Jump to content
MAINOS

Matala hemoglobiini


Pernasoppa

Recommended Posts

Meillä juuri kuoli pt, joka oli osastolla. Hb parhaimmillaan alle 60. Ohjeeksi saatiin, että mitään veriä ei tilata jos Hb on 70. Vasta sitten kun on alle.

Hb 70 riittää potilaalle yleensä potilaalle kuin potilaalle, ellei hän vuoda tai ole paha koronaaritauti tai muu sellainen sairaus joka vaatii itsessään korkeamman hepolupiinin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä juuri kuoli pt, joka oli osastolla. Hb parhaimmillaan alle 60. Ohjeeksi saatiin, että mitään veriä ei tilata jos Hb on 70. Vasta sitten kun on alle.

Hb 70 riittää potilaalle yleensä potilaalle kuin potilaalle, ellei hän vuoda tai ole paha koronaaritauti tai muu sellainen sairaus joka vaatii itsessään korkeamman hepolupiinin.

Just meinasin sanoa samaa, mut Focce ehti ensin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä juuri kuoli pt, joka oli osastolla. Hb parhaimmillaan alle 60. Ohjeeksi saatiin, että mitään veriä ei tilata jos Hb on 70. Vasta sitten kun on alle.

Hb 70 riittää potilaalle yleensä potilaalle kuin potilaalle, ellei hän vuoda tai ole paha koronaaritauti tai muu sellainen sairaus joka vaatii itsessään korkeamman hepolupiinin.

Just meinasin sanoa samaa, mut Focce ehti ensin.

Itse olen tällä lyhyellä hoitajan urallani törmäänyt potilaaseen, jonka hemoglobiini oli alimmillaan about 50...Kyseessä oli kuitenkin täysin vuodepotilas...Mutta siis niin matala kuin 70 riittää normisti (poissulkien edellä mainitut poikkeukset), MUTTA jaksaako kukaan kävelevä tms ihminen tehdä mitään jos hemoglobiini on noin matala?

Veritankkaukset ovat oma asiansa tosiaan, mutta muakin infottiin iloisesti, että yksi punasolu pussi maksaa sellaiset rapiat 100 euroa. Joo-o, seuraavalla kerralla kun letkutan verta, voi käsi hieman alkaa tutisemaan :D

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MUTTA jaksaako kukaan kävelevä tms ihminen tehdä mitään jos hemoglobiini on noin matala?

Kyllä jaksaa. Meille tulee ajoittain uusia leukemiapotilaita joiden Hb on tullessa 24-30. Ovat jaksaneet käydä töissä, lenkillä tms. Sanovat vaan, että hiukan on hengästyttänyt  :D

Ihminen kestää aika mataliakin Hb arvoja, mikäli Hb:n lasku on tapahtunut hitaasti ja pitkällä aikavälillä (vrt. verenvuoto). Näin hematologi minua joskus valisti.

yksi punasolu pussi maksaa sellaiset rapiat 100 euroa

4 luovuttajan sädetetty trombosyyttipussi maksaa sellaiset 350 euroa ja niitä tiputataan lähes aina kaksi pussia  :)

Tiedän, menee hieman OT. Pahoittelen

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MUTTA jaksaako kukaan kävelevä tms ihminen tehdä mitään jos hemoglobiini on noin matala?

yksi punasolu pussi maksaa sellaiset rapiat 100 euroa

4 luovuttajan sädetetty trombosyyttipussi maksaa sellaiset 350 euroa ja niitä tiputataan lähes aina kaksi pussia  ;D

Tiedän, menee hieman OT. Pahoittelen

Juu, veri on kallista, mutta itse en kokisi tuotaa hintaa ongelmaksi vaan sen että sitä on saataville rajoitettu määrä. Eli sitä kun ei voi ottaa siasta tai koirasta, vaan se tulee vapaaehtoisten ihmisten suonista. Eli siksi sen käyttö tulisi olla aina loppuun saakka perusteltua.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siksi sen käyttö tulisi olla aina loppuun saakka perusteltua.

