Jump to content
MAINOS

Cystofix-katetrin uudelleen laitto


Sofia

Recommended Posts

Kertokaapa minulle, kuinka kyseinen katetri laitetaan uudelleen kun on vaihto? Esim. päivystyksessä, lähinnä millä tekniikalla katetri saadaan samasta reiästä vatsan peitteiden läpi. Ultran avusta olen kuullut, mutta käsittääkseni sitä ei tarvitse käyttää joka kerralla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Braunilla on ainakin kaksi erilaista vaihtosettiä. Toisessa katetri ja vaijeri, toisessa lisäksi dilataattori. ennen vaihtoa cystofix kiinni tai rakon täyttö, vaijeri katetrin kautta rakkoon, vanha katetri ulos, tarvittaessa dilatointi ja uusi katetri sisään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monessa paikkaa sairaanhoitajat saavat vaihtaa katetrin (talokohtaiset luvat) muuta vaijerilla vaihtavat vain lääkärit.Pelkona vissiin että hoitaja puhkaisee vaijerilla rakon.Vaijerilla vaihto menee kuten aiemmin kirjoitettu.

Olen vaihtanut Cystofix katetrin lukemattomia kertoja muta ilman vaijeria.Menee kyllä hyvin sisään vähän niinnkuin PEC lekukin mutta saa painaa letkua kunnolla että menee sisään ja tarpeeksi läheltä reikää.Xylocain 2% geeli reikään kunnolla ja letkuun niin hyvin liukuu sisään.Letku työnnetään kuunolla sisään 3 viivaan asti ja pallunki täytetään ja sit vedetään takisin kunnes stoppaa.Homma siis yhtä helppoa kuin katetroiminenkin. Katetriin voi kiinnittää ennen laittoa paketissa olevan sulkijan ettei pissat tule päälle ja sit myöhemmin pissapussin.Jotkut laittaa pissapussin jo suoraan.Nopea pitää olla eikä aikailla vanhan pois oton ja uuden laiton välillä.Siksi juuren puhdistus tehdään usein vanhan katetrin ollessa paikalla.Sen jälkeen vaihtuu vasta steriilit hanskat ja toimenpide steriiliksi kun oot saanu vanhan pois.

Pahimmat ongelmat on olleet vanhan katetrin pois saamisessa muutamia kertoja.Kerran oon räjäyttäny isommalla keittismäärällä pallunkin rakon sisään kun ei lähteny irti ja sit lähti.Mutta jos vedät pois sen mitä sinne on laitettu niin voit rohkeesti vetää vain pois. Huomioiden sen että pallunkista hupenee nestettä pois jonkun verran jonka vuoksi sinne laitetaan monesti muutama milli enemmän kuin mitä katetrissa lukee.Hyvä onkin kirjata paljollako sen täyttää papereihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko saaneet tuohon koulutuksen ja näkyykö se palkassa? kun olin eräässä TK:n päivystyksessä, siellä vaihtoivat ja saivat siitä erilliskorvauksen.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne työpaikat jossa oon tehnyt ko. toimenpidetta ei erilliskorvausta ole tullut. Näähän on näitä lääkäreiden toimenpiteitä joita on siirretty sairaanhoitajille ilman erilliskorvausta.

Nykyisessä työpaikassa en ole enää suostunutkaan sitä vaihtamaan koska vatuu ja palkkaus ei kohtaa.

Yks kollega soitti aikoinaan ambulanssin Cystofixin vaihdon yhteydessä kun naishenkilöltä hulahti kirkasta verta alakautta ja koki voimakasta kipua. Sieltä rakon kauttakin voi letku osua virtsarakossa virtsatiehyeiden suulle ja kun täytät vielä pallunkin siinä niin kaikkea voi sattua. Oon miettiny että kun on vastuuta lisää niin myös vastaat kun jotain sattuu.Myöskin ihmiset joilla on hyvin paljon vatsanpeitteitä niin vaihto on hankala ja jätän sen suosiolla muutenkin lääkärille vaijeri vaihtoon. Vaijeri pitää kanavaa auki kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lanssilla käytiin vaihtamassa Cystoja. Itse en vaihtanut juuri tuon korvausasian takia.

