Jump to content
MAINOS

Kuntaneuvottelut


Smeichel

Recommended Posts

Ne haluavat lisää rahaa, ihan kuin mekin, ovat niin surkeasti palkattuja. Tulee vaan mieleen, ajankohta huomioiden, aika reilu vastakkainasettelu, mitä haetaan median silmille, hoitoalasta. Mihin vedetään rahakirstujen vartijoiden huomio, kenen sana painaa, minne olla lojaali, yleinen arvostus?

Elämme mielenkiintoisia aikoja...

HS.fi sivuilta tänään poimittua:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/L%C3%A4%C3%A4k%C3%A4reiden+palkat+kunta-alan+huippua/1135230155727

Muokkaus:linkki korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 264
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ne haluavat lisää rahaa, ihan kuin mekin, ovat niin surkeasti palkattuja :nauraa:.

Lisätään nyt selvennykseksi sarkasmia kuvaava virnistys...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä tossa k.o viestissä ei o mitään sääntöjen vastaista? Jos haluatte henkilökohtaisesti selvitellä välejänne, jatkakaa yksityisviestein. Muutoin koitetaan pysyä aiheessa ja välttää edelleenkin henkilökohtaisuuksiin menemistä itse kukin. Nää asiat aiheuttaa usein aika voimakkaitakin tunteita, koitetaan silti pysyä asiassa. Juuh, myös minä.

Ei ole olemassa mitään "henkilökohtaisia välejä" ja mielelläni haluaisin pitääkin asiantilan sellaisena. Minulla ei ole mitään "voimakkaita tunteita" näitä asioita kohtaan, perusteltuja mielipiteitä kylläkin ja niitä haluaisin jatkossakin täällä perustellusti tuoda esille ilman, että kukaan käy tarpeettoman innokkaasti ihan iholle kiinni. Eikös säännötkin täällä takaa sellaisen asiantilan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla ei ole mitään "voimakkaita tunteita" näitä asioita kohtaan, perusteltuja mielipiteitä kylläkin ja niitä haluaisin jatkossakin täällä perustellusti tuoda esille ilman, että kukaan käy tarpeettoman innokkaasti ihan iholle kiinni.

-Olenko siis ymmärtänyt väärin ja et olekkaan missään tekemisissä näitten tämänhetkiseen palkkaukseemme liittyvien neuvottelujen tai siinä mukana olevien henkilöiden kanssa?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä minä en ymmärrä miten järjestäytymätön voi olla rikkuri. Liittoon kuuluva, työtaistelun aikana lakon piiriin työtä tekevä on ilmiselvästi rikkurikategoriaan kuuluva ja liitoillahan on omat menettelynsä sanktioida tuollaista toimintaa.

Kaikki, jotka tekevät lakonalaista työtä ovat rikkureita. Perusasia. Työnantaja pyrkii murtamaan lakon käyttämällä lakkorikkureita, opiskelijoita, liittoon kuulumattomia jne. Klassinen esimerkki lakkorikkuruudesta on kun tuodaan köyhiä, ammattitaidottomia maatyöläisiä naapurikylistä murtamaan ammattiyhdistyksen järjestämää työtaistelua. Mustaa ei saa valkoiseksi puhumalla ja selittämällä. Rikkuri on rikkuri vaikka voissa paistaisi. Järjestäytymätön on rikkuri, jos menee tekemään lakonalaista työtä. Näin se vaan ikävä kyllä on.

Asia on todellakin niin yksinkertainen. Jos sh-opiskelijana menet tekemään lakonalaista työtä, olet rikkuri.

Meidän joukossamme on aivan liikaa VeliValkoisen tapaan ajattelevia ja siitä syystä lakolla saavutettava hyöty mielestäni todennäköisesti tulee olemaan hyvin kyseenalainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asia on todellakin niin yksinkertainen. Jos sh-opiskelijana menet tekemään lakonalaista työtä, olet rikkuri.

Meidän joukossamme on aivan liikaa VeliValkoisen tapaan ajattelevia ja siitä syystä lakolla saavutettava hyöty mielestäni todennäköisesti tulee olemaan hyvin kyseenalainen.