Ja täytyy pitää sekin mielessä, että verivalmisteiden antaminen ei koskaan ole riskitöntä. Joka vuosi tapahtuu vakavia verituotteiden antoon liittyviä komplikaatioita jotka voivat olla jopa letaaleja. Itse en henkilökohtaisesti ottaisi vastaan verituotteita ellei ole aivan pakko.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siksi sen käyttö tulisi olla aina loppuun saakka perusteltua.

Ja täytyy pitää sekin mielessä, että verivalmisteiden antaminen ei koskaan ole riskitöntä. Joka vuosi tapahtuu vakavia verituotteiden antoon liittyviä komplikaatioita jotka voivat olla jopa letaaleja. Itse en henkilökohtaisesti ottaisi vastaan verituotteita ellei ole aivan pakko.

Tämä onkin varmaan se toinen painavimmista syistä miksi tuota hepolupiinirajaa lasketaan aina vain.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT ja omaa napaa: Tuossa keväällä ihmettelin kun alkoi pitkän, kiireisen ja  kuuman päivän jälkeen huimaamaan toimenpiteessä seistessa. Nappasin saatavilla olevat testit (siis rr,t,gluc,crp,hb) itsestäni ja hb näytti 50. Päättelin koneen olevan rikki ja ajattelin käydä seuraavalla viikolla labrassa. Sen verran ihmetytti tämä arvo,että kävin jo aikaisemmin. Ja ihan "oikeassa" labrassa mitattu arvo oli 52.

Mitään selvää vuotoa ei ollut ollut, ja kk aikaisemmin arvo oli aivan keskitasoa. Olin siis huonolla hb:llä aika pitkään töissä näinkin fyysisellä alalla.

Hoidoksi punasoluja ja aiemmin kehumaani i.v-rautaa. 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MUTTA jaksaako kukaan kävelevä tms ihminen tehdä mitään jos hemoglobiini on noin matala?

Kyllä jaksaa. Meille tulee ajoittain uusia leukemiapotilaita joiden Hb on tullessa 24-30. Ovat jaksaneet käydä töissä, lenkillä tms. Sanovat vaan, että hiukan on hengästyttänyt  :)

Ihminen kestää aika mataliakin Hb arvoja, mikäli Hb:n lasku on tapahtunut hitaasti ja pitkällä aikavälillä (vrt. verenvuoto). Näin hematologi minua joskus valisti.

yksi punasolu pussi maksaa sellaiset rapiat 100 euroa

4 luovuttajan sädetetty trombosyyttipussi maksaa sellaiset 350 euroa ja niitä tiputataan lähes aina kaksi pussia  ;D

Tiedän, menee hieman OT. Pahoittelen

Ihan tavallinenkin trombosyyttipussi maksaa tuon 330 euroa.. Punasolupussi maksaa rapiat 70 euroa (viimeksi kun katsoin, on tosin jo aikaa) mutta tietysti ristauksineen tulee varmaan aika tarkkaan tuo 100 euroa.. Ja hb rajasta, kuulemma sydänpotilailla pitäisi pysyä hb yli sadan, siis jotkut suht uudet suositukset. Mutta olenpa ristannut verta potilaalle, jolla hb 114, diagnoosina anemia. Varmistin kyllä osastolta, että ootteko nyt ihan varmoja, mutta niin oli kuulemma hra tai rva lääkäri sanonut.. Pikkaisen kyllä ärsytti ristata päivystysaikana tuollaiselle potilaalle (ei ollut siis mikään kummallinen tapaus, ihan "normipotilas"). Samoin ihmetti että öiseen aikaan siirrettiin eräästä pienemmästä sairaalasta potilas veritankkaukseen keskellä yötä ja hb oli 89.. ei aktiivista vuotoa, olisi ihan hyvin voinut nukkua sekin potilas yön siellä omassa sairaalassa ja vasta aamulla tullut tankkaukseen.. No joo, meni osittain OT, sorry  ;)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jonka hemoglobiini oli alimmillaan about 50...