Nyt uudessa työpaikassa olen vaihtanut hyvää hyvyyttäni VOS:lla ilta-aikaan koska muuten edessä 1,5 h menopaluu aluesairaalaan.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Ne työpaikat jossa oon tehnyt ko. toimenpidetta ei erilliskorvausta ole tullut. Näähän on näitä lääkäreiden toimenpiteitä joita on siirretty sairaanhoitajille ilman erilliskorvausta.

Nykyisessä työpaikassa en ole enää suostunutkaan sitä vaihtamaan koska vatuu ja palkkaus ei kohtaa.

Paljonkohan tuosta toimenpiteestä rapsahtaa lisää tohtorin tilipussiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollessani töissä kotihoidossa, sairaanhoitajat vaihtoivat uuden cystofixin potilaille ihan kotioloissa, mutta nyt kun olen töissä sairaalassa, niin potilas lähetetään meiltä (kaupungin sairaalasta) HUS:iin cytofixin vaihtoa varten. Eli meillä sitä ei vaihda edes osastonlääkäri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse juuri kesällä vaihdoin cyston vaijerin kanssa Hgin kaupungin psykogeriatrisella osastolla. Ja näin siellä on toimittu useamman vuoden ajan. En ole kuullutkaan, että sh ei saa vaihtaa vaijerin kanssa, apua....

Monessa paikassa se on lääkärin homma, mutta en tiedä miksi ko. paikassa vaihtaa hoitajat.

Vaikea homma se ei ole, mutta apukädet ovat kyllä tarpeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse juuri kesällä vaihdoin cyston vaijerin kanssa Hgin kaupungin psykogeriatrisella osastolla. Ja näin siellä on toimittu useamman vuoden ajan. En ole kuullutkaan, että sh ei saa vaihtaa vaijerin kanssa, apua....

Monessa paikassa se on lääkärin homma, mutta en tiedä miksi ko. paikassa vaihtaa hoitajat.

Vaikea homma se ei ole, mutta apukädet ovat kyllä tarpeen.

Jos kystofix vasta laitettu potilaalle niin kanava pysyy paremmin auki vaijeria käyttäen,ja jos on kyseessä obeesi henkilö niin siinä sam juttu ja katertin laitto voi olla mahdotontakin ilman vaijeria.Helsingin kaupungilla laittaa gystofixin myös kaikki hoitajat ei tarvii olla SH sen kummemmin kuin lääkäri.Nyt oon paikassa jossa 3 näyttöä kyseisestä toimenpiteestä ja sit tulee luvat, koskee myös pec syöttö letkun laittoa sama säädös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koskee myös pec syöttö letkun laittoa sama säädös.

Minkä? Miten?

Puhutaanko nyt perkutaanisestaendoskooppisesta gastrostomiasta PEG:istä vai jostain muusta?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

PEG-letkua ei valmistajat suosittele vaihtavan muun kuin lääkärin ja mielellään tähystyksessä, jossa tarkistetaan vatsanpeitteiden kunto samalla. Siis puhun nyt PEG-letkusta, en Ballongillisesta syöttöletkusta tai syöttönapista esim. Mic-key, Flocare tai Folcare cuBBy jne. PEG-letkustakin on olemassa versioita, jotka voidaan läpi vetää, mutta silloin täytyy todella tietää minkä letkun on irrottamassa ja miksi.

Liisa

P.S: Olisin laittanut pari kuvaa havainnollistaakseni ballongillisen syöttöletkun/napin ja PEG-letkun /( taustalevyllisen) eroa, mutta enhän mä osaa... tätäkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa minulle, kuinka kyseinen katetri laitetaan uudelleen kun on vaihto? Esim. päivystyksessä, lähinnä millä tekniikalla katetri saadaan samasta reiästä vatsan peitteiden läpi. Ultran avusta olen kuullut, mutta käsittääkseni sitä ei tarvitse käyttää joka kerralla.

