Jump to content
MAINOS

Vakituisesta yötyöstä kokemuksia ja ajatuksia.


Poison Ivy

Recommended Posts

Yotyo vois sopiakin, nytkin rytminkaantoa teen.

Vakiyokkoa sijaistanu heinakuun puolvalista ns. 7yota/7vapaata meiningilla, mutta viimonen patka on vaan 4yota kun alottaa uus vakiyokko ma... Pitkalle aikavalille vaan ei kay, kun 2vuorotyossa on parempi mahdollisuus toivoa vapaita ym jos sattuu menoja jne, helpompi organisoida elamaansa ja ei aja itteesa piippuun totaalisella vasymyksella.

Paljon yleensa palutumisaikaa listatekijan pitaisi varata, kun palaudun kuitenkin takas 2vuorotyohon?

Valvoin 7yota, nyt olen ollut viikon vapaalla ja huomenna alkaa 4yota ja minun pitaisi selvita 4pvan ilta-aamu -yhdistelmaan 2paivassa! TES:ssissa ei ollu juuta eika jaata ja tyoaikalaissa vaan tais lukea ymparipyoreesti 35h riittavaks...

--- edit: typot

- Your Lordy Mistress, Painfully Yours  <3

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Yotyo vois sopiakin, nytkin rytminkaantoa teen.

Paljon yleensa palutumisaikaa listatekijan pitaisi varata, kun palaudun kuitenkin takas 2vuorotyohon?

Valvoin 7yota, nyt olen ollut viikon vapaalla ja huomenna alkaa 4yota ja minun pitaisi selvita 4pvan ilta-aamu -yhdistelmaan 2paivassa! TES:ssissa ei ollu juuta eika jaata ja tyoaikalaissa vaan tais lukea ymparipyoreesti 35h riittavaks...

Valitettavasti siitä ei mitään lakia ole olemassa. Minullakin on joskus pahimmillaan ollut vain yksi vapaa viiden yön jälkeen. Jatkoin kylläkin sen jälkeen taas yövuoroilla.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla alkaa tänään tällainen putki: 3 yötä 1 vp  1 ilta 1 aamu 4 yötä...  Viime listassa mulla oli 9 vuoron putki: 4 aamua 1 ilta 4 yötä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime listassa mulla oli 9 vuoron putki: 4 aamua 1 ilta 4 yötä....

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten viikkolepo oli järjestetty? Näin yön pimeinä tunteina ajatellen tuollainen putki ei taida olla ihan sallittu?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime listassa mulla oli 9 vuoron putki: 4 aamua 1 ilta 4 yötä....

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten viikkolepo oli järjestetty? Näin yön pimeinä tunteina ajatellen tuollainen putki ei taida olla ihan sallittu?

Onhan tuossa viikkolepoakin.. Esim aloittaa tiistaina putken.. Ma on viikkolepoa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime listassa mulla oli 9 vuoron putki: 4 aamua 1 ilta 4 yötä....

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten viikkolepo oli järjestetty? Näin yön pimeinä tunteina ajatellen tuollainen putki ei taida olla ihan sallittu?

Onhan tuossa viikkolepoakin.. Esim aloittaa tiistaina putken.. Ma on viikkolepoa..

Samaa mietiskelin kuin VF. Ei mene nyt oikein minulla jakeluun. Jos on 9 vuoron putki, 4 aamua, ilta ja heti sen perään 4 yötä, missä välissä 35 tunnin yhtäjaksoinen viikkolepo on mahdollista? Jos putki alkaa tiistaiaamuna, iltavuoro tulee lauantaiksi ja päättyy ehkä klo 22 ja jos yövuoro alkaa sunnuntaina vaikka klo 21 jää lepoajaksi vain 23 tuntia. Jos sitten maanantaina jatkat yövuoroa alkaen klo 21, lepoajaksi jää korkeintaan 15 tuntia riippuen yövuoron alkamisajankohdasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just niin se meni että ma vp, ti aamu, ke aamu, to aamu, pe aamu, la ilta ja su -to 4 yötä , sitten pe-la vp, su pätkäaamu 7-12 ja su-ti 2 yötä, sitten olikin ruhtinaalliset 4 vapaata (jotka olinkin sitten kipeenä , flunssaa...). Sit 3 yötä, 1 vp, ilta, aamu ja 4 yötä. Näiden jälkeen 3 vapaata, 2 yötä, 1 vapaa, 5 yötä....  Tällaista se on sijaisena oleminen![br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 03.09.07 - klo:09:34