Viime viikolla tuli potilas rintakipujen takia, HB 28 ja sai se pari pussia verta :D

"sydänmestä ottaa ja olo on jotenkin outo"

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jonka hemoglobiini oli alimmillaan about 50...

Viime viikolla tuli potilas rintakipujen takia, HB 28 ja sai se pari pussia verta ;D

"sydänmestä ottaa ja olo on jotenkin outo"

Noni, aina oppii siis uutta :D Mä mitään koulua olis aikoina tarvinnut, kun on hoitajat.net, josta saa uutta tietoa :D

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun hb on terveenä sellainen 155, ja kyllähän tuo 100 varmasti ottaa eritavalla olotilaan, kun immeisillä joilla hb on normaalisti 115. Tuossa taas on asia joka ei mahdu mun kalloon.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun hb on terveenä sellainen 155, ja kyllähän tuo 100 varmasti ottaa eritavalla olotilaan, kun immeisillä joilla hb on normaalisti 115. Tuossa taas on asia joka ei mahdu mun kalloon.

Enemmän vaikuttaa se missä ajassa hb on pudonnu kuin se paljonko se on nyt tai joskus ollut. Hitaasti kehittyvä anemia on vaikea tunnistaa ajoissa juuri sen takia, että pt on melko oireeton tai oireet tulee niin hitaasti, ettei kukaan edes tajua muutosta.

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin. :P Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona... ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tällä lyhyellä hoitajan urallani törmäänyt potilaaseen, jonka hemoglobiini oli alimmillaan about 50...Kyseessä oli kuitenkin täysin vuodepotilas...Mutta siis niin matala kuin 70 riittää normisti (poissulkien edellä mainitut poikkeukset), MUTTA jaksaako kukaan kävelevä tms ihminen tehdä mitään jos hemoglobiini on noin matala?

Veritankkaukset ovat oma asiansa tosiaan, mutta muakin infottiin iloisesti, että yksi punasolu pussi maksaa sellaiset rapiat 100 euroa. Joo-o, seuraavalla kerralla kun letkutan verta, voi käsi hieman alkaa tutisemaan ;D

Hb 47 ja potilas käveli hoitohuoneen ovesta sisään, sanoi ettei olisi niin välittänyt lähteä lääkäriin... tuli siis lähetteellä yliop. sairaalaan siinä vaiheessa.

MUOKS: koulusta muistan, että opettaja joka oli ollut Afrikassa äitiystyössä, sanoi että siellä naisella saattaa olla hb 7 kun se tulee synnyttämään... Siis todellakin SEITSEMÄN.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Hb oli noussut hyvin. 8)

Maailman vahvin tyttö: SEITSEMÄN?! :o Kääks, mitä se on synnytyksen jälkeen... -24?! :D (Tosin nousihan munkin hb synnytyksestä, oli sitä ennen kutakuinkin 100 ja sen jälkeen 117)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Ei ne vissiin kynsistä katso, vaan siitä väristä mikä niiden kynsien alla on  8) Käsittääkseni.  Ja jotkut kokeneet erikoislääkärit kyllä on oikeesti aika päteviä, vaikka mulla onkin henk.koht. menny usko aika moneen lääkäriin.. Mä oonkin niin taitava että osaan sanoa pvk-putkea heiluttelemalla jos hb alle 70  :o no joo, myönnetään että aika usein..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Ei ne vissiin kynsistä katso, vaan siitä väristä mikä niiden kynsien alla on  8) Käsittääkseni.  Ja jotkut kokeneet erikoislääkärit kyllä on oikeesti aika päteviä, vaikka mulla onkin henk.koht. menny usko aika moneen lääkäriin.. Mä oonkin niin taitava että osaan sanoa pvk-putkea heiluttelemalla jos hb alle 70  :o no joo, myönnetään että aika usein..

