Jump to content
MAINOS

[Tiedote] SuPer ja Tehy vaativat merkittäviä palkankorotuksia


OldOne

Recommended Posts

Sain luottetavasta lähteestä varman tiedon että tuo on täysin virheellistä tietoa. TEHYn tavoitteet eivät ole muuttuneet mihinkään suuntaan. Ja tietoni ei perustu huhuun vaan varmaan tietoon. Prosentteja tai euromääriä ei tietoisesti julkaista, se on nyt TEHYn valitsema taktiikka ja sitä ei tulla muuttamaan. Aika näyttää mihin se johtaa.

No täytyy kai luottaa tähän lähteeseen.  :)

Ongelma onkin siinä, että kukaan ei oikein tunnu ymmärtävän miksi pitää olla niin salamyhkäinen niiden prosenttien ja euromäärien suhteen. Miksi tällainen taktiikka on parempi kuin mitä muut käyttävät? Sille ei ole tullut perusteita. Tämä lisää epäluuloa neuvotteluja kohtaan varsinkin kun virallisena tavoitteena on saada neuvottelemalla sopimus aikaiseksi niinkin nopeasti kuin viikon päästä.

Onkohan Palomäkeä nyt tulkittu vähän väärin? Kuuntelin ton uutispätkän (http://tinyurl.com/27ec92) ja siinähän hän sanoo selkeästi että tarkoitus on katsoa yleinen linja ja rakentaa siihen päälle oma palkkaohjelma. Eli tavote on ennallaan.

Mielestäni Palomäkeä ei ole tulkittu väärin. Jos siis TNJ on tähän asti ollut sillä linjalla, että muiden kunta-alan palkansaajajärjestöjen tavoitteet eivät ole riittävät ja siksi halutaan toimia yksin ja kuitenkin nyt ilmoitetaan, että halutaankin pyrkiä sellaisiin tavoitteisiin joihin kaikki kunta-alan palkansaajajärjestöt ovat tyytyväisiä. Kyllä se ajatuksia herättää koska alunperin muiden palkasaajajärjestöjen tavoitteiden annettiin olevan liian vaatimattomia TNJ:lle.

Kaikilla muilla kunta-alan palkansaajajärjestöillä on täsmälleen samat suunnitelmat, katsotaan yleinen linja (joka taitaa olla 9 prosentin luokkaa) ja siihen rakennetaan päälle oma palkkaohjelma (joka tuntuu olevan 10 prosenttia max. viidessä vuodessa).

Odotellaan nyt Palomäen uutta kommenttia siitä, että mikä se suunnitelma nyt oikein onkaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 120
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miksi tällainen taktiikka on parempi kuin mitä muut käyttävät?

Kyllä sitä taktiikkaa on käyttänyt muutkin liitot, ei se mikään uusi keksintö ole.

]Mielestäni Palomäkeä ei ole tulkittu väärin. Jos siis TNJ on tähän asti ollut sillä linjalla, että muiden kunta-alan palkansaajajärjestöjen tavoitteet eivät ole riittävät ja siksi halutaan toimia yksin ja kuitenkin nyt ilmoitetaan, että halutaankin pyrkiä sellaisiin tavoitteisiin joihin kaikki kunta-alan palkansaajajärjestöt ovat tyytyväisiä.
Missä kohtaa Palomäki niin sanoi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi tällainen taktiikka on parempi kuin mitä muut käyttävät?

Kyllä sitä taktiikkaa on käyttänyt muutkin liitot, ei se mikään uusi keksintö ole.

Varmasti sitä on aikaisemminkin käytetty, mutta miksi se on parempi kuin avoin linja?

]Mielestäni Palomäkeä ei ole tulkittu väärin. Jos siis TNJ on tähän asti ollut sillä linjalla, että muiden kunta-alan palkansaajajärjestöjen tavoitteet eivät ole riittävät ja siksi halutaan toimia yksin ja kuitenkin nyt ilmoitetaan, että halutaankin pyrkiä sellaisiin tavoitteisiin joihin kaikki kunta-alan palkansaajajärjestöt ovat tyytyväisiä.
Missä kohtaa Palomäki niin sanoi?

