Jump to content
MAINOS

Kuntaneuvottelut


Smeichel

Recommended Posts

Eronneiden/ei-jäsenten syyllistäminen tai auttamatta jättäminen on huonointa markkinointia liiton taholta,

Liittoon kuuluminen on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta mun mielestä liitolla ei ole mitään velvollisuutta auttaa liittoon kuulumattomia. Se ei o mitään huonoa markkinointia. Sillä logiikallahan kenenkään ei tarvis kuulua liittoon. Saatais vaan edut sieltä antamatta itse mitään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 264
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Annoit kuitenkin ymmärtää olevasi KVTEssin alaisessa työssä ja siitä lähtökohdasta kirjoituksesi alkoivat melkoisesti risoa. Periaatteeni on, etten mene henkilökohtaisuuksiin tai arvostele nimimerkin takana olevaa persoonaa. Siitä johtuu, etten selkeästi ilmaissut, mitä mieltä olen nimimerkin mielipiteiden takana olevasta persoonasta.

Missä olen puhunut olevani KVTES:in alaisessa työssä? Ja mitä sitten vaikka olisinkin ollut? Pitäisikö minun mahdollisena kirjastotyöntekijänä ryhtyä mukaan hoitajien lakkoon? Otetaanko aikalisä ja mietitään mitä kirjoitetaan?

En mä edelleenkään ymmärrä logiikkaasi suhteessa nimimerkkiin, ja koska privaattiviestiä ei kuulu, niin mysteeriksi jäänee tämä. Ei se mitään, saan kuitenkin unta ensi yönä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eronneiden/ei-jäsenten syyllistäminen tai auttamatta jättäminen on huonointa markkinointia liiton taholta,

Liittoon kuuluminen on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta mun mielestä liitolla ei ole mitään velvollisuutta auttaa liittoon kuulumattomia. Se ei o mitään huonoa markkinointia. Sillä logiikallahan kenenkään ei tarvis kuulua liittoon. Saatais vaan edut sieltä antamatta itse mitään.

No, omalla työmaallani jäsenvirta kääntyi kun paikallistasolla tapahtui liikahduksia ja uudet luottamusmiehet eivät enää pitäneet liittoonkuulumattomia pohjasakkana, lopettivat eronneiden loukkaamisen ja tekivät jopa pr:ää pienimuotoisen avunannon merkeissä eronneille. Tällaiseen porukkaan joka ymmärtää psykologian perusteita oli helppo liittyä.. 8)

Toki ymmärrän kyllä niitäkin aktiiveja jotka ovat periaatteen ihmisiä ja asiallisesti kieltäytyvät auttamasta ei-jäseniä, heillähän on siihen oikeus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki ymmärrän kyllä niitäkin aktiiveja jotka ovat periaatteen ihmisiä ja asiallisesti kieltäytyvät auttamasta ei-jäseniä, heillähän on siihen oikeus.

Meillepä JUKO:sta kerrottiin, että järjestäytymättömät ovat oikeutettuja JUKO:n alaiseen luottamusmiehen palveluun. Söi vähän motivaatiota.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä olen puhunut olevani KVTES:in alaisessa työssä? Ja mitä sitten vaikka olisinkin ollut? Pitäisikö minun mahdollisena kirjastotyöntekijänä ryhtyä mukaan hoitajien lakkoon? Otetaanko aikalisä ja mietitään mitä kirjoitetaan?

En mä edelleenkään ymmärrä logiikkaasi suhteessa nimimerkkiin, ja koska privaattiviestiä ei kuulu, niin mysteeriksi jäänee tämä. Ei se mitään, saan kuitenkin unta ensi yönä.

No, ehkä sain sellaisen käsityksen, kun tulit tälle foorumille uhoamaan "minä en ainakaan aio lakkoilla" - tyyliin.

Jos KVTES:stä  neuvotellaan, voi koko kunta-ala mennä samassa rintamassa työtaisteluun, niin hoitajat kuin kirjastotyöntekijätkin. Olisi melkoisen järeä taistelu. Silloin tosin pitäisi pystyä saamaan aikaan yhteinen neuvottelurintama.

Opiskelijanakin voi osallistua yhteisiin "talkoisiin". Ainakaan ei tarvitse tehdä lakonalaista työtä, rikkuroida.

