Jump to content
MAINOS

Ilokaasusta


Lilyot

Recommended Posts

Haluaisin vaan kuulla muilta mielipidettä ilokaasuun, kun synnytyksessä kivunlievityksenä se tuntuu olevan niin kovin yleinen lievityskeino. Niin paljon kuullee, että se vaikuttaa aika sattumanvaraisesti, henkilöstä riippuen.. Joillekkin saa lievän huumaantuneen tunteen, joillain auttaa kipuun, toisille ei mitään. Joku taas menee niin "känniin" että maski lentelee pitkin seiniä.. Ja osa oksentaa, kuin pahimpana krapula aamuna..

Siispä vaikuttaako se sattumanvaraisesti eritavalla eri ihmisillä?  ;D

Ja jostain kuulin huhua, että se saattaisi jopa olla nykyään vaarallistakin varsinkin anestesiaan käytettynä olisi lisääntynyt riski sairastua keuhkokuumeeseen ja muihin infektioihin, sekä saattaisi lisätä jopa sydäninfarkti riskiä? Olisiko tämä 2000 hengen tutkimus tehty melbournessa.. näin vain kuultuna.  ;D

"A nurse is a health care professional who is engaged in the practice of nursing."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vain omalla kokemuksella: sen ottamisen ajoitus on megatärkeä. Maski naamalle jo silloin, kun kone näyttää nousevaa supparia, vaikka kroppa ei vielä tunnista. Vei huipun, muttei laittanut oksentamaan tms. Miehen työ oli kertoa, milloin lukemat lähti nousuun.

Lienee yksilöllistä tuokin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin vaan niin pöllyissä ettei jaksanut valittaa kivuista. Mä tykkäsin impata tätä kaasua, mutta kun kahteen tuntiin en ollut vetänyt happea väliin (ja mies vielä KERTOI siitä kätilölle) niin ne sammutti kaasun niin että tuli vaan happea. Maski oli kuitenkin tärkeä siihen, että keskittyi syvään hengittämiseen, tuntui että muuten se meni vaan hengen haukkomiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[ Ei kiitos enää koskaan mulle tuota. Epiduraali on kaunis asia!

Amen! 

Juu paitsi jos se irtoo kesken ja alle puolessa välissä vuorokauden urakkaa  ;)

juu hienosti pärjätään. Hyvin päätelty slpSR kätilöltä.  :D

Mä yritin kiskoa kaasua, mutta ei ollu voimia, ei pystyny tasaamaan hegitystä. Miehelle sain sanottua, että auta mua prkl!

Ei siis auttanu mulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:o Vaimo aikanaan valitteli erittäin huonoa oloa ilokaasun oton jäljiltä. Mutta täytyy mainita

että synnytyksen vähäisempi osapuoli kyllä nautti ilokaasua pitkin siemauksin pitkin päivää...

Ja oli kyllä erinomainen troppi siinä vieressä kärsivälle isäehdokkaalle!  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäisessä synnytyksessä oksensin aika railakkaasti kun kätilö lähes tulkoon pakotti sitä kokeilemaan, kivut ei kyl lievittyny yhtään, pikemminki paheni vaan... toisessa synnytyksessä kieltäydyin ilokaasusta kokonaan, jäi niin huonot muistot siitä ekast kerrasta. Kolmatta tehdessäni ei ollut oikein muita vaihtoehtoja kuin ilokaasu, kun synnytys eteni niin vauhdikkaasti et puudutuksista pystyi vaan haaveilemaan... ja kappas vaan, sillä kertaa se toimikin oikein hyvin, hieman etoi kyllä mutta sillä hetkellä se ei haitannut ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla meni pää niin sekaisin, etten tajunnu mistään mitään, olo oli tosi rauhallinen ja naureskelin kaikelle tyhmälle. Kaks hönkäsyä jos otti, niin pysyi jotenkin tajuissaan, mut oli hyvä fiilis, mut jostain kumman syystä usein kävi niin, ettei yksinkertaisesti kyenny laskemaan edes kahteen. :) Mies sit välillä raotteli maskia kun olin jossain vaihees sille sanonu, että raottelee, jos oon hönkiny 4 kertaa syvään maski naamalla.

