsinaisen hoivatyön työpaikkoihin yleensä myös vaaditaan vähintään lähihoitajan koulutus. Tämän vuoksi olen harkinnut pyrkiväni erityisammattioppilaitokseen opiskelemaan lähihoitajaksi. 

Tiedän koulun mihin hakisin ja pidän koulutusta laadukkaana. Mutta uskovatko työnantajat, että erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnatusta koulusta valmistuneilla on edellytyksiä toimia tämäntyyppisessä työssä? Onko tarkkaavaisuuden ja hahmottamisen ongelmista kärsivällä ylipäänsä realistiset mahdollisuudet tehdä tätä työtä vaikka tutkinnon saisikin? Varsinaisia oppimisvaikeuksia minulla ei ole, esimerkiksi matematiikka on minulta aina sujunut normaalisti joten lääkelaskuissa en usko olevan ongelmaa. 

Mitä mieltä te terveydenhoitoalan ammattilaiset olette, onko minusta tähän? 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mielestäni kaikki joilla perus hoitotyö onnistuu hyvin ja pystyy toimimaan vastuullisesti löytää paikkansa alalta. Vaikka kokemusasiantuntijaksi tai henkilökohtaiseksi avustajaksi. Työ on vastuullista, mutta meitä onneksi mahtuu moneen junaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kelpaanko mihinkään
19 minuuttia sitten, Kuulilja kirjoitti:

Mielestäni kaikki joilla perus hoitotyö onnistuu hyvin ja pystyy toimimaan vastuullisesti löytää paikkansa alalta. Vaikka kokemusasiantuntijaksi tai henkilökohtaiseksi avustajaksi. Työ on vastuullista, mutta meitä onneksi mahtuu moneen junaan. 

Tällä hetkellä siis työskentelen juuri henkilökohtaisena avustajana. Avustajan palkka ei vain oikein riittäusi elämiseen. Jatkuva kädestä suuhun eläminen tuntuu hyvin turvattomalta. Toivoisin, että voisin hakea muitakin hoiva-alan töitä. Toki ammattiosaamisen parantaminen muutenkin kiinnostaisi, pelkistä taloudellisista syistä tässä ei ole kyse. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kelpaanko mihinkään
24 minuuttia sitten, Ninni_89 kirjoitti:

Onko erityisoppilaitoksissalähihoitajan tutkintoa, ei ole tullut vastaan nimittäin? 

On, Live (entinen Keskuspuisto) opistolla on lähihoitajakoulutus. Siellä oltiin sitä mieltä, että voisin hakea koulutukseen. Itsekin koen, että selviäisin opinnoista ja pystyisin lähihoitajan työtä tekemään, mutta silti mietityttää, että yliarvioinko kuitenkin kykyni kun minulla näitä tiettyjä tarkkaavuuden ja hahmottamisen vaikeuksia on. Myös se mietityttää, että ajattelevatko työnantajat yleisesti, että erityisammattioppilaitoksesta valmistunut lähihoitaja ei oikeasti sovellu alalle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hyvähyvä

voi päästä töihin. aluksi koeajalla katotaan tarkkaan.

Mielestäni voi  erityisammattikoulusta valmistunut voi hyvinkin toimia tutussa ympäristössä ihan niin kuin muutkin.

siis vaikka kokoajan samassa ryhmäkodissa /osastolla.

 

Tsemppiä ketjun aloittajalle.!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouluun vaan! Olet jo todistanut soveltuvuutesi alalle viihtymällä ja onnistumalla avustajan töissä. Kirjoitat myös ihan hyvin ja selkeästi, joten löydät varmasti paikkasi jo opintojen aikana. Harjoitteluissa selviää aiheuttaako ongelmasi vaikeuksia ollenkaan, eikä yhdellä osa-alueella menestymättömyys tarkoita ettetkö voisi toimia työyhteisössä kuitenkin tärkeänä ja yhdenvertaisena lenkkinä. Siis esim. jos et hahmotushäiriön takia pystyisi jakamaan lääkkeitä turvallisesti, niin sitten et vain tee sellaisia hommia. Se on työyhteisönkin etu, ettei jatkuvasti pyykit sekoittava työskentele pyykkituvassa. Mutta sellaisellekin työkaverille on paikkansa. Jokainen työskennelkööt vahvuuksillaan ja yrittää sitten enemmän siinä mitä osaa. Eniten alalla kaivataan oikean asenteen omaavia ja se sinulla tuntuisi olevan (olet vastuuntuntoinen, oma-aloitteinen..).