Otetaan vain aikalisä, mutta seison kyllä omien kirjoitusteni takana siitä huolimatta.

Mitä tulee nimimerkkiin, katso sääntö nro 3. Tämä pidätteli minua, sillä en halunnut tietoisesti sääntöjä rikkoa. Joskus kieltämättä olen niitä ymmärtämättömyyttäni tehnyt. Mutta mielipiteeni, kuten sanoin, onkin muuttunut, jos et edes tee mahdollisen lakon alaisia töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, ehkä sain sellaisen käsityksen, kun tulit tälle foorumille uhoamaan "minä en ainakaan aio lakkoilla" - tyyliin.

Jos KVTES:stä  neuvotellaan, voi koko kunta-ala mennä samassa rintamassa työtaisteluun, niin hoitajat kuin kirjastotyöntekijätkin. Olisi melkoisen järeä taistelu. Silloin tosin pitäisi pystyä saamaan aikaan yhteinen neuvottelurintama.

Opiskelijanakin voi osallistua yhteisiin "talkoisiin". Ainakaan ei tarvitse tehdä lakonalaista työtä, rikkuroida.

Otetaan vain aikalisä, mutta seison kyllä omien kirjoitusteni takana siitä huolimatta.

Mitä tulee nimimerkkiin, katso sääntö nro 3. Tämä pidätteli minua, sillä en halunnut tietoisesti sääntöjä rikkoa. Joskus kieltämättä olen niitä ymmärtämättömyyttäni tehnyt. Mutta mielipiteeni, kuten sanoin, onkin muuttunut, jos et edes tee mahdollisen lakon alaisia töitä.

Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan, eikä tulkita rivien välistä. En minä edelleenkään aio lakkoilla hyvää hyvyyttäni, mikäli asia ei minua koske. Jos olisin järjestäytymätön, en lakkoilisi.

Yhteinen kunta-alan lakko olisi toki äärimmäisen järeä ase, mutta valitettavasti sellaista emme tule "koskaan" näkemään - tuohan lähentelisi suorastaan koko yleislakon laajuista toimenpidettä ja näin laajaan konsensukseen en jaksa kunta-alan koskaan yltävän.

Mitä tulee aktiivisuuteen tai "talkoisiin", niin aion itse tulevana TEHYläisenä pitää ihan rivijäsenen toimea. Viimeiset kymmenen vuotta ay-aktiivina valtiolla ovat olleet sen verran kuluttavia, että enää ei jaksa samaan rumbaan ryhtyä. Kenties joskus, mutta ei ihan heti  8)

Mä en tuon nimimerkki-jupakan kanssa jaksa leikkiä tämän enempää salapoliisia. Kun ei voi suoraan sanoa, ja privaviestiä ei kuulu, niin asia muuttui juuri nyt täysin merkityksettömäksi.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, omalla työmaallani jäsenvirta kääntyi kun paikallistasolla tapahtui liikahduksia ja uudet luottamusmiehet eivät enää pitäneet liittoonkuulumattomia pohjasakkana, lopettivat eronneiden loukkaamisen ja tekivät jopa pr:ää pienimuotoisen avunannon merkeissä eronneille. Tällaiseen porukkaan joka ymmärtää psykologian perusteita oli helppo liittyä.. :D

Juu no mutta se että liiton ulkopuolisia ei auteta, ei ole heidän pitämistään pohjasakkana tai heidän loukkaamistaan. Jos sellaista tapahtuu, se on sitten eri asia. Mun mielestä se on ihan normaalia että jos kuulut johonkin klubiin ja maksat sinne jäsenmaksua, niin saat silloin jäsenedut. Jos et kuulu, et saa. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa tai pohjasakka asetelmaa ole. Koskee lähes kaikkea kerho, yhdistys, klubi yms toimintaa. Liityt vaikka Kälviän golf klubiin niin saat radankäyttöoikeuden. Jos et liity, sitten et sillä radalla pelaa. jne.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä se on ihan normaalia että jos kuulut johonkin klubiin ja maksat sinne jäsenmaksua, niin saat silloin jäsenedut. Jos et kuulu, et saa. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa tai pohjasakka asetelmaa ole. Koskee lähes kaikkea kerho, yhdistys, klubi yms toimintaa. Liityt vaikka Kälviän golf klubiin niin saat radankäyttöoikeuden. Jos et liity, sitten et sillä radalla pelaa. jne.  :)

Kyllä, normikäytäntö suomessa on just tuo...