Lisäys: meillä iltavuoro loppuu klo 21 ja yövuoro alkaa klo 20.40 (loppuu klo 07.10). Vakituisilla työntekijöillä on kiertävä lista ja sijaiset tekee ne työt mitä jää yli eli ne voi olla mitä vaan. Tämä ei siis ole valitusta vaan kerron ihan huvikseni millaisia vuoroja mulla on. Ei mua kukaan pakota töihin menemään=)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime listassa mulla oli 9 vuoron putki: 4 aamua 1 ilta 4 yötä....

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Miten viikkolepo oli järjestetty? Näin yön pimeinä tunteina ajatellen tuollainen putki ei taida olla ihan sallittu?

Onhan tuossa viikkolepoakin.. Esim aloittaa tiistaina putken.. Ma on viikkolepoa..

Samaa mietiskelin kuin VF. Ei mene nyt oikein minulla jakeluun. Jos on 9 vuoron putki, 4 aamua, ilta ja heti sen perään 4 yötä, missä välissä 35 tunnin yhtäjaksoinen viikkolepo on mahdollista? Jos putki alkaa tiistaiaamuna, iltavuoro tulee lauantaiksi ja päättyy ehkä klo 22 ja jos yövuoro alkaa sunnuntaina vaikka klo 21 jää lepoajaksi vain 23 tuntia. Jos sitten maanantaina jatkat yövuoroa alkaen klo 21, lepoajaksi jää korkeintaan 15 tuntia riippuen yövuoron alkamisajankohdasta.

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän. En ole tiennytkään mistään tuntimääristä.  ;) Kaikkea sitä oppii. Tai siis mähän olen tehnyt niitä laittomia putkia oikeen urakalla koska monestihan on vaan se yksi viikkolepo joka ei todellakaan kestä 35h.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa miten perheellisillä on sujunut yötyö?

Siis laps aamulla hoitoon, et saa nukkua päivän ja sit hakee iltapäivällä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa miten perheellisillä on sujunut yötyö?

Siis laps aamulla hoitoon, et saa nukkua päivän ja sit hakee iltapäivällä?

No näinhän se on tehtävä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän.

Mun käsittääkseni ei ole laiton jos työntekijä siihen itse on suostuvainen. Tai ainakin itse omasta halusta tein aikanaan vakiyökkönä ollessani muutaman kerran kaikki listan yöt (11-12) putkeen jotta sain sitten pari viikkoa huilia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä varmaan joku raja on vastassa vaikka ite suostuis mihin vaan, nimittäin jos tulee työsuojelutarkastaja niin onhan se työsuojelullinen riski tehdä työtä ilman riittävää lepoa. Tai jos siis sattuu joku tapaturma (itelle tai potilaalle) niin sit pian tutkitaan työvuorolista että onko ollu liian väsynyt hoitaja?

Sama koskee kait ylitöitäkin...

Ite oon perheellinen mut mies on kotona (sairaseläkkeellä) ja on lasten kans kun mä nukun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän.

Mun käsittääkseni ei ole laiton jos työntekijä siihen itse on suostuvainen. Tai ainakin itse omasta halusta tein aikanaan vakiyökkönä ollessani muutaman kerran kaikki listan yöt (11-12) putkeen jotta sain sitten pari viikkoa huilia.

Ja siitähän maksetaan myös joku nimellinen rahakorvaus, tuosta viikkolevon menettämisestä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän.

Mun käsittääkseni ei ole laiton jos työntekijä siihen itse on suostuvainen. Tai ainakin itse omasta halusta tein aikanaan vakiyökkönä ollessani muutaman kerran kaikki listan yöt (11-12) putkeen jotta sain sitten pari viikkoa huilia.

Ja siitähän maksetaan myös joku nimellinen rahakorvaus, tuosta viikkolevon menettämisestä.

Mä oon kyllä siinä uskossa, että tuo viikkolepo olisi ihan pakollinen juttu... Meilläkin aina muistutellaan että lisätyöt ja omat listasuunnittelut eivät saa aiheuttaa sitä, että viikkolepo jäisi pitämättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän.

