Jump to content
MAINOS

Vakituisesta yötyöstä kokemuksia ja ajatuksia.


Poison Ivy

Recommended Posts

Kertoilkaas mulle ajatuksianne ja kokemuksianne vakiyökön hommista.

Kuinka montaa yötä teette putkeen ja montako vapaata öitä yleensä seuraa?

tarvitseeko koskaan "tasata tunteja" esim tekemällä joskus aamuvuoro tms?

Oletteko huomanneet jotain "haittoja" jatkuvasta valvomisesta ja miten yleensäkin rytmitätte elämänne?

(esim käännättekä itsenne "normaalien ihmisten rytmiin" vapailla vai meneekö vapaatkin kukkuessa yöt...?)

Sana aiheesta siis vapaa, hyviä vinkkejä jaksamiseen otetaan vastaan.

Siirryn näillä näkymin kotipalvelun puolelle yöpartioon ja pääsen taas kaipaamaani yötyöhön. Mulle kun noi klo 7:00 alkavat vuorot ei sitten vaan sovi, vihaan aamu herätyksiä ja mieluummin valvon yöt kun herään aikaisin  ::) .

Että näin, ajatus ei oikein kulje taas. Tää kolmivuorotyö kun tuntuu paljon rankemmalta kuin jatkuva valvominen...

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Samoin, en voi sietää aikaisia aamuherätyksiä ja olenkin nyt kesätyössä somaattisella yökkösenä, teen viikko töitä, viikko vapaalla-periaatteella. Näin kesällä viikkovapaa tuntuu todella lomalta ::) Kerran kolmessa viikossa teen iltavuoron tasatakseni yötunnit.

Päästessäni viikon putken jälkeen vapaille, nukun yleensä noin 4-5 tuntia aamulla ja käyn yöunille kuten normaalisti vapaaviikolla. Rytmi kääntyy siis samantien viimeisen yön jälkeen.

Yötyö on ainakin itselleni yökyöpelille antoisaa (illan virkku, aamun torkku).

Joskus on tullut tehtyä lomasijaisuutta yöpartiossa myös viikko töitä, viikko vapaalla meiningillä ja täytyy sanoa, että viihdyin siinä ehkä vielä paremmin kuin osastotyössä, koska partiossa pääsee kuitenkin jatkuvasti vaihtamaan maisemaa :o

Toivotan kokemusrikasta työrupeamaa siis sinulle Poison Ivy 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yötyö sopi mullekki aluksi. Oon ollu nyt 5 vuotta vakiyökkönä. Teen 75%, mikä tarkottaa täällä Ruotsissa 13-14 yötä 5 viikon listalla. Yritän saada aina 4-5 yön putket, että tulis sitte n. viikon mittaset vapaat välille.

Viime keväästä lähtien on ollu nukkumisen kanssa vähä ongelmaa. Tänäänki sain nukuttua kokonaiset 4 tuntia. Näin kesällä pärjää onneksi pikkusen vähemmilläki unilla.

Yleensä heräilen n. kl 14 aikoihin ja nukun sitte tunnin, pari taas illalla ennen töihin lähtöä. Ja viimeisen yön jälkeen herään viimeistään yhden aikoihin ja menen sitte illala taas ajoissa nukkumaan, niin rytmi kääntyy nopeasti normaaliksi.

Jos on pieniä lapsia, niin yötyö on siinä suhteessa ollu ainaki mulle ihanteellinen. Suht hyvin on vaimon kans saatu junailtua niin että aina jompi kumpi on ollu pojan kanssa kotosalla.

Syyskuussa lopetan pelkät valvomishommat, kun vaihdan työpaikkaa. Siirryn tekemään kolmivuorotyötä ea-polille, missä tarvii tehä vaan 2-5 yötä viiteen viikkoon. Eikä tartte tehä ilta-aamu hirvityksiä.