Asia selvä, turha tästä on tämän enempää vääntää ja kääntää. Ensimmäinen kerta (ex-luottamusmies) kun mua rikkuriksi moititaan, mutta ei se mitään  ;)

Mitäpä jos ay-aktiivit alkaisivat käännyttää kaltaisiani torvia mukaan ammattiliittojen toimintaan  huh.gif

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta on aivan käsittämätöntä, että täällä hiljaisesti hyväksytään ajatus, että on itsestään selvää, että lakonalaista työtä saa tehdä. Jos me lakkoon menemme (jota toivottavasti ei tapahdu), ei meillä ole mitään mahdollisuuksia päästä tavoitteisiin, jos lammasmaisesti hyväksymme jokaisen opiskelijan, järjestäytymättömän tai muun kadunmiehen tulevan tekemään lakonalaista työtä ja tienaamaan hyvät rahat sillä aikaa kun me lakkoilemme. Voi hyvä tavaton, en voi muuta sanoa. Jos luottamusmieskoulutuksen saanutkin puhuu sen puolesta, että rikkuruus on itsestään selvyys, ei hyvältä näytä.

Tällä asenteella työnantajapuolihan on jo voittanut ilman taistelua ja seuraava sopimustarjous on aivan varmasti paljon huonompi kuin se, jonka hylkäsimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta on aivan käsittämätöntä, että täällä hiljaisesti hyväksytään ajatus, että on itsestään selvää, että lakonalaista työtä saa tehdä.

Ai, itse en ole moista huomannut.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tuon asian ymmärtänyt aivan kuten Veli valkoinenkin: liittoon kuulumattomat tai muihin liittoihin kuuluvat eivät lakkoile (elleivät ole tukilakossa). Tosin tuloksena tuosta on sama kuin palomieslakossa, yli kymmenen vuotta kestävä vihanpito työpaikoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tuon asian ymmärtänyt aivan kuten Veli valkoinenkin: liittoon kuulumattomat tai muihin liittoihin kuuluvat lakkoile (elleivät ole tukilakossa).

Liittoon kuulumattomatkin voivat osallistua lakkoon, sillä jokaisella työntekijällä on lakko-oikeus. Työnantaja ei varmasti katso liittoon kuulumattomia lakkoilijoita suopeasti.  :nauraa:

Mutta, jos ei kuulu liittoon ja tekee lakonalaista työtä on rikkuri.

Tosin tuloksena tuosta on sama kuin palomieslakossa, yli kymmenen vuotta kestävä vihanpito työpaikoilla.

Totta. Se on mitalin toinen puoli. Hoitajat tuskin alkavat toisiaan vetämään turpaan, mutta melko nihkeää se työnteko lakon aikana ja sen jälkeen tulee varmasti olemaan. Rikkureiden ja lakossa olijoiden välit eivät tunnetusti kovin lämpimät ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilöä, joka ei osallistu lakkoon, kutsutaan lakkolaisten keskuudessa rikkuriksi. Rikkureihin kohdistetaan tästä syystä toisinaan työpaikkakiusaamista, mutta lain mukaan jokaisella on oikeus olla osallistumatta lakkoon, eivätkä lakkolaiset saa estää ihmisiä tekemästä töitä tai asioimassa yrityksessä. Lakon jälkeen ilmapiiri saattaa olla kireä lakkolaisten ja rikkureiden välillä.

Toisinaan lakkolaiset kuitenkin käyttävät laittomia keinoja, kuten väkivaltaa ja ilkivaltaa estääkseen muita työntekijöitä tekemästä töitään, ja yhteenotot poliisien kanssa saattavat muuttua rajuiksikin. Suomessa tällainen on nykyään harvinaista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lakko

Tosin tuloksena tuosta on sama kuin palomieslakossa, yli kymmenen vuotta kestävä vihanpito työpaikoilla.

Totta. Se on mitalin toinen puoli. Hoitajat tuskin alkavat toisiaan vetämään turpaan, mutta melko nihkeää se työnteko lakon aikana ja sen jälkeen tulee varmasti olemaan. Rikkureiden ja lakossa olijoiden välit eivät tunnetusti kovin lämpimät ole.

