Jump to content
MAINOS

Rokotus kotona


Omenakaneli

Recommended Posts

Oon rokottanut kotona, tosin adrenaliini ja solu-cortef olivat vieressä. Ilman niitä en lähtisi rokottelemaan.

Ja anafylaksiassa nesteytysvälineet, happi ja sympatomimeetti (+ monitori).  ;)

Näinpä... luulis että olis helpompaa kipittää terkkariin hakemaan se piikki kun hommata kotiin lääkkeet.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Oon rokottanut kotona, tosin adrenaliini ja solu-cortef olivat vieressä. Ilman niitä en lähtisi rokottelemaan.

Ja anafylaksiassa nesteytysvälineet, happi ja sympatomimeetti (+ monitori).  ;)

Ja kuinka monella ta:lla oikeasti ne on ihan samalla sekunnilla saatavissa (ja kuinka moni ta:lla työskentelevä oikeasti saa sen tipan laitettua niin nopeasti vakavasti hypotensiiviselle potilaalle)? Tämä siis kaikella kunnioituksella terveydenhoitajia kohtaan, joihin vaimonikin lukeutuu.  :)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kotish rokottelee ihmisiä kotona. Yksi epipen mukana.

Ja neuvoloissa on yleensä vain ne epipen x1 ja epipen jr x1. Ei niillä kovin pitkälle pötkiä anafylaksian kanssa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Sellainen näkökulma, että kun lähtee tuonne atlantin toiselle puolelle niin on kuulemma pitänyt olla todistus siitä, että rokotteet on kunnossa ( lähinnä A tai B hepatiitti tai molemmat ) Kuinkas sen todistaa jos ei siitä "leimaa" paperilla ole(?). En ole tästä ihan varma...

Ottamalla vasta-aineet. Nim. kokemusta on

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minä osaan kirjoittaa rokotteet myös rokotuskorttiin...

Eilen rokottelin influenssarokotteilla töissä, työkavereita. Doktor häippäsi samantien takaisin ea-polille. Kai ne siellä olisivat osanneet hoitaa, jos jotain reaktiota olisi tullut...

Näistä lähti kirjallinen ilmoitus työterveyshuoltoon eli laittavat siellä tiedot ylös.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

No ei siinä rokotuksessa kotona mitään niin kamalaa ole, kunhan on vaan adrenaliinit mukana. Ja mieluusti vielä epipenin lisäksi vaikka ampullassa (+ruiskut ja neulat). Kyllä se kotisairaanhoidossa vähän hirvitti niitä lääkkeitä pistellä monen kymmenen kilometrin päässä lanssin lähtöpaikalta.....

Lapsia en pistäis enkä todellakaan allergista; kovin allergista en pistä edes neuvolassa vaan päivystyksen lähellä (mm. just nyt näitä kananmuna-allergikkoja pandemiarokotuksissa). Miestä, veljeä yms. lähisukua olen kotona rokotellut. Asutaan 2km tk:sta O0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon rokottanut kotona, tosin adrenaliini ja solu-cortef olivat vieressä. Ilman niitä en lähtisi rokottelemaan.

Ja anafylaksiassa nesteytysvälineet, happi ja sympatomimeetti (+ monitori).  O0

eipä noita jälkimmäisiä ainakaan täällä rokoteasemilla näyttänyt olevan..

addun voimaa, kylkkärii ja lanssipaikalle

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pistä, vaikka moni pyytelee!

Vahvistuksen ajatukselle sain omakohtaisesti Pandemix-rokotteesta --> alle kolmen minuutin kuluttua anafylaksia!

Onneksi olin duunissa, apu lähellä => kollegat, lekurit ja adrenaliini ja solu-cortef nopeasti lihaksessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli noiden influessarokotteiden jälkeen seuranta "5-10minuuttia odottele tossa aulassa!""...ei sen pidempää seurantaa. Varmintahan se on mennä pistättämään tk-vastaanotolle niin on ainaki vastalääkkeet käsillä.TOsin kuin monessa sh:n vastaanotolla on monitoriseurantamahdollisuus yms tarvittavat jutut jos se anafylaksia yllättää... Itse voisin perheenjäsenelle(perheenjäseneni ovat kaikki aikuisia) tai hyvälle kaverille pistää kyllä kotonakin rokotteen jos pyytäisi...lapsia en lähtis tökkimää!

