Jump to content
MAINOS

Validaatio dementoituneen kanssa kommunikoidessa


Jackie

Recommended Posts

Mitä mieltä olette validaatiosta? Oletteko saaneet validaatiokoulutusta ja oletteko hyötyneet siitä?

Itse olen siihen aivan ihastunut  ;) Hieno tekniikka ja sillä todellakin pääsee sisälle dementoituneen maailmaan ja saa dementoituneen tulemaan ns.ulos kuorestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitä mieltä olette validaatiosta? Oletteko saaneet validaatiokoulutusta ja oletteko hyötyneet siitä?

Itse olen siihen aivan ihastunut  ;D Hieno tekniikka ja sillä todellakin pääsee sisälle dementoituneen maailmaan ja saa dementoituneen tulemaan ns.ulos kuorestaan.

En ole varsinaista koulutusta saanut, mutta käytän tuon tapaista tekniikkaa välillä. Minusta se on joskus tosi hyvä menetelmä saada vanhus rauhoittumaan, varsinkin illalla kun joku herää eikä yhtään ymmärrä miksi minä liikun heidän talossaan tms ;D

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minuakin kiinnostaa validaatio- koulutus! Kurssittavatko työpaikat, vai joutuuko "omasta pussista" kursseilla käymään?? Joskus olen lukenut jollain työpaikalla, että kaikilla dementiatyötä tekevillä täytyy olla validaatiokoulutus...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Validaatio-koulutuksia järjestetään kyllä ympäri suomea. Tampereen kaupunkilähetyksen nettisivuilta löytyy asiasta tietoa. Suomalainen uusi versio tästä on TunteVa, tai jotain sinnepäin. Validaatio koulutus olisi kyllä tosi hyvä jos se oiskin pakollinen dementoituneiden kanssa työskenteleville!

Mutta voihan validaatiota käyttää ihan normaalissa arjessakin vanhusta kohdatessa. Ja tämä Naomi Feilin validaatio kirja on kans tosi hyvä. Pääsee ihan jyvälle asioista ja siinä on myös paljon hyviä käytännön esimerkkejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Validaatio on dementoituneiden hoidossa tällä hetkellä SE juttu, ja kyllähän se toimiikin. Ei aina eikä kaikkien kanssa. Suomalainen versio on tosiaan Tunteva. Meillä työpaikka on järjestänyt esim. koulutusiltapäiviä aiheesta ja osalla meidän osastolla on ihan oikea validaatiokoulutus. Yksi hoitaja on kouluttautunut aiheen tiimoilta enemmänkin ja vetää viikottain validaatioryhmiä osastolla.

Kyllä mä ainakin suosittelen kouluttautumista tekniikkaan, jos sellainen mahdollisuus vain on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Aiemmin dementiatyössä mukana olleena koen saaneeni paljon apua ja neuvoja validaatio/TunteVa-koulutuksen läpikäyneiltä kollegoilta. Itse en siis ko.koulutuksia ole suorittanut, mutta esim. kesätyö Tampereella Sopimusvuorisäätiön dementiakodissa oli mitä mainioin! Sopimusvuorisäätiön TunteVa-koulutukseen ohessa linkki, kouluttajina toimivat ainakin aiemmin geronomi Eeva Lahtinen ja sh Liisa Reijonen.

http://www.sopimusvuori.fi/saatio/validaatio.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Tehy-lehdessä on ilmoitus TunteVa-hoitajakoulutuksesta, jonka järjestää Tampereen kaupunkilähetys. Hinta 490e. Myöskin TunteVa-ohjaajakoulutus, jonka hinta sama. Siis sama kuin validaatiokoulutus, nyt vaan eri nimellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hämeenlinnassa alkaa "Dementoituvan kohtaaminen validoiden" 130e ja kesto kuusi iltaa. Kysyin pomolta saanko kunnan maksajaksi jos menen. Ei luvannut. Totesi, että he keskustelivat siitä sairaanhoitajien kanssa ja tulokseksi tuli, että tämä on jo vanhanaikaista koulutusta. Mikä sitten on uudenaikaista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen itse valmistunut validaatiotyöntekijäksi kuutisen vuotta sitten. Silloin koulutus kesti 10kk, sisältäen n. 12 lähipäivää, henkilökohtaisen oppispäiväkirjan, tentin ja 2 videointia. Nykyään menetelmästä Suomessa nimeä TUNTEVA (lyhenne joistakin sanoista, en muista mistä).