No mun mielestä "ennen kaikkea nyt yhteisessä pöydässä yritetään löytää sopua" -kommentti voidaan ymmärtää siten, että muiden järjestöjen kanssa aletaan neuvottelemaan yhteisistä tavoitteista. Ja koska muut ovat aika pitkälle omat palkankorotustavoitteet ja palkkaohjelmat jo kertoneet, niin tällainen tyhmempi kaveri kuvittelee sen merkitsevän TNJ:n olevan niistä kiinnostuneita jopa siinä määrin että ne voisivat TNJ:llekin kelvata.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti sitä on aikaisemminkin käytetty, mutta miksi se on parempi kuin avoin linja?

Se jäänee nähtäväksi. En minä vaan tiedä. Minulla ei ole mitään kokemusta tuon tyyppisistä neuvotteluista joten aika paha ruveta arvioimaan onko se hyvä vai huono taktiikka. Luotan nyt niihin joilla siitä kokemusta on. Meiän pääneuvottelija on OAJ:n entinen lakimies joka on varmaan aika kokenut kettu näissä asioissa, joten ainakaan mä en voi muuta kuin luottaa heihin ja katsoa mitä he saavat aikaiseksi.

No mun mielestä "ennen kaikkea nyt yhteisessä pöydässä yritetään löytää sopua" -kommentti voidaan ymmärtää siten, että muiden järjestöjen kanssa aletaan neuvottelemaan yhteisistä tavoitteista.

Juuh varmaan voi tulkita ja ymmärtää miten vaan. :) Niistä tekstikysymyksistä ollaankin vissiin samoilla linjoilla, mutta ne palkkatavoitteet on omat kuten Palomäki suoraan sanoi ilman sen kummempia tulkintoja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti sitä on aikaisemminkin käytetty, mutta miksi se on parempi kuin avoin linja?

Se jäänee nähtäväksi. En minä vaan tiedä. Minulla ei ole mitään kokemusta tuon tyyppisistä neuvotteluista joten aika paha ruveta arvioimaan onko se hyvä vai huono taktiikka. Luotan nyt niihin joilla siitä kokemusta on. Meiän pääneuvottelija on OAJ:n entinen lakimies joka on varmaan aika kokenut kettu näissä asioissa, joten ainakaan mä en voi muuta kuin luottaa heihin ja katsoa mitä he saavat aikaiseksi.

Kukaan ei oikein tunnu tietävän miksi tällainen "hys-hys"-linja on hyvä. Tai että miksi se on valittu. Varsinkin kun muut kunta-alan palkansaajajärjöstöt ovat valinneet avoimen linjan, niin asia ihmetyttää.

No, oli pääneuvottelija mistä tahansa ja uusi kasvo tällä kertaa, niin ikävä kyllä ihmisillä on muistissa parit viime neuvottelukierrokset ja niiden lopputulokset.

Mutta katsellaan mitä tuleman pitää. Onhan meillä vielä viikko aikaa.  :)

No mun mielestä "ennen kaikkea nyt yhteisessä pöydässä yritetään löytää sopua" -kommentti voidaan ymmärtää siten, että muiden järjestöjen kanssa aletaan neuvottelemaan yhteisistä tavoitteista.

Juuh varmaan voi tulkita ja ymmärtää miten vaan. :D Niistä tekstikysymyksistä ollaankin vissiin samoilla linjoilla, mutta ne palkkatavoitteet on omat kuten Palomäki suoraan sanoi ilman sen kummempia tulkintoja.

Tekstipuolesta ei ilmeisesti ole ollut missään vaiheessa suuria erimielisyyksiä. Palkasta se on tainnut olla kiinni, että muiden linja ei ole miellyttänyt ja siksi TNJ on erkaantunut muista. Ja nyt kun aletaankin muiden kanssa hengailemaan, niin alkaa hiki tulemaan otsalle. Vielä kun TNJ kertoisi mikä se palkankorotusprosentti ja palkkaohjelma on mitä haetaan. Muilla se tuntuu olevan 9%/2,5v + 10%/5v.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varsinkin kun muut kunta-alan palkansaajajärjöstöt ovat valinneet avoimen linjan, niin asia ihmetyttää.

