Jump to content
MAINOS

Neulanpistotapaturma


brenda

Recommended Posts

Tuo tapaturma sattui juurikin tuolla vihoviimeisellä insuliinikynällä. Meillekin on koulussa opetettu, että ei, neulaa ei koskaan saa hylsyttää. No, mitäpä tehdään insuliinikynien neuloille? KORKITETAAN. Täytyy sanoa, että jos tänään pääsenkin pistämään, katson kyllä hyvin tarkkaan, miten ohjaaja tekee sen. Vaikka aion voittaa pelkoni, vielä tänään minusta ei ole siihen.

Olen sellaisessa paikassa harjoittelussa, että kenelläkään ei ole veriteitse tarttuvaa tautia. Parempi siis, että tuo tapaturma kävi tuolla. Minullakaan ei mitään tauteja ole, ja kun juttelin vielä paikan lääkärinkin kanssa, sain tautien suhteen mielenrauhan. Enemmän harmitti oma epäonnistuminen, mutta olisihan jotain vakavampaakin voinut käydä. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!  :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Liisa Ihmemaassa

Harjoittelua ei voi tuon takia hylätä, älä sitä pelkää. Kerroithan tapahtuneesta ojaajallesi ? Noita kun saattaa sattua matkan varrella myöhemminkin ja on hyvä tietää mikä on, "virallinen" toimintamalli eli miten ja mihin pistotapaturmasta ilmoitetaan jne. ai varmasti ne on teille jo koulussakin kerrottu.

Meillekin koulussa opetettiin, ettei saa koskaan korkittaa, koska siinä on suuri riski sille pistos tapaturmalle. Insuliinikynät ovat minulle vieraita. Villiidea; voisiko sitä korkkia pitää esim. Bänksien tai kertakäyttöisten atuloiden väleissä, jos haluaa pelata ihan varman päälle. Omien sormien välissä pitäminen tuntuu aika riskiltä ? 

Minulla on joskus vaikuksia saada neulaa irti ruiskusta, kun olen sen siihen suunnilleen juuria myöden tällännyt. Korkittaminen kun on turha vaihe ja neulan saisi suoraan pudottaa neulankeräys astiaan niin... arvoisa työtoveri sitten toi minulle banksit siihen keräysastian viereen, jolla saan näppärästi neulan irti ja tiputettua sinne astiaan. Parempi näin, kuin kamala säheltäminen sen naulan kanssa  ;D.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavan neulat otan siinä teräväjäteasiassa olevien reikien kautta irti. Ja ruisku roskiin tosiaan, ettei täyty koko säiliö. Insuliinikynille on olemassa laite joka irrottaa neulat. En nyt kuvaa löytänyt äkkiseltään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annamaria_, meillä koulu antaa ohjeet kentille mukaan ja tulee siis toimia ohjeen mukaan.

Luulisin sen olevan joku vakuutukseen liittyvä juttu...?

Joku mainitsi tuon B-hepatiitti rokotuksen?

Monellako se ylipäänsä on?

Opiskelijoista siis?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annamaria_, meillä koulu antaa ohjeet kentille mukaan ja tulee siis toimia ohjeen mukaan.

Luulisin sen olevan joku vakuutukseen liittyvä juttu...?

Joku mainitsi tuon B-hepatiitti rokotuksen?

Monellako se ylipäänsä on?

Opiskelijoista siis?

Lasketaankohan mut opiskelijaksi, kun yksi tutkinto jo on. Tosin hankin sen A+B -hepatiittirokotteen jo edellisen koulun aikana, eli...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun siis yritän penkoa muististani sitä lakia....sen saa tarttuvien veritautien parissa koko ajan työskentelevät automaattisesti?

Mutta tavis vuodeosastolla oleva pos. B-hep. ei vielä riitä kriteereiksi, sen kun hoidat ja pidät kiinni aseptiikasta?

