Jump to content
MAINOS

SuPer ja Tehy: Hallitus on pettänyt hoitajille antamansa lupaukset


OldOne

Recommended Posts

Hoitoalan järjestöt SuPer ja Tehy vaativat hallitusta esittämään ratkaisuja, joilla hoitoalan työvoiman saatavuus ja alan kilpailukyky turvataan. Liitot pitävät raukkamaisena sitä, että yhteiskunnan kipupisteillä on haalittu vaalivoitto ja kun tarvitaan toimenpiteitä asioiden kuntoon saattamiseksi, heitetään vastuu muualle.

Kaikki puolueet puhuivat vaalien alla hoitajien palkkauksen parantamisen puolesta. Valtiovarainministeri Jyrki Katainen vaati ponnekkaasti terveydenhuollon palkkojen kuntoon saattamista. Hallitusohjelmassa hallitus on sitoutunut tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä. Hallituksen lupaama raha tasa-arvoerään on nyt jäämässä noin 30 euroon, kun vaalien alla puhuttiin sadoista euroista.

Hallitusohjelmassa on lisäksi kirjaus, jossa todetaan, että sosiaali- ja terveyspalveluihin turvataan riittävä ammattitaitoinen henkilöstö mm. kilpailukykyisellä palkkauksella. Hallitus ilmoitti eilen kantansa, että kuntatyönantajan viime viikon tarjous täyttää hallitusohjelman kirjauksen edellytykset valtion osallistumisesta kunta-alan sopimukseen. SuPer ja Tehy katsovat, että kuntatyönantajan tarjous ei nosta hoitoalan palkkausta kilpailukykyiseksi eikä ratkaise varsinaista ongelmaa osaavan työvoiman riittämisestä ja palveluiden turvaamisesta.

Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen turvaaminen on kuntien ja viime kädessä valtiovallan vastuulla. Hoitoalan työvoiman saatavuutta ei turvata ilman palkkauksen jälkeenjääneisyyden korjaamista. SuPer ja Tehy pitävät kummallisena sitä, ettei hallitusta kiinnosta sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen tulevaisuus ja alan työvoiman saatavuuden turvaaminen. Liitot katsovat, että hallitusohjelman kirjaus alan kilpailukyvyn nostamisesta ja työvoiman saatavuuden turvaamisesta on jätetty nyt hoitoalan järjestöjen vastuulle. Hallitus on tässä vaiheessa vetäytynyt vastuustaan.

SuPeriin ja Tehyyn kuuluu lähes 200 000 koulutettua hoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Toimihenkilöiden neuvottelujärjestö TNJ on SuPerin ja Tehyn yhteinen neuvottelujärjestö kunta-alalla.

http://www.tehy.fi/?x1536574=13072854

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Täh! Kyse oli sadoista euroista mutta Tehy ja Super liitot ovat hyväksymässä 30e palkankorotus?! En voi muuta sanoa kun voi v.....tu!!  angry.png Eikö hoitajilla on mitään muuta mahdollisuutta vaikuttaa kun antaa tämän asian liitojen ratkaistavaksi? Hyvänen aikaa... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täh! Kyse oli sadoista euroista mutta Tehy ja Super liitot ovat hyväksymässä 30e palkankorotus?! En voi muuta sanoa kun voi v.....tu!!  angry.png Eikö hoitajilla on mitään muuta mahdollisuutta vaikuttaa kun antaa tämän asian liitojen ratkaistavaksi? Hyvänen aikaa... ;D

Missä sanotaan että TNJ on hyväksymässä tuollaista sopimusta? Kannattaa vähän paneutua aiheeseen ennen kuin haukkuu hyvin toimineet neuvottelijat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tän päivän hesarissa juttua tuosta 30 euron korotuksesta. Jutussa mm Vanhanen sanoo, että on turha odottaa että hallitus lisäisi tuota summaa...... TNJ ei ole hyväksynyt mitään vaan on irtisanonut kunta-alan pääsopimuksen, eli hoitajat haluavat eroon KVTES:istä.

Elikkä mielenkiinnolla odottelen mitä tuleman pitää. Viimeaikaiset lehtiotsikot ovat tehokkaasti syöneet kansan tukea pois hoitajien mahdolliselle lakolle.

Kun ei vaan kävisi niin että kärvistellään muutama viikko lakossa ja saadaan ehkä 0,5% palkan korotus. Tuota 30 euroahan ei sitten saada jos menee työtaisteluksi.