Niinno, en tiedä onko muut kunta-alan liitot parhaita malliesimerkkejä neuvottelutaktiikan valinnassa. Olen antanut itselleni kertoa että esim metalli käytti samaa taktiikkaa kuin TNJ nyt. Se tuotti heille sen 9,6% korotuksen tjsp. Näin maallikkona tuntus että taktiikoita pitäs apinoida pikemminkin juuri metallin, paperin yms kaltaisista liitoista kunta-alan liittojen sijaan. Ainakin kun katsoo tuloksia mihin he ovat pääseet. Ja miksi ihmeessä meidän pitäskään tehdä kuten muut kunta-alan liitot tekevät. Mutta kuten sanoin, olen täysin maallikko arvioimaan mikä on hyvä taktiikka vai ei. Nähtäväksi jää.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TNJ:n taktiikkaan on kiinnitetty muissakin liitoissa huomiota:

Kunta-alan neuvottelut venyvät

Kunta-alan tulosneuvottelujen ennakoidaan venyvän, sillä kaikki keskeisimmät asiat ovat vielä levällään. Etenkään palkoista ei ole vielä päästä keskustelemaan, sillä Tehyn ja Superin TNJ ei ole vielä esittänyt omia palkankorotusvaatimuksiaan. Akavalaisen Jukon puheenjohtaja Erkki Kangasniemi uskoo, että neuvottelut pitkittyvät niin kauan kuin TNJ viivyttelee rahatavoitteidensa esittämistä.

http://image.m-brain.fi/new/index.asp?ResID=569#1

Media:  STT  , Aamulehti (printed version)  , FNB  , Lapin Kansa (printed version)

Päivämäärä: 31.8.2007

Kirjoittaja: STT

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näköjään. Kysymys herää miksi Akava on kiinnostunut meidän palkkatavoitteista jos kerran huutokauppaan ei o tarkotus ryhtyä? Missä vaiheessa niiden neuvottelut on menossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä vaiheessa niiden neuvottelut on menossa?

Juko on reilu viikko sitten esittänyt omat prosenttitavoitteet ja ilmeisesti odottelevat TNJ:n vastaavia että pääsisivät asioissa eteen päin. Näin minä tuon tulkitsen..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varsinkin kun muut kunta-alan palkansaajajärjöstöt ovat valinneet avoimen linjan, niin asia ihmetyttää.

Niinno, en tiedä onko muut kunta-alan liitot parhaita malliesimerkkejä neuvottelutaktiikan valinnassa. Olen antanut itselleni kertoa että esim metalli käytti samaa taktiikkaa kuin TNJ nyt. Se tuotti heille sen 9,6% korotuksen tjsp. Näin maallikkona tuntus että taktiikoita pitäs apinoida pikemminkin juuri metallin, paperin yms kaltaisista liitoista kunta-alan liittojen sijaan. Ainakin kun katsoo tuloksia mihin he ovat pääseet. Ja miksi ihmeessä meidän pitäskään tehdä kuten muut kunta-alan liitot tekevät. Mutta kuten sanoin, olen täysin maallikko arvioimaan mikä on hyvä taktiikka vai ei. Nähtäväksi jää.  :)

Metalli ja kemia olivat niitä aloja jotka määrittelivät palkankorotusten yleisen tason. Siksi on ehkä ymmärrettävää se, että oltiin hiljaa koska palkankorotusten taso piti määritellä ihan itse eikä voiti apinoida muilta.

Nyt kun palkankorotusten yleinen taso on metallin ja kemian määrittelemä, niin muut liitot voivat ottaa heistä mallia ja vaatia sitä n. 9 prosentin korotusta. Näin tuntuu kuntapuoli TNJ mukaan lukien tekevän. Kuntapuoli haluaa vielä erillisen palkkaohjelman tämän päälle, sillä kuntapuolen työntekijät ovat palkkakuopassa jonka korjaamiseen vaaditaan reilua valtion avustusta. TNJ:tä lukuun ottamatta muut ovat kertoneet tarkasti mitä haluavat. Mielestäni se on hyvä asia siksi, että ihmiset ehtivät orientoitua kuntapuolen vaatimuksiin jo etukäteen. Pahaa pelkään, että TNJ vetkuttelee vaatimusten kertomista niin pitkälle, että mahdollinen työtaistelu alkaa häämöttämään. Jos samaan aikaan ilmoitetaan korkeat palkankorotusvaatimukset ja aletaan puhumaan lakosta, niin herkemmät kansalaiset leimaavat hoitajat ahneiksi ihan siksi, että asiat tulevat niin yllättäen.

