Jump to content
MAINOS

[Tiedote] SuPer ja Tehy vaativat merkittäviä palkankorotuksia


OldOne

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 120
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ihan sen takia on hyvä puuttua harmaaseen ylityöhön, koska monet hoitavat tekevät pitkiä päiviä ilman korvauksia (muuta kun tunti tunnista), ja me, jotka haluamme ylityökorvauksia, jäädään kakkoseksi!!!

Kaiken maailman sumplimiset listoilla ja tasottamisjaksot pitäis oikeesti poistaa kokonaan! Lista on mikä on, ja sitä ei saada muuttaa, jos tulee yksi työvuoro lisää, niin ei anneta sitä vapaana, ellei hoitaja itse halua sitä, ja silloinkin sen pitää olla korotettuna! Luulisi tietysti että tämä olisi itsestäänselvyys, mutta ei todellakaan ole. Yksi hoitaja ei pysty asiaan vaikuttamaan yksin, se on vaan se yksi hoitaja joka on se "petturi" kun ei suostu "joustamaan", muitten hoitajien mielestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan sen takia on hyvä puuttua harmaaseen ylityöhön, koska monet hoitavat tekevät pitkiä päiviä ilman korvauksia (muuta kun tunti tunnista), ja me, jotka haluamme ylityökorvauksia, jäädään kakkoseksi!!!

Kaiken maailman sumplimiset listoilla ja tasottamisjaksot pitäis oikeesti poistaa kokonaan! Lista on mikä on, ja sitä ei saada muuttaa, jos tulee yksi työvuoro lisää, niin ei anneta sitä vapaana, ellei hoitaja itse halua sitä, ja silloinkin sen pitää olla korotettuna! Luulisi tietysti että tämä olisi itsestäänselvyys, mutta ei todellakaan ole. Yksi hoitaja ei pysty asiaan vaikuttamaan yksin, se on vaan se yksi hoitaja joka on se "petturi" kun ei suostu "joustamaan", muitten hoitajien mielestä.

Tarkoitinkin sitä, että jo nyt voimassa oleva sopimus ja nykyinen työaikalaki kieltävät harmaan ylityön. TEHY ja SUPER eivät ole vain tarttuneet työnantajapuolen väärinkäytöksiin ja tukeneet työntekijöitä kieltäytymästä ylipitkistä päivistä ja vaatimuksia ylitöistä ylityökorvaukset.  Nyt sitten mennään neuvottelupöytään pyytämään jotain sellaista joka olisi pitänyt liittojen hoitaa kuntoon sopimuskaudella.

Nimenomaan se on tuo "yksi hoitaja" joka joko tukee vallalla olevaa harmaata meininkiä tai sitten ei. Minä olen säännönmukaisesti kieltäytynyt kaksoisvuoroista ja julkisesti kertonut syyn siihen. Suurin osa työkavereista on seurannut esimerkkiäni ja ne jotka edelleen alistuvat korvauksettomaan ylityöntekoon tekevät sitä jo vähän häpeillen, koska heitä on alettu pitää pettureina, jotka syövät omasta kuormastaan. Voisipa melkein väittää, että hoitajien keskiansio olisi tänä päivänä huomattavasti korkeampi jos häpeilemättä ottaisimme sen, mikä meille kuuluu jos joudumme ylitöitä tekemään.

Joka tapauksessa meneillään olevia neuvotteluja ajatellen tulisi pitää mielessä se, ettemme euroihin ja prosentteihin lumoutuneina myy neuvottelupöydässä sieluamme ja ruumistamme. Kannattaisi siis antaa neuvottelijoille muunlaistakin viestiä kuin "rahaa meille lisää". Tekstimuutokset voivat pienentää palkkapussiamme huomattavasti pidentyneen työajan, vähentyneiden vapaapäivien, supistettujen työvuorolisien tmv:n muodossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kyllä todella pessimistinen tän palkankorotuksen suhteen. Vaikka julkisuudessa on paljon puhuttu hoitajien palkoista ja niiden nostamisesta niin... En vaan jaksa uskoa että saadaan edes 5% korotusta... Kun se tulee kunnalle niin h*tin kalliiks.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Julkisten alojen palkankorotuksia voidaan joutua rahoittamaan nostamalla kuntien veroprosenttia, sanoo julkisten ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori Uutispäivä Demarin haastattelussa.   

Kunnat voivat hänen mukaansa joutua maksumiehiksi, koska hallituksen naisvaltaisille matalapalkka-aloille lupaamat rahat eivät riitä mihinkään.

