Jump to content
MAINOS

Neulanpistotapaturma


brenda

Recommended Posts

No selibaatti, kyllä. En kyllä tajua että miksei yhtä lailla ihan normaali kumin käyttö riittäisi?

Hyvä tapa estää sp-tauteja, mutta se gummi saattaa riittävän rivakassa menossa luiskahtaa kokonaankin pois ja kummankaan huomaamatta. Tulipas sinkulle samantein muuten mooonta lämmintä ja ihanaa muistoa eksästä. ;D Siinä mielessä selibaatti on ainoa varmasti turvallinen tapa.

Tietysti jos on epätodennäköistä, että on saanut tartunnan, niin on melko pieni todennäköisyys, että mitään tartuttaisi eteenpäin. Tietysti jos tartunta on mahdollinen/todennäköinen, niin ei sitä ole kohteliasta tartuttaa eteenpäin, saati pyöritellä kymmeniä eri kontakteja riskiaikana. Hyvässä/normaalissa parisuhteessa tietysti riskit keskustellaan yhdessä ja tehdään päätös, millä suojauksella eteenpäin. Aika kuttumaista olisi kyllä tartuttaa mitään johonkin itselleen rakkaaseen ihmiseen. Onneksi enää ei ihan olla aivan täysin kädet pystyyn -tilanteessa noiden vaikeidenkaan virusten kanssa. Mutta kannattaa välttää.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meidän juuri päivitetyssä mikrobilääkeohjeessa on seuraavaa:

PROFYLAKTINEN LÄÄKEHOITO HIV-ALTISTUKSISSA:

Altistuneen on huolehdittava mahdollisen tartunnan leviämisen ehkäisystä 6 kk ajan altistuksesta (HIV-positiivisen potilaan potilasohje).

Varmassa työperäisessä altistuksessa (potilas on HIV-positiivinen ja kyseessä selvä ihon läpäisy tai veristä eritettä roiskunut limakalvoille tai haavaan)

voidaan altistuneelle työntekijälle antaa zidovudiinia ja lamivudiinia (Combivir) 1 tabletti kaksi kertaa vuorokaudessa.

Jos altistus on ollut vakava (syvä pisto, ontto neula, näkyvää verta välineessä, neula ollut potilaan valtimossa/laskimossa) käytetään kolmen lääkkeen yhdistelmää Combivir 1x2 ja lopinaviiri/ritonaviiri (Kaletra) 2 kapselia kaksi kertaa päivässä ruuan kanssa tartunnan ehkäisemiseksi.

(Jos vahva epäily HIV infektiosta, kontaminaation aiheuttaneesta henkilöstä tehdään hänen suostumuksellaan HIV-testi).

Profylaksi aloitetaan kahden tunnin sisällä (= mahdollisimman pian) altistuksesta. Lääkehoito on työtekijälle vapaaehtoinen ja maksuton. Profylaksin teho ei ole varma, mutta selvästi vähentää tartunnan vaaraa. Lääkitykseen liittyy sivuvaikutuksia. Estohoidon pituus on neljä viikkoa.

Lääkitys:

Combivir (zidovudiini + lamivudiini)

* Zidovudiini

sivuvaikutuksia mm. ruokahaluttomuus, pahoinvointi, päänsärky, väsymys, unettomuus, anemia, neutropenia

Lamivudiini

sivuvaikutuksia väsymys, vatsakipu, joskus harvoin pankreatiitti, perifeerinen neuropatia

* Kaletra (lopinaviiri/ritonaviiri) voi kumota e-pillereiden vaikutuksen (vaihtoehtoinen ehkäisy), ripuli, kohonneet rasva-arvot

Lääkkeitä on saatavana päivystysvarastossa.

Hoidon aloittaa päivystävä sisätautilääkäri (takapäivystäjä) päivystysaikana ja virka-aikana infektiolääkäri. Sivuvaikutusten seuranta infektiopoliklinikalla.

Tuossa on nyt HIV-altistuksesta, mutta aika hyvin pätevät yleisesti ohjeet muuhunkin(poislukien profyl.lääkitys)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kun tuossa terveysportista asiaan hieman näkökulmaa niin seuraavia seikkoja löytyi:

Tartuntariski on hyvin pieni. Varmoissa pistotapaturmiin liittyvissä HIV-altistuksissa tartuntariski on ollut n. 0.1 %.
(osassa lähteissä tosin 0,3%)

Altistunut varoo mahdollisen tartunnan levittämistä eteenpäin (kondomi, verenluovutuksesta pidättäytyminen, jne.).

