Jump to content
MAINOS

HUS:n kielto puhua hoitajapulasta


Minx

Recommended Posts

Lastenklinikalla tilanne on ihan sama, tehovalvontapaikkoja suljettiin kesällä omassa yksikössäni, koska hoitajia ei ollut tarpeeksi. Muillakin osastoilla porukka alkaa olla todella väsynyttä, uudet työntekijät piipahtavat katsomassa kuinka paljon töitä pitää tehdä saadakseen kuukausittaisen palkkansa ja toteavat että ei tällä palkalla. Kokeneet, "vanhat" hoitajat alkavat olla ihan loppu jatkuvista ylitöistä, vuoronvaihdoista ja hektisistä työvuoroista. Sairaslomasijaisen etsiminen on osaston johdolle kokopäiväduuni, silti lopputulos voi olla se ettei pätevää sijaista saada. 

Pelottavaa, ettei vieläkään tunnusteta HUS:n johdossa ääneen sitä missä mennään. Mitä vielä, loppuvuodesta pitäisi vielä keksiä miten säästetään kuluissa !

Meillekin muuten mahtuu aina potilas sisälle, jatkohoitopaikoissa sentään osaavat sanoa että ei tänään :-X

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 91
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Vuoden alusta myös maksakirurgia, maksa- ja munuaissiirtoineen siirtyy Meikkuun.

Aikooko ne sulkea vanhan kirran kokonaan, vai mita sinne jaa?

Valvonnat toisiaan sulkevat paikkojaan, mutta onneksi leikkausosaston anestesian jälkivalvontayksikköön (Suomen paras sekateho!) mahtuu AINA. Eri asia sitten saako siellä hoitoa.

Meilla on myos, etta paivystykseen mahtuu aina - riippumatta vaivasta tai voinnista. Onhan sita ventiloituja potilaita ennekin kaytavalla hoideltu...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuoden alusta myös maksakirurgia, maksa- ja munuaissiirtoineen siirtyy Meikkuun.

Aikooko ne sulkea vanhan kirran kokonaan, vai mita sinne jaa?

Jäitä hattuun. Selvityksen alla on tämä asia, mutta tuskin tulee tapahtumaan vuoden alussa. Liian pikainen aikataulu.

Maksakirurgia ja elinsiirrot on vain osa Kirran toiminnasta (yksi leikkaussali). Lisäksi on suu- ja leukakirurgiaa sekä ortopediaa; reuma, proteesit sekä kevyttä ortopediaa. Ja suunnitelmissa on, että Marian toiminta siirtyy Kirralle, kun maksakir ja elinsiirrot siirtyy Meikkuun joskus tulevaisuudessa. 

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuoden alusta myös maksakirurgia, maksa- ja munuaissiirtoineen siirtyy Meikkuun.

Aikooko ne sulkea vanhan kirran kokonaan, vai mita sinne jaa?

Jäitä hattuun. Selvityksen alla on tämä asia, mutta tuskin tulee tapahtumaan vuoden alussa. Liian pikainen aikataulu.

 

No näin se meille on tiedotettu. Hoitajat ja lääkärit ovat olleet lievästi kauhuissaan että miten moisia potilaita hoidetaan, mutta meille on vakuuteltu että hlökunta siirtyy myös eikä siis vaadi meiltä niin suuria ponnisteluja alkuun. Eli jos noin toteutuu, suurempi muutos se vanhan kirran porukalle on kuin meille, mutta uskoiskohan. Noh, tässä nyt on edessä uusien salien avaamista, jälkivalvontayksikön evakkoa, kuninkaallisen sydävalvonnan muuttoa meidän tiloihin ja muuta vielä tässä syksyn aikana. Että asia kerrallaan. Mullehan se on just sen sama mitä teen ne 8 tuntia kerrallaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HS:ssa julkaistusta avoimesta kirjeestä HYKSin johdolle ilmenee että:

Marian seniorilääkärit ovat olleet yhteydessä sisätautien toimialan johtoon päivystyksen ongelmista, mutta siitä huolimatta tilanne on vain pahentunut.