Itse en ole huomannut minkäänlaista nuivaa suhtautumista näihin liittoon kuulumattomiin hoitajiin jotka tekivät töitä edellisen lakon aikana. Tiedossa ne kyllä ovat mutta ei niistä juurikaan puhuta eikä se varsinkaan näy arjen työelämässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole huomannut minkäänlaista nuivaa suhtautumista näihin liittoon kuulumattomiin hoitajiin jotka tekivät töitä edellisen lakon aikana. Tiedossa ne kyllä ovat mutta ei niistä juurikaan puhuta eikä se varsinkaan näy arjen työelämässä.

Jos hoitajalakko tulee, niin tilanne on erilainen verrattuna aikaisempii lakkoihin. Nyt on kovat odotukset ja vaatimukset ovat korkemmalla kuin viime kerroilla. Nyt mieliala on tuntuu olevan se, että tuntuvat korotukset on saatava keinolla millä hyvänsä. Jotenkin tuntuu, että rikkureista ei ajatella niin suopeasti kuin aikaisemmin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole huomannut minkäänlaista nuivaa suhtautumista näihin liittoon kuulumattomiin hoitajiin jotka tekivät töitä edellisen lakon aikana. Tiedossa ne kyllä ovat mutta ei niistä juurikaan puhuta eikä se varsinkaan näy arjen työelämässä.

Jos hoitajalakko tulee, niin tilanne on erilainen verrattuna aikaisempii lakkoihin. Nyt on kovat odotukset ja vaatimukset ovat korkemmalla kuin viime kerroilla. Nyt mieliala on tuntuu olevan se, että tuntuvat korotukset on saatava keinolla millä hyvänsä. Jotenkin tuntuu, että rikkureista ei ajatella niin suopeasti kuin aikaisemmin.

Saattaa kyllä hyvin olla näin. Pitää kyllä muistaa että valitettavasti suuri(n) osa hoitajista ei ole kiinnostunut eikä välitä neuvottelukierroksesta pätkääkään; mielipide näillä hoitajilla on just se mikä kahvihuoneen vallitseva mielipide asiasta kulloinkin on.

Jonkin verran tätä kuvastaa myös se että näihin foorumin edunvalvonnan keskusteluihin osallistuu ainoastaan muutama henkilö, muut seurailevat taustalla aivan kuin töissäkin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saattaa kyllä hyvin olla näin. Pitää kyllä muistaa että valitettavasti suuri(n) osa hoitajista ei ole kiinnostunut eikä välitä neuvottelukierroksesta pätkääkään; mielipide näillä hoitajilla on just se mikä kahvihuoneen vallitseva mielipide asiasta kulloinkin on.

Jonkin verran tätä kuvastaa myös se että näihin foorumin edunvalvonnan keskusteluihin osallistuu ainoastaan muutama henkilö, muut seurailevat taustalla aivan kuin töissäkin..

Itse ainakin usko ja toivon, että jos nyt tulee lakko, niin se halutaan hoitaa kunnolla. Viime lakkojen aikana tiedettiin, että palkankortus mitä voidaan saada on luokkaa pari prosenttia ja silloin ei varmaan ollut niin suurta mielenkiintoa oliko joku rikkuri vai ei. Nyt kun puhutaan tuntuvista korotuksista, niin mieliala on toinen.

Tottahan se on, että harvoja kiinnostaa edunvalvonta-asiat. Suurimmalla osalla ei ole pienintäkään kuvaa miten neuvotteluissa menee tai mitä se lakko oikeasti merkitsee jos sellainen tulee.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin usko ja toivon, että jos nyt tulee lakko, niin se halutaan hoitaa kunnolla.