Validaatio toimii myös minun mielestä hyvin dementoituneilla vanhuksilla. Validaation kehittäjä Naomi Feil kehittti sen pääosin dementoituneita varten. Psyykesairaille hän ei sitä suosittele koska heidän kohdallaan on tärkeää pysyä realiteeteissa ja palauttaa heitä "tähän maailmaan". Sensijaan dementoituneet ovat (toiset enemmän ja toiset vähemmän) omassa maailmassaan.  Validaatio ei ole dementoituneen juttuihin mukaan menemistä (vaikka joskus näin virheellisesti ajatellaan) vaan kulkemista hetken aikaa siinä maailmassa, joka on vanhukselle totta. Jos vanhus esim.kaipaa kotiin voi olla parempi jutella vanhuksen kanssa siitä, millainen koti on ollut, odottaako joku häntä kotona jne. Tätä kautta voidaan päätyä puhumaan lastenlapsista tai muista iloa tuottavista asioista. Feil painottaa kuitennkin sitä, että dementoituneelle ei saa ikinä valehdella. Jos dementoitunut esim. kysyy onko puoliso elossa tulee hänelle kertoa totuus asiasta. Tämän jälkeen voidaan muistella puolisoa   

Moni työntekijähän käyttää validoivia menetelmiä jo luonnostaan. Tärkein validaation lähtökohta on se, että dementoituneeseen suhtaudutaan empaattisesti, lämpimästi ja ymmärtäväisesti.

Suosittelen lämpimästi validaatiokoulutusta kaikille dementoituneiden parissa työskenteleville. Haluaisinpa mielelläni kuulla miksi menetelmä olisi vanhanaikainen, sitä se nimittäin ei todellakaan ole! Erittäin antoisaa koulutuksessa olivat keskustelut muiden hoitotyöntekijöiden kanssa, sekä henkilökohtainen oppimispäiväkirja , jossa havainnointiin validaation vaikutuksia. Koulutuksessa käydään läpi lisäksi erilaisia tekniikoita jotka auttavat työntekijää, sekä symbolien merkityksiä (esim. koti ei välttämättä tarkoita dementoituneelle sitä kotia jossa hän on asunut, vaan koti voi myös tarkoittaa yleisesti paikkaa jossa on hyvä ja turvallinen olla, vanhus voi siis kotia kaivatessaaan kaivatakin lämpöä ja turvaa). Validaatiotyöntekijäkoulutuksen jälkeen voi sitten hakeutua validaatioryhmänohjaajaksi ja jos edelleen kiinnostusta/ halua riittää niin tämän jälkeen voi opiskella validaatio (nykyisin tunteva) opettajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

meillä oli geronomikoulutuksessa validaatiokoulutusta ja mun mielestä se on toimiva juttu

Samaa mieltä. Validaatiota on helppo käyttää dementoituneiden kanssa ja useimmiten sillä saa esim. levottoman potilaan rauhoittumaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Olen vielä opiskelija, ja koulussa on puhuttu tästä validaatiomenetelmästä, mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla lisää. Pitää käydä kirjastosta hakemassa joku ko. aihetta käsittelevä kirja.

Työssä olen käyttänyt menetelmää niillä taidoilla joita mulla on, ja todellakin olen huomannut että dementoituneen saa paremmin rauhoittumaan ja itsekin saa asiakkaasta uutta tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

En tahdo tietämättömyydelläni teilata tai mollata mahdollisesti hyödyllistä ja tarpeellista metodia. Mutta... Mitä tämä validaatio oikein on? Onko se jotain muuta kuin aitoa kohtaamista ja empatiaa? Vai onko tässä joku akateeminen mieli vain löytänyt uuden sanan tällaisille tavallisille asioille ja tehnyt muutaman pennin siinä sivussa? Älkää loukkaantuko sarkasmista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Pääsin, ekalle to-jaksolle, dementikoille tarkoitettuun hoitokotiin ja vaikka aito kohtaaminen empatioineen mulla on hanskassa(ohjaajan mielipide), niin kyllä validaatiolla pääsee pidemmälle. Huomas jo siinä viiden viikon aikana, miten asukkaita ohjatessa niillä vähillä validaatiopalikoilla mitä itselleni sain, pystyy "suoriutumaan" paremmin kuin pelkällä empatialla, pitkällä elämänkokemuksella ja aidolla kohtaamisella.

"Life is tough and it's even tougher if you are stupid."

- John Wayne -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...