Jump to content
MAINOS

Kehitysvammaisuus periytyykö??


Annastiina

Recommended Posts

Elikäs siis kertokaas ketkä tietää. Periytyykö kehitysvammaisuus? Näitä vammaisuuden muotojahan on lukuisia ja luulisi näin mitään tietämättömänä, ettei kaikki periydy ainakaan suoraan  huh.gif

Siis lähinnä voiko kaksi kehitysvammaista saada täysin terveen lapsen?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voivat saada. Ei aina periydy, uskallan jopa sanoa että useammin ei periytyisi, mutten laita päätäni pantiksi.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei aina periydy, uskallan jopa sanoa että useammin ei periytyisi, mutten laita päätäni pantiksi.

No tätä minäkin epäilen mutta kun en lyötänyt googlella äkkiä mitään uskon vahvistusta...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääni laitan pantiksi, että kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä voivat saada älykkyydeltään normaalin lapsen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin sanon minä, riippuu vammasta.

Monet kehitysvammaisuudet vain tupshtaa, eli ei voida osoittaa että ne olisi periytyviä. Toiset taas saattaa olla geenimuutoksen kantajia, vaikka ovat terveet, ja näin ollen voivat saada kehitysvammaisen lapsen. Jotkut vammat taas vaativat, että molemmat vanhemmat ovat kantajia, ja silloinkaan ei ole varma että lapsi on kehitysvammainen.

Ihan uteliaisuutena, miksi ihmettelet jos kahden kehareitten lapsi olisi kehari?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei oo mitään tieteellistä tietoa, mutta tosielämän esimerkki on. Molemmat vanhemmat kehitysvammaisia ja heillä on ihana aivan terve 6v. tytär. En tarkemmin tiedä vanhempien kehitysvamman laatua.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei oo mitään tieteellistä tietoa, mutta tosielämän esimerkki on. Molemmat vanhemmat kehitysvammaisia ja heillä on ihana aivan terve 6v. tytär. En tarkemmin tiedä vanhempien kehitysvamman laatua.

Näinpä! Heräs vaan mielenkiinto tähän aiheeseen ku keskusteltiin etiikan tunnilla kehitysvammaisten sterilisaatioista....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus oli ohjelma tai joku kirja tai jotain. No idea oli kuitenkin, että siinä pohdittiin kehitysvammaisten/vähälahjaisten vanhempien normaaliälyisen lapsen kasvua ja kehitystä. Monenlaisia sudenkuoppia siinä on.

Aika ressaavaa huomata, että on vanhempiaan huomattavasti älykkäämpi, vaikka on vasta kolmannella koulussa(yleensä sen huomaa vasta murrosiässä ;D )

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus oli ohjelma tai joku kirja tai jotain. No idea oli kuitenkin, että siinä pohdittiin kehitysvammaisten/vähälahjaisten vanhempien normaaliälyisen lapsen kasvua ja kehitystä. Monenlaisia sudenkuoppia siinä on.

Aika ressaavaa huomata, että on vanhempiaan huomattavasti älykkäämpi, vaikka on vasta kolmannella koulussa(yleensä sen huomaa vasta murrosiässä 8) )

Neloselta tuli aiheesta viime keväänä (?) dokkari vammaisista vanhemmista... Siinä oli pohdittu asiaa aikalailla lähipiirin näkökulmasta ja siitä miten tälläinen vanhemmuus sitoo ympäristöä turvaamaan lapsuutta... Asialla on monta puolta. Tästä sais mielenkiintosen eettisen keskustelun aikaseksi...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän kehitysvammaiset vanhemmat tuossa tilanteessa tarvii runsaasti tukea omaisilta ja yhteiskunnalta. Ja lapselle saattaa olla tosiaan kovaa se että vanhemmat ovat erilaisia, lasten maailmassa osataan olla niin julmia että tuosta varmasti saadaan monet kiusaamiset aikaiseksi. Lapsi saattaa lisäksi ehkä isompana joutua joissain tilanteissa "vanhempiensa vanhemmiksi".