Ennen muinoin kun olin kolmivuorossa, niin saatoin useasti maata vielä kolmelta yöllä herällä ja aamulla kuudelta piti nousta ylös  :o

Lopuksi vielä pikku vinkki. Kello kahen jälkeen ei kannata enää kovin harrastaa nestetankkausta, ettei tartte heti aamulla kympiltä heräillä kuselle ::)

Pain is weakness leaving the body

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

>:D Mä olen ollut 4 vuotta yökkönä. Vihaan aamuvuoroja, en jaksa nousta aamuvuoroon, joten yötyö sopii mulle parhaiten. Teen 5 yötä peräkkäin ja 5 vapaata. Ja yötyö ei sotke normaalia elämää. Olisin paljon väsyneempi jos tekisin 3-vuorotyötä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VIHAAN aamuja... Illat tympii, yöt on mieleen. Teen kolmivuorotyötä, mutta anon aina listantekijältä, että saan tehdä enemmän öitä, koska on niitä hoitajia, jotka ei tekisi öitä millään. Nautin yötöistä, saa nukkua aamun ja "hillua" yön  8) Tälläkin hetkellä yössä.. Meillä vaan ei ole töissä (TK:n VOS) sellaista ns. "vakiyökköä"... Harmi...

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen kans pelkkää yötä, 7 yötä töitä ja sitten viikko vapaata. Välillä teen myös päivävuoroja, jotta saan listan täyteen tunteja.

3 vuotta öitä tehny ja sopii mun rytmiin, en millään jatkuvati sais itseeni seitsemäksi töihin, jotenka tykkään kovasti. Naapurista kantautuva meteli ja varsinkin yläkerran lapsiperhe aamutoimissaan välillä ärsyttää, mutta yleensä koko talo on aika hiljanen jo kello 9 ja sitten kun nukahtaa, niin hyvin nukuttaa. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie oon kanssa tässä alkanut miettiä, että voisin mielelläni alkaa tehdä vain yötyötä. Ne vaan on jotenkin kaikkein miellyttävämpänä ajankohtana vuorokaudesta. Iltavuorot vielä menee, mutta aamut on myrkkyä! Tässä nyt ajattelinkin ehdotella pomolle hieman tällaista yötyö ajatusta, kunhan nyt ensin pääsen tuohon osastoon sillai käsiksi, että pärjään siellä. Tähän meneekin varmaan vielä vuosi-pari, joten ei tässä vielä hoppua ole.. Nyt oon kuitenkin tyytyväinen ollut, että aamuja ei ole paljoakaan listalla ja vielä vähemmän näitä "illasta aamuun" settejä..

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein 1.5 vuotta rytmiä 7 yötä, 7 vapaata. Nyt olen tehnyt reilu 2 kuukautta pääasiassa yötä, sikinsokin öitä ja vapaita. Välillä kurkannut aamu -ja iltavuoroja. Ja enää en halua tehdä tuota 7-rytmiä. Kyllästyttää. Jatkossa teen kuitenkin lähinnä pelkkiä öitä. Seuraavassa kuuden viikon listassa mulla kai tulee olemaan viikko aamua ja iltaa; omasta pyynnöstä. Huomasin että pelkkä yötyö on ammatillisesti taannuttavaa. Ennen olin sitä mieltä että ei missään nimessä päivävuoroon. Niin se mieli muuttuu.

Mutta, yököksi synnyin, yökkönä kuolen. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos. olikin kiva lukea juttujanne.

Ainakin 5 viikkoa pääsen kokeilemaan sinne yötiimiin ja jos sitten valinta osuu kohdalle niin sinne jään.

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Olisin paljon väsyneempi jos tekisin 3-vuorotyötä.

Puolisentoista vuotta olen tehnyt vain yövuoroja, ei mitään hinkua kolmivuoroon. Vaihdellen 4-7 yötä ja 4-7 vapaata, rytmi kääntyy vaivatta kun ei viimeisen yön jälkeen nuku ollenkaan, ennen kuin sitten illalla asettuu "normaalien ihmisten" yöunille.

Ammatillinen taantuminen on kyllä totta, mutta esimerkiksi koulutehtäviä voi rauhallisella osastolla öissä tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut vakiyökkönä useaan otteeseen työurani aikana. Nyt on kolmas vuosi menossa. Hyviä puolia on paljon, mutta negatiivisena asiana koen, että yövuoroa tekevät jäävät helposti paitsi koulutuksista ja tietojen yms. ohjeiden päivityksistä.

