Jump to content
MAINOS

Käytätkö Ambulanssin hoitotilassa turvavyötä?


raatokiito

Käytätkö Ambulanssin hoitotilassa turvavyötä?  

88 ääntä

  1. 1. Käytätkö Ambulanssin hoitotilassa turvavyötä?

    • Kyllä, aina.
      16
    • Jos mahdollista.
      52
    • Harvoin.
      20
    • En ikinä.
      3


Recommended Posts

Itse opin kantapään kautta, kun äkkijarrutuksen yhteydessä yritin opetella lentämään... Pää edellä vastakkaiseen seinään ja välilevy v****ks. Aikaa tapahtuneesta kolme vuotta ja vielä nykyäänkin selkä ilmoittelee tasaisin väliajoin itsestään...

-Kyytimies 29 v. (enää 36 vuotta työelämää...)  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Valitettavasti en käytä. Mutta joku tolkku pitäis olla tavaroiden sijoittelussakin. Jatkuvasti joutuu poukkoilemaan kaarimaljaa, sellua, sitä sun tätä kaapeista, niin ei ehtis muuta kun aukomaan ja kiinnittämään turvavyötä. Vai olenko mä jotenkin hyperaktiivinen? Kaiken lisäksi mulla on tapana istua hoitajanpenkillä poikittain oikea kylki menosuuntaan päin, että saan pitää jalkoja paarilavetin reunalla. Eli äkkijarrutus kun tulee, niin lähden siitä kylki edellä kuin ohjus. Ja tietysti suoraan päin kantotuolia... Parhaassa tapauksessa kengät jumittaa sinne lavetin ja paarien väliin ja nilkat tai sääriluut menee heti alkunsa.

Kerran olen lentänyt hoitajanpenkistä kansio kädessä etupenkkien väliin. Lattiaan jäin punaiset ja mustat raidat housunpolvista ja kengänkärjistä. Mitään muuta en kerinnyt ajattelemaan, kuin että vedä hartiat suppuun ettei mee solisluut. Ihme kyllä ei tullu ees mustelmia polviin ja housutkin säilyi ehjänä. Potilas tuumasi vaan että "En kyllä yhtään ehtinyt ottamaan susta kiinni." Juu, en mäkään ehtinyt ottamaan mistään kiinni. Mut kansio pysyi käsissä. Ja tässä äkkijarrutuksessa oli vauhtia ehkä 20 km/h...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pyrin käyttämään pitkillä siirroilla jolloin ei tarvitse tavaroita etsiä koko matkaa ja kyllä aina jos mahdollista niin hälytysajonkin aikana... Toki kuten MVT tuossa aiemmin sanoi niin tavaroiden sijoittelu ei aina ole paras mahdollinen ja usein matkan aikana joutuu nousee että saa jonkun tietyn tavaran...

Omassa työbiilissä on pyritty minimoimaan nousemisen tarve eli suuriman osan tavaroista mitä matkalla tarvitsee saa istuen.

Itseasiassa tämäkin kannattaa ennakoida eli jos tiedät et tarviit matkalla esim lisää nestettä niin nostaa sen lähelle... tms

Omalla ajotavalla pystyy aika paljon vaikuttamaan siihen lentääkö kaveri siellä kopissa vai ei, tosin ainahan se ei ole omissa käsissä.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin eilen kollegan kanssa mietittiin, että keikat jolloin turvavyötä ei tule käytettyä on ne kaikki kireimmät kyydit. Kun noukit sitä sun tätä sieltä täältä ja yrität hoitaa jne. Jenkeissä ovat kehitelleet semmosia turvavaljaita konttiin. Tiedä sitten kuinka käteviä käytännössä.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä lähes aina käytän.