Oho anne.maarit, sulla ollu ikävät kokemukset rokotteista sitten O0 ainahan kaikessa on riskinsä!

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Possurokotteiden ylijäämiä on ollut tarjolla polilla viimeaikaisien rokotuspäivien jälkeen ja kyllä minäkin laiskuudesta kärsivän kotiväen painostuksesta otin yhden pullonpohjan kotiin ja rokotin rokotusta vailla olleet. Addut ja kortisonit otin kyllä varuilta mukaan ja kun tiedän missä ja minkälaisissa oloissa olisi rokotukset muuten tapahtuneet niin ei ole yhtää huono omatunto potilasturvallisuuden tms. suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Oon rokottanut kotona, tosin adrenaliini ja solu-cortef olivat vieressä. Ilman niitä en lähtisi rokottelemaan.

Ja anafylaksiassa nesteytysvälineet, happi ja sympatomimeetti (+ monitori).  ::)

Ja kuinka monella ta:lla oikeasti ne on ihan samalla sekunnilla saatavissa (ja kuinka moni ta:lla työskentelevä oikeasti saa sen tipan laitettua niin nopeasti vakavasti hypotensiiviselle potilaalle)? Tämä siis kaikella kunnioituksella terveydenhoitajia kohtaan, joihin vaimonikin lukeutuu.  ;D

Terveysasemalla toki on oltava samalla sekunnilla saatavissa anafylaktisen shokin vaatimat välineet, vaikka niitä tarvitaan ERITTÄIN HARVOIN. Ja tippakin on osattava laittaa vaikka kuinka hypotensiiviselle potilaalle. Terveydenhoitaja ei tietenkään ole se ihminen, joka kanyylin laittaa, vaan ko. laitoksen elvytysryhmään kuuluva tai päivystyspoliklinikan henkilökunta. Ellei sellaista ole, ei asiat ole kunnossa. No jaa, täällä Turussa on kaupunginsairaalan päivystykseen hälytetty pelastuslaitos lukemattomia kertoja elvytykseen, kun ei ole ollut omaa tieto-taitoa asiaan...

Minulla on kokemusta työskentelystä sekä pienen paikkakunnan terveyskeskuksessa (osasto, pkl, ksh) että suuressa lounaissuomalaisessa yliopistosairaalassa (osasto, pkl). Tk:ssa elvytys/anafylaksiatilanteessa odotettiin lääkäriä max. puoli tuntia ja siihen asti pärjäiltiin yksin, hyvin meni. Myös tipanlaitto hypotensiiviselle potilaalle onnistui ihan itseni toimesta. Yo-sairaalassa odotettiin lääkäriä päivystysaikana kotipäivystyksestä ja sillä välin laitettiin kanyyli ja toimittiin muuten (lääkärit eivät edes osanneet päiväaikaan toimia niin nopeasti ja hyvin kuin hoitajat). Samaan aikaan tosin soitettiin 112, joka tuli nopeammin kuin talon elvytysryhmä! Nyt kun työskentelen yksityisessä terveydenhuollossa työterveyshoitajana, annan surutta rokotteita, lääkkeet on toimenpidehuoneessa, eikä minkään valtakunnan kiirettä ole niitä hakea, vaikka ihminen saa anafylaktisen shokin. Jos menen työpaikoille rokottamaan, minulla on mukana adrenaliini, kortisoni ja päässäni numero 112.

Kuitenkin: jos haluan rokottaa kotona, kohteena on minulle tärkeä ihminen. En halua ottaa silloin riskejä. En pätkääkään. En siis rokota kotona ilman ensiapuvälineitä. Jos työnantajani työssä vaatii, että rokotan, teen sen. Vastuu on silloin työnantajallani. Piste.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yo-sairaalassa odotettiin lääkäriä päivystysaikana kotipäivystyksestä ja sillä välin laitettiin kanyyli ja toimittiin muuten (lääkärit eivät edes osanneet päiväaikaan toimia niin nopeasti ja hyvin kuin hoitajat). Samaan aikaan tosin soitettiin 112, joka tuli nopeammin kuin talon elvytysryhmä!

