Jump to content
MAINOS

Hoitajan rokotukset


medipami

Recommended Posts

Vieras: Peppistiina83

Hei! Onko kellään muuten kokemuksia noista vasta-aineiden määrityksistä b hepatiitti rokotuksen yhteydessä. Itselläni ei nouse ylimääräisen tehosteen jälkeenkään vasta-aineet veressä ja sain melko karua tekstiä, että pitää selvittää saanko esim. pistää kanylia potilaille mahdollisen pistovaaran vuoksi. Kuulostaa vähän oudolta, koska kuitenkaan työni ei pääasiassa ole pistämistä tai veren kanssa työskentelyä... Mulle myös sanottiin, että yhdellä kymmenestä ei vasta-aineet nouse eikä sille oikeestaan ole mitään syytä. Mutta kuinkahan monella sitten ei suojaa ole, jos niitä ei rutiinisti tarkisteta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei! Onko kellään muuten kokemuksia noista vasta-aineiden määrityksistä b hepatiitti rokotuksen yhteydessä. Itselläni ei nouse ylimääräisen tehosteen jälkeenkään vasta-aineet veressä ja sain melko karua tekstiä, että pitää selvittää saanko esim. pistää kanylia potilaille mahdollisen pistovaaran vuoksi. Kuulostaa vähän oudolta, koska kuitenkaan työni ei pääasiassa ole pistämistä tai veren kanssa työskentelyä... Mulle myös sanottiin, että yhdellä kymmenestä ei vasta-aineet nouse eikä sille oikeestaan ole mitään syytä.

Mulla vasta-aineet eivät olleet nousseet vaikka olin saanut B-hepatiittirokotteet kuten pitikin. Asia korjaantui tehosteen jälkeen.

Mutta kuinkahan monella sitten ei suojaa ole, jos niitä ei rutiinisti tarkisteta...

Tuota minäkin olen miettinyt...

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Peppistiina83

Tuosta linkistä saa joo yleisesti tietoa ihan mukavasti aiheeseen liittyen mutta lähinnä kiinnostaa, onko kellään kokemuksia käytännössä asian tiimoilta ja onko vasta-aineita yleensäkään monelta edes määritelty?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän työpaikassa katsottiin koko henkilökunnalta rokotusten jälkeen vasta-aineet.

Kahdella jäi vastaaineet nousematta (eli karkeasti se 10%) ja nyt uusi satsi ja odotellaan tuleeko vasta-aineita tehosteiden jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Peppistiina83

Käytännöt ilmeisesti vaihtelee todella paljon, koska meidän työpaikalta en tiedä itseni lisäksi ketään kellä olisi katsottu vasta-aineet rokotusten jälkeen. Siinä mielessä tuntuisi kovin epäreilulta, että multa vietäis kanyylien laittolupa pois... Se kun veisi myös monia mahdollisuuksia omasta työstä muutenkin ja kaventaisi työnkuvaa vähän liikaakin. Olen myös saanut sen käsityksen, että jos ei nouse vasta-aineet tehosteen jälkeenkään niin on todella epätodennäköistä, että ne nousisi seuraavien tehosteidenkaan jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännöt ilmeisesti vaihtelee todella paljon, koska meidän työpaikalta en tiedä itseni lisäksi ketään kellä olisi katsottu vasta-aineet rokotusten jälkeen.

Sama täällä. Meillä tehtiin jonkinlainen kartoitus siitä, että kaikki varmasti ovat edes saaneet sen itse rokotuksen b-hepatiittia vastaan ja kun huomautin esimiehelle että vasta-aineet olisi hyvä tarkistaa kaikilta niin hän pyöritteli ihmeissään päätään ja mietti miksi se nyt olisi tarpeen. Ne vasta-aineet oli kuitenkin sitten tarkoitus ottaakin mutta sen jälkeen kun lappu hävisi seinältä niin mitään ei ole kuulunut. Eli en yhtään tiedä missä vaiheessa  koko asia on. (Aikaa tästä on kulunut nyt n. puoli vuotta)

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on muuten outoa, että jos hoitajalla tai lääkärillä todetaan HIV tai B/C-hep, voidaan hänen toimiaan rajoittaa. Ihan kuin hoitaja onnistuisi aina pistämään itseään neulalla ennen potilaan pistämistä. Mutta jos potilaalla on joku edellisistä sairauksista, katsotaan että hoitajalla ei ole tarpeeksi suurta riskiä saada vahingossa pistosta kontaminoidusta neulasta ja täten rokotuksia ei muka tarvittaisi(siis työnantajan mielestä).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työn puolesta B-hepa, koska paljon veren kanssa tekemistä - mukisematta aloittivat sarjan, vaikka olis tarvittaessa työhön kutsuttava sijainen. Nykyään en tosin tässä työssä enää ole. A-hepaa olen matkustelun takia harkinnut, mutta eipä ole tullut toistaiseksi vielä otettua.