Yksi merkittävä seikka joka vaikuttaa mahdollisen lakon onnistumiseen on se että mitä tekee tämä viime kierroksen jälkeen eronneet (tuhannet?) hoitajat jotka ovat keskimääräistä kiinnostuneempia neuvottelun kulusta. Useammasta kuin yhdestä suusta olen kuullut että jos lakko tulee ja porukka on täysillä mukana niin takaisinliittyminen liittoon on varma. Melkoisella jännityksellä kyllä odotan sitä tilannetta jos/kun jäsenistölle suoritetaan kysely seuraavan neuvottelutuloksen hyväksymisestä/hylkäämisestä, sen tuloksesta selviää hyvinkin tarkkaan porukan lakkohenki ja se että mihin suuntaan jäsenvirta käy.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi merkittävä seikka joka vaikuttaa mahdollisen lakon onnistumiseen on se että mitä tekee tämä viime kierroksen jälkeen eronneet (tuhannet?) hoitajat jotka ovat keskimääräistä kiinnostuneempia neuvottelun kulusta. Useammasta kuin yhdestä suusta olen kuullut että jos lakko tulee ja porukka on täysillä mukana niin takaisinliittyminen liittoon on varma. Melkoisella jännityksellä kyllä odotan sitä tilannetta jos/kun jäsenistölle suoritetaan kysely seuraavan neuvottelutuloksen hyväksymisestä/hylkäämisestä, sen tuloksesta selviää hyvinkin tarkkaan porukan lakkohenki ja se että mihin suuntaan jäsenvirta käy.

Aivan totta. Todella moni liittoon kuulumaton (ja liittoon kuuluvakin) toivoo lakkoa. Liittoon ollaan valmiita liittymään jos lakko tulee ja toisaalta moni on valmis eroamaan liitosta jos lakkoa ei tule. Sinäänsä mielenkiintoisia aikoja eletään siinä vaiheessa jos ja kun jäsenistöltä aletaan kyselemään lakkohalukkuutta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi merkittävä seikka joka vaikuttaa mahdollisen lakon onnistumiseen on se että mitä tekee tämä viime kierroksen jälkeen eronneet (tuhannet?) hoitajat jotka ovat keskimääräistä kiinnostuneempia neuvottelun kulusta. Useammasta kuin yhdestä suusta olen kuullut että jos lakko tulee ja porukka on täysillä mukana niin takaisinliittyminen liittoon on varma. Melkoisella jännityksellä kyllä odotan sitä tilannetta jos/kun jäsenistölle suoritetaan kysely seuraavan neuvottelutuloksen hyväksymisestä/hylkäämisestä, sen tuloksesta selviää hyvinkin tarkkaan porukan lakkohenki ja se että mihin suuntaan jäsenvirta käy.

Aivan totta. Todella moni liittoon kuulumaton (ja liittoon kuuluvakin) toivoo lakkoa. Liittoon ollaan valmiita liittymään jos lakko tulee ja toisaalta moni on valmis eroamaan liitosta jos lakkoa ei tule. Sinäänsä mielenkiintoisia aikoja eletään siinä vaiheessa jos ja kun jäsenistöltä aletaan kyselemään lakkohalukkuutta.

Ei kai tässä lakkoa sentään toivota. Rahaa tässä odotetaan. Jos riittävän hyvä neuvottelutulos saadaan ja lakoa ei tarvita niin hyvä niin. Jos lakkoa tarvitaan neuvottelujen vauhdittamiseksi niin sitten se tulee.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai tässä lakkoa sentään toivota. Rahaa tässä odotetaan. Jos riittävän hyvä neuvottelutulos saadaan ja lakoa ei tarvita niin hyvä niin. Jos lakkoa tarvitaan neuvottelujen vauhdittamiseksi niin sitten se tulee.

Yllättävän moni, varsinkin nuoren polven hoitaja, toivoo lakkoa. Ilmassa on havaittavissa sellaista mielialaa, että nyt on se hetki jolloin tuntuvien palkankorotusten eteen ollaan valmiita jopa lakkoilemaan. Ihmisillä on havaittavissa epäuskoa sen suhteen, että neuvottelemalla saataisiin tyydyttävä lopputulos.

Itse toivon, että tuntuvat palkankorotukset ja hyvä työehtosopimus saataisiin aikaan neuvottelemalla, mutta saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottahan se on, että harvoja kiinnostaa edunvalvonta-asiat. Suurimmalla osalla ei ole pienintäkään kuvaa miten neuvotteluissa menee tai mitä se lakko oikeasti merkitsee jos sellainen tulee.