Noinkohan se meni?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On todella outoa, että esim. hepatiittirokotuksia annetaan joissakin paikoissa automaattisesti kaikille sosiaalipuolen työntekijöille, mutta ei terveydenhuollon immeisille. Ja sitten on esim. nitriilihanskojen saatavuuden kohdalla semmoista, että päivystyksessä niitä on saatavilla/käytetään pelkästään niitä, koska jollakin VOI olla hepatiitti yms, mutta osastoilla, joilla hoidetaan mm. noita hepatiittipotilaita, niin ei saa sitten millään tilattua käyttöön nitriilihanskoja.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyyllä melkein voin sanoa että kaikilla sisuksen osastoilla on nitriilihanskoja... Ainakin hemalla (sytotkin), infektioilla (infektiot ja sytot), nefrolla, gastrolla...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyyllä melkein voin sanoa että kaikilla sisuksen osastoilla on nitriilihanskoja... Ainakin hemalla (sytotkin), infektioilla (infektiot ja sytot), nefrolla, gastrolla...

No teilläpäin on asiat sitten kunnossa. Hyvä. Täällä niitä on tosiaan nähnyt vain sytoja käsittelevissä toimipisteissä ja joidenkin osastojen lääkehuoneissa. Toivottavasti nyt täälläkin yleistyvät.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku mainitsi tuon B-hepatiitti rokotuksen?

Monellako se ylipäänsä on?

Opiskelijoista siis?

Mulla on! Ja lh-opiskelija olen. Meillä sai koulun kautta ULKOMAILLE HARJOITTELUUN lähtevät hepatiitti-B -rokotteen ilmaiseksi. Kävin sitten itse hakemassa apteekista myös sen rokotteen A-hepatiittia vastaan ja senkin ne koulussa sitten pistivät. Tympeetä kun ei niillä ollut koulussa niitä twinrix -rokotteita mistä ois saanut suojan sitten molempia hepatiitteja vastaan. :<

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni kävi aika kamalasti tuossa vuosi sitten harjoittelussa, kun menin pistämään pitkäaikaiselle vuodepotilaalle, jonka taustasta ei ollut tarkkaa tietoa, koska oli asunut suomessa vain muutaman vuoden (ei ollut kykenevä kommunikoimaan enää,omaiset puhuivat todella huonoa suomea), Klexanea, pistos meni hyvin ja monet kerrat olin jo niitä pistänytkin, mutta kun aloin laittaa korkkia paikalleen niin neulahan meni korkista läpi ja suoraan sormeen... Kyllä se säikäytti, vielä kun oli ensimmäinen harjoittelu tk:n ympyröissä. Silloinen ohjaajani näki mitä tapahtu, säikähti toki, mutta sanoi sitten ettei opiskelijalle kuulu mitään suojaa. Toisin sanoen ei multa mitää veri kokeita alettu ottamaan, ohjattiin vain varaamaan lääkärille aika.  ;D

Se kyllä tuntu sinänsäkin tosi pahalta, samaa työtä tässä tehään vaikkakin ihan vaan opiskelijana ja siltikään ei tuolaisessa tilanteessa ole oikein apuja. Onnekseni ks. osastolla työskenteli oma sukulainen ja se järjesti asiat niin että saatiin labrat otettua eikä mitään onneksi löytynyt, ja nyt hiljattain oli viimeinen kontrolli ja tuli sieltäkin puhtaat paperit. Mutta oli kyllä sieltä ja syvältä koko tilanne.  ;D Koulu tuli loppujen lopuksi sen verran vastaan että oli valmis maksamaan tarvittavat labrat, sekin kerjäämällä, mutta siinä kaikki mitä koulu oli valmis avustamaan.

Todellakin, olet aina liikaa tai liian vähän, mutta vain itsellesi.