Ja sitten jokin markkinahäirikkö, periaatteensa myynyt golf-klubi saattaa jopa tarjota kiinnostuneille golffareille ilmaisen opastetun tuokion harjoitusgreenillä kahvikupposen kera, jotta saisi uusia maksavia jäseniä kerhoonsa... Epätoivoista jäsentenkalastelua sanon mä, johan siinä menee kahvi väärään kurkkuun tuollaisesta toiminnasta... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleiskorotukseen liittyvä palkkaohjelmahan tarkoittaa nimenomaan työn vaativuuteen perustuvaa palkkausta. Palkkaluokitukset pohjautuisivat työn vaativuuteen, ei pelkästään koulutustaustaan. Uskoisin hoitoalan ihmisten olevan melkoisen korkealla tässä luokituksessa verrattuna muihin kunta-alan työntekijöihin.

-Onko nämä työn vaativuudet arvioitu jossain?

Liiittoon kuulumattomat kuvittelevat ainoastaan säästävänsä jäsenmaksut ja kuvittelevat kaiken muun olevan hyvin. Sitten kun hätä on kädessä ryhdytään huutelemaan luottamusmiehen perään.

-Onnittelut naiveimmasta kommentista, omien kirjoitusteni jälkeen, tässä topicissa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan, eikä tulkita rivien välistä. En minä edelleenkään aio lakkoilla hyvää hyvyyttäni, mikäli asia ei minua koske. Jos olisin järjestäytymätön, en lakkoilisi.

Kysyn nyt ihan suoraan:

1. Oletko terveydenhuoltoalan töissä

2. Jos olet, aiotko mahdollisen työtaistelun aikana tehdä lakon alaista työtä riippumatta siitä oletko järjestäytymätön tai järjestäytynyt lakon järjestäneeseen liittoon tai liittoon ylipäätään?J

Jos vastaus kysymykseen 1. on ei, niin miksi käyt julistamassa erikseen täällä, ettei sinulla ole aikomusta osallistua lakkoon, jos se ei sinua kerta kaikkisesti koske ollenkaan? Jos tarkoituksesi on kertoa, ettei järjestäytymättömien tai liittoon kuulumattomien tarvitse välittää mahdollisesta työtaistelusta, minun tuomioni on, että tuollainen on selkeä esimerkki puhtaasta rikkuruudesta ja omiensa pettämisestä sekä toisten uhrausten hyväksikäytöstä.

Jos taas vastaat myöntävästi kysymykseen 2., olet edelleenkin tyylipuhdas rikkuri.

Kummassakin tapauksessa sijoitus omassa arvoasteikossani pysyy hyvin alhaalla ja tähän ei mitään privaviestejä tarvita.

Jos taas vastaat sekä kysymykseen 1 että 2 ei, ihmettelen, miksi teet täällä propagandaa, joka tulee rikkomaan hoitajien lakkorintamaa?

Ylipäätään on jotenkin omituinen ajatus, ettei lakko koskisi järjestäytymättömiä, kun mahdollinen tulos tulee kaikkien hyväksi. On meillä hoitoalalla paljon opittavaa muiden järjestöiden työtaistelutoimenpiteistä ja ennen kaikkea rikkuruuden karsimisessa niistä. Tosin tuloksetkin siellä ovat olleet toisenlaisia. Niitä tunnutaan yleisesti kadehdittavan, mutta ei kuitenkaan olla valmiita taisteluihin, joiden kautta ne paperi/metallai ym. miehet ja muuten naisetkin ovat etunsa hankkineet. Tosin paperi- ja metallipuolella varsinaisia lakkoja käydään hyvin harvoin, koska työnantaja tietää, että siellä mahdollisessa työtaistelussa rivit pitävät.

Meidän puolellamme työnantajat voivat olla varmoja, että aina löytyy hoitajia, jotka ovat valmiita rikkomaan lakkoa tekemällä lakon alaista työtä, ja suurimmaksi osaksi vielä vain siksi, että oma lompakko hetkeksi paksunee, kun hänenkin etujensa puolesta taistelevien rahapussi sen kun kapenee.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 09.09.07 - klo:10:13


-Onko nämä työn vaativuudet arvioitu jossain?

Työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmän perustuu siihen, että ensin päätetään ottaa käyttöön työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmä. Vasta sen jälkeen aletaan ihan oikeasti pilkkomaan työtehtäviä osiin ja arvioida niiden vaativuutta.

Tiedän, että Suomessa valtion puolella työn vaativuuden arviointia on tehty. Teollisuuden puolella sitä on tehty paljonkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmän perustuu siihen, että ensin päätetään ottaa käyttöön työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmä. Vasta sen jälkeen aletaan ihan oikeasti pilkkomaan työtehtäviä osiin ja arvioida niiden vaativuutta.

Tiedän, että Suomessa valtion puolella työn vaativuuden arviointia on tehty. Teollisuuden puolella sitä on tehty paljonkin.

-Kauanko arvioisit kyseiseen hoitoalan työnarviointiin menevän aikaa?

Oma veikkaukseni on, että moiset ehkä saadaan tehdyksi seuraaviin TUPO-neuvotteluihin mennessä, mikäli kaikki sujuu kitkatta (mikä on helkutin epätodennäköistä).

Työryhmien kasaaminen -> tutkimus -> vertailevat tutkimukset -> ulkopuolinen (toivon mukaan puolueeton) arviointi -> vertaaminen vastaavien alojen työnvaativuuden arviointeihin -> riitely vastaavien alojen kanssa tutkimustuloksista -> jne.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Kauanko arvioisit kyseiseen hoitoalan työnarviointiin menevän aikaa?

Oma veikkaukseni on, että moiset ehkä saadaan tehdyksi seuraaviin TUPO-neuvotteluihin mennessä, mikäli kaikki sujuu kitkatta (mikä on helkutin epätodennäköistä).

Työryhmien kasaaminen -> tutkimus -> vertailevat tutkimukset -> ulkopuolinen (toivon mukaan puolueeton) arviointi -> vertaaminen vastaavien alojen työnvaativuuden arviointeihin -> riitely vastaavien alojen kanssa tutkimustuloksista -> jne.

Ennemmin 8 prosentin korotukset kuin vuosikausien tappelu; sitä katkeruuden ja takana puhumisen määrää ei voi kuin arvailla etukäteen..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä se on ihan normaalia että jos kuulut johonkin klubiin ja maksat sinne jäsenmaksua, niin saat silloin jäsenedut. Jos et kuulu, et saa. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa tai pohjasakka asetelmaa ole. Koskee lähes kaikkea kerho, yhdistys, klubi yms toimintaa. Liityt vaikka Kälviän golf klubiin niin saat radankäyttöoikeuden. Jos et liity, sitten et sillä radalla pelaa. jne.  :)

Kyllä, normikäytäntö suomessa on just tuo...

Ja sitten jokin markkinahäirikkö, periaatteensa myynyt golf-klubi saattaa jopa tarjota kiinnostuneille golffareille ilmaisen opastetun tuokion harjoitusgreenillä kahvikupposen kera, jotta saisi uusia maksavia jäseniä kerhoonsa... Epätoivoista jäsentenkalastelua sanon mä, johan siinä menee kahvi väärään kurkkuun tuollaisesta toiminnasta... :D

Nojoo, satunnaiset kampanjat on erikseen eikä mikään vakiokäytäntö. Itse nyt tarkoitin sitä että olisko kaikki jäsenedut automaattisesti liiton ulkopuolisten saatavilla tai tarviiko esim liiton aina auttaa liittoon kuulumattomia. Mun mielestä ei tarvitse. Jos edut haluaa, hakemusta peliin.  Eikä siitä tarvi kummankaan osapuolen tehdä sen kummempaa numeroa, niin se vaan on. Kahvikupposen ja opastetun kierroksen voi tarjota, mutta ei klubietuja :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Kauanko arvioisit kyseiseen hoitoalan työnarviointiin menevän aikaa?

Oma veikkaukseni on, että moiset ehkä saadaan tehdyksi seuraaviin TUPO-neuvotteluihin mennessä, mikäli kaikki sujuu kitkatta (mikä on helkutin epätodennäköistä).