Mistäs sellainen yo-sairaala löytyy, jonka lääkärit ovat kotipäivystyksessä... Ja sitten vielä soitetaan 112, kait nyt yo-sairaalassa pitäisi pystyä hoitamaan elvytettävät itse?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhden kerran olen rokottanut asiakkaan kotona ja epipen oli silloin mukana. Vähän pelotti, mutta hyvin meni.

En tiedä käytäntöä muissa kaupungeissa, mutta ainakin täällä neuvolat eivät yleensä sijaitse terveyskeskuksessa tai terveysasemalla. Neuvolassa on ensiapuvälineenä saatavilla ainoastaan adrenaliini, joka on luonnollisesti lääkekaapissa eikä rokottajan pöydällä. Mistään iv-asioista ei ole tietoakaan. Tavallisena päivänä neuvolassa ei ole myöskään lääkäriä, jonka valvonnassa iv-lääkitys tai nesteytys pitäisi suorittaa. Saako th edes laittaa kanyylia, kun ei ole iv-lupaa?? Jos tulee hätä, niin pistetään adrenaliinia ja soitetaan 112.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallisena päivänä neuvolassa ei ole myöskään lääkäriä, jonka valvonnassa iv-lääkitys tai nesteytys pitäisi suorittaa. Saako th edes laittaa kanyylia, kun ei ole iv-lupaa??

Saa ja pitää, jos taito ja välineet on olemassa. Hätätilanteessa ei kukaan kysele lupia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän myös itse kokemuksesta, että vaikkei aikaisemmin olisi reaktioita saanut, voi sellainen tulla yllättäen. En ole valmis th, mutten voisi kyllä kuvitellakaan uskaltavani rokottaa ketään kotona.

Toisia se ei tosin estä- kaverini , sh- opiskelija, kertoi eilen innoissaan rokottaneensa kouluikäiset serkkunsa Twinrixillä kotonaan. Eivät ole kuulemma koskaan saaneet mitään reaktiota, niin hyvin kuulemma uskalsi :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa anafylaksiaan olla todennäköisyydet aika samat kuin lottovoitolla jos pistettyjen rokotteiden määrää vertaa niistä tulleisiin reaktioihin. Eihän se tietenkään sitä vastuuta poista ja hyvä on olla adrenaliiniampulli/epipeni matkassa, kortisonit ja tipat sun muut voivat pääsääntöisesti odottaa kunnes ambulanssi tulee perille.

Ja asiaa tietenkin muuttaa se jos on alttiutta, eli on tullut aiemmin anafylaktinen reaktio, tällöin rokottaminen on ihan hyvä tehdä osaavissa käsissä lähellä riittäviä hoitotarvikkeita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

En suostuisi pistämään kotona. Oman lapsenikin olen vienyt neuvolaan rokotettavaksi, vaikka olen apteekista itse rokotteet hakenutkin (Esim. Rota, Pneumokokki, vesirokko). Ehkä suostuisin pistämään aikuiselle, jos olisi Epipen saatavilla ja jos ei oltaisi missään metsän keskellä kesämökillä. Tosi pienet todennäköisyydethän on sillä, että terve ihminen saisi vakavan reaktion rokotteesta. Itse en ole koskaan törmännyt vakavaan rokotereaktioon työssäni tai muutenkaan. Mutta kerta se on ensimmäinen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen itse neuvolassa töissä ja meillä anafylaksiavalmius on käytännössä adrenaliini + 112. Jokaisella on omassa huoneessa 2 x adrenaliiniampulla sekä ohjeet annostuksesta. Pari kertaa olen todistanut anyfylaksiaa, tosin työtoverilla. Eka kerralla hän pisti Epipenin itse ja toisella kerralla minä laitoin sen. Epipenkään ei ole mikään täysin idioottivarma käyttää... siis hoitoalan ammattilaiselle on epäloogista se, että harmaa holkki otetaan eri päästä pois kun millä sitten pistetään. Sitäkin kannattaa siis todella harjoitella.

