Jump to content
MAINOS

Neulanpistotapaturma


brenda

Recommended Posts

Se paksumpi tuppi on sen verran leveämpi, että tuskin neula siitä läpi tulee (niinkuin melko varmasti tulee siitä pienestä tupesta), mutta onhan se hutiin tupettaminen helpostikin mahdollista.

Läpi tulee, tuli ainakin yhden hoitajan sormeen, itse kertoi tapahtuneesta.

Ollaan kaikki siis samaa mieltä, ettei korkitella yhtään mihinkään, vaan viiltävän jätteen astia pedin/tuolin/minkä tahansa, viereen.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Se paksumpi tuppi on sen verran leveämpi, että tuskin neula siitä läpi tulee (niinkuin melko varmasti tulee siitä pienestä tupesta), mutta onhan se hutiin tupettaminen helpostikin mahdollista.

Läpi tulee, tuli ainakin yhden hoitajan sormeen, itse kertoi tapahtuneesta.

Itse olen korkittamisen jälkeen saanut neulan läpi sormeeni insuliini ruiskusta. vaikka oli paksu. taittui kai korkittaessa ja meni läpi sen paksun muovin.

Kollega laittoi kynäneulan päälle aina takaisin sen paksun neulan päällä olevan "kuoren"( ja ei laita enää,) kun kerran se tuli sen läpi sormeen. (siis se isompi muovinen juttu ei se pieni mikä on viimeisenä siinä neulan päällä) Tällä hetkellä meillä kaikilla kulkee taskuissa neulankatkasijat. Ja laitan kyllä sen läpi kaikki neulat mitkä vaan siitä pienestä reijästä menee.

Kaveri pisti neulalla itseään kun joku oli laittanut vaan korkin kynäneulaan pistämisen jälkeen, ja kun hän meni potilasta pistämään niin osui neula käteen kun ei tiennyt että kynä jo sisälsi neulan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se paksumpi tuppi on sen verran leveämpi, että tuskin neula siitä läpi tulee (niinkuin melko varmasti tulee siitä pienestä tupesta), mutta onhan se hutiin tupettaminen helpostikin mahdollista.

Läpi tulee, tuli ainakin yhden hoitajan sormeen, itse kertoi tapahtuneesta.

Itse olen korkittamisen jälkeen saanut neulan läpi sormeeni insuliini ruiskusta. vaikka oli paksu. taittui kai korkittaessa ja meni läpi sen paksun muovin.

Kollega laittoi kynäneulan päälle aina takaisin sen paksun neulan päällä olevan "kuoren"( ja ei laita enää,) kun kerran se tuli sen läpi sormeen. (siis se isompi muovinen juttu ei se pieni mikä on viimeisenä siinä neulan päällä) Tällä hetkellä meillä kaikilla kulkee taskuissa neulankatkasijat. Ja laitan kyllä sen läpi kaikki neulat mitkä vaan siitä pienestä reijästä menee.

Kaveri pisti neulalla itseään kun joku oli laittanut vaan korkin kynäneulaan pistämisen jälkeen, ja kun hän meni potilasta pistämään niin osui neula käteen kun ei tiennyt että kynä jo sisälsi neulan.

Ok, mahdollista siis neulan läpi tuleminen tuostakin tupesta. Onko jossain käytössä noita aiemmin mainitsemiani neulan poistajia?

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Onnistuin harjoittelussa pistämään itseäni infuusioletkun pistokärjellä, kun hävitin letkuja lääkejätteeseen. Minulla oli kiire ja lähdin tapahtuneen jälkeen auttaman toista hoitajaa ja unohdin koko asian. Nyt asia kuitenkin nousi mieleen ja mietin, olisiko minun kuulunut ilmoittaa tapahtuneesta? En huomannut tosiaan tilanteessa sanoa kelleen ja nyt kynnys kertoa asiasta on jo korkeampi, jotenkin nolottaa huolimattomuuteni. Kuinka huolissaan minun pitäisi asiasta olla? Jos vaikka vertaa siihen, että olisin pistänyt itseäni käytetyllä neulalla, onko riski pistokärjen kohdalla pienempi? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riski ei toki ole tasan 0, mutta ei kaukanakaan jos ei ole jotenkin todella erikoisesti veri noussut letkussa tippapussiin/pulloon asti.

Siellä letkustossa käy virtaus normaalisti vain pussista siihen "tippakammioon" ja tippakammiosta potilaaseen, ei toiseen suuntaan. Ja virukset, bakteerit yms on tosi huonoja uimaan vastavirtaan parin metrin verran omin nokkineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnistuin harjoittelussa pistämään itseäni infuusioletkun pistokärjellä, kun hävitin letkuja lääkejätteeseen. Minulla oli kiire ja lähdin tapahtuneen jälkeen auttaman toista hoitajaa ja unohdin koko asian. Nyt asia kuitenkin nousi mieleen ja mietin, olisiko minun kuulunut ilmoittaa tapahtuneesta? En huomannut tosiaan tilanteessa sanoa kelleen ja nyt kynnys kertoa asiasta on jo korkeampi, jotenkin nolottaa huolimattomuuteni. Kuinka huolissaan minun pitäisi asiasta olla? Jos vaikka vertaa siihen, että olisin pistänyt itseäni käytetyllä neulalla, onko riski pistokärjen kohdalla pienempi? 

