Jump to content
MAINOS

Maahanmuuttajat terveydenhuollossa


Alf

Recommended Posts

Keikkaa tekevänä sairaanhoitajana olen törmännyt yhä enenevässä määrin hoitoalalla työskenteleviin maahanmuuttajiin. Hyvä on jos työllistyvät, mutta säälittävällä kielitaidolla / koulutuksella ainakin sosiaalipuolelle työllistyneet ihmiset ovat usein aika pihalla hoitotyöstä. Ei voi olla hyväksyttävää että terv. huoltoalan työt esim. vanhainkodit  hoidetaan tulevaisuudessa kieli/hoitotaidottomilla maahanmuuttajilla. Tähän on turha vetää vastauksena sitten mitään rasismikorttia, säälittää vaan Suomen terv.huollon taso. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ?

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Keikkaa tekevänä sairaanhoitajana olen törmännyt yhä enenevässä määrin hoitoalalla työskenteleviin maahanmuuttajiin. Hyvä on jos työllistyvät, mutta säälittävällä kielitaidolla / koulutuksella ainakin sosiaalipuolelle työllistyneet ihmiset ovat usein aika pihalla hoitotyöstä. Ei voi olla hyväksyttävää että terv. huoltoalan työt esim. vanhainkodit  hoidetaan tulevaisuudessa kieli/hoitotaidottomilla maahanmuuttajilla. Tähän on turha vetää vastauksena sitten mitään rasismikorttia, säälittää vaan Suomen terv.huollon taso. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ?

Eipä ole. Sekä hoitajat että lääkärit ovat koulutettuja ja hallitsevat suomen kielen, toki joskus korostuksella ja lisäksi oman kielensä josta on rutkasti apua joissain tilanteissa. Apua on tarvittu venäjän, viron, ranskan, espanjan ja kiinan kielessä kun ei heti tulkkia ole saatu paikalle eikä potilas puhu englantia (sitä kai jokainen hoitoalalainen ymmärtää, jopa lääkärit  :D)

Eikös kielikokeet kuulu yhtenä vaatimuksena hoitoalan harjoittamiseen Suomessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkaa tekevänä sairaanhoitajana olen törmännyt yhä enenevässä määrin hoitoalalla työskenteleviin maahanmuuttajiin. Hyvä on jos työllistyvät, mutta säälittävällä kielitaidolla / koulutuksella ainakin sosiaalipuolelle työllistyneet ihmiset ovat usein aika pihalla hoitotyöstä. Ei voi olla hyväksyttävää että terv. huoltoalan työt esim. vanhainkodit  hoidetaan tulevaisuudessa kieli/hoitotaidottomilla maahanmuuttajilla. Tähän on turha vetää vastauksena sitten mitään rasismikorttia, säälittää vaan Suomen terv.huollon taso. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ?

Eipä ole. Sekä hoitajat että lääkärit ovat koulutettuja ja hallitsevat suomen kielen, toki joskus korostuksella ja lisäksi oman kielensä josta on rutkasti apua joissain tilanteissa. Apua on tarvittu venäjän, viron, ranskan, espanjan ja kiinan kielessä kun ei heti tulkkia ole saatu paikalle eikä potilas puhu englantia (sitä kai jokainen hoitoalalainen ymmärtää, jopa lääkärit  :D)

Eikös kielikokeet kuulu yhtenä vaatimuksena hoitoalan harjoittamiseen Suomessa?

Vaatimattomat ovat vaatimukset kielikokeessa sitten jos näin on.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maahanmuuttajana tänne Ruotsiin voi nyt jälkeenpäin vaan ihmetellä miten ihmeessä Suomessa suoritetulla kouluruotsilla mut ollaan voitu ylipäätään palkata? Okei, ymmärsin kaiken, mutta ollen varmasti puhunut ihan hirveetä mongerrusta. Ihan hyvin itseasiassa sitä siedettiin, joskin olen vanhoilta työkavereiltani kuullut että mä olin heidän mukaansa jopa hyvä ruotsissa verrattuna moneen muuhun, en sitten tiedä kuinka heikolla pohjalla he olivat. Mitään kielikoetta ei suomalaisilta täällä vaadita, riittää se että on istunut koulussa ruotsin tunneilla ja käyttänyt ne unelmointiin, olisi varmaan kannattanut unelmoida että tulen joku päivä muuttamaan tänne.. Joten kokemusta on :D.....