Ehkä sitten taas kahdenvuoden päästä kun neuvotellaan uudestaan voisi tulla muutama % enemmän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jannelle: tarkoitus ei ole loukata ketään eikä kritisoida... Ihmettelen vaan jos näin tapahtuisi. Ovat sentään hoitajien oikeuksi puolustelemassa... mutta kun luin niistä 30 euroista en tiennyt pitäisikö nauraa vai itkeä  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täh! Kyse oli sadoista euroista mutta Tehy ja Super liitot ovat hyväksymässä 30e palkankorotus?! En voi muuta sanoa kun voi v.....tu!!  angry.png Eikö hoitajilla on mitään muuta mahdollisuutta vaikuttaa kun antaa tämän asian liitojen ratkaistavaksi? Hyvänen aikaa... ;D

Jannelle: tarkoitus ei ole loukata ketään eikä kritisoida... Ihmettelen vaan jos näin tapahtuisi. Ovat sentään hoitajien oikeuksi puolustelemassa... mutta kun luin niistä 30 euroista en tiennyt pitäisikö nauraa vai itkeä  huh.gif

Todellakin  kannattais ottaa edes vähän asioista selvää...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota 30 euroahan ei sitten saada jos menee työtaisteluksi.

Tuo oli ainoastaan KT:n näkemys. Kun kysyttiin miten tasa-arvoerälle käy mahdollisen lakon tullessa Katainen ja Vanhanen kiemurtelivat itsensä kysymyksestä irti, eli minä ainakin tulkitsin asian niin että valtion tuki ei ole naulattu työtaisteluttomaan ratkaisuun kiinni.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kiihkeästi mennyt kirjoittamaan ja sain aika huono palaute heti niskaan päälle... :) Liitot ovat kyllä taistelemassa hoitajien puolesta ja hallitus ei näytä kiinnostava  sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen tulevaisuus ja alan työvoiman saatavuuden turvaaminen  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän kyllä kannattaa TNJ:n neuvottelijoiden takertua ja niin epäilemättä tekevätkin.

Tämä hieman huolestuttaa miten Laitinen-Pesolalla riittää tahtoa purea oman puolueen väkeä  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän kyllä kannattaa TNJ:n neuvottelijoiden takertua ja niin epäilemättä tekevätkin.

Tämä hieman huolestuttaa miten Laitinen-Pesolalla riittää tahtoa purea oman puolueen väkeä  :-

Hyvin se tahto on toistaiseksi ainakin riittänyt. Olen oikein tyytyväinen tämän syksyn tapahtumiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän kyllä kannattaa TNJ:n neuvottelijoiden takertua ja niin epäilemättä tekevätkin.

Tämä hieman huolestuttaa miten Laitinen-Pesolalla riittää tahtoa purea oman puolueen väkeä  :-

Se on kyllä mielenkiintoista nähdä. Eipä pitäisi olla varaa puoluetaustan vaikuttaa. Mitähän puolueita muut TNJ:n päähenkilöt edustavat? Liekkö sitoutumattomia?    8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän kyllä kannattaa TNJ:n neuvottelijoiden takertua ja niin epäilemättä tekevätkin.

Tämä hieman huolestuttaa miten Laitinen-Pesolalla riittää tahtoa purea oman puolueen väkeä  :-

Se on kyllä mielenkiintoista nähdä. Eipä pitäisi olla varaa puoluetaustan vaikuttaa. Mitähän puolueita muut TNJ:n päähenkilöt edustavat? Liekkö sitoutumattomia?    8)

SuPerin ja TNJ:n puheenjohtaja Juhani Palomäki tulee ainakin keskustasta. Molemmat päähallituspuolueet ovat siis edustettuina hoitajajärjestöjen johdossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hallitus ole työsopimuksessa neuvottelukumppani, ja mielestäni tuo 150 miljoonan euron tasa-arvoerä on aika uusi ja hienokin asia. Ei se huikeasti palkkoja nosta, mutta enemmän se on selvä moraalinen tuki hoitajille.

Oikeastaan enemmän huolestuttaa se, että keskustelu polarisoituu suuntaan hoitajat vastaan hallitus. Nyt ammutaan liekinheittimellä suuntaan, joka ei päätä palkoista, ja joka ei voi suunnata edes nykyisessä taloustilanteessa enempää rahaa kuntien pohjattomaan kaivoon. Jyrki Katainen on erittäin oikeassa siinä, että suhdannehuipussa pitää valtion budjetti pitää napakkana, ja maksaa velkoja pois parilla miljardilla. Se on kansakunnan etu. Edelleen se 500 euron korotus oli iltapäivälehden kysymys "pitäisikö hoitajien palkkoja nostaa" eikä "aiotteko hallituksessa käyttää valtion budjettirahoja hoitajien palkkojen nostamiseen".