Hallituksen budjettikaavailuissa naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkankorotuksiin on varattu 150 miljoonaa euroa vuodessa.

Santamäki-Vuori huomauttaa, että kyseinen rahamäärä on alle prosentti kuntasektorin palkkasummasta, joka on välillisine työvoimakustannuksineen 18 miljardin euron luokkaa.

Loppuosa julkisten alojen palkankorotuksista tulisi kuntien maksettavaksi, mikä edellyttäisi joissakin kunnissa veroprosentin nostamista. Nykyinen ja edellinen hallitus ovat sitoutuneet samapalkkaisuusohjelmaan, jonka tarkoitus on nostaa naisten euro 80 sentistä 85 senttiin vuoteen 2015 mennessä.

Ay-johtajan asemassa Santamäki-Vuori hämmästelee hallituksen palkka-asioissa ottamaa ylituomarin roolia. Hänen mukaansa on työmarkkinajärjestöjen tehtävä arvioida, miten valtion raha käytetään.

Uusi hallitus on kuitenkin antanut ymmärtää, että heidän rahapanostuksensa riippuu siitä, onko sopimus oikeanlainen.

YLE Uutiset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusi hallitus on kuitenkin antanut ymmärtää, että heidän rahapanostuksensa riippuu siitä, onko sopimus oikeanlainen.

YLE Uutiset

Oikeanlainen kenelle?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnat voivat hänen mukaansa joutua maksumiehiksi, koska hallituksen naisvaltaisille matalapalkka-aloille lupaamat rahat eivät riitä mihinkään.

Onneksi kuntien verotulot on kasvusuuntaiset https://www.tehy.fi/?x20043=12887214

Suomessa hoitajien palkat ovat OECD-maiden häntäpäässä kuten kaikki tiedämme. Miksi meidän pitäisi rahoittaa yksin kuntien 'huonoa taloutta'. Ihan turha syyllistää hoitajia tästä asiasta. Jos ihmiset haluavat kunnon terveyspalveluja, siitä joutuu maksamaan. Suomi käyttää bruttokansantuotteestaan 7,5 prosenttia terveydenhuoltoon, kun esim muut Pohjoismaat käyttävät 9,1 prosenttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Timo Soini puhuu järkeä:

Soini: Hallituksen aika lunastaa lupauksensa hoitajille

18.08.2007 12:00

Soinin mukaan hoitoalan työntekijöiden asemaa parantamalla taataan hoitoalan osaava työvoima.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini vaatii hallitusta tukemaan hoitajien palkankorotuksia.

Soinin mukaan eduskuntavaaleissa kaikki puolueet puhuivat lämpimästi vanhustenhuollosta ja hoitoalan henkilökunnan palkkojen korottamisen puolesta. Nyt puolueiden on hänen mukaansa uskallettava puolustaa hoitajia.

- Poliittisten päättäjien on osoitettava rohkeutta tunnistaa suurin kipupiste ja lunastaa hoitohenkilökunnalle annetut lupaukset. Perussuomalaiset vaativat, että hallitus suoraselkäisesti osoittaa oman rahapanoksensa hoitohenkilökunnan palkkauksen ja työolojen parantamiseen, Soini sanoi perussuomalaisten naisten vuosikokouksessa Hämeenlinnassa.

Soinin mielestä palkankorotusvaraa on tarvittaessa rajattava tiukastikin, sillä jostain on uskallettava aloittaa.

Hänen mukaansa parantamalla hoitoalalla työntekijöiden asemaa työelämässä parannetaan myös vanhustenhuollon tasoa ja taataan, että hoitoalalle saadaan tulevaisuudessakin osaavaa työvoimaa.

(MTV3-STT)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt vaan peukut (ja varpaatkin) pystyyn, että saadaan palkankorotus kaikille hoitajille (vaikka oma skeptinen puoleni nosteleekin tässä aiheessa päätään --> en usko mitään ennenkuin näen/koen..)  :D

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hiljaista on.. Juuri nyt minä kaipaisin sitä (jäsenien suuntaan) avointa informaatiopolitiikkaa josta on ollut ennekin puhe foorumilla...

Tässäpä sitä 8) Sivuilla mm Minna Helle (edunvalvontajohtaja) kertoo neuvottelujen tunnelmista jne.

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=10835.0

Ei oo turhaan rutistu täällä... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mihin katosi kaikki keskustelu hoitajien palkkavaatimuksista yms?