Musta tuntuu (eilisen vuoron perusteella  ;D), että kiinnostus on heräämässä. Ihmiset ovat kiinnostuneita tilanteesta ja mitä tulee tapahtumaan, ja  jopa Tehyn järjestämästä jäsenillasta ollaan kiinnostuneita. Tietysti tilannetta auttaa se, että itse kertoo asioista ja "herättelee" ihmisiä. Erityisen hyvä asia on, järjestäytymättömiä alkaa liittyä liittoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuntatyönantaja on nyt sitten virallisesti ilmoittanut, ettei viime viikon palkkatarjous ole enää voimassa. Henkilökohtaisesti olen pettynyt. Mielestäni meidän olisi pitänyt lähteä neuvottelemaan tuon palkkatarjouksen pohjalta, joka oli varsin kohtuullinen kun siihen liittyi tuo palkkaohjelmakin.

Nyt sitten lähdetään nollatilanteesta ja minulla on paha aavistus, ettei yhtä hyvää tarjousta enää tule. Ei edes lakon avulla. Tai sitten raha voi tulla hyvin kalliiksi.

Mutta koska kävi näin, että neuvottelijamme eivät uskaltaneet ilmeisesti jäsenistön reaktioita peläten suostua tuohon työnantajien tarjoukseen, toivottavasti pääsemme edes jonkinlaiseen tulokseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuntatyönantaja on nyt sitten virallisesti ilmoittanut, ettei viime viikon palkkatarjous ole enää voimassa. Henkilökohtaisesti olen pettynyt. Mielestäni meidän olisi pitänyt lähteä neuvottelemaan tuon palkkatarjouksen pohjalta, joka oli varsin kohtuullinen kun siihen liittyi tuo palkkaohjelmakin.

Nyt sitten lähdetään nollatilanteesta ja minulla on paha aavistus, ettei yhtä hyvää tarjousta enää tule. Ei edes lakon avulla. Tai sitten raha voi tulla hyvin kalliiksi.

Mutta koska kävi näin, että neuvottelijamme eivät uskaltaneet ilmeisesti jäsenistön reaktioita peläten suostua tuohon työnantajien tarjoukseen, toivottavasti pääsemme edes jonkinlaiseen tulokseen.

Itse taas en edes odottanut kuntatyönantajan tarjoavan tässä vaiheessa varteenotettavaa sopimusta. Tai jos niin olisi käynyt, olisin ollut äärimmäisen hämmästynyt. Nythän tämä vasta alkaa. Ja mitä TNJ:n tavoitteisiin tulee, kyllä ne siellä tarkalleen tietää, mitä kenttä tällä kertaa haluaa, sitä en epäilisi hetkeäkään. Nyt pitää valaa taistelutahtoa ja uskoa yhteisiin tavoitteisiin, ei levittää pessimismiä ja pettymystä kun kaikki on vielä ihan kesken. Eripura ja rivien hajoaminen on nimenomaan sitä mitä kuntatyönantaja nyt hartaasti toivoo.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuntatyönantaja on nyt sitten virallisesti ilmoittanut, ettei viime viikon palkkatarjous ole enää voimassa. Henkilökohtaisesti olen pettynyt. Mielestäni meidän olisi pitänyt lähteä neuvottelemaan tuon palkkatarjouksen pohjalta, joka oli varsin kohtuullinen kun siihen liittyi tuo palkkaohjelmakin.

Nyt sitten lähdetään nollatilanteesta ja minulla on paha aavistus, ettei yhtä hyvää tarjousta enää tule. Ei edes lakon avulla. Tai sitten raha voi tulla hyvin kalliiksi.

Mutta koska kävi näin, että neuvottelijamme eivät uskaltaneet ilmeisesti jäsenistön reaktioita peläten suostua tuohon työnantajien tarjoukseen, toivottavasti pääsemme edes jonkinlaiseen tulokseen.

Mutta eikös se nyt mennyt niin että he eivät tuota edes virallisesti tarjonneet? http://www.tehy.fi/?x1536574=12950222

muoks: mistä kuulit tosta että tarjous ei o enää voimassa?

muoks2: tossa KT:n laskelma hylätystä tarjouksesta http://tinyurl.com/3532u3 .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...