Mikäli palkankorotusvaatimukset ovat jo päätetty, niin ne kannattaisi kertoa julkisuuteen. Näin saataisiin kansalaisten tukea vaatimusten taustalle, sillä alkuvuonna oli paljon puhetta hoitajien palkankorotuksista ja siitä 500 euron summasta joka "luvattiin" hoitajille. Ehkä julkinen keskustelu hoitajien palkankorotuksen tasosta auttaisi meitä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näköjään. Kysymys herää miksi Akava on kiinnostunut meidän palkkatavoitteista jos kerran huutokauppaan ei o tarkotus ryhtyä? Missä vaiheessa niiden neuvottelut on menossa?

Jukolla on myös kuntasektorilla etuja valvottavana. On vain luonnollista, että he haluavat varmistua koko kuntasektorin ratkaisuista ja mahdollisesti neuvotella itselleen parempia sopimuksia.

Esimerkiksi kirjastotyöntekijät ovat - ainakin juhlapuheissa - olleet jo vuositolkulla Jukon erityisessä suojeluksessa. Ihan yhtä hyvällä menestyksellä kuin hoitajatkin  >:D

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäli palkankorotusvaatimukset ovat jo päätetty, niin ne kannattaisi kertoa julkisuuteen. Näin saataisiin kansalaisten tukea vaatimusten taustalle, sillä alkuvuonna oli paljon puhetta hoitajien palkankorotuksista ja siitä 500 euron summasta joka "luvattiin" hoitajille. Ehkä julkinen keskustelu hoitajien palkankorotuksen tasosta auttaisi meitä?

Mä vain pelkään, että TNJ:lle on lyöty sellaiset madonluvut pöytään, että mitään kunnon korotuksia ei ole luvassa. TNJ ei sitten jäsenistönsä ravaria pelkäävänä uskalla keroa julkisuuteen yhtään mitään, vaan naamioi hiljaisuutensa strategiseksi vaikenemiseksi.

Olen hieman skeptisyyteen taipuvainen, mutta valtiovallan nihkeä suhtautuminen korvamerkittyyn rahaan, työnantajapuolen jyrkkyys, muiden liittojen kommentit ja oman nuovotteluosapuolen hiljaisuus ei kovin ruusuinen yhdistelmä ole.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 01.09.07 - klo:00:20


Eli huutokaupan makua on kumminkin ilmassa...

Tottahan toki. Palkansaajien solidaarisuus loppuu tasan siihen kun mennään liittokierrokselle TUPO:n sijaan. Silloin jokainen on omillaan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vain pelkään, että TNJ:lle on lyöty sellaiset madonluvut pöytään, että mitään kunnon korotuksia ei ole luvassa. TNJ ei sitten jäsenistönsä ravaria pelkäävänä uskalla keroa julkisuuteen yhtään mitään, vaan naamioi hiljaisuutensa strategiseksi vaikenemiseksi.

Tämä on täysin mahdollista. TNJ:lle on voitu kertoa paljon rahaa on tarjolla ja TNJ on ynnäillyt asioita yhteen ja tosiasia, ettei sellaisilla summilla saada "merkittäviä" tai "tuntuvia" palkankorotuksia aikaan on valjennut. Toivottavasti asia ei ole niin, vaan jotain aivan muuta.

Olen hieman skeptisyyteen taipuvainen, mutta valtiovallan nihkeä suhtautuminen korvamerkittyyn rahaan, työnantajapuolen jyrkkyys, muiden liittojen kommentit ja oman nuovotteluosapuolen hiljaisuus ei kovin ruusuinen yhdistelmä ole

Juu, eihän tämä ruusuiselta vaikuta. Toivotaan kuitenkin parasta, mutta mitä pidemmälle mennään tällaisessa hiljaisuudessa niin oma luottamus alkaa väkisinkin murenemaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, eihän tämä ruusuiselta vaikuta. Toivotaan kuitenkin parasta, mutta mitä pidemmälle mennään tällaisessa hiljaisuudessa niin oma luottamus alkaa väkisinkin murenemaan.