Onnea matkaan, mitä päätätkin tehdä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: kalle kovis

Jos sinulla on tarkkaavaisuuden tai hahmottamisen häiriöitä, tulee sen ennen pitkää näkymään esim. lääkkeenjaossa. Myös puutteet järjestelmällisyydessä ennustavat ongelmia. 

Huolimatta täällä jaetuista tsempeistä minä sanon, että älä hae. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: kalle kovis
4. huhtikuuta 2019 klo 11.28, Vieras: abc kirjoitti:

Kouluun vaan! Olet jo todistanut soveltuvuutesi alalle viihtymällä ja onnistumalla avustajan töissä. Kirjoitat myös ihan hyvin ja selkeästi, joten löydät varmasti paikkasi jo opintojen aikana. Harjoitteluissa selviää aiheuttaako ongelmasi vaikeuksia ollenkaan, eikä yhdellä osa-alueella menestymättömyys tarkoita ettetkö voisi toimia työyhteisössä kuitenkin tärkeänä ja yhdenvertaisena lenkkinä. Siis esim. jos et hahmotushäiriön takia pystyisi jakamaan lääkkeitä turvallisesti, niin sitten et vain tee sellaisia hommia. Se on työyhteisönkin etu, ettei jatkuvasti pyykit sekoittava työskentele pyykkituvassa. Mutta sellaisellekin työkaverille on paikkansa. Jokainen työskennelkööt vahvuuksillaan ja yrittää sitten enemmän siinä mitä osaa. Eniten alalla kaivataan oikean asenteen omaavia ja se sinulla tuntuisi olevan (olet vastuuntuntoinen, oma-aloitteinen..).

Onnea matkaan, mitä päätätkin tehdä!

No mitä horinaa tämä nyt on? Ei siellä töissä aleta valikoimaan töitä, vaan kaikki tekevät samaa. Ihan epärealistinen kuvitelma, että siellä jokainen saisi tehdä joidenkin omien "vahvuuksiensa" mukaisia hommia. Minäpä kerron: kaikki tekevät ne hommat, mitkä hommiin kuuluu, koska heillä on koulutus ja sellainen paperi, jota kutsutaan työsopimukseksi. Niistä ei luisteta, tai sitten ei ole ammattikelpoinen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monday, June 10, 2019 klo 20.20, Vieras: kalle kovis kirjoitti:

No mitä horinaa tämä nyt on? Ei siellä töissä aleta valikoimaan töitä, vaan kaikki tekevät samaa. Ihan epärealistinen kuvitelma, että siellä jokainen saisi tehdä joidenkin omien "vahvuuksiensa" mukaisia hommia. Minäpä kerron: kaikki tekevät ne hommat, mitkä hommiin kuuluu, koska heillä on koulutus ja sellainen paperi, jota kutsutaan työsopimukseksi. Niistä ei luisteta, tai sitten ei ole ammattikelpoinen. 

Voi myös olla niin, että kaikki eivät tee kaikkea. Eli esim.lääkehoito kuuluu vain sairaanhoitajille tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Hae ihmeessä! Opintojen ja harjoittelujen edetessä tiedät missä tarvitset tukea. Ehkä löydät juuri oman tavan tehdä jonkin asian ja pääset harjaannuttamaan taitojasi. Älä luovuta! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yx-sairaanhoitaja

Lähihoitajan koulutuksella voi tehdä töitä monenlaisissa paikoissa vaikkapa päiväkodissa tai vammaistenryhmäkodissa missä ei joudu vastaamaan lääkehoidosta. Että kouluun vaan, ei sinun tarvitse töihin hakeutua paikkaan jossa vaaditaan tarkkaavuuden tiimoilta enemmän kuin mihin pystyt. Varmasti löytyy paikka jossa voit työllistyä! Kaikki koulutus on hyvästä ja jos löytää oman alan niin sinne vaan. Itse olen työskennellyt sairaanhoitajana monenlaisissa paikoissa sairaalassa ja muualla, hyvin erilaissa paikoissa. Samalla tavoin lähihoitajille on hyvin monenlaista työtä tarjolla. Lisäksi voi hyvin löytyä paikka jossa ei kaikkien tarvitse tehdä kaikkea vaan löytyy hyväksyntää sille, missä vahvuutesi on.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Harkitse kunnolla