Työryhmien kasaaminen -> tutkimus -> vertailevat tutkimukset -> ulkopuolinen (toivon mukaan puolueeton) arviointi -> vertaaminen vastaavien alojen työnvaativuuden arviointeihin -> riitely vastaavien alojen kanssa tutkimustuloksista -> jne.

Se vaatii aikaa, vaivaa ja se on "paskamainen" homma, mutta se kannattaa tehdä. Jokaisen pitäisi miettiä mielessään, kun on nälkä lusikoidaanko suoraan jauhopussista vai aletaanko valmistamaan ruokaa. Jälkimmäinen on aikaa, vaivaa ja hikeä vaativaa hommaa. Mitään ei saa ilmaiseksi. Kaikki maksaa; myös raha ja arvostus.

Seuraavasta TUPO:sta ei ole tietoakaan. Sellainen, jos sitä tullaan ikinä enää tekemään, tehdään varmasti ihan erilaisessa taloudellisessa tilanteessa. Kun suhdanteet muuttuvat, eikä meillä vielä ole uutta palkkaohjelmaa luotu, viedään hoitajaa kuin pässiä narussa, eikä varmastikaan parempaan suuntaan. Jos palkkaohjelma luodaan huonossa taloudellisessa tilanteessa, työnantajan siihen sijoittama panos tulee olemaan jotain ihan muuta kuin mitä se nykyisessä hyvässä tilanteessa. on. Jos nyt työnantaja tarjoaa kahta prosenttia palkkaohjelmaan vuodessa ja jos se 2% upotetaan palkkajärjestelmään, sen kustannusvaikutus ei jakaudu tasaisesti kaikkiin palkkaluokituksen kuuluviin tehtäviin vaan se pyrkii kasautumaan niihin tehtäviin, jotka nousee vaativuuden arvioinnissa korkeimpaan luokkaan. Eiköhän ole itsestään selvää, että sairaanhoitajan tehtävät löytyvät sieltä keskiarvon yläpuolelta? Siis miksi pelkäisimme ottaa vastaa työnantajan tarjoamaa palkkaohjelmaa.

Juuri nyt olisi se paikka, jolloin koko tuo sinun mainitsemasi prosessi pitäisi käynnistää. Nyt jos vain tahtoa riittää ja neuvotteluorganisaatio on kunnossa päästäisiin hyvään alkuun. Koko palkkajärjestelmä on elävä, jos jonkun tehtävän rakenne ja vaativuus muuttuu, se viedään vaativuuden arviointiin uudelleen ja ryhmittely voi muuttua, minä vuonna, missä kuussa hyvänsä.

Tuleva yleiskorotus elää taas omaa elämäänsä, se nostaa vaativuusluokan peruspalkkaa, eikä tule syömään palkkaohjelman vaikutuksia pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmän perustuu siihen, että ensin päätetään ottaa käyttöön työn vaativuuteen perustuva palkkausjärjestelmä. Vasta sen jälkeen aletaan ihan oikeasti pilkkomaan työtehtäviä osiin ja arvioida niiden vaativuutta.

TVA:t ei toimi käytännössä. Entisessä duunissa tehtiin hirveä työn vaativuuden arviointien kanssa, kuntayhtymä ja kaupunki yhdessä. Tulos oli mm se että kahden toimipisteen duunit arvioitiin yhtä vaativiksi. Toinen toimipiste oli kaupungin, siellä nostettiin palkkoja 200 ekeä, toinen oli kuntayhtymän, siellä ei nostettu penniäkään rahapulaan vedoten. Se siitä TVAsta. Kaupungin sairaanhoitajat sai vanhusten toimintakeskuksessa sen pari sataa ekeä enemmän kuin me kuntayhtymän päivystyksessä tien toisella puolella. Siinä eräs syy miksi nostin kytkintä sieltä. Systeemi on huono jos se ei velvoita mihinkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennemmin 8 prosentin korotukset kuin vuosikausien tappelu; sitä katkeruuden ja takana puhumisen määrää ei voi kuin arvailla etukäteen..

Meidän porukassa ihan varmasti tulee tappelua ja katkeruutta eikä puhumiseltakaan välttyä. Meidän kuitenkin tulisi se kestää ja se vaatii etenkin johtoportaalta paljon, että saa jengin ymmärtämään, mistä on kyse. Positiivista siinä kuitenkin on se, että myös me itse pääsemme vaikuttamaan asiaan. Meidän osaksemme ei tässä jääkään enää pelkkä ruikuttaminen. Se voi olla monelle vaikea paikka.