Ei kai porukat pelästynyt kun Osku laittoi keskustelun: TEHYn palkankorotusvaatimus vuosi julkisuuteen? lukkoon ja viittasi antamaan tukea tehyn neuvottelijoille http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=10757.0

Onko tässä  rivien välistä tulkittavissa että hoitajat.net ei ole enään riippumaton vaan ylläpitoa dominoi tehy aktivistit?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin katosi kaikki keskustelu hoitajien palkkavaatimuksista yms?

Ehkäpä tuli uskon puute? En tiedä, itse olen vähän samaa miettinyt kun keskustelu näyttää tyrehtyneeltä.

Itse en voi millään tasolla ymmärtää tätä Tehyn ja SuPerin mykkäkoululinjaa palkkavaatimusten suhteen. Täytenä pelleilynä pidän niitä selityksiä, että "kortteja ei paljasteta".

Ei kai porukat pelästynyt kun Osku laittoi keskustelun: TEHYn palkankorotusvaatimus vuosi julkisuuteen? lukkoon ja viittasi antamaan tukea tehyn neuvottelijoille http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=10757.0

No jos TNJ on meitä edustava instanssi, niin kannattaa meidän antaa tukemme Tehylle ja SuPerille tietysti.

Onko tässä  rivien välistä tulkittavissa että hoitajat.net ei ole enään riippumaton vaan ylläpitoa dominoi tehy aktivistit?

Voin melko varmasti vakuuttaa, ettei Tehy dominoi täällä yhtään mitään. Kuten ei mikään muukaan liitto.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eihän kukaan jaksa koko ajan meuhkata (tai jos jaksaa, niin lääkitys pielessä?) Hengähdystauko ja odottava ilmapiiri, oletan...Eiköhän se kuhina taas ala, kun kuullaan prosentteja ja lukuja neuvottelurintamalta.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eihän kukaan jaksa koko ajan meuhkata (tai jos jaksaa, niin lääkitys pielessä?) Hengähdystauko ja odottava ilmapiiri, oletan...Eiköhän se kuhina taas ala, kun kuullaan prosentteja ja lukuja neuvottelurintamalta.

Juuri samaa meinasin kirjoitella, mutta ehdit ensin. Eli odottavalla linjalla ollaan.

Muoks: kirotusvireitä

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin katosi kaikki keskustelu hoitajien palkkavaatimuksista yms?

Ei kai porukat pelästynyt kun Osku laittoi keskustelun: TEHYn palkankorotusvaatimus vuosi julkisuuteen? lukkoon ja viittasi antamaan tukea tehyn neuvottelijoille http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=10757.0

Onko tässä  rivien välistä tulkittavissa että hoitajat.net ei ole enään riippumaton vaan ylläpitoa dominoi tehy aktivistit?

Höpö höpö. Täällä dominoi kukaan muu kuin me ;D Ja ei riippumattomuus tarkoita samaa kuin liittojen vastaisuus. ;D Mitä pahaa siinä on että osoitetaan tukeamme liittojen neuvottelijoille? Nehän on neuvottelemassa sinun ja minun tulevaisuudesta ja he tarvitsevat koko kentän tukea selvitäkseen hemmetin vaikeasta urakastaan. Jos kentältä ei tuu kuin paskaa niskaan, voisin kuvitella että se ei ainakaan nosta motivaatiota siellä päässä.

Itse en voi millään tasolla ymmärtää tätä Tehyn ja SuPerin mykkäkoululinjaa palkkavaatimusten suhteen. Täytenä pelleilynä pidän niitä selityksiä, että "kortteja ei paljasteta".

Mä luulen että kyse on tästä:

Kun Helteen tän päivän kirjotuksen luki niin se antaa viitteitä miksi tarkkoja summia ei julkaista vielä. Nyt on varmaan tarkotus kattoa mahdollisimman pitkään mitä muut pyytää ja rakentaa hoitajille oma palkkaohjelma siihen päälle. Näin mä sitä kirjotusta tulkitsisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole itse jaksanut -kumma kyllä- kirjoitella mitään, koska lehdistä ja uutisista valuneiden tietojen perusteella näyttää luu jäävän käteen näistäkin neuvotteluista.

Kataisen mukaan korvamerkkittyä rahaa ei tule, koska TUPOa ei synny ja noi tukirahat muutenkin oli melkoisen alakanttiin laskettu. Lisäksi epäilen vastapuolen kykenevän osoittamaan palkkavaatimukset rajusti liian korkeiksi, kun nuo hallituksen ministeritkin vaativat maltillisempia palkkaratkaisuja.

