Jump to content
MAINOS

Miksi sinusta tuli...?


Blueangel

Recommended Posts

sairaanhoitaja?

terveydenhoitaja?

kätilö?

Olisi mielenkiintoista lukea miten ihmiset päätyvät hoito-alalle. Mitkä ovat teidän mielestä ne asiat jotka on vaikuttanut  (tai voinut vaikuttaa) että valitsitte juuri tämän alan? Ja mihin olette erikoistuneet/suuntautuneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Hoitaja80

Lukioaikaan olin aktiivisesti Spr:n ensiapuryhmätoiminnassa mukana ja osittain sitä kautta heräsi mielenkiinto hoitoalaa kohtaan. toinen tekijä oli se että halusin ammatin jossa sai olla ihmisten kanssa tekemisissä. Sitten loppusuoralla oli valinnassa sosionomi, sairaanhoitaja ja toimintaterapeutti. Päädyin sairaanhoitajaks opiskelemaan koska koin että se tarjoaisi laajimman valikoiman paikkoja joihin mennä töihin. Oon suuntautunut mielenterveystyöhön. Tykkäsin lukiossa aikanaan psykologiasta mutta jostakin päälle pukkas  kunnon ennakkoluulot mielenterveyspuolta kohtaan ja kun koitti arvonta ekasta mt harjoittelupaikasta, joka oli pakollinen harjoittelu, pontevasti ilmoitin etten osastolle suostu menemään harjoitteluun, koska ennakokuvitelmat olivat aikamoiset Mutta kuinkas ollakaan koitti 9.3.2002 jolloin mut kutsuttiin mielisairaalan suljetulle vastaanotto-osastolle keikalle iltavuoroon ja sille tielle jäin ;) jälkikäteen olen joillekin opiskelijoille sanonut että tänne on moni opiskelija jäänyt ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukavaa että vastasit.  Minä olen vielä opiskelija, mutta vahvasti on jo ykkösenä suuntautuminen mielenterveyspuolelle.  Aika vahvasti koen että haluasin myös olla lasten, nuorten sekä naisten kanssa. Kätilön suuntautuminen olisi myös toinen ammatti mitä haluasin suorittaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Mukavaa että vastasit.  Minä olen vielä opiskelija, mutta vahvasti on jo ykkösenä suuntautuminen mielenterveyspuolelle.  Aika vahvasti koen että haluasin myös olla lasten, nuorten sekä naisten kanssa. Kätilön suuntautuminen olisi myös toinen ammatti mitä haluasin suorittaa  ;D

Yksi vaihtoehtohan on että suoritat kätilön tutkinnon nyt ja valmistumisen jälkeen suoritat mielenterveystyön erikoistumisopinnot  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ex naisen vika.. ;D

no ei.. mut seurustelun alettua meil oli välimatkaa 250km ja piti päästä pk-seudulle, hän sit ehdotti että hakisin sairaanhoitajaksi opiskelemaan. ajatus tuntui oudolta mutta hain kouluun ja pääsin hyvillä pisteillä sisään.. nyt on 3v takana opiskeltu ja kyl tää työ ihan mukavaa on vaikka suomessa palkka onkin paska.. voi sit myöhemmin lähteä ulkomaille.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta tuli sh vähän sattumalta. Tarkoitus oli päästä opiskelemaan metsäalaa, metsätalousinsinööriksi tai metsänhoitajaksi. Laitoin kuitenkin yhteishakuun terveydenhoitaja kouluun haun viimeisenä vaihtoehtona, koska koulu oli lähellä ja meil oli lukiossa mukava terkka ;D No pääsykokeissa kävin niin insinööri puolelle kuin hoiturikouluun ja hoiturikouluun sit pääsin, vaikka psykologin haastattelussa sanoin ettei musta kyllä hoitajaksi ole. Ei muuta kuin oppiin. Ensimmäisenä vuonna oli vielä kova hinku muualle, mm luin keväällä yliopiston pääsykokeisiin, biologiaa olis ollu tarkoitus lähteä lukemaan. Samana kevään kävin myös miljöösuunnittelun ja ympäristötekniikan pääsykokeissa, en päässyt sinnekään. Joten kun oli vielä mahdollista, niin vaihdoin sh opintoihin, kun oli myös mahdollisuus syventyä puhtaasti ensihoitoon, mikäli suorittaa kolmen vuoden opin kahdessa vuodessa. Koulumenestys kun oli suht hyvä niin satsasin täysillä opintoihin, jotka olivatkin alkeneet kiinnostaa. Eli vuotta muita aiemmin syventymään ja muuten normiajassa valmiiksi. Valmistuttuani teisin, että vaikka en ikinä ollut kuvitellutkaan että olisin hoitaja, niin tää on mun juttu. Nyt on sitten erikoistumisopinnotkin takana ja akuuttihoito on vienyt tämän naisen täysin mennessään ja hyvä niin.  ;)