Onko se sitten hedelmällisempää, että huutelemme turuilla ja toreilla katkeruuttamme huonosti palkatusta työstä, vai käärimmekö hihat ylös ja alamme tehdä työtä omien etujemme eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse nyt tarkoitin sitä että olisko kaikki jäsenedut automaattisesti liiton ulkopuolisten saatavilla tai tarviiko esim liiton aina auttaa liittoon kuulumattomia. ---- Kahvikupposen ja opastetun kierroksen voi tarjota, mutta ei klubietuja :D

Ja minä olen puhunut pr:stä ja pienimuotoisesta avunannosta; samaa mieltä me vissiin kuitenkin ollaan... :)

Peruspointti mulla oli se että turha jäykkyys ja tuomitsevuus pois ay-toiminnasta - yltiöpäisellä räksyttämisellä ja jäsenkortin tivaamisella karkoittaa vaan liiton jäsenyyttä harkitsevat kauas pois.

Onko se sitten hedelmällisempää, että huutelemme turuilla ja toreilla katkeruuttamme huonosti palkatusta työstä, vai käärimmekö hihat ylös ja alamme tehdä työtä omien etujemme eteen.

Tuollainen huutelu ja katkeruus ei ole onneksi vaihtoehtona TVA:lle; järkeviä ja toimia palkankorotusmalleja kun on tarjolla yllin kyllin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaatii aikaa, vaivaa ja se on "paskamainen" homma, mutta se kannattaa tehdä. Jokaisen pitäisi miettiä mielessään, kun on nälkä lusikoidaanko suoraan jauhopussista vai aletaanko valmistamaan ruokaa. Jälkimmäinen on aikaa, vaivaa ja hikeä vaativaa hommaa. Mitään ei saa ilmaiseksi. Kaikki maksaa; myös raha ja arvostus.

-Onko sinulla usko, että tämän prosessin aloittamisella olisi vaikutusta nyt käytäviin neuvotteluihin?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TVA:t ei toimi käytännössä. Entisessä duunissa tehtiin hirveä työn vaativuuden arviointien kanssa, kuntayhtymä ja kaupunki yhdessä. Tulos oli mm se että kahden toimipisteen duunit arvioitiin yhtä vaativiksi. Toinen toimipiste oli kaupungin, siellä nostettiin palkkoja 200 ekeä, toinen oli kuntayhtymän, siellä ei nostettu penniäkään rahapulaan vedoten. Se siitä TVAsta. Kaupungin sairaanhoitajat sai vanhusten toimintakeskuksessa sen pari sataa ekeä enemmän kuin me kuntayhtymän päivystyksessä tien toisella puolella. Siinä eräs syy miksi nostin kytkintä sieltä. Systeemi on huono jos se ei velvoita mihinkään.

Typeryyksistä tulee oppia. Jos työtehtävät on arvioitu yhtä vaativiksi, ei se vielä tarkoita samanpalkkaisuutta. Työn vaativuuden lisäksi palkkaan vaikuttaa henkilökohtainen pätevyys. Siis vaativuusluokitukseltaan samanarvoisesta työstä ei aina makseta samaa palkkaa, vaan henkilökohtainen pätevyys ja osaaminen tuossa tehtävässä myös ratkaisee.

Mahdollista on myös se, että kahdessa eri pisteessä on tehty työnvaativuuden luokittelu samoilla perusteilla, mutta kaksi eri työnantajaa ovat hinnoitelleet taulukot eri tavalla.

Jos taas liittotason neuvotteluissa tehdään tämä hinnoittelu, ei kuvaamaasilaista tilannetta pääse syntymään.

Ei yksi pääsky kesää tee......[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 09.09.07 - klo:11:37


-Onko sinulla usko, että tämän prosessin aloittamisella olisi vaikutusta nyt käytäviin neuvotteluihin?