En mä ole osannut katsoa kynsien alta kuin kapilaaritäytön, pitää alkaa treenaamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan tavallinenkin trombosyyttipussi maksaa tuon 330 euroa.. Punasolupussi maksaa rapiat 70 euroa (viimeksi kun katsoin, on tosin jo aikaa) mutta tietysti ristauksineen tulee varmaan aika tarkkaan tuo 100 euroa..

Tarkistin vuoden 2007 hinnat tuolta terveysportin kautta (sieltä SPR:n veripalvelu-linkki):

Punasolupussi valkosoluton: 101.80e

Punasolupussi valkosoluton sädetetty: 111.40e

4luov. trombosyytit valkosoluton: 327.20e

4luov. trombosyytit valkosoluton sädetetty: 336.40e

Octoplas (200ml): 73e

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan tavallinenkin trombosyyttipussi maksaa tuon 330 euroa.. Punasolupussi maksaa rapiat 70 euroa (viimeksi kun katsoin, on tosin jo aikaa) mutta tietysti ristauksineen tulee varmaan aika tarkkaan tuo 100 euroa..

Tarkistin vuoden 2007 hinnat tuolta terveysportin kautta (sieltä SPR:n veripalvelu-linkki):

Punasolupussi valkosoluton: 101.80e

Punasolupussi valkosoluton sädetetty: 111.40e

4luov. trombosyytit valkosoluton: 327.20e

4luov. trombosyytit valkosoluton sädetetty: 336.40e

Octoplas (200ml): 73e

On sitten näköjään noussut tuo hinta aika rapsakasti tai sitten muistan väärin tuon vanhan hinnan.. myönnän virheeni  >:D  Yllättävän vähän on muuten hintaeroa tuon sädetetyn ja tavallisen trombosyyttipussin välillä. Mutta kyllä oikeasti pahaa tekee, kun välillä noita trombosyyttejä meni vanhaksi kun lääkärit tilasivat niitä varalle. Kerran, jouduimme heittämään neljä pussia (siis 16 yksikköä) roskiin, kun lääkäri ei tiputtanut mutta ei suostunut antamaan niitä pois varaltakaan  angry.png  Nykyään kyllä pidetään tiukempaa linjaa, itse en ainakaan kovin helpolla tilaa trombbareita enää varalle vaan haluan aina keskustella lääkärin kanssa.

Ja tästä tulikin mieleeni kysymys, johon en ole vielä oikein saanut vastausta, eli minun käsittääkseni trombosyytit eivät ole aktiivisen vuodon ensimmäinen hoitomuoto.. Siis eikö ensin anneta jääplasmaa ym. ja yritetä saada tilanne tasaantumaan, ennekuin trombbareilla korjataan sitten (vuodon aiheuttama) trombosytopenia? Yleisimminhän niitä annetaan ihan vaan ton tason korjaukseen, ei niinkään tosiaan vuodon korjaamiseen.. Tämä kysymys siksi, että entisessä paikassani olivat tromb.pussit perillä SPRV:sta puolessa tunnissa tilauksesta, eli kohtuullisen pian, ja siksikään ei kovin helposti tilattu varalle..

Meni taas OT alkuperäisestä aiheesta, mutta olisin kovin kiitollinen vastauksesta  8)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Ei ne vissiin kynsistä katso, vaan siitä väristä mikä niiden kynsien alla on  ;)

En mä ole osannut katsoa kynsien alta kuin kapilaaritäytön, pitää alkaa treenaamaan.

Mihin se perustu että potilaalta vaaditaan leikkaukseen tullessa poistamaan kynsilakka? Muistaakseni siinä oli juuri pt:n yt:n tarkkailu kyseessä, hb; kantaa happea, mutta se hapetustila saadaan mitattua nykyään oximeterin kanssa, estääkö kynsilakka tällöin sen toiminnan?   

Muoks: Vai onko perusteena hygienia?