Mun käsittääkseni ei ole laiton jos työntekijä siihen itse on suostuvainen. Tai ainakin itse omasta halusta tein aikanaan vakiyökkönä ollessani muutaman kerran kaikki listan yöt (11-12) putkeen jotta sain sitten pari viikkoa huilia.

Ja siitähän maksetaan myös joku nimellinen rahakorvaus, tuosta viikkolevon menettämisestä.

Mä oon kyllä siinä uskossa, että tuo viikkolepo olisi ihan pakollinen juttu... Meilläkin aina muistutellaan että lisätyöt ja omat listasuunnittelut eivät saa aiheuttaa sitä, että viikkolepo jäisi pitämättä.

Kyl se siel tessissä epäselvästi lukee että jos ei keskimäärin 35 tunnin, kuitenkin vähintään 24 tunnin viikkolepo toteudu niin sit maksetaan jotenkin niistä tunneista mitkä estää sen viikkolevon, tunti tunnilta. Mutta ota tosta ny selevää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa mäkin olen sitten joskus tehnyt laittoman putken, koska viikkovapaa kesti tasan sen yhden päivän.

Mun käsittääkseni ei ole laiton jos työntekijä siihen itse on suostuvainen. Tai ainakin itse omasta halusta tein aikanaan vakiyökkönä ollessani muutaman kerran kaikki listan yöt (11-12) putkeen jotta sain sitten pari viikkoa huilia.

Ja siitähän maksetaan myös joku nimellinen rahakorvaus, tuosta viikkolevon menettämisestä.

Mä oon kyllä siinä uskossa, että tuo viikkolepo olisi ihan pakollinen juttu... Meilläkin aina muistutellaan että lisätyöt ja omat listasuunnittelut eivät saa aiheuttaa sitä, että viikkolepo jäisi pitämättä.

Kyl se siel tessissä epäselvästi lukee että jos ei keskimäärin 35 tunnin, kuitenkin vähintään 24 tunnin viikkolepo toteudu niin sit maksetaan jotenkin niistä tunneista mitkä estää sen viikkolevon, tunti tunnilta. Mutta ota tosta ny selevää.

Ja jos oikein KVTESsiä tulkitsin niin viikkoleposäädöksestä saa poiketa jos:

Edellä tässä pykälässä säädetystä voidaan poiketa,

1 jos viranhaltijan/työntekijän säännöllinen työaika on vuorokaudessa enintään kolme tuntia

2 maatalouden kotieläinten hoitotyössä ja kiireellisessä kylvö- ja sadonkorjuutyössä

3 työaikalain 21 §:ssä tarkoitetussa hätätyössä

4 jos työn tekninen laatu ei salli viranhaltijan/työntekijän täydellistä vapauttamista työstä

5 jos viranhaltijaa/työntekijää tarvitaan tilapäisesti työhön hänen vapaa-aikanaan kunnassa/kuntayhtymässä suoritettavan työn säännöllisen kulun ylläpitämiseksi tai

6 jos viranhaltija/työntekijä suostuu varallaoloon viikoittaisen vapaa-ajan aikana.

Lisäksi sanotaan:

Keskeytymättömässä vuorotyössä vapaa-aika voidaan järjestää keskimäärin

35 tunniksi, enintään 12 viikon aikana. Vapaa-ajan tulee olla

kuitenkin vähintään 24 tuntia viikossa. Teknisten olosuhteiden ja työn

järjestelyjen niin edellyttäessä voidaan menetellä vastaavalla tavalla,

jos siihen on viranhaltijan/työntekijän suostumus.

Eli omalla suostumuksella ainakin 24 tunnin viikkolepo on sallittu, ja käsittääkseni ainakin 11 vuoron työputkikin on laillinen jos tuo keskimääräinen 35 viikkolepo 12 viikon aikana toteutuu. Siis omalla suostumuksella

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole KVTES:in alaisissa töissä ollessani joutunut luopumaan koskaan viikkolevosta, joten en tarkkaan tiedä, miten sen "menetys" tai "luovuttaminen" työnantajalle tulee maksamaan.

Aikoinaan tein normaalia viikkotyöaikaa ja silloin muutaman kerran työtilanteen vuoksi jouduin tekemään putkeen töitä 7 päivää, eikä työnantaja pystynyt antamaan viikkolepoa vapaaksi minulle määräajassa (muistaakseni raja on 2 viikkoa) eli sain vain normaalit viikkovapaat niillä viikoilla. Tuli muuten hemmetin kalliiksi työnantajalle: lauantaina tehdystä työstä 50%:n ylityökorvaus, sunnuntaina 100% sunnuntaikorvaus+ 100% ylityökorvaus+ 100% korvaus viikkolevon menetyksestä.

