Jump to content
MAINOS

Vanhus ja masennus


mäykky

Recommended Posts

Miten erottaa vanhuksen masennus esim. alkavasta dementiasta? Oireet ovat aikas samankaltaiset.. Millä perusteella lähtisit epäilemään juuri masennusta, etkä muita sairauksia? Olen vielä aika viherä näissä asioissa. Löytyisikö kokemuksen syvää rintaääntä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei löydy kokemuksen syvää rintaääntä vielä  ;D, mutta ainakin mieleen tuli että vanhuksella kannattaisi tehdä MMSE-muistitesti jos jotain epäillään. Se ainakin antaisi vähän viitettä siihen, mihin suuntaan ollaan menossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki jos äkillisiä käyttäytymis häiriöitä tai ahdistuneisuutta niin viittaa enemmän alkavaan dementiaan. Jos mahdollista niin voi tietysti myös omaisia hienovaraisesti johdatella aiheeseen ja kysäistä että onko he huomanneet jotakin erikoista potilaan käytöksessä tai että onko perhepiirissä sattunut jotakin mikä voisi masentaa vanhusta. Ainakin itse olen ihan tämmöisistä asioista aloittanut asioiden selvittämisen.

Ero masennukseen ja dementiaan on helpompi tehdä jos häneen on ollut pidempi hoitosuhde. Silloin huomaa muutokset itsekin helpommin.

Elämässä sattuu joskus yllätyksiä, joista selvitäkseen täytyy olla hiukan hullu!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä kokemuksen syvästä rintaäänestä niin tiedä mutta tässä muutamia asioita, joita tuli mieleen. Dementiassa usein potilaan sairauden tunto heikko toisin sanoen ei itse ymmärrä muistamattomuuttaan, kun taas masennuksessa sairauden tunto yleensä hyvinkin voimakas ja potilas usei jopa liioittelee oireitaan. Dementiassa usein heikkenee lähimuisti, kun taas dementiassa häiriötiä saattaa olla sekä lahi- että kaukomuistissa. Ja kuten jo edelläkin mainittiin ero on helpompi tehdä, jos pitempi hoitosuhde/mahdollisuus haastatella omaisia. (Esim. mahdollinen depressiohistoria? dementiaa suvussa? ym.)

"Toiset uskoo ihmeisiin, toiset vahvaan valuuttaan. Mua ei puhuttele kumpikaan." -Raid-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos ja kumarrus kaikille vastauksista! Aina sitä viisastuu, tällä alalla varmaan eläkepäivään asti riittää opiskeltavaa!  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...