Selibaatti olisi tietenki varmin tapa, mutta yleisesti on ihan turha suosittaa jotain sellaista mikä ei kuitenkaan tule toimimaan ;D Ja toisaalta onhan olemassa myös käsite hätävarjelun liioittelu...

Ja Duodecim-lehdestä vielä

Maassamme on raportoitu vuosina 1989–98 yhdeksän työperäistä hepatiitti C- ja kaksi hepatiitti B -tartuntaa, mutta ei yhtään työperäistä HIV-tartuntaa.
ja vastaavasti altistuksia esim. yksistään HYKS:ssä vuonna -98  oli n. 400... Minun mieltäni ainakin rauhoittaa hieman :D

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näytteitä ottaessa/viggoa laittaessa ym. kannattaa aina käyttää käsineitä sillä vaikka neulanpistotapaturma tapahtuukin suurin osa taudinaiheuttajista jää hanskaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Onko kohtalotovereita? Itselle sattui neulanpistotapaturma tässä taannoin insuliinikynällä. Potilas 70-vuotias nainen...tiedän, että riski saada mitään veriteitse tarttuvaa tautia on äärettömän pieni tässä tilanteessa. Mutta...silti jotenkin pelottaa 0-näytteiden tulokset. Muutama päivä vielä menee...Henkistä tukea tarvitaan kollegat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei niitä nollakokeita vielä kannata jännittää jollet muuten epäile että sulla olis jo valmiiksi hiv tai hepatiitti... samassa tilanteessa olen (paitsi pistin itseäni lanssin särmäisjäteastiasta tuntemattomalla neulalla), ja tuolla Lääkärihoitajan linkittämässä ketjussa sain hyvää tukea ja faktatietoa  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kollegat, teidän tekstienne ansiosta uskon että mahdollisuus saada tartunta insuliinikynästä on mitättömän pieni!! Tiukka fakta on kummasti helpottanut oloa...0-näytteet negatiivisia, vielä pitää kuitenkin 3kk odottaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se todellakin on lottovoittoon verrastettava tuuri jos insuliinikynästä tartunnan saa. Noista nollanäytteistä vielä: niissähän ei pistotapaturmasta tulleen tartunnan kuulukaan näkyä, vaan niillä poissuljetaan se, ettei sulla ole jo olemassaan hiv tai hepattiitti, nääs ettei shp sitten joudu makselemaan sun aikaisempien hurjatelujen hoitoja  :)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Entäpä sitten niin päin, että pistät vahingossa ensin itseesi (huomaat sen vasta myöhemmin, kun neulat niin ohuita) ja olet sitten pistänyt potilasta?

Mikä ohjeistus? Kerrotaan potilaalle ja mennään itse normisti 0 näytteisiin? Ja infotaan potilasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpä sitten niin päin, että pistät vahingossa ensin itseesi (huomaat sen vasta myöhemmin, kun neulat niin ohuita) ja olet sitten pistänyt potilasta?

Mikä ohjeistus? Kerrotaan potilaalle ja mennään itse normisti 0 näytteisiin? Ja infotaan potilasta?

Aika parkkiintuneet norsunnahkasormenpäät saa olla ettei heti hiffaa että on pistänyt itteään... Yleensähän sinne ne vahinkopistokset tulee ja sormenpäissä kun nyt on kiitettävästi hermoja... Eipä ole tullut käytännössä tämmöistä tilannetta vastaan mutta kaipa se protokolla menisi samalla tavalla kuin toisinpäinkin... Ja totta kai siitä on potilasta infottava niin kuin kaikista muistakin poikkeamista hoidon aikana...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika parkkiintuneet norsunnahkasormenpäät saa olla ettei heti hiffaa että on pistänyt itteään... Yleensähän sinne ne vahinkopistokset tulee ja sormenpäissä kun nyt on kiitettävästi hermoja...