Meillä Suprapubisen katetrin vaihtaa 3 kk:n välein sairaanhoitaja ja apulaiseksi tulee joko sh tai lh/ph.

Kipulääkkeeksi annetaan Litalgin. Vanhan katetrin ballongi tyhjennetään ja sitten otetaan katetri pois. Jos vanha katetri ei lähde, niin lääkäri kiskaisee sen pois. Potilas toimitetaan jatkohoitoon, jos katetri ei lähde pois reiän umpeutumisen vuoksi. 

Ennen katetrin vaihtoa virtsapussi otetaan pois ja tällainen <= sulkija laitetaan letkun päähän. Toimenpiteen jälkeen uusi virtsapussi tilalle.

Aluksi otetaan kaikki tarvittavat steriilit välineet lähelle. Joissain pakkauksissa voi hämäävästi lukea päädyssä isolla 12 ja keskellä pienemmällä 10, mutta katetrin koko on silti se 10. Meillä ei käytetä vaijeria, koska työntekijöiden mielestä homma sujuu paremmin steriilejä käsineitä käyttäen.Iho puhdistetaan  Nacl + steriilit  taitokset. Sen jälkeen laitetaan Xylocain 2% geeliä reikään ja letkuun. Kun katetri on laitettu paikalleen 3 viivaan asti, niin ballongi täytetään 5 ml Nacl.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Jonkun puheesta, jostain, on tarttunut jotta puudutetta ei saisi laittaa Cystofixin vaihdon yhteydessä sinne reikään.

Olisko perusteita vastaan tahi myötään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkun puheesta, jostain, on tarttunut jotta puudutetta ei saisi laittaa Cystofixin vaihdon yhteydessä sinne reikään.

Olisko perusteita vastaan tahi myötään?

Se on juuri tuo Xylocain geeli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

TK-lääkäritkin laittaa niitä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

TK-lääkäritkin laittaa niitä.

Joo, niin laittaa.

Meillä vaan ei oo tk-lääkäreitä  ;)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

TK-lääkäritkin laittaa niitä.

Joo, niin laittaa.

Meillä vaan ei oo tk-lääkäreitä  ;)

Ei meilläkään :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on vaan tk-lääkäreitä, mutta 20 lääkäristä 2 vaihtaa cystofixeja. Eipä sillä, ei meidän alueella oo kuin 2 potilasta jotka vaihtoja tarvitsee.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[saivar] Meillä ei ole edes Cystofix-katetreja, vaan ainoa suprapubinen katetrimerkki mitä tällä hetkellä löytyy hyllystä on Cystodrain. [/saivar]

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

Juu! Ehkäpä siksi, kun olen urologian pkl:lla töissä ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen poliklinikkatyössä ja vaihdamme cystofixeja lähes päivittäin. Eihän se tietenkään palkkapussissa näy.. Työpaikkakoulutuksen siihen olen kyllä saanut, mutta 2 hoitajan "voimin" vaihdamme aina kystofixit. Kystofixin laiton tulee urologi tietenkin tekemään (hoitajan avustamana).

Teillä tulee oikein urologi tekemään sen? Meillä kirurgiaan erikoistuvat laittaa noi.

Juu! Ehkäpä siksi, kun olen urologian pkl:lla töissä ;D

Tämä selventää asiaa paljon. Aattelin, että missä on niin hyvä urologitilanne, että niitä riittää suprapub.katetreja laittamaan. Meillä urologitilanne on ollut viimeiset pari vuotta aika heikko. Talossa on kolme virkaa, mutta vain yksi niistä on täytettynä. Tosin sillä urologilla on pitkä kokemus erikoislääkärinä ja tekee kahden ja puolen viran edestä työt. Yksi puolikkaalla eläkkeellä oleva(tekee yksityisellä töitä) tuuraa lomat ja sitten ostopalveluja käytetään. Mutta itse menisin talon nykyisen urologin hoidettavaksi, jos tarvetta tulisi. Tulee vuodessa niin paljon toimenpiteitä sille, että taidot on aika loistavat.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...