Tosiaan tavaroiden sijoittelulla, ennakoinnilla ja pitkillä käsillä pystyy lähes kaikilla keikoilla olemaan vyöt kiinni. Voihan ne oksennuspussit ja muut ottaa lähemmäksi jo ennen liikkeelle lähtöä. Ainakin itse jos matkalla tarvitsen jotain mihin en yletä niin avaan vyöt, hoidan asian ja laitan vyöt takaisin kiinni. Ei se loppujen lopuksi ole kuin viitseliäisyydestä kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiireettömillä koko ajan matkalla, kun ei tarvii kaikkea aina noukkia. Mut kiire kyydillä,  turvavyöt aina kiinni kun on mahdollista. Onneks aika moni asia on hollilla, mut kädet ei riitä aina deffalle asti vaikka silmät riittäisi.  Pari kertaa olen kyl liikkeessä horjahtanut, mutta mitään ei ole sattunut..  Etupenkillä turvavyö kiinni koko ajan, kiitos sen, että näin jotain sellaista joka sai itseni pysähtymään, etten halua olla ikinä tuossa tilassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nojuu... Harvemmin sitä kyllä kontissa tulee se vyö kiinni laitettua, tiedä sitten häntä johtuuko se vastaavasta hyperaktiivisuudesta kun MVT:llä, vai yksinkertaisesti siitä, että mun ruumiin jatkeeni, eli raajat, on yhtä lyhyet kun muukin ruumis. Mä en ylety mihinkään ilman eestaas pomppimista. Ja olen myöskin liian laiska jatkuvasti napsuttelemaan vöitä aukikiinniaukikiinni. Otan siis tietämättömän tietoisen riskin... Mulla ei myöskään auta se, että suunnittelisin mitä tavaroita tulen tarvitsemaan ja otan ne lähelle, koska kuitenkin jotain aina unohdan ja se hyöty menee sitten siinä.

Edessä taasen tulee käytettyä vöitä. On tainnut muodostua jonkinlaiseksi automaatioksi (oma auto kun pitää niin jumalatonta kilkatusta aina kun vyöt ei ole kiinni >:D).

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huonolla kelillä pyrin kyydin laadusta huolimatta jonkunmoiseen vyöhön itseni kiinnittämään. Kaupungissa ei ikinä ole vyö kiinni, maantiellä sattumanvaraisesti. Iso auto niin ei yllä mihinkään vyön kanssa ja uusia hoitovälineitä tullut auton hankinnan jälkeen. Ei ole voitu kovin järkevästi sijoittaa. Useammin vyötä pitäisi käyttää ja ehdottomasti kontissa pitäisi olla kolmepistevyöt, joita harvoissa on ollut, koska vanhat penkit siirtyvät koritöissä monesti uusiin autoihin ja sen mukana lantiovyöt.

Kaksien paarien siirtoautoissa on vastaan tullut akuuttikyydillä se, että hoitaja istuu siinä toisella pedillä, jotta pystyy valvomaan potilasta. Ei minkäänlaista vyötä tai turvaa muutenkaan. Eli mitä taas opitaan. Jos halutaan taata hoitajan työturvallisuus ambulanssissa niin pitäisi kaikkien autojen olla varusteltu vain yksillä paareilla. Hyi, sairaaloiden päättäjät! Lopettakaa kaksien paarien kilpailuttaminen.  angry.png

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyrin käyttämään aina, kun mahdollista. Olen normaali kokoinen, mutta aika vähän täytyy autossa poukkoilla. Nib valmiiksi mittaus tarvittavin välein. seuranta ym jo ennen auton liikkeelle lähtöä. Tarvittavat tavarat  on kaapeissa  hoitajan jakkaran läheisyydessä. Lääkelaukku, ja jos LP stä täytyy jotain manuaalisti käynnistää, on ainoat syyt miksi penkistä on noustava.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nojuu... Harvemmin sitä kyllä kontissa tulee se vyö kiinni laitettua, tiedä sitten häntä johtuuko se vastaavasta hyperaktiivisuudesta kun MVT:llä, vai yksinkertaisesti siitä, että mun ruumiin jatkeeni, eli raajat, on yhtä lyhyet kun muukin ruumis. Mä en ylety mihinkään ilman eestaas pomppimista. Ja olen myöskin liian laiska jatkuvasti napsuttelemaan vöitä aukikiinniaukikiinni. Otan siis tietämättömän tietoisen riskin... Mulla ei myöskään auta se, että suunnittelisin mitä tavaroita tulen tarvitsemaan ja otan ne lähelle, koska kuitenkin jotain aina unohdan ja se hyöty menee sitten siinä.