Ponnistusvaiheessa ei sitten kukaan ehtinyt maskia katella, muistan kätilöä odotellessa (kivuttomana) alkaneeni hönkimään sitä yks maskista-yks huoneilmaa pysyäkseni selvin päin, mut jossain vaiheessa maski unohtui naamalle ja seuraavan kerran "heräsin" siihen, että maski vahingossa irtosi naamalta, kun käytin kättä asennon korjaamiseen. Ihan hyvä, että irtos, kun kätilö irrotteli samaan aikaan napanuoraa vauvan kaulalta. :nauraa: Oiskohan kukaan edes älynny mulle ilmoittaa vauvan jo syntyneen...

Vaarallista ainetta siis, mutta en synnytyspelkoisena välittäny. Kiskoin sitä humaltumistarkoituksessa silloinkin kun ei mihkään edes sattunu. Ja siihen epiduraali päälle vielä ponnistusvaiheessa. Bueno.

Kipuahan se ei pois vie, mut ajatukset menee niin kuutamolle, ettei siitä välitä...

Mitähän ihmiset tarkoittaa huonolla ololla? Jos oikein tiheeseen hörppi sitä, niin että oli täysin töttöröö, niin sen jälkeen palautumisvaiheessa tuli sellainen pyörryttävä olo. Oli jotenkin pelottavan hutera ja sekava olo. Jos taas osas ottaa rauhallisemmin ilokaasua, niin palautumisvaihe oli sellaista leijumista.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Minulle ilokaasu on ollut paras kaveri kaikissa synnytyksissäni. Auttanut se on, mutta en tiedä oliko vaikutus psyykkinen vaiko fyysinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä aihetta lueskelin, ja asiaa mietin niin ihan mieheltä jouduin kysymään, että "Mites se ilokaasu, kun mä sitä vedin melkolailla, niin osaatko yhtään sanoa että MIHIN vaivaan..?" Epiduraali kun vei kaiken kivun niin ilmeisesti ihan rentoutustarkotukseen sitä vetelin kaksin käsin..  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä aihetta lueskelin, ja asiaa mietin niin ihan mieheltä jouduin kysymään, että "Mites se ilokaasu, kun mä sitä vedin melkolailla, niin osaatko yhtään sanoa että MIHIN vaivaan..?" Epiduraali kun vei kaiken kivun niin ilmeisesti ihan rentoutustarkotukseen sitä vetelin kaksin käsin..  ::)

No kannattaahan se kaikki palvelut käyttää, samaan hintaanhan ne tulee! Ja kaverille kans!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä aihetta lueskelin, ja asiaa mietin niin ihan mieheltä jouduin kysymään, että "Mites se ilokaasu, kun mä sitä vedin melkolailla, niin osaatko yhtään sanoa että MIHIN vaivaan..?" Epiduraali kun vei kaiken kivun niin ilmeisesti ihan rentoutustarkotukseen sitä vetelin kaksin käsin..  ;)

No kannattaahan se kaikki palvelut käyttää, samaan hintaanhan ne tulee! Ja kaverille kans!

Joo, totta. Ja oli se lasku sen mukanenkin, että jälkeenpäin ei harmita yhtään että tuli koko rahalla kiskottua.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle oli kans ilokaasusta alkuun PAAALJON apua. Hönkäilin sitä siihen saakka kunnes kipu kävi  niin voimakkaaksi, että oli pakko saada epiduraali (se se on ihana!!). Mä oikeesti vetelin sitä lopussa niin etten saanu enään uloshengitettyä kun imin ja imin, kun kivut oli niin karmeet. Mä en ois sit ilman epiduraalia selvinny tilanteesta. Mut ilokaasukin on ihana  :nauraa:

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...