Muille olet juuri sopiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni kävi aika kamalasti tuossa vuosi sitten harjoittelussa, kun menin pistämään pitkäaikaiselle vuodepotilaalle, jonka taustasta ei ollut tarkkaa tietoa, koska oli asunut suomessa vain muutaman vuoden (ei ollut kykenevä kommunikoimaan enää,omaiset puhuivat todella huonoa suomea), Klexanea, pistos meni hyvin ja monet kerrat olin jo niitä pistänytkin, mutta kun aloin laittaa korkkia paikalleen niin neulahan meni korkista läpi ja suoraan sormeen... Kyllä se säikäytti, vielä kun oli ensimmäinen harjoittelu tk:n ympyröissä. Silloinen ohjaajani näki mitä tapahtu, säikähti toki, mutta sanoi sitten ettei opiskelijalle kuulu mitään suojaa. Toisin sanoen ei multa mitää veri kokeita alettu ottamaan, ohjattiin vain varaamaan lääkärille aika.  ;D

Se kyllä tuntu sinänsäkin tosi pahalta, samaa työtä tässä tehään vaikkakin ihan vaan opiskelijana ja siltikään ei tuolaisessa tilanteessa ole oikein apuja. Onnekseni ks. osastolla työskenteli oma sukulainen ja se järjesti asiat niin että saatiin labrat otettua eikä mitään onneksi löytynyt, ja nyt hiljattain oli viimeinen kontrolli ja tuli sieltäkin puhtaat paperit. Mutta oli kyllä sieltä ja syvältä koko tilanne.  ;D Koulu tuli loppujen lopuksi sen verran vastaan että oli valmis maksamaan tarvittavat labrat, sekin kerjäämällä, mutta siinä kaikki mitä koulu oli valmis avustamaan.

Kyllä ainakin meillä oli selkeät ohjeet Stadiassa, miten toimitaan mahdollisen pisto-/veritapaturman sattuessa. Käytännössä koulun puolelta ihan vastaava menettely kuin nyt työpaikalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä aikoinaan (jestas oon vanha) ei koulussa saanut kukaan mitään b-hep. rokotteita, töissäkin jouduin aikalailla anelemaan rokotteen ilmaiseksi itselleni (olisin ottanut varmaan lopulta vaikka omakustanteisena) vaikka otan verinäytteitä ihan päivittäin. Ehtona rokotteen saamiseen oli vakityö jota mulla ei vielä silloin ollut. Neulanpistotapaturman sattuessa silloin kouluaikaan toimittiin ihan samoin kuin työntekijätkin, samoin toimin nykyisin opiskelijoita ohjatessa jos neulanpistotapaturma sattuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kirjoitinki tästä jo pari päivää sitte tuohon mokat hoitotyössä-ketjuun. Eli pistin sitte itteäni insuliinineulalla sormeen. Mahtavaa. Potilas tosiaan hieman "epämääräinen" ja heti heräsi ajatus, että jotain saattaisi vaikka löytyä.

0-näytteet otettiin heti molemmista, mutta tuloksia ei vielä ole tullut. Onnistuin kuitenkin löytämään potilaan labratuloksia muutaman vuoden takaa ja mitäs sieltä löytyikään; C-hepatiitti oli positiivinen. Eli siis mitä luultavimmin potilaalla tämä edelleen on. Yllättävää vaan, ettei mistään papereista löytynyt tästä merkintää ja positiivisesta näytteestä kuitenkin jo vuosia...

Nyt on sitten pienoinen paniikintynkä päällä. Huomenna pitäisi tulla nämä potilaan 0-näytteen tulokset ja kauhulla mietin, että mahtaako vielä muitakin ylläreitä tulla, esim. HIV. Tiedän kyllä, että nuo molemmat tarttuvat todella huonosti ja annoin itselleni tilanteessa kaiken mahd. ensiavun jne., mutta silti, kyllä se pelottaa. Mulla kun on niin huono tuuri, että oon just se yksi miljoonasta, joka sen tartunnan saa.