Anteeks nyt mutta mitä ihmettä te oikein touhuatte potilaiden kanssa matkalla..? :nauraa:

Ennen liikkeellelähtöä tehdään tutkimukset ja hoitotoimenpiteet, piuhat + mittarit + letkut potilaaseen kiinni, pakki + mahd. lääkkeet viereen jos jotain matkalla tarvitsee. En minä oikein jaksa ymmärtää mitä siinä matkalla pitää oikein touhuilla normipotilaan kanssa niin paljon ettei vyöt voi olla kiinni... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kaivaa just sitä kaarimaljaa, ottaa lämpökaapista uusi nestepussi, sit meillä on korvakuumemittari myös lämpökaapissa... Jos matkalla tarttee laitta happea menemään, on pakko nousta avaamaan happipullo, kun ei omista pioneerin käsiä. LP:hen yltää kyllä takapuolta nostamattakin, mutta esim. eilen makasin puolet matkasta pokan päällä ihan painiharjoitushengessä, että sain edes yhdet paineet merkattua kyytilappuun. Ei auttanut vaikka oli kädet kiinni ja Stessua meni lähes infuusiona. Samoin imemistä varten tarttee nousta.

Aikanaan siirtofirmassa ollessani kyllä vedin vyön kiinni pitemmillä matkoilla, mutta esim. mt-potilaiden kanssa en koskaan. Pääsee nanosekunnin nopeemmin väistämään jos alkaa nyrkki heilumaan.

Suurimmaksi osaksihan tuo on totuttautumiskysymys. Onneksi ainakin Tamlanssin uusissa malleissa on ajateltu juuri tuota tavaroitten käsillä olemista, eikä kaikki ole vastakkaisella seinällä katon rajassa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurimmaksi osaksihan tuo on totuttautumiskysymys.

Sitähän minäkin, ihmettelinkin jo että ootteko oikeesti joutunut sellaiseen lanssiin töihin jossa ei matkalla tapahtuvan työmäärän takia pysty pitämään vyötä.. :nauraa:
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellasta se on kun kyytivehkeenä on nää hiton liiterit eli MB sprintterit, tilaa on vaikka tanssit pitäis sikaosastossa, mutta jos istut hoitajan penkissä, niin mitään et ylety ottamaan vaan joka kerta on noustava penkistä, todella turvallista liikkua ympäri autoa etenkin kiirekyydillä. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tulee vyö vetästyä melkein aina kiinni. Usein sitä ei vaan heti pysty ihan alkumatkasta tekemään jos siinä on jotain puuhailtavaa. Lyhkäsillä kyydeillä tahtoo jäädä puuhailun takia vyön käyttö vähemmälle. Pitää pyrkiä parempaan, ei sais opetella pahoille tavoille. Halpa henkivakuutus toi vyö kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tottakai täytys käyttää turvavöitä, mutta ei aina onnistu.

Pari kertaa ole itsekkin lennellyt sikaosastossa äkkijarrutuksen seurauksena, onneks oli autossa väliseinä muuten olisin ollut etutilassa olkapäät oli tosi kovilla törmäyksissä.

Meillä oli harjoittelija plikka ekaa päivää mukana, palumatkalla otettiin lennosta kiirekyyti en muistanut varoittaa plikkaa et koitahan pysyä penkissä, ekassa kurvissa plikka putos lattialle, kiros kun miehet ja veti vyön kiinni keikan jälkeen manas meikäläistä oikein miehekkästi, mut siitä lähtien piti vyöt kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liian harvoin tulee pidettyä vöitä, lyhyillä matkoilla tuskin koskaan. Kiirekyytillä laitan kolmipistevöistä joskus vain sen lantio-osan, silleen vähän paremmin ylettää touhuamaan.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin tätä asiaa tänään kiirekyydillä. Meillä on pokan puoleisella seinällä kaikki laitteet. Ja melkein kaikkiin ylettääkseen on avattava turvavyö. LP on ainut minkä näppäimiin yltää penkistä. Happivirtauksen säätäminen, perfuusorin tai tippalaskurin roplaaminen, imeminen, defin akun vaihto, kaikkiin näihin tarvii avata vyö.

Ja mä en oikeasti enää edes OSAA istua naama menosuuntaan, ja sillä tavalla poikittain kun kökkii, ei vyötä voi pitää kiinni. Mä tykkään et on helpompi kirjoittaa polvien päällä kun pitää jalkoja lavetin reunalla. Ja toisekseen, meillä ainakin hoitajan penkki on jotain fakin hiostavaa tekonahkaa. Jos siinä istuu naama menosuuntaan, puo oikein tiiviisti siinä "kupissa", niin perille päästessa on taatusti perse hiestä märkänä.