En ole vastausautomaatti. Kannattaa tutustua neuvottelutilanteiseen ja sen taustoihin. Asiasta löytyy tietoa vaikkapa netistä ylen määrin, ja sen pohjalta voi muodostaa mielipiteensä. Kannattaa vielä harrastaa viileää pohdintaa niin, että yrittää etäännyttää itsensä asiasta ja katsoa sitä ikään kuin ulkopuolisen silmin. Esimerkiksi voisi asettua kirjastonhoitajan rooliin ja tarkastella nykyisiä neuvotteluja hänen kannaltaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Typeryyksistä tulee oppia. Jos työtehtävät on arvioitu yhtä vaativiksi, ei se vielä tarkoita samanpalkkaisuutta.

Sitä sen nimenomaan pitäs kumminkin tarkottaa.

Työn vaativuuden lisäksi palkkaan vaikuttaa henkilökohtainen pätevyys. Siis vaativuusluokitukseltaan samanarvoisesta työstä ei aina makseta samaa palkkaa, vaan henkilökohtainen pätevyys ja osaaminen tuossa tehtävässä myös ratkaisee.
Näitä lisiä voitais sitten maksaa sen peruskorotuksen päälle jos jollain jotain erityisosaamista on. Noissa vaan on aina se pärstäkerroinvaara olemassa kun arvion tekee yleensä lähin esimies. Mitä jos kemiat ei kohtaa jne. :-

Tossa mun esimerkissä ei kyse ollut henkilökohtaisista lisistä, siellä korotukset sai kaikki. Siis siellä tien toisella puolella. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole vastausautomaatti. Kannattaa tutustua neuvottelutilanteiseen ja sen taustoihin. Asiasta löytyy tietoa vaikkapa netistä ylen määrin, ja sen pohjalta voi muodostaa mielipiteensä. Kannattaa vielä harrastaa viileää pohdintaa niin, että yrittää etäännyttää itsensä asiasta ja katsoa sitä ikään kuin ulkopuolisen silmin. Esimerkiksi voisi asettua kirjastonhoitajan rooliin ja tarkastella nykyisiä neuvotteluja hänen kannaltaan.

-Kaipaisin kuitenkin sinun mielipidettäsi, koska olet paremmin perillä asioista kuin mitä netin ja rivihoitajien kautta on ammennettavissa. Ja juuri siksi -em. syiden vuoksi- kyselenkin sinulta.

Lähinnä minua vaivaa aiotaanko tämä työn arviointi liittää nykyisiin palkkaneuvotteluihin yhtenä osana, koska pelkään ettei niitä korotuksia nähdä/saada ikinä, mikäli aiotaan.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Typeryyksistä tulee oppia. Jos työtehtävät on arvioitu yhtä vaativiksi, ei se vielä tarkoita samanpalkkaisuutta.

Sitä sen nimenomaan pitäs kumminkin tarkottaa.

Työn vaativuuden lisäksi palkkaan vaikuttaa henkilökohtainen pätevyys. Siis vaativuusluokitukseltaan samanarvoisesta työstä ei aina makseta samaa palkkaa, vaan henkilökohtainen pätevyys ja osaaminen tuossa tehtävässä myös ratkaisee.
Näitä lisiä voitais sitten maksaa sen peruskorotuksen päälle jos jollain jotain erityisosaamista on. Noissa vaan on aina se pärstäkerroinvaara olemassa kun arvion tekee yleensä lähin esimies. Mitä jos kemiat ei kohtaa jne. :-

Tossa mun esimerkissä ei kyse ollut henkilökohtaisista lisistä, siellä korotukset sai kaikki. Siis siellä tien toisella puolella. :D

En viitsi alkaa toistelemaan itseäni kun olen vast`ikään samaisesta asiasta vääntänyt tuolla: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=10768.msg116300#msg116300[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 09.09.07 - klo:11:59


-Kaipaisin kuitenkin sinun mielipidettäsi, koska olet paremmin perillä asioista kuin mitä netin ja rivihoitajien kautta on ammennettavissa. Ja juuri siksi -em. syiden vuoksi- kyselenkin sinulta.

Lähinnä minua vaivaa aiotaanko tämä työn arviointi liittää nykyisiin palkkaneuvotteluihin yhtenä osana, koska pelkään ettei niitä korotuksia nähdä/saada ikinä, mikäli aiotaan.

