Jump to content
MAINOS

Neulanpistotapaturma


brenda

Recommended Posts

Kävi sitten sellainen tapaturma ja potilaalla taustalla mielnterveyshäiriöitä, alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Mutta potilaan papereista ei löytynyt mitään tietoa huumeiden käytöstä, hiv:stä tai hepatiitista ja ikää hänellä on jo 60v. Mutta silti pelottaa niin vimmatusti, ettei potilaalla ollut esim. hiviä!!!!! Labra vastaukset saan ensi viikolla. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nou hätä! Todella pienet on riskit saada tartuntaa neulanpistosta, varsinkin kun kaiken todennäköisyyden mukaan potilaalla ei tauteja ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa on otettu 0-veret. HIV-profylaksiapitäisi aloittaa 2 tunnin sisällä altistumisesta Rankka on hoito, kaikki eivät todellakaan pysty viemään sitä läpi(v. 30 pv).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkä sitten toimitaan teillä päin, jos ei saada näytettä ns. kantajalta?

Lääkäri päättää profylaksian aloittamisesta. Riippuu...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävi sitten sellainen tapaturma ja potilaalla taustalla mielnterveyshäiriöitä, alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Mutta potilaan papereista ei löytynyt mitään tietoa huumeiden käytöstä, hiv:stä tai hepatiitista ja ikää hänellä on jo 60v. Mutta silti pelottaa niin vimmatusti, ettei potilaalla ollut esim. hiviä!!!!! Labra vastaukset saan ensi viikolla. :(

Epäilen ettei mitään pahenpaa ole sattunut, eli tartunnalla aika heikko prosetti mut voimia sulle Brenda  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle kävi liki 10 v sitten neulanpistotapaturma eli kutakuinkin samanlaisen taustan omaava potilas kuin brendallakin mutta diabeetikko vielä. Silloin oli käytössä vielä ne ruiskuun vedettävät insuliinit ja niissä oli neulan suojana sellaset pienet muistaakseni oranssit korkit. No, potilas pisti itse ja laittoi korkin kiinni ja ojensi ruiskun mulle. Enpäs huomannut, että neula olikin tullut korkin sivusta ulos ja tottakai oli sitten mun sormessa sisällä.

Ei siitä onneksi tullut mulle mitään seuraamuksia. Pelotti tietty pitkään. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin oli käytössä vielä ne ruiskuun vedettävät insuliinit ja niissä oli neulan suojana sellaset pienet muistaakseni oranssit korkit.

Kyllä niitä käytetään edelleen, ainakin sairaalassa ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä niitä käytetään edelleen, ainakin sairaalassa ;D

Mä olen viime aikoina nähnyt ainoastaan insuliinikyniä, ruiskut ei ole meillä käytössä ollenkaan. Ehkä sisuksien puolella ja ea:ssa on sitten ruiskut, mutta kuten sanoin, että 10 v sitten...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen viime aikoina nähnyt ainoastaan insuliinikyniä, ruiskut ei ole meillä käytössä ollenkaan. Ehkä sisuksien puolella ja ea:ssa on sitten ruiskut, mutta kuten sanoin, että 10 v sitten...

Esimerkki; sanotaan että potilas on polilla ja kynät on kotona. Yhden insuliiniannoksen antamiseen ei kannata kynää investoida ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kävi sitten sellainen tapaturma .. .. ja lääkkeiden väärinkäyttöä.

.. ei tietoa hepatiitista .. pelottaa niin vimmatusti, ettei potilaalla ollut esim. hiviä!!!!! Labra vastaukset saan ensi viikolla. ;D

Keskiyön kommentti tähän asiaan. Jos pelon sijaan laskeekin todennäköisyydet:

JOS KAVERILLA OLISIKIN B-hepatiitti. Terveysportin mukaan yksittäiseen neulanpistoon liittyisi tällöin 20-25 % tartuntariski. B-hepatiitti kroonistuu kuitenkin vain <5 %:lla.