Ja kuitenkin  HS:ssä johdon vastineessa väitetään että johtoon ei oltu yhteydessä

"Kirje oli yllätys. Ei siellä mielestäni mitään hirveän dramaattista ole tekeillä", kommentoi Helsingin sosiaali- ja terveystoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Paula Kokkonen perjantaina.

.../...

Kivinen ja Kokkonen ihmettelevät lääkäreiden toimintatapaa.

"Ei se ole oikea tapa toimia, että lähetellään kirjeitä, kun kerran johtajat ovat tavattavissa joka päivä", Kokkonen sanoo.

Lääkärit ilmoittivat olevansa huolissaan potilasturvallisuudesta. Kivinen korostaa, ettei johdolle ole raportoitu yhtäkään vaaratilannetta.

Ja  kirsikkana kakussa:

Tietysti potilaita harmittaa, kun joutuvat odottamaan. Mutta sitten kun hoitoa saa, se on kyllä aina hyvää", Kivinen kommentoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Marian tilanne on aivan varmasti katastrofaalinen eikä lääkäreiden avoin kirje ole yllätys. Marian tilanne on vuosia ollut samanlainen, mutta HYKS:n johto ei ole tehnyt juuri mitään asian korjaamiseksi. Enkä usko, että nytkään tehdään mitään sen kummempaa, sillä Marian päivystystoiminta on käsittääkseni siirtymässä Helsingin kaupungille ensi vuoden aikana.

Kivisen, Kokkosen, Grönhagen-Riskan ja kumppaneiden on turha itkeä, että kirjeden lähettäminen ei ole oikea tapa toimia. HYKS:n sisätautien toimialajohtaja on henkilö joka ei juurikaan alaistensa puhetta kuuntele, vaan tuntuu tekevän mitä itse haluaa ja pakoilee siinä sivussa vastuuta oikein mallikkaasti. Jokainen päivystys- ja valvontaklinikan työntekijä on varmasti huomannut sen.

On ihailtavaa miten ponnekkaasti toimialajohto ja sairaanhoitoalue pitää kiinni siitä, että kaikki on hyvin. Tunnettu HUS-taktiikka on se, että hoetaan jotain tiettyä asiaa riittävän monta kertaa niin se voi vaikka muuttua todeksi.  :)

Sympatiani kirjeen allekirjoittaneita lääkäreitä kohtaan. Varmasti esimiesten taholta tulee sanomista ja rankasti, sillä HUS:ista saa puhua julkisuuteen pelkkää hyvää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinkas HUSin johto saataisiin tilille? Olen niin vihainen ja pettynyt johtajiin, että olen ihan lamaantunut. Jos ei olisi lainoja maksettavana niin ottaisin lopputilin lafkasta saman tien!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä Marian sairaalan jutusta vielä: Itse tuossa hiljaa mietistelin että jos nämä "pomot" oikeasti olisivat ottaneet selvää asioista, niin tuo pomojen vaste ei tosiaan olisi ollut valmis SAMANA PÄIVÄNÄ kun tuo lääkärien avoin kirje. Kyllä tuollaisten asioiden selvittelyyn, siis jos ne oikeasti selvitettäisiin, menisi paljon pidempi aika. Ja kuten jo aikaisemmin todettu, kyllä tuo on vain hienostelua paperilla tuo vaste, todellisuuspohja on ihan hakusessa. Mutta samanlaista tuo hussin toiminta on joka asiassa, henkilöstön sana ei paina missään, vaikka isoille pomoille asti olisi viesti mennyt. Henk.koht esimerkkinä voin kertoa, kun omassa (entisessä) yksikössäni kirjoitettiin reilu vuosi sitten kirje lähiesimiehille ja heidän pomolleen, jossa kerroimme huolen jaksamisestamme ja työssä viihtyvyydestämme, niin tämä lähiesimiestemme pomo ei edes halunnut lukea tätä paperia!! Ja nyt loppukeväästä kävi yh haastattelemassa koko yksikömme henkilökohtaisesti läpi (urakka joka kesti 3 viikkoa) koska meillä voitiin tosi huonosti, niin taas tämän samaisen pomon yhteenveto tästä oli että "hän tukee täysin lähijohtoamme". Onneksi olin itse jo siirtymässä tolloin toiseen paikkaan, mutta voin kertoa, että pettymys oli aika iso niiden kohdalla jotka sinne jäi.. Vihdoinkin luulimme että jotain muutosta tulisi, mutta ei, tuntuu että henkilökunnan sana ei paina kerrassaan mitään.. Tämä siis  tapahtui yhdessä hussin  nimeltämainitsemattossa liikelaitoksessa. Ai niin, meillä oli tässä viime vuoden aikana myös koulutusta henkilökunnalle nimellä tyyliin "Työntekijän vastuu ja velvollisuudet".. Sai jo pelkkä nimi niskakarvat pystyyn.