Meiltä odotetaan monipuolista osaamista ja suuren vastuun kantamista. Työnohjausta ja tukea työnjohdolta itse ainakin kaipaan. Tämä on oletettavasti monissa paikoissa epäkohta joka koskee koko henkilökuntaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä joudun miettimään täällä että  hakisinko keväällä vapautuvaa vakiyökön paikkaa. Yötyö sopii mulle oikein hyvin mutta pelkään terveydellisiä seuraamuksia, kun yötyö ei voi todellakaan olla kropalle hyväksi. Nyt jo huomaa muistin heikentymistä ja rytmihäiriöitä aina silloin tällöin vaikka on tehnyt yötyötä vain muutamia viikkoja huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöt menee hyvin, kunhan saa päivällä nukuttua kunnolla, se on kaiken a ja o. Suurin osa koulutuksista ja kokouksista, ainakin täällä, ollut joutavaa pilipalihöpinää. Muutama hyvä osuu joskus harvoin sekaan, niihin pyydän ajoissa oh:lta listansuunnitteluun järkeä.

Jokainen reagoi omalla tyylillään rytminkääntöön. Mulla yörytmi menee vaivatta päälle ja pysyy, mutta päivään ei käänny sitten millään, eli elän nykyään vapaatkin pitkälti lepakkona.

Kohta on synkkä syksy, talvikin ja pakkaset, kokoajan pilkkopimeää, niin samapa tuo, heh..

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä joudun miettimään täällä että  hakisinko keväällä vapautuvaa vakiyökön paikkaa. Yötyö sopii mulle oikein hyvin mutta pelkään terveydellisiä seuraamuksia, kun yötyö ei voi todellakaan olla kropalle hyväksi. Nyt jo huomaa muistin heikentymistä ja rytmihäiriöitä aina silloin tällöin vaikka on tehnyt yötyötä vain muutamia viikkoja huh.gif

Ehkä yötyö ei sitten sovi siulle?! Mulla ei ole ollut mitään ongelmia koskaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistihäiriöstä esimerkki: Lähdin kauppaan ja meninkin vaan pankkiautomaatille. Kotimatkalla huomasin että en käynytkään kaupassa... että ei kun takaisin vaan. Tuli 20 km "turhaa ajoa" siinä sitten...

Ehkä kuitenkin kokeilen sitä yökön paikkaa (jos saan) , pääseehän sieltä sitten pois jos ei käy. On sitä tullut ennenkin lopputilejä otettua epäsopivasta työstä ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen kans pelkkää yötä, 7 yötä töitä ja sitten viikko vapaata. Välillä teen myös päivävuoroja, jotta saan listan täyteen tunteja.

3 vuotta öitä tehny ja sopii mun rytmiin, en millään jatkuvati sais itseeni seitsemäksi töihin, jotenka tykkään kovasti. Naapurista kantautuva meteli ja varsinkin yläkerran lapsiperhe aamutoimissaan välillä ärsyttää, mutta yleensä koko talo on aika hiljanen jo kello 9 ja sitten kun nukahtaa, niin hyvin nukuttaa. ;)

Saako teillä tosiaan 7 yövuoron jälkeen  saman verran vapaata. Minä, kaupungin palveluksessa. meillä ei saa kuin  6 täyttä vapaata.

Tortaina kun lopetan valvomisen, niin eikös:

Perjantai ole ensimmäinen vapaapäivä

Lauantai toinen

Sunnuntai kolmas

Maanantai neljäs

Tiistai viides

keskiviikko kuudes

Eli siinä ne.

Torstaina ensimmäinen yö

Perjantaina toinen

Lauantaina kolmas

jne..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen kans pelkkää yötä, 7 yötä töitä ja sitten viikko vapaata. Välillä teen myös päivävuoroja, jotta saan listan täyteen tunteja.