Että silleen. Voisi olla KVTES:inkin teksteissä jaksotyön kohdalta parantamisen varaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Että silleen. Voisi olla KVTES:inkin teksteissä jaksotyön kohdalta parantamisen varaa.

Parantamista varmasti on, mutta lähes aina on perusteltua jättää takaportti poikkeuksille niissä tilanteissa jossa työntekijä itse niin haluaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mun onni on ollut mahdollisuus tehdä yölistoja. Koen sen mun jutuksi. Toisaalta joskus harvoin on kiva päivälläkin olla töissä, kunhan vuoroja ei liian usein ole  ;D Vuodeosastoilla, jos yöt ovat pääosin rauhallisia, alan kaipaamaan varsinaista työntekoa  8) Mun juttu on se, kun saan painella tukka putkella koko yön. Osastosta riippuen 4-7 yötä jaksaa putkella. Jos hyvin hiljaisia öitä, ei niitä montaa peräkkäin jaksa, mutta jos tekemistä on, menee 7 yötä kevyesti. Öiden välissä nukun oikeastaan koko päivän - hyvä kun illalla seuraavaan yövuoroon ehtii...

Viimeisen yön jälkeen käännän rytmin heräämällä klo 15 maissa ja illalla jo nukuttaakin -helppoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moi!

Vakiyötyötä takana kohta puolitoista vuotta. 4-7 yötä tehdään putkeen ja saman verran vapaata perään. Näin yökyöpelille sopivaa hommaa olla yöllä hereillä.. Ja muksu kerran tuumasi että äiti on kuin lepakko(eikä todellakaan puhunut äitin seksuaalisesta suuntautumisesta :D), valvoo yöt ja nukkuu päivät.

rytmi on kääntynyt helposti kun vipan yön päälle nukkuu vaan jonkun tunnin niin illalla sitten nukuttaa jo niin kuin muutakin perhettä. Ja homman mulle tärkein pointti on ollut se että kun lapset tulee kotiin koulusta, siellä on joku ja äidin saa aina herättää jos on joku hätä tai juttu mihin äitiä tarvitaan. Ja sen on lapset kokenu tosi tärkeeksi ettei tyhjään kotiin tarvi tulla ja aamullakin kun koulu alkaa vaikka kympiltä niin äiti on kotona(vaikkakin menee nukkumaan). Kai se on joku turvallisuuden tunne kun joku on kotona. Kun toinen neiti oli vielä päiväkoti ikäinen niin isä vei aamulla päiväkotiin ja minä hain sittten kolmen maissa kun olin heräillyt.

Ja yksi mukava lisä on tietty ne tilinauhassa olevat lisät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi kun saiskin tehdä öitä. Nykyinen työpaikka on sellainen että se painottuu ns. virka-aikaan, eli 0730-1530 on töissä jotain parikyt hoitsuu, iltavuorossa jotakuinkin viitisen ja yössä kolmesta viiteen. Eli ei niitä yövuoroja riitä kaikille. Itse olen toivonut että vähintään kolme yötä putkeen, mutta listantekijöiden mielestä neljäkin on kuulemma aaaaaivan liiiiiian raaaaskaita.

Parhaat listat oli kun olin työyhteisössä, missä oli 5 työntekijää joista 3 teki yövuoroja eli oli 7 yötä, 7 vapaata, viikko jotain aamuiltaa, sitten sama rumba alusta. Eli tatsi pysy, lisiä tuli, lomaa oli.

Joo tohon oon joskus kanssa törmännyt... *listantekijöiden mielestä aivan liian raskasta...*

Eikös ne listat usein tee joku AOH joka on vannoutunutta päivätyökaartia...

Mä oon nyt tehnyt 1,5 vuotta pelkkää yövuoroa päivystyspoliklinikalla ja firmassa on aiiivan sama mitä kello on - sama hourula 24/7 ja kesät talvet. Mun mielestä yövuoroa keventää huomattavasti se, että ei tarvii katsella eikä kuunnella hallinnon jupinoita. Voi ihan reilusti lukea sen spostissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kans listan tekijä ihan pihalla kun me sumplitaan vuoroja keskenämme kun pelkkää yötä tehdään. Jos listan tekijä on laittanu 4 yötä töitä ja neljä vapaata, saatetaan me surutta muutella sitä esim 7 töitä ja 7 vapaata jos toisella on tarvetta vapaaseen. Me kun pyöritetään rinkiä jossa kahteen pekkaan tehdään yöt(lomia ja saikkuja lukuunottamatta) 365 vrk/vuoteen.