(Uskomatonta, 3kpl. anestesian kirjoja kotona ja yksikään ei mainitse asiasta...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Ei ne vissiin kynsistä katso, vaan siitä väristä mikä niiden kynsien alla on  ;)

En mä ole osannut katsoa kynsien alta kuin kapilaaritäytön, pitää alkaa treenaamaan.

Mihin se perustu että potilaalta vaaditaan leikkaukseen tullessa poistamaan kynsilakka? Muistaakseni siinä oli juuri pt:n yt:n tarkkailu kyseessä, hb; kantaa happea, mutta se hapetustila saadaan mitattua nykyään oximeterin kanssa, estääkö kynsilakka tällöin sen toiminnan? 

(Uskomatonta, 3kpl. anestesian kirjoja kotona ja yksikään ei mainitse asiasta...)

Muistan anestesialääkärin maininneen, että kynsilakka voi tosiaan heikentää oximetrin mittaustulosta.

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tästä tulikin mieleeni kysymys, johon en ole vielä oikein saanut vastausta, eli minun käsittääkseni trombosyytit eivät ole aktiivisen vuodon ensimmäinen hoitomuoto.. Siis eikö ensin anneta jääplasmaa ym. ja yritetä saada tilanne tasaantumaan, ennekuin trombbareilla korjataan sitten (vuodon aiheuttama) trombosytopenia? Yleisimminhän niitä annetaan ihan vaan ton tason korjaukseen, ei niinkään tosiaan vuodon korjaamiseen.. Tämä kysymys siksi, että entisessä paikassani olivat tromb.pussit perillä SPRV:sta puolessa tunnissa tilauksesta, eli kohtuullisen pian, ja siksikään ei kovin helposti tilattu varalle..

Jos nyt muistan oikein niin ensin annetaan K-vitamiinia ja sitten octoplastia ja sitten vasta näitä tromosyytteja...Muisten parin vuoden takaa eli voi mennä väärinkin... Eikös jääplasman tuotanto lopetettu ja tuo octoplast tuli tilalle?? Miten mä muistelen nähneeni jonkin tiedotteen asiasta jossain vaiheessa...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mut just tultiin hematologin luota keskimmäisen kanssa ja hematologi katsoi lapsen kynsistä, että hb näyttää nousseen hyvin.  Huomenna kuullaan sit onko lääkärillä edessä ura meediona...

Ei ne vissiin kynsistä katso, vaan siitä väristä mikä niiden kynsien alla on  ;)

En mä ole osannut katsoa kynsien alta kuin kapilaaritäytön, pitää alkaa treenaamaan.

Mihin se perustu että potilaalta vaaditaan leikkaukseen tullessa poistamaan kynsilakka? Muistaakseni siinä oli juuri pt:n yt:n tarkkailu kyseessä, hb; kantaa happea, mutta se hapetustila saadaan mitattua nykyään oximeterin kanssa, estääkö kynsilakka tällöin sen toiminnan? 

(Uskomatonta, 3kpl. anestesian kirjoja kotona ja yksikään ei mainitse asiasta...)

Muistan anestesialääkärin maininneen, että kynsilakka voi tosiaan heikentää oximetrin mittaustulosta.

Juuh, ja rakennekynnet samoin. Joku perehtynyt osannee valaista onko se kynsilakan kohdalla väri joka tökkii??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin se perustu että potilaalta vaaditaan leikkaukseen tullessa poistamaan kynsilakka? Muistaakseni siinä oli juuri pt:n yt:n tarkkailu kyseessä, hb; kantaa happea, mutta se hapetustila saadaan mitattua nykyään oximeterin kanssa, estääkö kynsilakka tällöin sen toiminnan? 

(Uskomatonta, 3kpl. anestesian kirjoja kotona ja yksikään ei mainitse asiasta...)

Muistan anestesialääkärin maininneen, että kynsilakka voi tosiaan heikentää oximetrin mittaustulosta.

Kyllä, kynsilakka haittaa saturaatioseurantaa pulssioksimetrillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...