Jälkihoito meillä ei sitten olekaan mennyt ihan putkeen... kyseinen työtoveri on siis työssä ollessaan saanut anafylaksian muistaakseni 5 kertaa. Aiheuttajaa ei tiedetä, on erittäin allerginen henkilö. Kerran menivät taksilla päivystykseen (meiltä työpisteestä matkaa n. 1,5 km), kerran soitettiin ambulanssi --> kortisonit iv pihassa ja potilas pihalle "kun ei sulla enää oo sitä ihottumaa" ja "voihan ne sun työkaverit sua siellä vahtia jos uusii". Tämän jälkeen kollega onkin sitten itse ajellut päivystykseen ja työterveyshuoltoon, jossa aina jaksetaan kauhistella, että miten sä tänne ite tulit ilman lanssikyytiä. Po kortisonit hän on toki nyt viimeisillä kerroilla ottanut aina heti kun henki on taas alkanut adrenaliinin jälkeen hieman kulkea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Yo-sairaalassa odotettiin lääkäriä päivystysaikana kotipäivystyksestä ja sillä välin laitettiin kanyyli ja toimittiin muuten (lääkärit eivät edes osanneet päiväaikaan toimia niin nopeasti ja hyvin kuin hoitajat). Samaan aikaan tosin soitettiin 112, joka tuli nopeammin kuin talon elvytysryhmä!

Mistäs sellainen yo-sairaala löytyy, jonka lääkärit ovat kotipäivystyksessä... Ja sitten vielä soitetaan 112, kait nyt yo-sairaalassa pitäisi pystyä hoitamaan elvytettävät itse?

Luepas tekstini uudestaan. Onko vaikea arvata mikä sairaala, kun kirjoitan lounaissuomalaisesta yliopistosairaalasta? Onko siellä muualla yo-sairaaloita kuin Turussa? TYKS:ssa on muuutama klinikka, jossa lääkärit päivystävät kotona, jopa Paimiossa saakka, esim. syöpätaudit. Ihotaudeilla ei ollut omaa päivystäjää lainkaan, käytettiin esim. sisätautipäivystäjää (joka ei useimmiten vaivautunut paikalle).

TYKS on kantasairaalan alueella hajautunut kolmeen isoon rakennukseen. Jos T-sairaalassa oli elvytystilanne, elvytysryhmä tuli A-sairaalasta (jos tuli, kun ohjeistus oli soittaa häkeen) yli kilometrin takaa tunneleita pitkin "juosten". Ei todellakaan kerinnyt nopeammin kuin pelastuslaitoksen ensihoitoryhmä kuten jo kirjoitin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ymmärrä, miten kotona rokottaminen eroaa esimerkiksi siitä, että kouluhoitajana menen kyläkoululle maalle, jossa rokotan oppilaita mukanani adrenaliini. Turvallisemmalta tuntuu kaupunkialueella pistää kotona, jos se nyt jotenkin tarpeellista on. Ilman ea-lääkkeitä en kyllä kotonakaan rokottaisi.

"Poliittinen elin on esimerkiksi pääministerin perna." Odd 6v.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Olen rokottanut puolisukua viimeisen 10 v aikana . En koskaan pikkulapsia kylläkään . Just näitä hepatiitti yms. rokotusohjelman ulkopuolisia rokotteita .

Asun pääkaupunkiseudulla ihan yliopistosairaalan kupeessa . Missään mökkireissulla en uskaltaisi rokottaa . En koe vaarallisemmaksi kuin syrjäisessä terv.keskuksessa rokottamista . Jos jokin reaktio tulisi , en koe siinä olevan mitään hävettävää jos joutuisin päivystykseen lähtemään .

Esim. nämä sikarokotteet meille tuli aikoinaan osastolle apteekista ja siellä kahvihuoneessa rokoteltiin . En oikein näe eroa ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. nämä sikarokotteet meille tuli aikoinaan osastolle apteekista ja siellä kahvihuoneessa rokoteltiin . En oikein näe eroa ?

Todennäköisesti se anafylaktinen reaktio tulisi hoidettua hieman nopeammin siellä sairaalan tiloissa kun omassa olohuoneessa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet tietysti oikeassa . En rokottaisi kotona , ellei olohuoneen ikkunasta näkyisi Meilahden päivystyspoli ^_^ . Mutta toki se on turvallisempaa aina paikassa , jossa lääkkeet on heti käytössä. Mietityttää vaan , kuinka suuri valmius jossain syrjäisessä terveyskeskuksessa on toimia anafylaktisen reaktion tullen ? Onko terveydenhoitajilla oikeasti taito toimia ? Itse olen rokotuksen jälkeen lähtenyt suurinpiirtein heti terv.keskuksesta kotiin ilman sen kummempaa seurantaa .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...