Sitä vaan mietin, että kuinka mahtaa työssäoppimisista suoriutua  koska siellähän ei pysty valitsemaan, ettei tee jotakin näyttöä, koska ei aio sitä taitoa työelämässä käyttää, koulutushan  kuitenkin kaikille sama. Voi tulla turhaa pettymystä jos opinnot katkeavat työssäoppimiseen. Nykyisin paljon opinnoista tehdään juuri siellä työpaikoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä yks keskuspuistosta 5v sitte valmistunu! En koe saaneeni mitenkään erityiskohtelua töitä ja harjoittelupaikkoja hakiessani 😊 eikä ne päästä sellasia valmistumaan joista ammattiin ei ole, meiltäkin ohjattiin ekana vuonna porukkaa pois soveltuvuuskokeista huolimatta kun käytännössä sitten huomattiin ettei kyseisistä ihmisistä olekkaan tähän ammattiin, ainakaan vielä.

Erityisoppilaitoksessa on TÄYSIN SAMAT tutkinnon kriteerit ja tavotteet kun normikoulussa, opiskelu on vain mukautettua esim pienryhmässä.

Kun motivaatio ja asenne on kohillaan ni sanoisin että go for it! Mulla eioo kyseisestä koulusta mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin 💛

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei. 

Työskentelen ADHD-aikuisten kanssa ja tiedän, että ADHD-ihmisiä on ihan kaikilla aloilla, myös sote puolella! ADHD-diagnoosilla voi saada lisätukea opinnoissa myös muissa kun erityisoppilaitoksista. 

En osaa sanoa kuinka paljon ennakkoluuloja työnantajilla on, osalla varmaan paljonkin, osalla ei. Sama koskee hoitoalan työntekijöitä, niinkuin tämäkin ketju osoittaa. Hae vain opintoihin jos se tuntuu omalta jutulta. Opinnoissahan nimenomaan työssäoppiminen harjoitteluissa on ADHD-ihmiselle hyvä tapa oppia kun taas kirjoista pänttääminen on usein haastavampaa. 

Opinnoissa ja työssä moni hyötyy paljon lääkityksestä, että sitä kannattaa kokeilla jos et ole jo kokeillut. Voit käyttää myös Celian äänikirjoja. Osalla on vaikeuksia hoitoalan töissä, osalla menee erinomaisesti. Pelkän diagnoosin perusteella ei kuitenkaan voi etukäteen sanoa, että henkilö olisi hoitoalalla sopimaton.

Tsemppiä opintoihin!

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Harkitse kunnolla kirjoitti:

Sitä vaan mietin, että kuinka mahtaa työssäoppimisista suoriutua  koska siellähän ei pysty valitsemaan, ettei tee jotakin näyttöä, koska ei aio sitä taitoa työelämässä käyttää, koulutushan  kuitenkin kaikille sama. Voi tulla turhaa pettymystä jos opinnot katkeavat työssäoppimiseen. Nykyisin paljon opinnoista tehdään juuri siellä työpaikoilla.

Myötähäpeä miten ahdasmielisiä ihmisiä täällä kirjoittelee. Itsellä diagnoosina ADHD ja en ole kokenut mitenkään ongelmana sairaanhoitajakoulutuksen työharjoitteluissa tai lääkkeenjaossa yms. Näytötkään tuskin ovat ongelma, tarkkaavaisuushäiriöstä kärsivä tarvitsee vain tarpeeksi aikaa ja rauhallisen ympäristön jotta saa keskittyä rauhassa. Aloittajalle paljon tsemppiä, kannattaa ehdottomasti hakea! Tarkkaavaisuuden häiriöt eivät ole mikään este vaan hidaste, ja ennakkoluuloja murretaan vaan kun niistä puhutaan ja kohdataan ne rohkeasti!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Satu Hynes

Moi! Ehdottomasti haet sinne kouluun. Asenne ja kunnioitus, potilaan/ asukkaan kohtaaminen tärkeintä. Erilaisuuden ymmärtäminen ja ihmisten näkeminen yksilöinä ensiarvoisen tärkeää. Pystyt ehkä em. paljon paremmin kuin ns. keskiverto hoitajat. Aivan varmasti työnsä osaava esimieskin tämän tunnistaa ja näkee vahvuutesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: eteenpäin vain!!