Riskiksi saada krooninen B-hepatiitti tästä pistosta saadaan siis näillä eväillä 1,0 - 1,25 %. Eli jos heittäisi 100-sivuista noppaa ja saisi ykkösen.

JOS KAVERILLA OLISIKIN C-hepatiitti. Terveysportin mukaan "Hepatiitti C:n serokonversio havaitaan kyseisen hepatiitin kantajan kontaminoiman neulanpistotapaturman jälkeen 1-5 %:ssa tapauksista." Jos serokonversio tarkoittaa tartuntaa ja noin 80 % vaivoista kroonistuu, niin riskiksi saada krooninen C-hepatiitti tästä pistosta saadaan 0,8 - 4,0 %. Suurimmillaan siis pitäisi heittää 25-sivuista noppaa ja saada ykkönen. Hmmm...?

Hivillähän se on kai joka tapauksessa alle 0,3 % vai oliko jopa <0,1%. Eli heität tuhatsivuista noppaa ja saat ykkösen.

Korjatkaa jos laskin väärin  :P

:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Sympatiaa kilokaupalla..

Kuten jo edellä kerrottiin niin mahdollisuudet saada tartunta ovat minimaaliset. Kuitenkin voin kertoa kokemuksesta, että oli tulokset kuinka puhtaita tahansa niin ainakin jonkinmoisessa jännityksessä joudut elämään.

Itselleni kävi seuraavasti:

Tapahtui hieman vastaava setti ulkomailla. Potilas oli merimies ja aivan keltainen. Paikallisena tapana oli kerätä kaikki jätteet samaan kippoon joka tyhjennettiin vasta kansliassa. Tietysti tökkäsin sormeni vanhaan metallilansettiin josta haava.

Kielitaito ei ollut silloin vielä kovin hyvin hanskassa ja kaikki molpottivat kiihtyneinä sekavia. Oli melko hämmentävä tilanne. Aloin kuitenkin haavan vesihuuhtelun ja pirtuhuuhtelun jonka jälkeen marssimme ottamaan 0-verinäytteet ja ukolta toiset. Kaikista pahinta oli odotus.. Elämäni pisimmät 3 tuntia odotella ukon verikoetuloksia ja minun mahdollisesti alkavaa profylaksiaa. Onneksi oli hiv-neg. Hepatiittia piti odottaa vielä 24 tuntia.

Seuraavana päivänä tuli hepatiittitulokset jotka myös negatiiviset. Kohtuullisen suuri kivi putosi sydämeltä. Asia ikäänkuin unohtui vaikkakin minulle ohjelmoitiin uudet testit 1,3,6 ja 12 kuukauden päähän.

Uusi halolla päähän tuli kun sairaalasta tulikin tieto, että jonkin epäselvyyden vuoksi tulisi ottaa uudet verinäytteet. Otimme ne silloisessa harjoitteluopaikassa ea:ssa ja seuraavana päivänä kun kävin kysymässä tuloksia minulle ilmoitettiin, että putket ovat hukassa.. jee.. Onneksi palasin pikapuolin suomeen jossa otatin uudet verikokeet itsestäni ihan vaan noiden ulkomaanelävien sekoilujen vuoksi.

Juuri viimeviikolla sain 12 kk:n tarkastuksen jälkeen terveen paperit... Mutta kyllä se odotus on kaikista pahinta, itseäni lohdutti sillä hetkellä lueskella verkosta faktaa sairauksista. Jollakin perverssillä tavalla se helpotti oloa kun sai tarkkaa tietoa mitä ehkä on odotettavissa jne..  Vaikka jo myöhemmissä kokeissa tiesi odotettavan tuloksen ja hoki mantraa " Nämä ovat enää vain varmuuden maksimointia", niin silti jännitti niin perkeleesti..