 

 

 

Toimintaohje tilanteessa, jossa opiskelija saa pistotapaturman neulalla tai muulla välineellä, joka on veren, verisen eritteen tai kudosnesteen kontaminoima. Tai jos verta roiskuu silmiin, suuhun tai rikkinäiselle iholle.

http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Perustutkinto/Sivut/Toiminta-neulanpisto--tai-muussa-verikontaktitapaturmassa.aspx

 

Se infuusioletkun "neula" tuskin on veren tai verisen eritteen kontaminoima. Jos nyt ei verensiirosta ollut kyse...  ja se verihän on tutkittua.

Minun nähdäkseni tässä ei siis ole varsinaisesta pistotapaturmasta kyse sellaisenaan kuin se ymmärretään. Sinne opiskelijaterveydenhuoltoon voinee silti soitella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

post-12958-0-19004400-1416920388_thumb.j

 

Meillä on neulankatkaisijoita käytössä, mutta en ole niihin viehtynyt. On aika kapea "masiina" ja pieni se reikä mihin neula työnnetään. Pelkään että pistän käteeni kun yritän osua siihen reikään... 

 

* muoks: nyt kun googlasin tähän kuvaa asiasta tajusin, että on tärkeää pitää ko. vehjettä oikein. On varmaan kaikille muille itsestään selvä, mutta helposti tuon ottaa jotenkin kämmenelle, ainakin tällainen puupää. 

 

 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä neulankatkaisijalla yritetään saavuttaa? Se katkaistu neulan pääkin kumminkin sisältää jonkunlaisen särmän yleensä josta voi saada haavan. Miksei sitä neulaa vaan laiteta riskikäteastiaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

attachicon.gifbd_clips__93444.1409262393.1280.1280.jpg

 

Meillä on neulankatkaisijoita käytössä, mutta en ole niihin viehtynyt. On aika kapea "masiina" ja pieni se reikä mihin neula työnnetään. Pelkään että pistän käteeni kun yritän osua siihen reikään... 

 

* muoks: nyt kun googlasin tähän kuvaa asiasta tajusin, että on tärkeää pitää ko. vehjettä oikein. On varmaan kaikille muille itsestään selvä, mutta helposti tuon ottaa jotenkin kämmenelle, ainakin tällainen puupää. 

 

Öh... Ajatus ehkä ihan hyvä, mutta.... vaikuttaa ihan päättömältä. Eikö sitä pientä keltaista ämpäriä voi vain pitää hollilla tai mukana kun tarvii pistellä. Tai sitten ne turvaneulat.

 

Itse kun mietin, niin nappaisin tuon tosiaan myös sellaiseen kämmenotteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toihan näyttää melkein korkittamiselta :D Keltainen roskis viereen tai turvaneula, itse oon niiden kannalla.

 

Niinhän tuo näyttää. Ei toki oikein käytettynä tule kovin lähelle sormia... Tosin voihan sitä korkittaakkin oikein. Eli korkki pöydälle ja neulan pujotus sinne koskematta korkkiin. Noh... Kielletty mikä kielletty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me säästetään kun keltainen roskis täyttyy niin nopeasti Klexanen tms. -ruiskuista ja nyt sen ruiskun saa laittaa kaatopaikkajätteeseen kun on täysin tylsä. Tuohon neulankatkaisimeen mahtuu monta sataa neulaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tulinpa juuri koulutuksesta, jossa diabeteshoitaja käski hylsyttää insuliinineulan sillä isommalla korkilla. Meillähän tuli ihan ratkaisematon eripura asiasta. Koska olen helkutinmoinen jäärä ja mielestäni aina oikeassa, niin varmistushan tälle on saatava. Eikö tämä nyt nimenomaan ole nykyään epävirallisvirallinen ohje, että käytettyä neulaa ei korkiteta? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siitä isostahan on useampi saanut sen neulan sormeensa myös... EI KORKITETA, EI MIHINKÄÄN KOSKAAN!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Tyhmänä tuikkasin itseäni sen vihonviimesen insuliinikynän neulalla sitä kynästä irrottaessani. Pistämälläni potilaalla on esbl positiivinen....onko mahdollista saada se tuosta neulan välityksellä?  t: tyhmä valmistunut

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se esbl toivottavasti potilaan veressä ja kudoksissa asustele niin todennäköisyys on olematon.

Kaikki on tietysti teoriassa mahdollista. Enemmän olisin silti huolissani hepatiiteista yms enkä niistäkään kovin pahasti.

Yhteys työterveyteen asap ja normaaliin tapaan pistotapaturmasta raportointi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...