Onneksi tällä hetkellä uudessa työpaikassani oh on aivan ihana (uskokaa tai älkää), joten ei niin paljon ketuta tämä työskentely ko. liikelaitoksen alaisuudessa  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko nuo johdonkin osoitteet tyyliin seppo.kivinen@hus.fi

vai jollain parempaa tietoa??

Jeps, tuolla tavalla kaikkien Huslaisten sähköpostiosoite muodostuu. Etunimi.sukunimi@hus.fi

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko nuo johdonkin osoitteet tyyliin seppo.kivinen@hus.fi

vai jollain parempaa tietoa??

Jeps, tuolla tavalla kaikkien Huslaisten sähköpostiosoite muodostuu. Etunimi.sukunimi@hus.fi

Kiitos, olis pari kyssäriä.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 08.09.07 - klo:00:09


Onko nuo johdonkin osoitteet tyyliin seppo.kivinen@hus.fi

vai jollain parempaa tietoa??

Jeps, tuolla tavalla kaikkien Huslaisten sähköpostiosoite muodostuu. Etunimi.sukunimi@hus.fi

Kiitos, olis pari kyssäriä.

Lähti postia, toiv vastaakin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen niin TURHAUTUNUT! Tää pula joka meidän osastolla on näkynyt jo pitkään alkaa saada surrealistisia piirteitä! Huomisesta aamusta JÄLLEEN 25% henkilökunnasta pois ja potilaspaikat kaikki ilmeisesti auki- Potilasturvallisuus ei mitenkään voi toteutua näillä resursseilla! Tänä yönäkin on menty niin rimaa hipoen juuri ja juuri potilaat hengissä pitäen mutta hoitotyön laadusta tuskin voi tässä yhteydessä puhua laisinkaan. Läheltä piti- tilanteita sattuu aivan pelottavan usein. Oikeasti, mä pelkään että jotain tosi kamalaa tapahtuu ennenkuin meillä herätään siihen, ettei näin kertakaikkiaan voi jatkua! Ei muuta ku vaaratilanneilmotuksia kirjoittelemaan. Tästäkin yöstä saa ainakin 3 lappua aikaseks.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis ette usko kuinka iloiseksi tulin, kun luin tätä ketjua! Aihe ei ilahduta, mutta se että tämä on arkea muuallakin kuin edellisessä työpaikassani. Erehdyin sanomaan osastolla ääneen, että meillä on kiire, ei ole tarpeeksi hoitajia. Potilas sattui kuulemaan tämän -> jouduin pomon puhutteluun. Kiireestä ei saa puhua, henkilökuntapulasta ei saa puhua. Tämä ja muutamat muut seikat ko.paikassa johtivat siihen, että irtisanouduin parin viikon sisällä.