Omana mielipiteenäni on, että nyt kannattaisi pitää pää kylmänä, keskittyä työolosuhteiden, ylityö- ja hälytyskorvausten parantamiseen, unohtaa "500 euron kertalisä" (millä muulla alalla tällaista on koskaan maksettu, 3000 mk/kk kerralla), ja sanottaisiinkos näin, että jossain 12 - 13 %:n tienoilla todellisessa palkassa 2 - 3 vuodessa näkyvä korotus olisi jo hyvä suunta. Se ei polttaisi siltoja hallitukseen, kansaan, jättäisi ehkä neuvotteluvaraa muiden työehtojen ja työsopimusjärjestelmän kehittämiseen - ja ainahan voi ladata vaihtoehdoksi, että jos ei käy, niin lähdetään sitten siitä 20 %:sta liikkeelle... Jokin kertaerä tuon päälle olisi myös jo iso voitto. Julkisuuteen voi sanoa, että tulokset olivat oikeansuuntaisia, mutta hieman riittämättömiä, ja odotettavissa on lähivuosina tarvetta tehdä korotuksia hivenen keskimääräistä korotusta enemmän. Ja samalla voisi vannoa lojaalisuutta muiden kuntien pienituloisten, kuten kirjastonhoitajien ja lastentarhatätien suuntaan. Nythän ollaan enemmän potkimassa muiden korotuksia nurin. Pitkällä tähtäimellä se muiden tukeminen, jopa logiikalla, me ei saada nyt, mutta hommataan noille, ja nuo vuorostaan hommaavat joskus meille, voipi olla rakentavampaa...?

Samalla palkankorotuskeskustelun keskellä voisi tuoda esiin työkuorman ja potilaiden turvallisuuden (lue: turvattomuuden) raskailla alueilla. Sanoa ääneen tyytymättömyys tähän, vaatia konkreettisia toimia potilaiden aseman ja turvallisuuden kehittämiseksi, ja sanoa myös sen, että on myös hoitajilta uhrautumista, että palkankorotukset jäävät tähän haarukkaan, eivätkä potilaat joudu maksamaan siitä, että kuntatyönantaja haluaa pistää myös potilaat kärsimään siitä, että henkilökunnan selkänahasta otetaan paljon irti.

En varmaan miellytä tällä kommentilla kaikkia foorumilaisia, mutta...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jyrki Katainen on erittäin oikeassa siinä, että suhdannehuipussa pitää valtion budjetti pitää napakkana, ja maksaa velkoja pois parilla miljardilla. Se on kansakunnan etu.

Tuo on varmasti aivan totta, mutta pitääkö se "pelivara" ottaa irti hoitajien selkänahasta? Tottakai suhdannehuipussa pitää pitää järkipäässä ja pyrkiä olematta tekemään menolisäyksiä joita ei sitten huonona vuotena olekaan vara maksaa. Mutta miksi tuota "pelivaraa" ei voida ottaa jostakin vähemmän tärkeästä asiasta pois? esim. kulttuurista? Se on ARVOVALINTA, minun arvomaailmassa vanhusten ja sairaiden hoitaminen on oopperatalon edellä.

Suomessa terveydenhuollon osuus BKT:sta on useita prosentteja muita pohjoismaita pienempi, ei se ole mikään ihme että suomessa tuotetaan halvalla laadukasta terveydenhuoltoa kun se kaikki revitään hoitajien selkänahasta! Tätä menoa terveyden huolto on edelleenkin suomessa "halpaa" mutta ei enää kovinkaan laadukasta..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ulkomailla jo. Mutta kauanko teitä huvittaa talkoilla?[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 14.09.07 - klo:23:12


Jotenkin tyhmää palkita 15 vuoden säästöt näin. Mä itse kaipaan häivää isänmaallisuuta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajien työ fyysisesti raskainta

Linkki uutisotsikkoon:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id69884.html[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 15.09.07 - klo:14:54


Ja hoitajatko pääsevät eräiden muiden alojen työntekijöiden mukaan liian helpolla lipittämällä pelkästään kahvia kansliassa? P*rkele  ;)

Muokkaus: Ylen sivuilta kopioitu teksti poistettu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