Edit. Ja testattiin myös riittävä vasta-ainetaso rokotussarjan jälkeen. Mikä oli ihan jees, koska jollain oli aikaisempi rokotussarja ollut jotenkin ketuillaan ja hälle tuunattiin ilmeisesti tehosteet.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

onkos muuten kaikille riittänyt se 3 rokotetta? ite kävin heti vuosi sitte ensimmäisen ottamas kun koulun alotin ja ku kolmas oli otettu ni ajattelin et se oli siinä mut ei, vielä neljäs engerix on tulossa ku ei noi 3 riittäny..onneks työterveys sponssaa nua.. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös tth:n kautta saa B-hepan rokotukset. Meillä oli jotkut ihme tarkastukset menossa tuossa viime vuonna ja pyysin samalla testaamaan vasta-ainetason joka oli hyvä. Eli kolme riitti mulle. En muista että kukaan mun tutuista olis tarvinnut enemmän kuin 3 rokotusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onkos muuten kaikille riittänyt se 3 rokotetta? ite kävin heti vuosi sitte ensimmäisen ottamas kun koulun alotin ja ku kolmas oli otettu ni ajattelin et se oli siinä mut ei, vielä neljäs engerix on tulossa ku ei noi 3 riittäny..onneks työterveys sponssaa nua.. ;)

Mina sain kolme rokotetta, eika vasta-aineet nousseet. Sittes sain 2x tuplarokotteet, eika vielakaan mitaan vastetta. Todettiin, ettei minulla rokotteet toimi. Pitaa vain jokaisen verialtistuksen kanssa ottaa gammaglobuliini.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jotain 5% ihmisistä ei jostain syystä muodosta vasta-aineita B-hepatiittirokotuksen jälkeen, siksi niitä verikokeita tehdään ja pitäisi tehdä jos on riski saada tartunta. En ole tuosta luvusta ihan varma, jotain tuota luokkaa kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onkos muuten kaikille riittänyt se 3 rokotetta? ite kävin heti vuosi sitte ensimmäisen ottamas kun koulun alotin ja ku kolmas oli otettu ni ajattelin et se oli siinä mut ei, vielä neljäs engerix on tulossa ku ei noi 3 riittäny..onneks työterveys sponssaa nua.. :)

ei ole riittänyt.. ekan kolmen sarjan jälkeen luulin että se on siinä.. vasta työterveyshuollossa verikokeissa huomasivat että mulla ei ole vasta-aineita veressä. nyt olen saanut 2 lisää ja 3kk päästä vielä 3:s pistos ja sit odotellaan seuraavia verikokeita, josko nyt olisi rokotus toiminut.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne vasta-aineet oli kuitenkin sitten tarkoitus ottaakin mutta sen jälkeen kun lappu hävisi seinältä niin mitään ei ole kuulunut. Eli en yhtään tiedä missä vaiheessa  koko asia on. (Aikaa tästä on kulunut nyt n. puoli vuotta)

Management By MuTu eli pomo ei tajua vasta-ainetutkimuksen merkitystä työtehtävissä, joissa verialtistus on mahdollista tai todennäköistä?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

tänään nyt sain sit sen neljännen rokotteen ku ei ne 3 riittäny vasta-aienita nostamaan..6-8 viikkoo ja sit verikokeisiin kattoon onko mitään tapahtunu (epäilen) työterv.hoit. sano et ton jälkeen ei sit enää pistetä.. niillä joilla ei oo se 3 riittäny ni onko teille annettu sit 4 ja verikokeet vai ensi koko kolmen sarja uudestaa ja sit vasta verikokeisiin? (sekavasti selitetty,toivon mukaan tajuatte :) )

kovasti se työterkkari sano et suojaa saattais silti olla vaikkei näkyiskään nyt,et voi olla et sit jos altistuu ni sit oliskin suojaa (tokikaa siihen ei saa luottaa..) tiedä sitte miten on..

jännä vaan ku ajatteli ihan niinku joku aiemmi jo sanoki,"ajattelin et ne kolme ja se on sti siinä.." eikä nyt sit ollutkaa.. =(

kiva nyt viel kuukausi labrojen osastoilla tehä duunia.. :S x)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Tukholmassa Karolinisessa sairaalassa ainakin seitsemän hoitajaa on infektio osastolla sairastunut tubiin. Potilas oli tullut aivan muun sairauden hoitoon ja siten ei eristetty asianmukaisesti. Sairastuneita on mahdollisesti enemmän, tartunnan on saattanut saada myös samassa huoneessa olleet potilaat. Näitä hoitajia ei ollut rokotettu. Kuinkan Suomessa nykyisin, kun tubirokotteen väitetään olevan tehoton.

Itse olen ollut samalla osastolla töissä ja menen ensi viikolla tubitestiin, vaikka olenkin rokotettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite tarvisin tuhkarokkoon immuniteetin. Kattelin vanhoja rokutus tietojani ja mulle on annettu rokotus vuonna 75 ja sit kaks MPR 92&07. Silti jostain syystä vasta-aineita tuhkarokolle ei muodostu! Ku Sikotaudin on joskus sairastanu mikä antaa immuniteetin ja noista rokutuksista johtuen Vihurirokkoonkin on immuniteetti. Olen koettanu hakee netistä tietoa ja jokapaikassa sanotaan et 2xMPR riittää antaan tuhkarokkoon immuniteetin eli nyt vähän ymmällään et kuinka monta kertaa tota MPR voi ottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenelläkään sellaista ongelmaa että on B-hepatiitti (Engerix) rokotteelle allerginen, ja siksi ei voi ottaa rokotetta?

Minulle laitettiin ensimmäinen rokotus ja sain siitä voimakkaan allergisen reaktion. Kansanterveyslaitokselta tuli palaute, että jatkossa tulee samanlainen reaktio rokotteesta, ja anaflyktinen shokki on tietysti myös mahdollinen.  En ole uskaltanut jatkaa rokotetteiden ottoa, mutta kuitenkin otan verikokeita potilailta ja laitan kanlyyleitä....Pelko on kokoajan läsnä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...