Onko muuten suojahanskojen käytöllä näissä tilanteissa mitään merkitystä, tietääkö kukaan? Itse olin ajatellut, että tuskinpa juurikaan, mutta labran leidi jutteli tänään, että hanskojen käyttö vähentäisi tartuntariskiä, "koska osa potilaan näytteestähän jää siihen hanskaan". Tiedä häntä. Entä kuinka paljon sillä on merkitystä, että millainen neula on kyseessä, siis onko todennäköisempää saada tartunta esim. kanyylista kuin insuliinineulasta, joka käy ainoastaan ihon alla?

P.S. Sisarhopea: Huomasin, että olet ollut samanlaisessa tilanteessa. Toivottavasti selvisit säikähdyksellä. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kanyloin keltasen mummon ja sitten sain rystyseen sen neulan kun laitoin sen pedille. Eipä ollut tietoa onko mammalla mitään hepatiittia tai muuta kun ei oltu ikinä testattu. Vaikka ei ollut varmasti mitään irtosuhteita harrastanut, niin potilaan pika-HIV testi kyllä pelotti kun sen tunnin odotti. Onneksi hänellä oli myös kaikki hepatiittivasta-aineet negatiivisia.

Ota Mimma rauhassa, C-hepatiitti tarttuu neulanpistotapaturmissa vain 1-5% tapauksissa  [Neulanpistotapaturmat työssä, Anttila V-J, Kalima S, Ristola M, Duodecim; 2000;116(20):2217-2225]

Myös viruksen määrä altistuksessa on iso tekijä, insuliinineulahan on häviävän pieni tilavuudeltaan.

Eiköhän se siitä, tilastot ovat puolellasi. Valitettavasti tästä kuitenkin seurannee se labranäytekierre, että ad 6kk joudut välillä labrassa juoksemaan antamassa puhtaita näytteitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman väärän otsikon alla, mutta elvyttäessäni sain potilaan veristä eritettä suuhuni. Potilas tietysti riskiryhmäläinen. Pitäisikö minun jotain tehdä asian hyväksi? Tuntuu aika pieneltä todennäköisyydeltä mitään saada.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on sitten pienoinen paniikintynkä päällä. Huomenna pitäisi tulla nämä potilaan 0-näytteen tulokset ja kauhulla mietin, että mahtaako vielä muitakin ylläreitä tulla, esim. HIV. Tiedän kyllä, että nuo molemmat tarttuvat todella huonosti ja annoin itselleni tilanteessa kaiken mahd. ensiavun jne., mutta silti, kyllä se pelottaa. Mulla kun on niin huono tuuri, että oon just se yksi miljoonasta, joka sen tartunnan saa.

Kiitos kopsille lohdullisista sanoista!;D

Tulokset sitten viimein tulivat. C-hepatiitti potilaalta löytyy, kuten tiesinkin. Beetä ja HIViä taas ei, mikä sinänsä on erittäin positiivista.

Nyt sitten alkaa armoton kontrolleissa kulkeminen ja stressaaminen. Pessimistinä olen taas ihan varma siitä, että juuri minä olen se harvinainen tapaus, joka saa tämmöisessä tapaturmassa tartunnan. Kolme kuukautta on pitkä aika.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman väärän otsikon alla, mutta elvyttäessäni sain potilaan veristä eritettä suuhuni. Potilas tietysti riskiryhmäläinen. Pitäisikö minun jotain tehdä asian hyväksi? Tuntuu aika pieneltä todennäköisyydeltä mitään saada.

Ota yhteyttä työterveyshuoltoon. Pitää siitä ainakin ilmoitus tehdä. Just tänään lueskelin pistotapaturmaohjeita ja siellä mainittiin jotain näistä "roiskeista limakalvoille". En muista tarkemmin. Katso VSSHP:n sivuilta. (Etkös ollutkin sieltä päin?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirjoitinki tästä jo pari päivää sitte tuohon mokat hoitotyössä-ketjuun. Eli pistin sitte itteäni insuliinineulalla sormeen. Mahtavaa. Potilas tosiaan hieman "epämääräinen" ja heti heräsi ajatus, että jotain saattaisi vaikka löytyä.