Olen tähän asti luullut, että tein jotain peruuttamattoman väärää ja hoitajan ammattietiikkaa vastaan, kun puhuin kiireestä ääneen :D Häpeä painoi niin paljon, etten ole kehdannut tästä puhua juuri kenellekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häpeä painoi niin paljon, etten ole kehdannut tästä puhua juuri kenellekään.

Älä suotta itseäsi ruoski- ei tuo johtoporraskaan niin hirvittävästi omaa toimintaansa osaa hävetä

--------------------------------------------------------

"Husin johto matkaa taas isolla rahalla

8.9.2007 07:32

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, Husin johto lähtee tänä syksynä pitkästä aikaa kunnolla matkoille.

- Ymmärtääkseni nämä matkat ovat ensimmäisiä aika laajaa julkisuutta saaneen Pariisin-matkan jälkeen, kertoo järjestelyistä vastaava projektijohtaja Janne Aaltonen.

Aaltonen viittaa talousvaikeuksissa painiskevan Husin johtajien luksusmatkaan viisi vuotta sitten.

Husin toimitusjohtaja Kari Nenonen ottaa menetetyt matkavuodet takaisin. Elokuun lopussa suurin osa noin 20-henkisestä johtoportaasta kävi vajaan viikon matkalla Hollannissa.

Myöhemmin syksyllä hallituksen jäseniä odottaa San Francisco tai Soul ja Tokio.

Närkästystä herättänyt Pariisin-vierailu maksoi noin 35 000 euroa. Nyt kolmeen eri reissuun menee yhteensä yli 160 000 euroa.

IS"

Muokkaus: Lainaukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

< Häpeä painoi niin paljon, etten ole kehdannut tästä puhua juuri kenellekään.

Älä suotta itseäsi ruoski- ei tuo johtoporraskaan niin hirvittävästi omaa toimintaansa osaa hävetä

--------------------------------------------------------

"Husin johto matkaa taas isolla rahalla

8.9.2007 07:32

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, Husin johto lähtee tänä syksynä pitkästä aikaa kunnolla matkoille.

- Ymmärtääkseni nämä matkat ovat ensimmäisiä aika laajaa julkisuutta saaneen Pariisin-matkan jälkeen, kertoo järjestelyistä vastaava projektijohtaja Janne Aaltonen.

Aaltonen viittaa talousvaikeuksissa painiskevan Husin johtajien luksusmatkaan viisi vuotta sitten.

Husin toimitusjohtaja Kari Nenonen ottaa menetetyt matkavuodet takaisin. Elokuun lopussa suurin osa noin 20-henkisestä johtoportaasta kävi vajaan viikon matkalla Hollannissa.

Myöhemmin syksyllä hallituksen jäseniä odottaa San Francisco tai Soul ja Tokio.

Närkästystä herättänyt Pariisin-vierailu maksoi noin 35 000 euroa. Nyt kolmeen eri reissuun menee yhteensä yli 160 000 euroa.

IS"

No ilmankos on taas tarve säästökuurille !

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei edes sisäisen koulutuksen matkoja makseta. Piti matkustaa omalla kyydillä HUSin toiseen toimipisteesee, niin vaikka työnantaja velvoitti menemään koulutukseen niin minkäänlaista kilometrikorvausta ei herunut. Ja kyllä, esimieheltäni sitä kysyin kuten muutkin hoitajat.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei edes sisäisen koulutuksen matkoja makseta. Piti matkustaa omalla kyydillä HUSin toiseen toimipisteesee, niin vaikka työnantaja velvoitti menemään koulutukseen niin minkäänlaista kilometrikorvausta ei herunut. Ja kyllä, esimieheltäni sitä kysyin kuten muutkin hoitajat.  angry.png

Kyllä työnantajan olisi pitänyt HUS:n sisäisten ohjeiden mukaan maksaa matkakulut (Yleiskirje 11/2005) Ja pitikö se nyt mennä esimieheltä kysymään  huh.gif

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinkas HUSin johto saataisiin tilille? Olen niin vihainen ja pettynyt johtajiin, että olen ihan lamaantunut. Jos ei olisi lainoja maksettavana niin ottaisin lopputilin lafkasta saman tien!