::) Olen sitä mieltä,että kyllä meidän hoitajien on ihan hyvä syy vaatia palkan korotusta! Meidän palkan korotuksissa puhutaan muutamista euroista,kuin taas kansanedustajien muutamista sadoista euroista. Mikä on meidän työn vaativuus,vastuu??.On monia aloja,joissa tienaa ns,helpommalla paljon enemmän. No, ok joku nyt vetää tässäkin asiassa herneen nenään! Miksi olen sitten tällä alalla,arvaan joku heittää. No, pidän kovasti työstäni,mutta toivoisin että sitä myös arvostettaisiin. On tämä minulle "kutsumus" ammatti, sillä joka päivä saan kiitoksen potilailtani. Joku kollegani sanoi taannoin, että jos ei tuntuvaa korotusta tule hän laittaa pillit pussiin. Tulevaisuutta ajatellen,olisikin oikeus ja kohtuus, että nyt vihdoinkin ymmärettäisiin meidän hoitajien työn merkitys ja tärkeys!!! Ja mitä nuorisoon tulee, he tietävät kyllä että tällä alalla ei makseta hyvin eivätkä missään tapauksessa ryhdy hoitajiksi. Tulee tilanne,että joku "viisas" keksi että maahanmuuttajista saadaan tilalle henkilökuntaa. Voi hyvä tavaton, ei ole mitään järkeä. Eikö päättäjät ymmärrä,että meidän pitää huolehtia jälkikasvusta, turvata heille myös tulevaisuus!!Vai onko nykyään niin, että maahanmuuttajien pitää parjätä, ei suomalaisten. Tuo ei ole rasismia, en syrji ketään, mutta toivon että meidän suomalaistenkin tulevaisuus kiinnostaa päättäjiä. Ei meidän kaikkien ole tänä päivänäkään hyvä olla täällä, korjataan ensin ne meidän kansalaisten asiat! Niin,henkilökohtaisesti olen valmis menemään vaikka lakkoon!!!!Kyllä me enemmän aikaan saamme, jos menemme lakkoon vaikka uhkailuja on tullut että sitten ette saa mitään. Puhalletaan kerrankin,KAIKKI hoitajat yhteen hiileen ja näytetään, että nyt riittää,IHAN OIKEESTI. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen,tuo on minun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Puhalletaan kerrankin,KAIKKI hoitajat yhteen hiileen ja näytetään, että nyt riittää,IHAN OIKEESTI.

Tässäpä tulikin hyvin tiivistettynä mun fiilikset  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, mä nään jo silmissäni kun ja jos isotkin korotukset tulisivat, että ihmisillä/maalikoilla/muun ammatin edustajat kääntävät selkäänsä ja eivät kunnioita hoitajia enää senkään vertaa. Kieltämättä en haluaisi kuulua niihin ruikuttaviin, ahneisiin, ylimielisiin hoitajiin ( =näin on kuvailtu ) jotka vaatii ihan älyttömiä...Kyllähän se palkankorotus houkututtaa, mutta mä en voi sille mitään että alkaa kohta hävettää olla hoitaja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, mä nään jo silmissäni kun ja jos isotkin korotukset tulisivat, että ihmisillä/maalikoilla/muun ammatin edustajat kääntävät selkäänsä ja eivät kunnioita hoitajia enää senkään vertaa. Kieltämättä en haluaisi kuulua niihin ruikuttaviin, ahneisiin, ylimielisiin hoitajiin ( =näin on kuvailtu ) jotka vaatii ihan älyttömiä...Kyllähän se palkankorotus houkututtaa, mutta mä en voi sille mitään että alkaa kohta hävettää olla hoitaja...

-On sulla murheet. Nöyristelemälläkö sinä odotat korotuksia tulevan? Sen vuoksi tähän nykytilanteeseen on ainakin jouduttu.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, mä nään jo silmissäni kun ja jos isotkin korotukset tulisivat, että ihmisillä/maalikoilla/muun ammatin edustajat kääntävät selkäänsä ja eivät kunnioita hoitajia enää senkään vertaa. Kieltämättä en haluaisi kuulua niihin ruikuttaviin, ahneisiin, ylimielisiin hoitajiin ( =näin on kuvailtu ) jotka vaatii ihan älyttömiä...Kyllähän se palkankorotus houkututtaa, mutta mä en voi sille mitään että alkaa kohta hävettää olla hoitaja...

Vaatii ne muutkin tekemästään työstä palkkaa. Ei siinä mitään häpeämistä pitäis olla. Se, että nyt vaaditaan melko isoa palkankorotusta kerralla johtuu siitä, että vanhempi hoitajakunta on ajatellut tähän asti samoin kuin sinä nyt.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...