3 vuotta öitä tehny ja sopii mun rytmiin, en millään jatkuvati sais itseeni seitsemäksi töihin, jotenka tykkään kovasti. Naapurista kantautuva meteli ja varsinkin yläkerran lapsiperhe aamutoimissaan välillä ärsyttää, mutta yleensä koko talo on aika hiljanen jo kello 9 ja sitten kun nukahtaa, niin hyvin nukuttaa. ;)

Saako teillä tosiaan 7 yövuoron jälkeen  saman verran vapaata. Minä, kaupungin palveluksessa. meillä ei saa kuin  6 täyttä vapaata.

Tortaina kun lopetan valvomisen, niin eikös:

Perjantai ole ensimmäinen vapaapäivä

Lauantai toinen

Sunnuntai kolmas

Maanantai neljäs

Tiistai viides

keskiviikko kuudes

Eli siinä ne.

Torstaina ensimmäinen yö

Perjantaina toinen

Lauantaina kolmas

jne..

Puhekielessä 7 yötä, 7 vapaata.. Olethan kuitenkin se 7 yötä vapailla. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen kans pelkkää yötä, 7 yötä töitä ja sitten viikko vapaata. Välillä teen myös päivävuoroja, jotta saan listan täyteen tunteja.

3 vuotta öitä tehny ja sopii mun rytmiin, en millään jatkuvati sais itseeni seitsemäksi töihin, jotenka tykkään kovasti. Naapurista kantautuva meteli ja varsinkin yläkerran lapsiperhe aamutoimissaan välillä ärsyttää, mutta yleensä koko talo on aika hiljanen jo kello 9 ja sitten kun nukahtaa, niin hyvin nukuttaa. ;)

Saako teillä tosiaan 7 yövuoron jälkeen  saman verran vapaata. Minä, kaupungin palveluksessa. meillä ei saa kuin  6 täyttä vapaata.

Tortaina kun lopetan valvomisen, niin eikös:

Perjantai ole ensimmäinen vapaapäivä

Lauantai toinen

Sunnuntai kolmas

Maanantai neljäs

Tiistai viides

keskiviikko kuudes

Eli siinä ne.

Torstaina ensimmäinen yö

Perjantaina toinen

Lauantaina kolmas

jne..

Puhekielessä 7 yötä, 7 vapaata.. Olethan kuitenkin se 7 yötä vapailla. :)

Ehei, vapaapäivät on vapaapäiviä ja nukkumapäivä + yöhön palaamispäivä työpäiviä. Olethan molempina vuorokausina kuitenkin töissä. Ei nyt ruveta hyväksymään niitä "piilovapaita", vaikka listan tekijät niitä mielellään viljeleekin :)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syxid.. Ai, en ole tavannutkaan viel sellasta paikkaa jossa tehään 7 yötä ja ollaan VIRALLISESTI 7 päivää vapailla. :D

Minäpä olen... laivoilla :P

Tarkoitin siis sitä, että minä en ainakaan kutsu työpäiviäni vapaapäiviksi en virallisesti, enkä epävirallisesti.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on yötyössä parempi tehdä listan vajaatunnit aamulla vai illalla? Meillä on huomenna siitä neuvottelua ja pomot painaa päälle, että pätkäaamuja pitäisi alkaa tekemään. Minä vasta yötyöt aloitan kahden viikon päästä, joten ei ole suuremmin vakituisesta yötyöstä kokemuksia. Pätkissä ja lyhytaikaisissa sijaistamisissa ei ole haitannut pätkäaamut, mutta miten on pidemmällä aikavälillä? En kuitenkaan ole valmis jäämään yötyöntekijäksi, teen vain muutaman kuukauden. huh.gif

Ja toinen kysymys: Jos pomot haluavat vaihtaa tämän nykyisen yötyön rytmin esim. maanantaista alkavaksi, mitä etua/haittaa siitä on? Tai jos niillä onkin mielessä, vaihtaa muuten tätä systeemiä, eli vaikka 5 yötä ja kuinkamonta vapaata? huh.gif