Samoilla linjoilla kanssasi. Olen huolissani organisaation johtamisen tilasta niin ylemmällä kuin lähijohtamistasollakin. Toimimaton johtamiskulttuuri kuluttaa työntekijöiden jaksamista, aiheuttaa taloudellisia menetyksiä, monellakin eri tavalla, ja huono johtaminen heijastuu myös siihen kaikkein tärkeimpään asiaan eli potilaiden hoitamiseen! Tuntuu siltä, että tämä perusasia, eli potilaiden mahdollisimman laadukas hoitaminen, ei ole johdon prioriteeteistä niitä tärkeimpiä. Johtajat kyllä mielellään muistuttelevat ja huomauttelevat "rivityöläisiä" potilaiden hoidosta ja sen tärkeydestä, mutta monet johdon toimet eivät todellakaan edistä laadukasta hoitoa. Puhutaan rahasta ja resursseista, mutta eköhän tässä rahassa ole kysymys myös sen budjetoinnista. Rahaa on, mutta mihin se halutaan laittaa. Kunta-alalla hallintokoneisto on raskas, hidas ja kallis. Kuntapuolella riittää pomoja, pomon pomoja ja niin edelleen...  Hierarkia ja runsas hallinnon koneisto ovat syvälle juurtunutta kulttuuria, etenkin laitosmaailmassa. Olisikohan aika jo nyt 2000-luvulla miettiä johtamisen uudistamista? Kaikki kehittyy, mutta miksi johtamiskulttuuri junnaa paikoillaan. Potilaiden vuoksihan meidät kaikki on organisaation loppupeleissä palkattukin. Ilman potilaita ei olisi hoitajia ja ilman hoitajia ei tarvita hoitotyön johtajiakaan!  :-

Yhteisö/yhteiskunta on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. (mukaillen M.Wuorelta)

Instant Karma?

Miten me voimme irtisanoutua, orjathan pitää myydä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulta pääsi tänään itku kun lähdin iltavuorosta. Oli niin väsynyt ja toivoton olo. Olin kahdestaan sisätautiosastolla keikkalaisen kanssa. Potilaita oli 16 kpl ja lisää tulossa. Huomenna pitäisi mennä taas aamuvuoroon seitsemäksi. On ihan sellainen olo kuin ala-asteella kiusattuna: äiti, mä en tahdo mennä huomenna kouluun (töihin).  cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulta pääsi tänään itku kun lähdin iltavuorosta. Oli niin väsynyt ja toivoton olo. Olin kahdestaan sisätautiosastolla keikkalaisen kanssa. Potilaita oli 16 kpl ja lisää tulossa. Huomenna pitäisi mennä taas aamuvuoroon seitsemäksi. On ihan sellainen olo kuin ala-asteella kiusattuna: äiti, mä en tahdo mennä huomenna kouluun (töihin).  cry.png

Lisää tätä!!

Eli ihan nimettömänä vaikka tuntoja tms.

mie pistän eteen päin->eli Kivistä riivaan ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: InkaOlivia

Mä olen ihan järkyttynyt. Kaveri vinkkas tästä ketjusta ja olen aivan tyrmistynyt. En ollut kuullut mistään kirjeestä keneltäkään mitään - ja miten olisinkaan voinut, kun keikkaakin teen Vantaan kaupungilla - ja laittoi todella vihaksi tuo, että ihmisten sananvapautta loukataan kieltämällä kommentointi. Samoin mua suututtaa se, että hoitajat joutuvat tuntemaan häpeää, jos vahingossakaan puhuvat kiireestä ja henkilökuntapulasta. Enpä ole vastaavaan törmännyt muilla aloilla... ja muutakin on tullut kokeiltua! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...