Niin ja sellainen anekdootti muuten, että meillä kuljetusmatka yliopistolliseen sairaalaan on 80 km, eli siinä matkalla joutuu joskus askartelemaan paskartelemaan kaikenlaista.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin tätä asiaa tänään kiirekyydillä.

Minäkin olen seurannut tänään töissä omaa turvavyön käyttöä. Etupenkillä tuo näyttää olevan aivan automaatio ja hoitovuorossakin vyö tuntuu helposti menevän kiinni ennen kuin lanssi liikahtaa.

Päivän saldo; 11 kyytiä, 5 hoitovuoroa, 200 metriä ilman turvavyötä liikkeellä. (liukuovi oli jäänyt raolleen..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin tätä asiaa tänään kiirekyydillä.

Minäkin olen seurannut tänään töissä omaa turvavyön käyttöä. Etupenkillä tuo näyttää olevan aivan automaatio ja hoitovuorossakin vyö tuntuu helposti menevän kiinni ennen kuin lanssi liikahtaa.

Päivän saldo; 11 kyytiä, 5 hoitovuoroa, 200 metriä ilman turvavyötä liikkeellä. (liukuovi oli jäänyt raolleen..)

Samoin seurasin tänään omaa vyön käyttöä ja tyytyväinen täytyy olla, aina kun auto liikahti vyö oli päällä. Kolmen hoitovuoron aikana vyö oli kiinni... eikä hankaloittanut oikeastaan yhtään tekemistä.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo, etupenkillä enemmän tulee vöissä istuttua. Kyllähän sitä on miettiny siellä boksissa, että mitä jos ittensä köyttäis. Joskus joku potilaskin kommentoi vyöttömyytä, kun ensin oon sen käskeny vöihin  :- Mutta toivottavasti sitä osais ottaa sen ihan tavaks. Jännä nähä miten tässä käy  :)

Joo, me tehään töitä, mutta syyään eka!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu, Eihän tuota vyötä tuu aina käytettyä, niin kuin pitäis.... Ja kuten jo aiemminkin esiin tullut: kiirekyydeillä yleensä sitä tarvis päästä liikkumaan valvoakseen/hoitaakseen potilasta. Ja minun paheeni taitaa olla, ettei niillä kiireettömilläkään kyydeillä tule kuin harvoin käytettyä sitä käytettävissä olevaa lantiovyötä, joka muuten on yllättävän vaarallinen, esim, jos äkkipysäys tulee, eikä ole yhtään osannut odottaa sitä, niin saattaapi tuntua selässä aika ikävältä, varsinkin jos on juuri kääntyneenä potilasta kohden... Ja tästä ambulanssien tavaroiden sijoittelusta ja yleisestä suunnittelusta olisi kiva päästä joidenkin profilen insinöörien kanssa vähän pohtimaan asioita....  :)

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosiaan yritän pääsääntöisesti vyön laittaa, mutta oikeesti meinaa hermot mennä, kun etenkin sprintterissä tavarat on aina todella kaukana kun niitä tarttee. Sitä kun 30-100km kuljetusmatkalla on 5-10 kertaa avannut ja sulkenut vyön, niin sen takaisin laittaminen on kerta toisensa jälkeen vastenmielisempää. Mutta kyllähän sitä turvavyötä pitäisi käyttää.. Etupenkillä pidän aina.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin eilen kollegan kanssa mietittiin, että keikat jolloin turvavyötä ei tule käytettyä on ne kaikki kireimmät kyydit. Kun noukit sitä sun tätä sieltä täältä ja yrität hoitaa jne. Jenkeissä ovat kehitelleet semmosia turvavaljaita konttiin. Tiedä sitten kuinka käteviä käytännössä.

Itekseni repeilin ku luin tän ja mietin meidän autoon valjaat. Varmasti olisin hetken kuluttua noissa valjaissa ku kärpänen hämähäkin seitissä ja potilaalla olisi hauskaa  :) Kaikkeehan nuo jenkit keksii.. Itellä tulee harvemmin vyötä takana pidettyä vaikka se olisi suotavaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä nyt lyhyellä kokemuksellani olen tehnyt empiiristä havainnointia vyönkäytön ongelmista olen havainnut seuraavaa: Vöiden avausten määrä on suoraan verannollinen kontin tilavuuden ja kädenmitan osamäärään.  ;D Eli siis vitossa ja transportterissa kädenmitta riittää, transportterissa ei.

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...