Nyt ei pidä optimismia menettää, sillä meillä on nyt jos koskaan mitä parhaimmat mahdollisuudet päästä realistiin tavoitteisiin. Se merkitsee kuitenkin sitä, että unohdetaan ylisuuret vaatimukset ja asetetaan ne sille tasolle, joka meidän on mahdollista saavuttaa. Kun tavoite on realistinen, voidaan sen saavuttamiseksi käyttää työtaistelutoimenpiteitä (ylityökielto tai lakko).

Annetaan nyt neuvottelijoille rauha. Ei puolivalmiita neuvottelutuloksia voi julkaista, sehän veisi pohjan neuvotteluilta. Se ei ole mitään hyssyttelylinjaa vaan taktiikkaa. Olen ymmärtänyt, että metallin puolella on käytössä jatkuvan neuvottelun periaate; työnantaja- ja työntekijäpuoli neuvottelevat tekstikysymyksistä säännöllisesti sopimuksen voimassaoloaikana. Silloinhan ei neuvottelupöytään jää juurikaan muuta kuin palkankorotusprosenteista päättäminen. Meillä taas aletaan vasta neuvottelujen aluksi tahkoamaan tekstikysymyksiä, jotka (korostan) ovat niitä tärkeimpiä. Palkankorotusprosentit tulevat neuvoteltaviksi myöhemmin.

Minun villi veikkaukseni on, että neuvottelupöydässä on päästy sopimukseen palkkarakenteen muutostavoitteista, mutta  TNJ halua jo tässä vaiheessa varmuuden, että hoitoala on vaativuusluokituksessa ylhäällä ja tähän taas eivät muut voi suostua ennen työn kuvauksia ja työnvaativuuden arviointia. Tämä on pelkkä arvaus eikä pohjaudu mihinkään faktatietoon.

Palkankorotusprosentti on vain yksi osa työehtoneuvotteluita. Työn vaativuuteen perustuva palkkaohjelma on tässä tilanteessa meille ainut keino päästä pois palkkakuopasta. Siinä sivussa voi joku muukin ryhmä päästä tuosta kuopasta pois, mutta joskus voi tulla aika, että meidän täytyy peesata samaa ryhmää. Suurimmaksi osaksi me hoitajat olemme kuntatyöntekijöitä ja muut kuntatyöntekijät ovat työkavereitamme, ja niin he ovat kuukaudenkin päästä.

Siis pidetään lippu korkealla ja häntä pystyssä. Julkisen sanan mielenkiinto meidän asioihimme tuntuu olevan hiipumassa. Kun ja jos työtaistelutoimenpiteet alkavat, tuki ei löydy lehdistöstä vaan meistä itsestämme ja toisistamme. Työtaisteluvalmius on hyvä ilmaista neuvottelijoille, mutta työtaistelu ei pidä olla tavoitteena vaan hyvä työehtosopimus. Monesti jo pelkästään se, että työtaisteluvalmius on selkeästi osoitettu riittää toimenpiteeksi. Jos nyt jo ennen sopimusesityksen julkaisua alkaa tappiomieliala valtaamaan alaa, ollaan aika heikoilla lopullisen sopimuksen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annetaan nyt neuvottelijoille rauha. Ei puolivalmiita neuvottelutuloksia voi julkaista, sehän veisi pohjan neuvotteluilta. Se ei ole mitään hyssyttelylinjaa vaan taktiikkaa.

Siis pidetään lippu korkealla ja häntä pystyssä. Julkisen sanan mielenkiinto meidän asioihimme tuntuu olevan hiipumassa. Kun ja jos työtaistelutoimenpiteet alkavat, tuki ei löydy lehdistöstä vaan meistä itsestämme ja toisistamme. Työtaisteluvalmius on hyvä ilmaista neuvottelijoille, mutta työtaistelu ei pidä olla tavoitteena vaan hyvä työehtosopimus. Monesti jo pelkästään se, että työtaisteluvalmius on selkeästi osoitettu riittää toimenpiteeksi. Jos nyt jo ennen sopimusesityksen julkaisua alkaa tappiomieliala valtaamaan alaa, ollaan aika heikoilla lopullisen sopimuksen suhteen.