Se mitä olen kollegoiden kanssa töissä jutellut neuvotteluista, niin yksikään ei usko kookmuslaisen pj:n raha- ja tekstikysymysten neuvottelemisen auttavan muuta kuin hänen oman virkauransa jatkoja.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en voi millään tasolla ymmärtää tätä Tehyn ja SuPerin mykkäkoululinjaa palkkavaatimusten suhteen. Täytenä pelleilynä pidän niitä selityksiä, että "kortteja ei paljasteta".

Mä luulen että kyse on tästä:

Kun Helteen tän päivän kirjotuksen luki niin se antaa viitteitä miksi tarkkoja summia ei julkaista vielä. Nyt on varmaan tarkotus kattoa mahdollisimman pitkään mitä muut pyytää ja rakentaa hoitajille oma palkkaohjelma siihen päälle. Näin mä sitä kirjotusta tulkitsisin.

Mä en usko tuohon lainkaan. Kaikki muut ns. matalapalkka-alojen liitot ovat kertoneet aikoja sitten tarkat vaatimuksensa välittämättä siitä mitä muut ovat pyytäneet.

Itse uskon, että tällä tiedon panttaamisella on muutama syy. Hoitajat ovat jakautuneet kahtia, toiset haluavat työtaistelua ja toiset eivät. Kun ei kerrota mitään, niin ei tule liitosta eroamisia tms. tässä vaiheessa. Ehkä tässä pelätään julkisen mielipiteen leimaavan hoitajat ahneiksi ja siksi pelätään tarkkojen lukujen kertomista.

Tällainen tietojen pimittäminen ei ole nykypäivää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä tässä pelätään julkisen mielipiteen leimaavan hoitajat ahneiksi ja siksi pelätään tarkkojen lukujen kertomista.

-Se tässä on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin. Mitä myöhemmin leimaantuminen tapahtuu, sitä pidempään hoitajien imago tietysti varjeltuu.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole itse jaksanut -kumma kyllä- kirjoitella mitään, koska lehdistä ja uutisista valuneiden tietojen perusteella näyttää luu jäävän käteen näistäkin neuvotteluista.

Tässä vaiheessa neuvotteluja on vielä mahdotonta sanoa mitä on jäämässä käteen ja mitä ei. Vai onko sulla jotain inside tietoa mitä me muut ei tiedetä tässä vaiheessa?

Jos kentältä ei tuu kuin paskaa niskaan, voisin kuvitella että se ei ainakaan nosta motivaatiota siellä päässä.

Tästä osa tuntuu olevan eri mieltä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jospa Jiolla onkin taas inside tietoa tyylin 9,8%  ;D. Mutta ei vaiskaan henkilökohtaisesti luulen että tarkoitus on antaa muitten liitojen tehdä sopimus ja sen jälkeen lyödä prosentit pöytään ettei tulisi huutokauppaa tyyliin JHL nostaa tavoitettaan samalle tasolle kuin TNJ. Saatta olla kaukaa haettu mutta mistä sitä koskaan tietää. Hämmästelin kyllä alunperin sitä miksi neuvotteluaikataulu vedettiin noi kireälle että 7.9 pitäisi olla valmiina. Näkeehän sen sokea Reettakin ettei ainakaan TNJ tuossa aikataulussa saa sopimusta aikaiseksi varsinkin kun suurin vastustus tuntuu tulevan muitten liittojen taholta. Ja mitä tulee tuohon riippumattomuuteen niin jos on TEHY vastainen niin tietenkään ei voi sietää mitään positiivista mainintaa tehystä.

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ei vaiskaan henkilökohtaisesti luulen että tarkoitus on antaa muitten liitojen tehdä sopimus ja sen jälkeen lyödä prosentit pöytään ettei tulisi huutokauppaa tyyliin JHL nostaa tavoitettaan samalle tasolle kuin TNJ.

Mä uskon tähän myös. Ihan järkevää taktiikkaa olisi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä tulee tuohon riippumattomuuteen niin jos on TEHY vastainen niin tietenkään ei voi sietää mitään positiivista mainintaa tehystä.

Ja toisinkin päin; yllättävän moni tehy-aktivisti ei kestä pienintäkään arvostelua liitosta, ikään kuin ko. organisaatio olisi jotenkin pyhä ja kritisoinnin ulkopuolella. Ei ay-järjestöt ole sen kummemmassa asemassa kuin mitkään muutkaan järjestöt tai seurat joiden toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla - ei ainakaan mun pääkopassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajat ovat jakautuneet kahtia, toiset haluavat työtaistelua ja toiset eivät.