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.....ehkä joku kehitysvammaisuutta aiheuttava tekijä voi periytyä....suurin osa taitaa putkahtaa esiin kuin luonnonoikku....mutta kaikki kehitysvammaiset eivät pysty saamaan lasta....entisestä ammatistani muistan yhden pariskunnan joka oli kehitysvammaisia ja heille oli syntynyt terve vauva ....ongelma oli siinä miten jaksaa ja osata hoitaa sitä vauvaa... siinä piti auttaa ja tukea.... yksin eivät pärjänneet eikä siät voine vaatia kehitysvammaiselta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistelen etää muutama vuosi sitten jossain vauva-lehdessä (kaksplus tai vauva-lehti) oli juttua kehitysvammaisesta naisesta (tytöstä) joka sai vauvan. Asui muistaakseni jossain asuntolassa ja poikaystävänsä oli myös kehitysvammainen.

Lapsi oli terve. Naisen äitiä siinä haastateltiin ja hän kertoi jossain vaiheessa huomanneensa raskauden kun tyttären maha alkoi kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten lapsen kasvatus? Jos vanhempien kehitysvammat vaikuttaa vaikka heidän sosiaalisiin kykyihin niin järjestetäänkö lapselle joku lisäihminen näyttämään esimerkkiä "normaalista" sosiaalisesta käytöksestä?

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä pitää muistaa että kehitysvammoja on eriasteisia niin että osa kehitysvammaisista on lievemmin vammaisia ja osa taas vaikeammin eikä siis voi yleistää yhtään mitään puhuttaessa vain kehitysvammaisista.

Periytyvyydestä sen verran, että suomalaisessa tautiperimässä on paljon eri asteista kehitysvammaisuutta aiheuttavia tauteja jotka voivat tulla esiin useammankin terveen sukupolven yli. Monet niistä periytyy vaan jos molemmat vanhemmat kantaa sitä tautiperimää eikä silloinkaan kaikille lapsille (monogeeniset taudit), eli jollain tavalla kehitysvammaisella on näissä taudeissa tosi pieni mahdollisuus jatkaa tautia omille lapsilleen. Näin vaikka molemmilla vanhemmilla olisi sama perimä, se ei kaikille lapsille periytyisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Tiedän, että erityiskouluissa on lapsia joiden vanhemmat ovat kehitysvammaisia. Lapsi, kun ei sosiaalista käyttäytymistä taitanut, ei ollut vanhemmilta mallia saanut. Älykkyydessä lapsella ei mitään vikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Kokemusteni mukaan periytyy vahvasti. On useita esimerkkitapauksia. Esim. perheessä kaksi lasta, toiselle periytynyt. Perheessa kuusi lasta, kaikkille periytynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu mikä kehitysvamma vanhemmilla on..

Mitähän mahdat tarkoittaa..siis kehitysvamma on aina vamma, jossa kehitys tai henkinen toiminto on häiriintynyt. Eli kyseessä on oppimisen ongelma. Älyllinen vamma.

"Niiden mukaan kehitysvammaisuudelle on ominaista keskimääräistä heikompi älyllinen toimintakyky, älykkyysosamäärä (ÄO) on enintään 70 – 75, johon samanaikaisesti liittyy rajoituksia kahdella tai useammalla itsenäisen selviytymisen kannalta tärkeiden taitojen osa-alueella. " Jos älylliseen kehitysvammaisuuteen liittyvät oireet alkavat vasta aikuisiällä esimerkiksi aivotoimintaa vaurioittavan tapaturman tai sairauden seurauksena, kyseessä on eri asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kehitysvammaisuuden taustalla voi olla miljoona (lue: helvetin monta) täysin erilaista ja toisiaan muistuttamatonta tautia tai tilaa. Osa näistä perinnöllisiä sairauksia.

Täysin väärin lääketieteelliseltä kantilta ajatellen sanoa että olisi joku yksi "kehitysvammaisuus". Se on oire/seuraus jostakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen itse lievästi kehitysvammaisen äidin lapsi,isästä ei ole tietoa. Olen ns.normaali,käynyt koulut ja valmistunut ammattiin hyvillä arvosanoilla joten

en tiedä mistä geenini ovat tulleet,mutta kehitysvammaisuutta minussa ei ole todettu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äitini on ollut syntymästään asti lievästi kehitysvammainen..Olen tosin kasvanut kasvattilapsena normaalissa perheessä,mutta en usko,että sillä on ollut geeneihini vaikutusta..olen miettinyt sitäkin että jos isäni on ollut ns.älyllisesti normaali ja hänen geeninisä ovat olleet voimakkaammat ja siirtyneet minuun,en tiedä kun en ole asiaan tarkemmin perehtynyt..

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...