Se on päiväperhoselle vaikee ymmärtää meitä yön lepakkoja ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosi pelkkää yötyötä takana, viikko töitä-viikko vapaata periaatteella. Valvomisen suhteen ei ole ollut ongelmia ja nukkuminenkin päivisin onnistuu ihan hyvin, aamulla lapset hoitoon ja iltapäivällä 16.30 haen kotiin jos isäntä ei pääse hakemaan. Nukun yleensä noin 7-8 tuntia päivällä. suurimmat ongelmat on ollut vapaaviikoilla kun en oikein osaa öisin nukkua, illalla nukahdan viimeistään klo 22 ja herään aamuyöstä 03-04 ja sitten ei enää nukuta yhtään. No päivällä sitten tietysti väsyttää ihan vietävästi. Olen kokeillu pysyä päivät väkisin hereillä mutta siitä huolimatta herään viimeistään 04 aamuyöllä joten olen nyt ottanut tavaksi ottaa päivisin 1-2 tunnin päiväunet, onneksi nuorimmaiset vielä niin pieniä, että nekin nukkuu päiväunet. Yötyön ehdoton etu meidän perheelle on se, että itselläni on pitkät vapaat, joten lapsetkin ovat vain 10 päivää kuukaudessa päivähoidossa ja aina on aikuinen kotona kun isot lapset tulee koulusta. Ja kyllähän yötyössä tienaakin ihan mukavasti. Itse ajattelin pysyä yökkönä vielä monta vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Reiluhko vuosi pelkkää yövuoroa tehneenä:  en kyllä vaihtaisi takaisin kolmivuoroon! Kun rytmiin tottuu ja osaa nukkua päivällä niin yöt sujuu ilman kummempaa tappoväsymystä ja rytmitkin kääntyvät kohtuullisen helposti. Unilääkkeitä en ole tarvinut kuin pari hassua kertaa kun rytmi on jäänyt sekaisin. Jaa että mitäkö plussaa? Lisiä tulee hyvin (6:n viikon listoilla 4-5 viikonloppua töissä + yölisät pyörii jatkuvasti), yöllä duuni on paljon rennompaa (lue:ei lääkärin kiertoja eikä muuta kuin pakolliset tt-, magneetti- ym. reissut jotka pyritään saamaan virka-aikaan), kokonaisia vapaita kertyy paremmin kun pätkävuoroja ei ole, äiti on kotona kun lapset lähtevät kouluun/tulevat koulusta, jää arkena mukavasti omaakin aikaa... Tätä jatkan kyllä niin kauan kuin se vaan on mahdollista. Tosin meidän oh on "luvannut" kaikille yököille, että kerta vuoteen pitää kaikkien tehdä 1 lista 3-vuorookin. Ehkä sen nyt kärsii ja kestää justjust  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: inkeri 59

Meidän sairaalassa ollaan huhun mukaan luopumassa vakiyököistä. Se kun on tutkimusten mukaan epäterveellistä, vähentää keskimmääräistä elinikää viidellä vuodella. Uskon sen ainakin omalla kohdallani, sillä minulle ei yötyöt sovi. Käsittääkseni kyllä vakiyökköjen työ on vapaaehtoista ja heille se ilmeisesti sopii. Miksi siis altistaa kaikki kolmivuorotyön vaaroille jos jotkut kerran haluavat tehdä pelkästään yötyötä.

Meillä käy kova kuhina tuosta ja luulen osan porukasta lähtevän päivätöihin. Itse mietin siirtymistä kotihoitoon jos tuonne tulee valvomispakko. Toinen vaihtoehto on, että käyn ensihoidon osion oppisopimuksella ja mietin sitten mihin suuntaan.

Valvoin hiljattain kolme yötä, enkä vieläkään ole toipunut siitä täysin. Ehkä pelkkä yötyö on kuitenkin vähemmän rankaa kuin kolmivuorotyö. Siinä pitää sopeutua jatkuviin unirytmin muutoksiin  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...