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peruskoulun jälkeen yritin opiskella sihterin ammatin, mutta ei oikein motivoinut minua. Vuosien jälkeen kuulin lähärin opinnoista jotka suoritin ihan mukavasti. Alkoi pyörimään päässäni että minusta voisikin tulla hyvä hoitsu, joten jatkoin opinnot. Olen opiskellut jo vuoden  Diakonia-ammattikorkeakoulussa ja tiedän nyt että sairaanhoitajan ammatin on hyvä valinta. Stadiassa kyllä saisin sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi kätilön tutkinnon  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Ensin puusepän opintoihin, joka ei sitten ihan vastannutkaan mielikuviani  ;D

Hoitoapulaisena kehitysvammalaitoksessa reilut 2 vuotta ja sitten hain lukemaan mielenterveyshoitajaksi. Työkkärissä kerroottiin, että "koulutukseen tulee joitain pikku muutoksia". Elikkä minusta tulikin lähihoitaja. Sitä työtä lähinnä vanhuspuolella 8 vuotta. Sitten hain sairaanhoitajaksi ja pääsin... enkä pois vaihtais  ;)

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yläasteella tiesin hakevani lääkikseen, kunnes tuli vissiin muutaman vuoden ajan katsottua liikaa telkkusarjoja, joissa pyöri ambulansseja ja paloautoja --> ensihoitajaksi opiskelemaan.  ::)

Työstä olen tykännyt todella paljon ja innolla odotan ensikeväistä valmistumista, että pääsee ihan virallisesti työelämään.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa näin unen jossa olin sairaanhoitajana ja kiinnostuin asiasta ja laitoin hakemuksen vetämään, ekalla kerralla ei tärpännyt joten työskentelin vuoden hoitoapulaisena ja sitten toisella tärppäsi.. nyt vuosi takana ja 21.8 alkaa toinen mokoma ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus kysymykseen on tuo risu tuossa vasemmalla.  :)

Kyllä intin lääkintähommat varmasti mullakin isolta osalta vaikutti ammatinvalintaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vipparina hengaaminen (mieli-)sairaalassa sai hakeutumaan alalle ja siltä pohjalta luin sairaanhoitajaksi.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vipparina hengaaminen (mieli-)sairaalassa sai hakeutumaan alalle ja siltä pohjalta luin sairaanhoitajaksi.

Prikulleen sama kohtalo täällä...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Media-assistentin tukinnolla ei herahtanut töitä ja mulle tarjottiin invalidiliittolta avustjan hommia. Sitten hain lähihoitaja koulutkseen ja samaan aikaan sairaanhoitajaksi,pääsin kumpaankin mut tottakai läksin sit AMKhon suoraan kun oli jo yks amistutkinto takana. Päivääkään en vaihtais pois ja ekan harjottelun jälkeen mielenkiinto on vaan kasvanut. Vaikka täytyy sanoo et kun on media-alan koulutus niin siinä on ollu integroimista sairaanhoitajan rooliin

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitoalalle läksin kun rakastuin naiseen Jyväskylässä. Insinööriopinnot oli paskaa, ja sitten hokasin että lähäriks pääsee 1½ vuoden opiskelulla. Tein hommia pari vuotta ja alko tehdä mieli sairaalaan (huom. välilyönti), johon ei siis lähäripapereilla silloin ollut asiaa. Sitten aa äm koohon. Suuntautumisen päätin sitten ihan loppumetreillä, alunperin kun menin kouluun olin aika varma että jonnekin normivuodeosastolle tk/esh päätyisin, ja vieläkään ei ole täysin selvää mistä kipinän näihin anestesiahommiin sain.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai miksi :)

En tiedä ihan tarkkaan. Ehkä joku sisäinen moraalinen viittaus sekä käytännön tapahtumat. Telkkarikorjaajana sitä huomasi, että asiakkaan luona menee puolitoista tuntia - 10 minuuttia telkkarin kanssa ja se loput kaffepöydässä asiakasta kuunnellen. No, lasku tuli siitä puolestatoista tunnista.  :)

Joulukuussa olisi sitten 20 vuotis päivät kun hoitotyötä on virallisten laskujen mukaan tehty. Toisen mokoman ehtis vielä - viittiikö, se on sitten eri juttu.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kätilökoulutus alkoi huhuilla esikoisen syntymän jälkeen, kun raskauden aikana luin jo valtavia määriä ammattihenkilöille tarkoitettua alan kirjallisuutta ja tuli tunne, että raskausaika on aika ainutlaatuinen aika naisen ja hänen partnerinsa/perheensä elämässä ja haluan työkseni tehdä jotain, jolla voisin olla mukana auttamassa naisia ja perheitä kokemaan raskausajan hyvänä, ainutlaatuisena ja turvallisena tapahtumana elämässään. Koulutuksen kautta halu on levinnyt koko lisääntymis- ja seksuaaliterveyden alueelle.