Ei kai tuo nyt ihan mahdotontakaan ole, raksahommissa on muutaman kerran tullut ihmeteltyä että mitä punaista noissa paneeleissa tms. on ennen kuin on tajunnut tilanteen..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

No onnistuinpa mäkin sitten pistämään itteäni. Iltainsuliinin ku olin laittanut potilaalle ja rupesin ruuvaamaan neulaa kynästä irti nii sormeenhan se neula osu... Noh, nollanäytteet otettu minusta ja potilaasta otetaan maanantaina. Ei ainakaan ole tiedossa, että olisi "riskiryhmää" mut eipä tuota ikinä tiiä.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Katselin talon Turpo -ilmoituksia ja huomasin sen, että noin 90-95% neulanpistotapaturmista tuli insuliinikynän neulan korkittamisesta tai poistamisesta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samassa hommassa oltu isuliinikynän kanssa. Ja tietysti onnistuin siinä kun juuri oltiin osastolla puhuttu kuinka koskaa ei laiteta korkkia neulaan käsin. Seurannassa käyty ja kaikki kunnossa. Jos ei muuta hyvää, niin oppi meni ainakin perille. En viitsi toista kertaa käydä samaa hommaa läpi. Työkaverit olivat ihanan kannustavia, vaikka itseä oma typeryys harmitti suuresti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olin juuri uusimassa s.c.-lupaani ja ihmeekseni kouluttaja opetti korkittamaan inskakynät.

Kun tähän tartuttiin salista käsin kyseenalaistamalla, hän perusteli sen mm. kotihoidossa olevien DM-potilaiden neulan määriin; 1 neula /vuorokausi.

Korkittamiseen tulee siis käyttää neulan päällä olevaa paksua korkkia, ei neulan päällä olevaa ohutta suojaa.

Osastolla tietenkin neulat pois kynistä joka piston jälkeen. Kuulemma siltikin porukka pistelee itseensä, ei korkittaessa, vaan poistaessa neulaa.

Miten ajattelette?

Itse en korkittele yhtään mitään, vaan suunnittelen työni niin, että viiltävän jätteen kippo on ulottuvilla.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa olevan, itseään pistävän potilaan toiminta on erilaista, kuin silloin kun joku toinen pistää. Potilas ei tartuta itseään, mutta toisen voi tartuttaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, mutta siis kotihoidossa hoitaja pistää inskat ja korkittaa. Sitä tarkoitin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, mutta siis kotihoidossa hoitaja pistää inskat ja korkittaa. Sitä tarkoitin.

Sitä minäkin tarkoitin. Eli jos potilas pistää itse, niin hän saa tehdä neulalla mitä haluaa. Mutta jos joku pistää hänelle injektiot, niin silloin toimitaan toisella tavalla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä ajatuksissani on taas joku viba, mutta jotenkin koen että ei tänäpäivänä enää pitäs korkittaa mitään. Ei pitäs joutua eikä sellasta pitäs missään nimessä sanoa, että tehkää näin. Eiks se oo niiku jo todettu juttu, että merkittävä osa neulapistotapaturmista tulee just kun korkitetaan? No joo, toisaalta tiiän hyvin vähän mistään insuliinijutuista, mutta silti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, mutta siis kotihoidossa hoitaja pistää inskat ja korkittaa. Sitä tarkoitin.

Sitä minäkin tarkoitin. Eli jos potilas pistää itse, niin hän saa tehdä neulalla mitä haluaa. Mutta jos joku pistää hänelle injektiot, niin silloin toimitaan toisella tavalla.

Tää menee jo hokemiseksi, mutta tuossa koulutuksessa kehoitettiin siis korkittamaan.

Näin ollen ymmärrän viestisi niin, että hoitaja ottaa itse vastuun työtavoistaan, vaikka asiakkaan neulat loppuisi?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, mutta siis kotihoidossa hoitaja pistää inskat ja korkittaa. Sitä tarkoitin.

Sitä minäkin tarkoitin. Eli jos potilas pistää itse, niin hän saa tehdä neulalla mitä haluaa. Mutta jos joku pistää hänelle injektiot, niin silloin toimitaan toisella tavalla.

Tää menee jo hokemiseksi, mutta tuossa koulutuksessa kehoitettiin siis korkittamaan.

Näin ollen ymmärrän viestisi niin, että hoitaja ottaa itse vastuun työtavoistaan, vaikka asiakkaan neulat loppuisi?

Vaikka ollaankin jonkun henkilön kotona, niin se on sillä hetkellä hoitajan työpaikka. Työnantajan vastuulla on riskienarvioinnin perusteella kartoittaa riskit ja vähentää ne käytettävissä olevillaan keinoilla. On vaikeaa uksoa että neulan korkittaminen jonkun henkilön kotona on vähemmän riksialtista kuin sairaalan osastolla. Ja sellaista osastoa ei taida ollakaan jossa neulan hylsyttäminen olisi suositeltavaa tai edes sallittua.