Onneksi oli vain insuliinineula: Se on käynyt vain subcutiksessa ja siellä verisuonitus on sen verran löyhää, että välttämättä neulassa ei juurikaan ole ollut verta, ja sillä on työnnetty tavaraa pois päin ruiskusta. Eri asia olisi esim. näytteenotto neulalla pistää itseään, joka on imenyt sisäänsä verta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Eilakaisan kirjoitus helpotti oloani kummasti...

Toissapäivänä annoin potilaalle PegIntron injektion s.c lääkeainekynällä, en tajua miten siinä sitten tapahtu, mutta se neula upposi potilaan jälkeen kynää hävittäessäni suoraan etusormeen ja syvälle, ei muuta kun verta valuttaa etusormesta ja klorhexidoli pullollinen huuhtomiseen. Vaik kuin varovainen on niin silti näin pääsi tapahtuu, kokeet otettiin 24 tunnin sisäl, Hepatiitti B rokote 1996, mut minkäs tekee hepa C:lle tai Hiv:lle, no kyse oli pikkuneulasta, mutta prosentit välkkyy tilastoissa ja jollekkin se huono säkä lankeaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Onnistuinpa sössimään minäkin  :-

Särmäisjäteastiaa vaihdoin autoon ja ajatuksena oli painaa yhtä kanyylin neulan tyveä pikkasen alaspäin että kansi menee kiinni  kunnolla (liian täynnä oli astia) niin eikö siinä ollut toinen kayylin neula kärki ylöspäin ja teki reiän etusormeen. Perkules!

Tth:lta sain passituksen nollanäytteisiin ja lisäksi ekan rokotteen Engerixiä. Mulla ei tosiaan noita rokotteita vielä ollut (tyhmä minä kun en ole saanut aikaiseksi hommata, joskaan niitä ei kyllä työnantajan puolesta ole kovasti markkinoitukaan).

Kollegoiden kanssa keskustellessa tuli ilmi, että jossain sanotaan että neulanpistotapaturman jälkeen (kun ei tiedossa ketä neulalla on aiemmin pistetty) on syytä olla 6 kk selibaatissa  huh.gif Näin on kuulemma opetettu sekä koulussa että myös paikallisen alpen ohje. En ole ikinä kuullutkaan. Järjellä ajatellenhan se tosiaan on noin, mutta kun asiaa kyseltiin ihan sp-tautipolia myöten, siellä ainakin sanottiin että ihan normaalia elämää voi elää, eli ei ainakaan tartte mitään selibaattia pitää.

Että sekin vielä  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä mulle tulis mieleen ihan vakisuhteessakin jossa ei käytettäis kumia, käyttää sen puolisen vuotta sitä kumia niin että kaikki testit klaaraa puhdasta? Aika perseestä jos kävis niin huono mäihä että jonkun hepskun tai pahimmassa tapauksessa HIV:n tosta nappaat ja tartutat sen sitte partneriis siinä samalla.. Et ei kai ne ny ihan selibaattia kuitenkaa meinannu?  huh.gif

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No selibaatti, kyllä. En kyllä tajua että miksei yhtä lailla ihan normaali kumin käyttö riittäisi?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mut eikse Paaviki sano että kondomeissa on mikroreikiä josta taudit pääsee menemään läpi?  ;D Nojoo, melkoiset on ohjeistukset kyllä..

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viedään ihmiseltä viimeisetkin ilot  ;D No enpä tuota nyt kovinkaan todennäköisenä pidä, että mitään tartuntaa olisin saanut. Neula oli kumminkin vanha (=kuiva) ja muutenkin se on aika pieni mahdollisuus saada tauti tolla tavalla.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...