Oikea vastaus taitaa olla kohdallani siis omat raskaudet. Lapsettomana tuskin olisin tällä tiellä. Eikä minusta olisi suoraan lukion penkiltä ollutkaan hoitajaksi. Tarvitsin tämän eletyn elämän tähän alle ja nämä ikävuodet, jotta pystyn olemaan sellainen sairaanhoitaja ja kätilö kuin toivon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta tuli sairaanhoitaja koska äiti kielsi, se on koko mun pienen elämäni jankuttanut mulle että "EI koskaan sosiaali -tai terveydenhuoltoalalle".

lisääntymis- ja seksuaaliterveyden alueelle.

O.T Taas toi lisääntymisterveys :). Uusi sana joka on tullut käyttöön mun jätettyä maan ja joka kerta se saa mut nauramaan. No,  toisaalta Suomessa on uhkana että väestöpyramidi seisoo nokallaan, kaikki on vanhoja ja kukaan ei tee töitä. Ehkä tämän takia on tämä uusi termi keksitty. Varokaa vain kätilöt ettei teidän palkkausta muuteta tulosvastuulliseksi :), peruspalkka alkaa vasta juoksemaan kun kuukauden aikana on vastaanotolla ollut väh. kymmenen uutta positiivista naishenkilöä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässähän täytyy oikein miettiä... Kaipa se synkeä menneisyys SPR:n ja partion muodossa sai asevelvollisuuden suorittamisen jälkeen nuoren miehen menemään tk:een hoitoapulaiseksi ja sitä reittiä sukupuolivähemmistöksi terveydenhuolto-oppilaitokseen. :) Sillä tiellä tässä ollaan vaikka utopiat, moraali ja periaatteet on jonnekin matkan varrelle pässeet rapisemaan  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos totta puhutaan, niin en tiedä. Tuli vain haettua kouluun, sinne pääsin ja valmistuin. Kai tämä on näitä "kutsumus-asioita" että näin kävi. Itse en ollut aiemmin erityisemmin millään lailla kiinnostunut hoitoalasta, mutta koulun aikana kiinnostus kasvoi varsinkin akuuttipuolen hommista. Lukiossa olin vielä aivan varma, että haen jollekin IT-alan linjalle, mutta välivuosi sekailaista työskentelyä ja toinen kansalaisvelvollisuuksia suorittaessa aiheutti ilmeisesti osittaisen mielenterveyshäiriön. Välillä sitä miettii varsinkin jollain hankalalla ja takkuisella keikalla, että mitä helvettiä minä täälläkin teen mutta pääsääntöisesti hommassa on pysynyt innostus yllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...lähihoitaja.

Aivan täysi vahinko.

Yläasteella yhteishakuun piti laittaa jotain kouluja, tiesin etten lukioon halua (käynyt sen kumminkin), vaihtoehdoksi ei jäänyt kun ammatilliset. Joten, silmät kiinni ja sohotus johonkin. Eka vaihtoehto oli lähäri, toinen kokkikoulu ja kolmas kauppis.

Lähihoitajaksi sitten lähdin lukemaan enkä päivääkään ole katunut (noh, ehkä joskus klo 3 yöllä kusihousujuoppoa kuskatessa), vahingossa siis löysin unelma-ammattini. :( Suuntaavan valinta oli aika selkeä alusta saakka, mikään muu kun ensihoito ei säväyttänyt tarpeeksi.

Ja tässä sitä nyt on oltu sitten jo reilu 3v työelämässä. Sh-opinnot alkaa 2vkon päästä. Etukäteistehtävät edelleen tekemättä ja palautus viim. perjantaina. Kiirus tulee. Hiano alku. >:D

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastaan sattumalta...

En päässy sosionomiksi. Kävin sit ammatinvalintapsykologilla, joka ehdotti mulle et lukisin lähihoitajaksi ja niil papereilla hakisin sitte AMK. Sillä tiellä ollaan edelleen :) Paitsi et sosionomi on vaihtunut sairaanhoitajaksi :D Valmistun siis lh:ksi sairaanhoidosta ja huolenpidosta nyt jouluna -07  8)

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...