Asiakkaalle se tietysti tuo sen eteen, että neuloja kuluu huomattavasti enemmän kuin jos hän itse pistäisi itseensä insuliinit. Näin on kuitenkin toimittava, sillä insuliinia työkseen pistävän työturvallisuus täytyy turvata. Asiakkaan on siis hankittava riittävästi insuliiniruiskuja tai neuloja insuliinikynäänsä. Sen ei pitäisi olla ongelma, sillä ilmaisiahan ne taitavat asiakkaalle olla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen havainnut myös saman, että nimenomaan neulanpistostapaturmat useinkin sattuvat juuri insuliinikynien neuloista. Tuota insuliinikynän tupettamista sillä isolla paksulla tupella vissiin ohjataan nykyään tosiaan tekemään. Varmuudella en tiedä miksi, kun minulle suoraan sitä ei ole perusteltu, mutta olen antanut jostain syystä itseni ymmärtää, että sitä suositellaan siksi että neulan poistossakin tapahtuu herkästi tapaturmia ja tuon tupen kanssa neulan poistaminen kynästä on helpompaa ja turvallisempaa? Se paksumpi tuppi on sen verran leveämpi, että tuskin neula siitä läpi tulee (niinkuin melko varmasti tulee siitä pienestä tupesta), mutta onhan se hutiin tupettaminen helpostikin mahdollista. Joskus vuosia sitten edellisessä työpaikassa oli sellaiset insuliinikynän neulan poistajat, mutta yhtälailla siinäkin oli riski hutiin tupettaa neula siihen "laitteeseen", vaikkakin siinä oli kyllä jonkin verran muistaakseni sormien suojana pykälää. Itse en ole vieläkään sopeutunut noihin hiivatin kyniin ja pari kertaa läheltä piti -tilanteen kokenut, kun yhtäkkiä onkin korkin avatessa ollut vielä avoin neula kiinni kynässä, vaikka kuinka on tapana muka, että se poistetaan heti injektion jälkeen. Mielelläni ottaisin takaisin insuliinipullot ja -ruiskut; pistämisen jälkeen sai nakattua ruiskun riskijätteeseen suoraan ja näki ainakin kuinka paljon insuliinia tuli ruiskuun ja meni potilaaseen eikä tarvinnut testailla muutamilla yksiköillä kynän toimintaa joka injektiokerran yhteydessä. Pitkään kestää sopeutuminen näköjään, kun siitä ei ihan pari vuotta ole kun on viimeksi tullut nähtyä insuliinipulloa. ;D

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, mutta siis kotihoidossa hoitaja pistää inskat ja korkittaa. Sitä tarkoitin.

Sitä minäkin tarkoitin. Eli jos potilas pistää itse, niin hän saa tehdä neulalla mitä haluaa. Mutta jos joku pistää hänelle injektiot, niin silloin toimitaan toisella tavalla.

Tää menee jo hokemiseksi, mutta tuossa koulutuksessa kehoitettiin siis korkittamaan.

Näin ollen ymmärrän viestisi niin, että hoitaja ottaa itse vastuun työtavoistaan, vaikka asiakkaan neulat loppuisi?

Vähän huonosti ilmaisin, mutta tarkoitin, että kouluttaja oli aivan väärässä. Ja niitä neuloja ei voida hoidettavalle potilaalle jakaa sen mukaisesti, miten itsenäisesti elelevälle jaellaan.Jos joku valittaa asiasta (eli neulojen "tuhlauksesta"), niin sanoo vain, että pidättäytyy toimimasta oman terveyden vaarantavalla tavalla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä ajatuksissani on taas joku viba, mutta jotenkin koen että ei tänäpäivänä enää pitäs korkittaa mitään. Ei pitäs joutua eikä sellasta pitäs missään nimessä sanoa, että tehkää näin. Eiks se oo niiku jo todettu juttu, että merkittävä osa neulapistotapaturmista tulee just kun korkitetaan? No joo, toisaalta tiiän hyvin vähän mistään insuliinijutuista, mutta silti.

Jos joskus korkitan, teen sen yhden käden tekniikalla. Kaipa siinäkin on riskinsä, mutta paljon matalammat. (Tiedän että aina pitäis olla riskijäteastia mukana mutta käytännössä jos osastolla on vaan sellasia isoja ämpäreilta, em kyllä potilaan viereen lähde sitä raahaamaan. Pariin otteeseen olen muutamalla osastolla maininnut pienen, helpommin mukaanotettavan astian puutteesta.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...