Ei kai mitään kahtiajakautumista ole neuvotteluiden tässä vaiheessa voinut tulla. Miten kukaan on voinut mielipidettään lakon tarpeellisuudesta muodostaa kun ei vielä tiedetä, mikä neuvottelutulos ylipäätään on. Ei lakko ole itseisarvo vaan se on viimeinen ja erittäin raskas ase vaatimusten läpiviemiseksi. Nyt kannattaisi laittaa jäitä hattuun ja odotella, mitä tuloksia neuvottelijamme saavat aikaan.

Kannattaa muistaa, että lakkotilanteessa jo saavutettu neuvottelutulos raukeaa ja uudet neuvottelut alkavat nollatilanteesta eikä lopputulos ole koskaan kiveen kirjoitettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ei vaiskaan henkilökohtaisesti luulen että tarkoitus on antaa muitten liitojen tehdä sopimus ja sen jälkeen lyödä prosentit pöytään ettei tulisi huutokauppaa tyyliin JHL nostaa tavoitettaan samalle tasolle kuin TNJ.

Mä uskon tähän myös. Ihan järkevää taktiikkaa olisi.

TNJ on ilmoittanut, että sopimus halutaan saada neuvottelemalla aikaan. Ja on annettu vielä päivämäärä johon mennessä neuvottelut haluttaisiin saada käytyä. Päivämäärä on 7.9. eli reilun viikon päästä pitäisi olla hommat hoidettu. No jokainen tietää, että homma ei tule onnistumaan mitenkään. Neuvottelut jatkuvat vielä pitkään. Oma arvaukseni on, että lumet ovat täällä etelässäkin maassa ennen kuin TNJ saa sopimuksen aikaan. Ja tuskin on kaukaa haettu, että sitä ennen työtaistellaan.

Mitä tulee huutokauppaan, niin enpä ole huomannut minkäänlaista prosenttien liikkumista. En ainakaan julkisuudeessa liikkuneiden tietojen perusteella Ne ketkä ovat prosenttipyynnit ja palkkaohjelmat kertoneet ovat niissä ainakin tähän asti pysyneet.

Ja mitä sitten jos niin käy, että TNJ:n vaatimuksesta otettaisiin mallia ja liitot hilaisivat vaatimuksiaan ylöspäin? Pyytäähän saa mitä tahansa eikä se vaikuta suoraan siihen mitä tullaan saamaan. Palkankorotusvaatimuksen tulee perustua tarpeeseen. Jos hoitajien palkan ajatellaan olevan 20 prosenttia liian matala, niin silloin pyydetään lisää palkkaa 20 prosenttia. Pyydetään se mikä on tarpeellista.

Se taas, että ollaan hissukseen ja katsellaan mitä muut saavat ja sen mukaan keksitään palkankorotusvaatimuksia kertoo mielestäni aivan muista asioista.

Toivon kuitenkin, että TNJ neuvottelee kaikille hoitajille tuntuvat palkankorotukset ja hyvät työehtosopimukset.

Ja koska olen Tehyn jäsen koen minulla olevan oikeus kritisoida sen toimintaa jos koen toiminnassa olevan epäkohtia.  ;D

Hoitajat ovat jakautuneet kahtia, toiset haluavat työtaistelua ja toiset eivät.

Ei kai mitään kahtiajakautumista ole neuvotteluiden tässä vaiheessa voinut tulla. Miten kukaan on voinut mielipidettään lakon tarpeellisuudesta muodostaa kun ei vielä tiedetä, mikä neuvottelutulos ylipäätään on. Ei lakko ole itseisarvo vaan se on viimeinen ja erittäin raskas ase vaatimusten läpiviemiseksi. Nyt kannattaisi laittaa jäitä hattuun ja odotella, mitä tuloksia neuvottelijamme saavat aikaan.

Suomessa on tuhansia ja taas tuhansia hoitajia jotka ovat ne pari viimeistä lakkoa läpikäyneet. Heillä ei ole juurikaan intressiä lakkoilla, sillä he eivät näe lakkoilusta olevan mitään hyötyä. Sitten on tuhansia ja taas tuhansia nuoria hoitajia jotka eivät usko, että neuvottelemalla voitaisiin saada se 20 prosenttia lisää palkkaa mikä on välttämättömyys.

Kannattaa muistaa, että lakkotilanteessa jo saavutettu neuvottelutulos raukeaa ja uudet neuvottelut alkavat nollatilanteesta eikä lopputulos ole koskaan kiveen kirjoitettu.

Joka kerta ne neuvottelut alkavat nollatilanteesta. Kuitenkin olen hyvin skeptinen sen suhteen, että ilman työtaistelua saataisiin niinkin merkittävä asia sovittua kuin hoitoalan palkkakuopan korjaaminen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...