Myöskin kavereille kertominen kannattaa, ainakin alan ihmisille. Muut sensijaan voivat saada hieman yllättäviäkin reaktioita kun kertoo testeistä yms. No, ne ymmärtää ketkä ymmärtävät ja ne jotka eivät niin eivät. Minä ymmärrän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kun tulee näin hiton vanhaksi ei enää jaksa edes uskoa tartunta riskiin, siis muuhun kuin pistostapaturman yhteydessä. Yhtenä kauniina yönä sain ihan kantapäästä päälakeen asti verta päälleni pt. sairasti C-hepatiittia. Ainoa toimenpide oli se, että tarkastin onko iho ehjä ja menin suihkuun. Tämä "ylireakointi" siitä, että ed. päivänä oli käynyt pt. joka oli saanut c-hepatiitin ilman itseaiheutettua syytä. Pikkasen alkoi tuntumaan, että ei vaan tarttuisi. Tuplahanskat oli jo kädessä. Neulan pisto on tietenkin aina vakavampi asia, mutta uskon siihen, ettei niin huono tuuri ole, että on tartunnan saanut. Toki testit kannattaa ottaa. Itseltä ja potilaalta, jos tämä vain siihen suostuvainen. Eipä tarvitse surra koko ikäänsä. Mutta kuten joku jo laskikin tartuntariski  on onneksi pieni, koska vahinkoja sattuu tavan takaa, kun neulojen kanssa heilutaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En muista olenko tänne kirjoittanut ko. asiasta, mutta olen itse saanut kerran käytetystä viggosta ja kyllä sen jälkeen olen olut tarkka noitten kanssa...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nostelen tätä aihetta henkiin.

Oli kiva huomata tänään, miten insuliinikynien neulat jatkuvat myös "pistopuolen" läpi toiselle puolelle. Olin laittamassa sanicastiin käytettyä neulaa.

T: Nimim. reikä sormessa.

Onneksi ei uponnut niin syvään, että olisi edes verta tullut. Heti huuhtelin desinfiointiaineella ja kyseessä tuttu pt jolla ei tarttuvia tauteja. Liput ja laput täyteltiin ja soitettiin vielä kouluterkkarille ja lääkäriltä arvio.

Huh että säikäytti  :ei_ei: Ja vieläkin kirvelee sormenpäätä..  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tuosta insuliinikynästä mieleen, et vieläki näkee sitä et yritetää tökkiä sitä neulan päällä olevaa pinempää suojusta neulan päällä pistämisen jälkeen, jotta saataisiin neula irroitettua riskijätteisiin. Itse olen oppinut, kun neulan ottaa paketista niin säästän sen isomman suojan mikä on neulan päällä ensin ja ´pistettyäni irroitan sillä neulan, paljon pienee riski pistää itseään  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tuosta insuliinikynästä mieleen, et vieläki näkee sitä et yritetää tökkiä sitä neulan päällä olevaa pinempää suojusta neulan päällä pistämisen jälkeen, jotta saataisiin neula irroitettua riskijätteisiin.

Ikinä, ei ikinä, saa laittaa minkään neulan päälle mitään suojusta takaisin. Siinä niitä tökkäilyjä tapahtuu.  angry.png

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osku!

Miten siis että teillä saa HIV-näytteen jo samana päivänä? siis potilaan näytteen vai siitä joka mahd. tartunnan on saanut? kun eikös siinä mene jonkun aikaa ennenkuin mokoma edes näkyy siinä mahdollisen tartunnan saaneessa?

Ja pistotapaturma se on mahdollista saada myös niin että kun pistin potilaalle insuliinia, neula meni potilaaseen ja toiselta puolelta läpi omaan sormeen  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja pistotapaturma se on mahdollista saada myös niin että kun pistin potilaalle insuliinia, neula meni potilaaseen ja toiselta puolelta läpi omaan sormeen  :-

Selitäs vielä, siis neula potilaaseen, toinen päähän on ins. kynässä...?

Olen saanut elämäni ainoan "pistotapaturman" steriilistä neulasta, kun dialyysinesteeseen lisäsin jotain. Perskeleen syvälle meni, mutta onneksi puhdas neula..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...