Täysin samaa mieltä Pixelin kanssa! Tappiomielialan lietsominen ei todellakaan auta asiaa millään tavalla. TEHY/TNJ on valinnut nyt tällaisen taktiikan, joten ainakin itse hyväksyn sen ja katson mihin se johtaa. Kaikista typerintä olis kesken kaiken ruveta hosumaan ja vaihtamaan taktiikkaa muutaman soraäänen takia. Se ei ainakaan olis viisasta taktikointia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun villi veikkaukseni on, että neuvottelupöydässä on päästy sopimukseen palkkarakenteen muutostavoitteista, mutta  TNJ halua jo tässä vaiheessa varmuuden, että hoitoala on vaativuusluokituksessa ylhäällä ja tähän taas eivät muut voi suostua ennen työn kuvauksia ja työnvaativuuden arviointia. Tämä on pelkkä arvaus eikä pohjaudu mihinkään faktatietoon.

Mitä tarkoitat? Luulisi että muut yrittävät lähinnä estää näiden hoitajien työn kuvausten ja työnvaativuuden arviointien tekemisen. Yleinen olettamushan on että se on ainoastaan lääkäri joka on vastuussa potilaan hoidosta, se hoitajan vastuu ja työn vaativuus samalla kentällä on yhä v.2007 pimennossa.

Palkankorotusprosentti on vain yksi osa työehtoneuvotteluita. Työn vaativuuteen perustuva palkkaohjelma on tässä tilanteessa meille ainut keino päästä pois palkkakuopasta.

Se on myös ainut keino jolla hoitajien työ ja vastuu saadaan näkyväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun villi veikkaukseni on, että neuvottelupöydässä on päästy sopimukseen palkkarakenteen muutostavoitteista, mutta  TNJ halua jo tässä vaiheessa varmuuden, että hoitoala on vaativuusluokituksessa ylhäällä ja tähän taas eivät muut voi suostua ennen työn kuvauksia ja työnvaativuuden arviointia. Tämä on pelkkä arvaus eikä pohjaudu mihinkään faktatietoon.

Mitä tarkoitat? Luulisi että muut yrittävät lähinnä estää näiden hoitajien työn kuvausten ja työnvaativuuden arviointien tekemisen. Yleinen olettamushan on että se on ainoastaan lääkäri joka on vastuussa potilaan hoidosta, se hoitajan vastuu ja työn vaativuus samalla kentällä on yhä v.2007 pimennossa.

Tarkoitin sitä, että arvailen TNJ:n haluavan hoitajat jo ennen työnkuvauksia, joiden pohjalta työnvaativuudet luokitellaan, määritellä hoitajat ylempään luokkaan sillä perusteella, että Katainen tuli luvanneeksi "tasa-arvotupoa". Tulkitsisin Ihalaisen ulostulo tässä asiassa eilen tarkoittavan sitä, että työehtosopimusten politisoituminen sotkee tämän työnvaativuuden luokituksen järjestelmän. Jos nyt TNJ lähtee mukaan tähän leikkiin, voi tulevaisuus tuoda mukanaan samanlaisia ongelmia kuin mitä olen kirjoituksistasi ymmärtänyt teillä Ruotsissa tapahtuneen.

En usko muiden (vastoin parempaa tietoa) vastustavan työn kuvausten tekemistä, sillä luulen muiden ryhmien pikemminkin haluavan sitä, koska nyt on mediassa nostettu hoitoala "muita ylemmäksi" ja varmasti jokainen ryhmä haluaa osoittaa oman alansa työn vaativuuden. Tämä tietysti tarkoittaa loppupeleissä sitä, että me emme enää keskustele niinkään palkankorotusprosenteista kuin siitä, miten uuteen palkkarakenteeseen siirtyminen tulee tapahtumaan ja tämä keskustelu ei ole mahdollinen ilman koko kunta-alan työntekijöiden yhteistyötä. Jos alamme nahistella keskenämme, on työnantajapuolella valttikortit kädessä ja siinä sivussa kokoomus pääsee puhtain paperein lupauksiensa rikkomisesta.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko ylityökielto työtaistelutoimenpide?

Googleta sana ylityökielto, niin löydät monia esimerkkejä tästä työtaistelutoimenpiteestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...