Jotain niillä kuitenkin on mielessä kun pitkäaikaisista yötyöntekijöista toinen lähti keväällä (uusi on tilalla) ja toinen ottaa virkavapaata syksyksi. Nyt jos koskaan niillä on tilaisuus iskeä, kun meillä ei ole riitävästi kokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi kun saiskin tehdä öitä. Nykyinen työpaikka on sellainen että se painottuu ns. virka-aikaan, eli 0730-1530 on töissä jotain parikyt hoitsuu, iltavuorossa jotakuinkin viitisen ja yössä kolmesta viiteen. Eli ei niitä yövuoroja riitä kaikille. Itse olen toivonut että vähintään kolme yötä putkeen, mutta listantekijöiden mielestä neljäkin on kuulemma aaaaaivan liiiiiian raaaaskaita.

Parhaat listat oli kun olin työyhteisössä, missä oli 5 työntekijää joista 3 teki yövuoroja eli oli 7 yötä, 7 vapaata, viikko jotain aamuiltaa, sitten sama rumba alusta. Eli tatsi pysy, lisiä tuli, lomaa oli.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertoilkaas mulle ajatuksianne ja kokemuksianne vakiyökön hommista.

tarvitseeko koskaan "tasata tunteja" esim tekemällä joskus aamuvuoro tms?

Oletteko huomanneet jotain "haittoja" jatkuvasta valvomisesta ja miten yleensäkin rytmitätte elämänne?

Tää kolmivuorotyö kun tuntuu paljon rankemmalta kuin jatkuva valvominen...

Ehdin tehdä reilut pari vuotta pelkää yötä. Pitkät vapaat, irti arjen kotkotuksista ja tietysti lisät houkuttivat. Hehkutin, kuinka yötyö sopii minulle ;D 7 y ja 7 v oli muuten hyvä, mutta ajan kuluessa huomasin tarvitsevani pari päivää aina palautumiseen, joten ei niitä vapaita todellakaan liikaa ole seitsemän yön jälkeen.

Nyt totaalisen irti oton jälkeen tämän saikkuni johdosta voin todeta, että en pyri enää tekemään pelkkää yötä. Kun sain etäisyyttä, huomasin, miten nyt olen perheelleni enemmän oikeasti läsnä, enkä vain väsyneenä urahtele jotain juuri herättyäni istuessamme päivällispöydässä. Hehkutin myös sitä, että pitkillä vapailla voin tavata kavereitani enemmän, jotka ovat myös hoitoalalla. Kuinkas sitten kävikään :-.Kaveritkin olivat väsyneitä ja vetäneet itsensä piippuun, joten vapaillaan lepäsivät, eikä ehditty juurikaan näkemään.

Jälkeenpäin pohdin myös, että pelkkää yötä tehdessä elimistö on jatkuvassa stressi-tilassa ja univelkaa kertyy liikaa.

Kettumaisin tapa tasata tunteja oli tulla ennen yötä tekemään osittain iltavuoroa.Sitten ne isommat tasaukset loppuivatkin kun huomattiin että pomo jostain syystä sitä mieltä että olin miinuksella, kun paljastuikin, että oli paljon plussaa....

Kun jonain päivänä pääsen töihin palaamaan, jos teen iltaa ja aamua, luulen hyötyväni siitä myös olemalla enemmän messissä maailman menossa ja asioissa muutenkin ;D Aika puuduttavaa pidemmän päälle pelkkä yötyö on.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen toistaiseksi vakiyötä niin, että miulla on yleensä kolme yötä putkeen. Oon sellaisessa akuuttipaikassa, että ei tulis kuuloonkaan tehdä ainakaan neljää enempää kerralla. Mutta tää ainakin tuntuu sinkkuihmiselle sopivalta, saa rauhassa nukkua päivällä ja illat on vielä vapaassa käytössä :)

Yötyökorvaukset tulee vielä toistaiseksi aikana, joten vapaitakin kertyy mukavasti!

Periaatteessa meilläkään ei vakiyökköjä ole, mutta tää järjestely helpottaa kummasti, kun on pieni porukka jakamassa isoa määrää yövuoroja ja moni on vielä sellainen, ettei yötyö parhalla mahdollisella tavalla sovi. Mutta toistaiseksi näin ja jatkosta ei tiedä! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...