Jump to content
MAINOS

Yksilövastuullinen hoitotyö?


Vieras: Metku

Recommended Posts

Kertokaapa kokemuksia yksilövastuullisesta hoitotyöstä. Onko toimiva systeemi? Osastollamme pitäisi siirtyä omahoitaja malliin ja mietityttää miten se sopii tk vuodeosastolle huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä on jo ollut varmaan kymmenen vuotta omahoitaja-systeemi.

Aluksi oli hakusessa minkälainen malli meille sopii. Kokeiltiin mallia, jossa aamutöissä kukin hoiti yksin omansa ja naapurin piti tulla tarpeen mukaan auttamaan. Tämä kokeilu lopetettiin hyvin lyhyeen. Minusta on ihan kummallista, että ihmiset suostuvat moiseen. Tiedän, että tässä talossa jollain osastolla on tuo malli käytössä.

Meidän malli on ihan simppeli. Omahoitaja tekee hoitosuunnitelman, pitää hoitotyönyhteenvetoa(Pegasoksen hoitajan tekemä selostus potilaasta kullakin hoitojaksolla; tulotilanne-väliarviot- loppuarvio) ajantasalla. Huolehtii tarvittavat yhteydenotot omaisiin. Tekee mahdollisuuksien mukaan kotiutukset omalle potilaalle jne Häntä kuunnellaan kuntoutuskokouksissa potilaan asioista.

Aamutoimet teemme kuitenkin porukalla yhdessä. Kaikki vievät kaikkia vessaan ja kaikki syöttävät kaikkia potilaita. Omahoitaja saattaa tehdä aamutoimet omille potilaille tai sitten ei. Hänen kuitenkin pitäisi olla ajantasalla potilaan kunnosta ja toimintakyvystä. Lääkärit ja omaiset kyselevät kuitenkin aika usein juuri omaa hoitajaa.

Olen tk vuodeosastolla töissä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut töissä keskussairaalassa, (osastolla jossa oli lähinnä syöpäpotilaita) siellä omahoitajamalli toimi todella hyvin. Hyvin toimiessaan yksilövastuinen hoitotyö on kyllä ihan just minulle paras tapa toteuttaa hoitotyötä. Ja uskon että se on myös paras tapa potilaalle tulla hyvin hoidetuksi. Paljon enemmän stressaavaksi olen kokenut osastot, joilla on käytössä tehtäväkeskeinen hoitotyönmalli. Esim. kirralla jos olit lääkkeissä niin samalla vastasit "papereista" eli lääkärinkierrosta. Noh, olit sitten vaikka ollut kolme päivää vapaalla ja n. 50% potilaista oli täysin vieraita, niin kyllä meni asiat vaikeiksi... Lääkkeitä sai tarkastaa sataan kertaan; Olikos toi 6-3 nyt rouva Virtanen...? Vai Saarinen..? Menikös sillä I.V-ab.. mites nää pillerit pitäis olla? Menikö tähän aikaan jotain lääkkeitä? Ai, anna kipulääkettä sille... olikohan mitä luvissa? Allergioita? Sehän onkin viimeksi saanut tota, auttoikohan se, kun ei ole kirjattu....! Sitten Kirurgi kysyy kierrolla jotakin hyvin yksinkertaista, niin ihan kiva kun et tiedä... Paljon mieluummin hoidan muutaman potilaan (n. 4-6 yleensä) A:sta Ö:hön, ja todella tiedän kokoajan mitä teen, kun säntäilen sinne tänne ja tonne. Myös potilaan ohjaminen ja yhteistyö omaisten kanssa sujuu paremmin, kun on omahoitaja. Potilaan/omaisten ohjaaminenkin saattaa jäädä jopa tekemättä kokonaan, jos ei ole omahoitajaa asiasta huolehtimassa.

Luin myös tuon kolumnin aiheesta yksilövastuinen hoitotyö. Olen kyllä asiasta lähes täysin erimieltä kuin kirjoittaja. Joko kolumnin kirjoittanut ei mahdollisesti ole päässyt nauttimaan yksilövastuisen hoitotyönmallin onnistumisesta työpaikallaan tai sitten ihmiset vaan tykkäävät työskennellä hyvin erilaisilla tavoilla.  Kyllä minä ainakin sain apua aina tarvittaessa vaikka olikin omahoitajamalli käytössä, kun vaan pyysi. Tosin monesti tultiin tarjoamaankin, kun tiedettiin että minulla oli vuodepotilas "omana". Omahoitajamallin lisäksi, meillä olikin joka vuoroon erikseen sovittu omahoitaja-parit. Kahden autettavat hoidettiin yhdessä. Avun sai mielestäni jopa huomattavasti paljon paremmin, kun heti aamusta tiesit kuka on sinun parina. Ei tarvinut laukata ympäri osastoa ja huudella kuka tulis auttamaan?Omahoitaja-parin kanssa käytiin vuoroin syömässä, niin ihan rauhassa sai viettää ruokatunnin, kun sinulla oli kokoajan kentällä "tuuraaja".

Tosiaan tuli paljon hyvää palautetta potilailta ja monesti myös omaisilta, kun on omahoitaja. Meidän osastolla jopa lääkärit huomasivat omahoitajamallin edut ja miettiessään hoitoon liittyviä asioita monesti kansliassa kyselivät kuka on tämän potilaan omahoitaja..

Tällä hetkellä olen työssä pitkäaikaishoitolaitoksessa, jossa ei oikeastaan ole mitään hoitotyönmallia käytössä.. Omahoitajat on nimetty potilaan papereihin, mutta siihen se melkein jää. Kaikki tekee kaikkea ja sen mukaista on jälkikin.. Joku potilas "pääsee" vessaan 5min välein, joku saa kaksi välipalaa, joku jää ilman jne.. Punainen lanka katoaa tekemisestä helposti. Toivottavasti meillekin saataisiin joskus käyttöön TOIMIVA yksilövastuinen hoitotyönmalli. Mielellään kuulisin, jos jossain pitkäaikaispaikassa on asiasta hyviä kokemuksia??

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...