Jump to content
MAINOS

Virtsaamisen takaraja


sanna*

Recommended Posts

Millaiset suositukset teilla on tyopaikallanne potilaan katetroimisesta? Siis kuinka kauan odotatte spontaania virtsausta ennen kuin katetroitte? Meilla lasten kirurgisella osastolla saantona on etta jos potilas on ollut virtsaamatta 12h niin potilas katetroidaan. Erityisesti kiinnostaa lastenosastojen ohjeet. Minkaikaisia saatte katetroida lastenosastoilla? Ymmarran etta pienia lapsia ei katetroida osastoilla limakalvojen herkkyyden vuoksi, mutta missa menee ikaraja? Olen huomannut etta tassa asiassa on monenlaista kaytantoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lastenosastoista en osaa sanoa, mutta itse olen aikuisten kohdalla pitänyt rajaa n. 12 tunnin kohdalla leikkauksesta osastolle palaamisen jälkeen. Tietenkin asia on potilaskohtainen, jos potilaalla tunne että rakko täysi, eikä pysty virtsaamaan katetroin aikaisemminkin. Ja jos taas 12 tunnin kohdilla potilaalla ei virtsahädän tunnetta ja rakko palpoiden pehmeä, en rupea katetroimaan.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä on aikaa, kun olen ollut isompien lasten osastolla töissä, mutta siellä katetroitiin tavallisimmin urologisia tutkimuksia edeltävästi, potilaat olivat alkaen n.6kk ikäsisiä, tyttöjä ja poikia. Sitä nuoremmille useimmiten tehtiin rakkopunktio jos virtsaaminen ei onnistunut ja rakossa oletettiin olevan virtsaa. Mutta ennen toimenpiteitä, täyden rakon tyhjentämiseksi käytettiin mitä tahansa keinoja saada lapsi virtsaamaan itse, tavallisimmin rakon painamista, virtaavan veden ääni, viileä kangas rakon päälle jne.

Nykyisellä työpaikallani työskentelen lähinnä vastasyntyneiden ja vauvojen kanssa, joita ei ainakaan meidän osastolla tarvittaessa katetroi kuin lääkäri. Vauvan virtsaneritystä seurataan 3-4h erissä, rakkoa tunnustellaan palpoiden ja jos tarpeen, autetaan tyhjenemään kevyesti painaen.  Tarvittaessa laitetaan katetri, mutta sen tosiaan laittaa lääkäri.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri katetroi kaikki vauvat  huh.gif  Kyllä minä olen ainakin katetroinut vastasyntyneistä vanhempiin lapsiin ja (taitaa vanhin olla lähes 90 vuotias  ;D) Viimeksi tänään katetroin vuorokauden ikäisen vauvan. Enpä ole vielä meillä nähnyt lääkärin ottavan katetria käteen...

Niin ja siihen varsinaiseen aiheeseen. Riippuu tietenkin tilanteesta, kylläpä se alkaa tuo 12 tuntia olemaan sopiva raja yleensä. Vähän OT, mutta jos katetristakaan ei tule virtsaa niin yksi lääkäri sanoi, että 2 vuorokautta pystyy olemaan virtsaamatta, ennen kuin aletaan dialyysejä miettimään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Jos luet tarkemmin mitä kirjoitin, huomaat että tarkoitan vain ja ainoastaan nykyistä työpaikkaani ja niitä käytäntöjä joita siellä noudatetaan. Kuten varmasti hyvin kaikki tiedämme, työpaikkakohtaisia eroja siinä miten on tapana tehdä, on valtavasti.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...