Kun sinulla on tutkinto suoritettu ja osaaminen näytetty olet mielestäni osoittanut sen että kykenet kyseiseen työhön. Meissä on  monen näköistä oppijaa se on ainut että halllitset ne osa-alueet mitkä pitää ja että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa... Työ kyllä opettaa ja siinä tulee halu hakeutua lisäkoulutuksiin...  Voin kertoa että minulle sanottiin nuorena että elämäni on pilalla olen alkoholisti vanhempien tytär, siitä ei tule mitään sain lapsen alaikäisenä ja menin naimisiin kun täytin 18.... ei koulutusta peruskoulun todistus todella surkea ei toivoakaan mistään elämä pilalla  seuraa vanhempien jalanjälkiä voi voi...  No tänä päivänä minulla on kaksi ammattia toinen niistä lähihoitaja, molemmista kiitettävät paperit. Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Kolme aikuista lasta, liuta lastenlapsia. Sama mies kuin 30-vuotta sitten omatalo oma piha ja koira... olen kunnallispolitiikassa varsin vaativissa luottamustehtävissä.. toimin ammatiyhdistys aktiivina ja en ole alkoholisti niinkuin ihmiset ennustelivat vaan tein silloin nuorena päätöksen pysyä alkoholista kaukana ja se päätös on ollut helppo pitää ... Niin kauan kuin halua ja tahtoa piisaa niin eikun eteenpäin!!!  ONNEA LÄHIHOITAJA OPINTOIHIN!!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei missään nimessä alalle. Ennemmin tai myöhemmin alkavat ongelmat, sitten alkaa sairaslomaralli ja kaikki ovat hermot kireällä. Etsi itsellesi toinen, vähemmän kuormittava ammatti. Ei se lähihoitajuus sentään mikään unelma ole, herran tähden. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 tuntia sitten, Vieras: eteenpäin vain!! kirjoitti:

Kun sinulla on tutkinto suoritettu ja osaaminen näytetty olet mielestäni osoittanut sen että kykenet kyseiseen työhön. Meissä on  monen näköistä oppijaa se on ainut että halllitset ne osa-alueet mitkä pitää ja että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa... Työ kyllä opettaa ja siinä tulee halu hakeutua lisäkoulutuksiin...  Voin kertoa että minulle sanottiin nuorena että elämäni on pilalla olen alkoholisti vanhempien tytär, siitä ei tule mitään sain lapsen alaikäisenä ja menin naimisiin kun täytin 18.... ei koulutusta peruskoulun todistus todella surkea ei toivoakaan mistään elämä pilalla  seuraa vanhempien jalanjälkiä voi voi...  No tänä päivänä minulla on kaksi ammattia toinen niistä lähihoitaja, molemmista kiitettävät paperit. Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Kolme aikuista lasta, liuta lastenlapsia. Sama mies kuin 30-vuotta sitten omatalo oma piha ja koira... olen kunnallispolitiikassa varsin vaativissa luottamustehtävissä.. toimin ammatiyhdistys aktiivina ja en ole alkoholisti niinkuin ihmiset ennustelivat vaan tein silloin nuorena päätöksen pysyä alkoholista kaukana ja se päätös on ollut helppo pitää ... Niin kauan kuin halua ja tahtoa piisaa niin eikun eteenpäin!!!  ONNEA LÄHIHOITAJA OPINTOIHIN!!! 

Nyt on kyllä sellaista potaskaa, että ei voi olla tottakaan. Hoitaja ei todellakaan ole osoittanut olevansa "valmis" kyseiseen työhön minkään työpaikan näytön tai harjoittelun kautta. Se menee niin, että kun saa koulusta paperit, saa luvan lähteä opettelemaan sitä oikeaa työelämää. Jos kuvittelet olevasi "valmis" koulun jälkeen, niin mietipä uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Annetaan mahdollisuus ...

Tuossahan lukee työ kyllä opettaa.. mitä sinä horiset koulu antaa valmiudet elämä ja työ opettaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajille niin paljon erilaisia paikkoja että taatusti löydät itsellesi sen sopivimman ja pystyt toimimaan lähihoitajana 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Tsemppiä opintoihin!

Tämä ketju osoittaa jälleen kerran todeksi sen että terveydenhuoltoalan ammattilaiset voivat lannistaa ja latistaa ihmisiä omilla asenteillaan ja tiedon puutteellaan pahemmin kuin yksikään diagnoosi. Häpeäisitte. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/klausin-37-opiskelusta-ei-tullut-mitaan-uraputki-tyssasi-tylsistymiseen-ja-tunteet-kuohuivat-oikea-diagnoosi-oli-lopulta-pelastus-aloin-kerailla-elamaani-kasaan/7485220

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...