Täytyykö taas Tuomarin tulla kuvioon mukaan? :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Kaipaisin kuitenkin sinun mielipidettäsi, koska olet paremmin perillä asioista kuin mitä netin ja rivihoitajien kautta on ammennettavissa. Ja juuri siksi -em. syiden vuoksi- kyselenkin sinulta.

Lähinnä minua vaivaa aiotaanko tämä työn arviointi liittää nykyisiin palkkaneuvotteluihin yhtenä osana, koska pelkään ettei niitä korotuksia nähdä/saada ikinä, mikäli aiotaan.

Täytyykö taas Tuomarin tulla kuvioon mukaan? :D

-Kyselisin ihan mieluusti näitä asioita joltain toiselta(-kin) neuvottelukuvioissa olevalta, mikäli sellainen täällä olisi tai tänne ilmoittautuisi.

Tuomari voi poistaa (ja poistaa) epäasialliset viestini, kuten tähänkin asti.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Kaipaisin kuitenkin sinun mielipidettäsi, koska olet paremmin perillä asioista kuin mitä netin ja rivihoitajien kautta on ammennettavissa. Ja juuri siksi -em. syiden vuoksi- kyselenkin sinulta.

Lähinnä minua vaivaa aiotaanko tämä työn arviointi liittää nykyisiin palkkaneuvotteluihin yhtenä osana, koska pelkään ettei niitä korotuksia nähdä/saada ikinä, mikäli aiotaan.

Täytyykö taas Tuomarin tulla kuvioon mukaan? :D

Mun mielestä tossa k.o viestissä ei o mitään sääntöjen vastaista? Jos haluatte henkilökohtaisesti selvitellä välejänne, jatkakaa yksityisviestein. Muutoin koitetaan pysyä aiheessa ja välttää edelleenkin henkilökohtaisuuksiin menemistä itse kukin. Nää asiat aiheuttaa usein aika voimakkaitakin tunteita, koitetaan silti pysyä asiassa. Juuh, myös minä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan, eikä tulkita rivien välistä. En minä edelleenkään aio lakkoilla hyvää hyvyyttäni, mikäli asia ei minua koske. Jos olisin järjestäytymätön, en lakkoilisi.

Kysyn nyt ihan suoraan:

1. Oletko terveydenhuoltoalan töissä

2. Jos olet, aiotko mahdollisen työtaistelun aikana tehdä lakon alaista työtä riippumatta siitä oletko järjestäytymätön tai järjestäytynyt lakon järjestäneeseen liittoon tai liittoon ylipäätään?J

1. En ole. Aikaisintaan ensi kesästä lähtien, kun joudun kuitenkin siivoilemaan nykyisen työpaikkani nurkkia.

2. Jos olen järjestäytynyt, en missään olosuhteissa tee lakon alaista työtä. Järjestäytymättömänä teen, mikäli työsulku ei sitä estä.

Sitä minä en ymmärrä miten järjestäytymätön voi olla rikkuri. Liittoon kuuluva, työtaistelun aikana lakon piiriin työtä tekevä on ilmiselvästi rikkurikategoriaan kuuluva ja liitoillahan on omat menettelynsä sanktioida tuollaista toimintaa.

Se miksi olen asiasta tänne kirjoittanut (huolimatta vastauksesta nro 1), johtuu ihan täysin siitä, että olen parhaillani kouluttamassa itseäni sairaanhoitajaksi. Aivan kuten tähänkin asti, niin myös tuossa ammatissa aion toimia oman ammattikuntani parhaimmaksi - en siis aio jäädä sopimusneuvotteluiden hedelmistä nauttivaksi liitoille kintaalla viittaavaksi työläiseksi, vaan aion kuulua oman viiteryhmäni mukaiseen liittoon (joka siis on TEHY). Jos oman työurani aikana tulee työtaisteluita, niin sitten niitä tulee ja niihin osallistutaan. Asia on lopulta kovin yksinkertainen, mutta kannattaa muistaa ne mitalin molemmat puolet. Ei mulla ainakaan ole pokkaa vaatia järjestäytymätöntä liittymään sellaiseen joukkoon johon hän ei kuulu - mulla ei myöskään ole koskaan ollut pokkaa auttaa työpaikkaperäisissä ongelmissa järjestäytymätöntä. Kuten aikaisemminkin kirjoitin, niin sitä saa mitä tilaa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...