Mutta tosta kielitaidottomien sekä kouluttamattomien maahanmuuttajien palkkauksesta hoitoalan hommiin mennään Suomessa ihan Ruotsin perässä. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan jos joku todella haluaa hoitoalalle ja saa töitä jostain vanhainkodista, kunhan se työnkuva on kanssa samassa suhteessa kielen ja koulutuksen kanssa. Valitettavasti varmaan myös Suomessa mennään siihen että se lh:n ja kouluttamattoman henkilökunnan ero pomon silmissä hämärtyy ja yhtäkkiä sitä onkin työvuoroja joissa ei ole sen sh:n lisäksi ketään muuta tutkinnon suorittanutta. Riski myös siihen että maahanmuutajia "pakotetaan" kortistosta hoitoalalle, halusivat he sitä tai ei kasvaa. Se että joku joka puhuu huanoo suomee ei  ole mielestäni este tietyn tasoiselle vanhainkodissa tapahtuvalle toiminnalle, kuten vanhusten ulos vientiin, peleihin etc. mutta siinä vaiheessa kun osastolla alkaa olemaan hygieniaohjeita hoitohenkilökunnalle kaikilla maailman kielillä ollaan menty liian pitkälle, näin oli täällä Ruotsissa, missä mielestäni ulkomaalaisten ruotsittaminen mm. kielikurssein on paljon tehokkaampaa kuin Suomessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkaa tekevänä sairaanhoitajana olen törmännyt yhä enenevässä määrin hoitoalalla työskenteleviin maahanmuuttajiin. Hyvä on jos työllistyvät, mutta säälittävällä kielitaidolla / koulutuksella ainakin sosiaalipuolelle työllistyneet ihmiset ovat usein aika pihalla hoitotyöstä. Ei voi olla hyväksyttävää että terv. huoltoalan työt esim. vanhainkodit  hoidetaan tulevaisuudessa kieli/hoitotaidottomilla maahanmuuttajilla. Tähän on turha vetää vastauksena sitten mitään rasismikorttia, säälittää vaan Suomen terv.huollon taso. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ?

Olen törmännyt vanhuspuolella samaan. Kaverini kertoi että eräs hoitaja (tai en tiedä mikä lie ammatti) ei osannut suomea sanaakaan, eikä edes englantia.. Kyllä täytyy mennä kyseisellä talolla huonosti kun asiat tähän jamaan mennyt.

Muuten on vaan rikkaus että on hoitajia eri maista, mutta kyllä kielitaito täytyy olla hyvä. Mutta.. Voiko kuitenkaan täysin koskaan luottaa, koska kun hoitajan äidinkieli ei ole Suomi, sattuu helposti virheitä. VAIKKA puhuisi kuinka hyvin Suomea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten on vaan rikkaus että on hoitajia eri maista, mutta kyllä kielitaito täytyy olla hyvä. Mutta.. Voiko kuitenkaan täysin koskaan luottaa, koska kun hoitajan äidinkieli ei ole Suomi, sattuu helposti virheitä. VAIKKA puhuisi kuinka hyvin Suomea.

Joo, kyllä kielitaidon täytyy olla hyvä, mutta voiko nyt ylipäätään koskaan luottaa hoitajaan, kun hitsi vieköön ollaan ihmisiä kaikki ja virheitä  tapahtuu...

Itse olen työskennellyt mm virolaisen (sh), sveitsiläisen (sh), somalialaisten (sh, useampia eri henkilöitä ja yksi lh), venäläisen (sh) ja ties minkämaalaisen hoitajan kanssa ja täytyy sanoa, että pääosin nämä maahanmuuttajahoitajat (jestas mikä sana) ovat olleet todella tunnollisia, kirjaamisessa tarkempia kuin suomalaiset kollegansa (kirjoitettu suomi pitkään Suomessa asuneilla jopa parempaa kuin meikäläisillä  :D ). Muutamia työllistettyjä olen myös hoitohommissa tavannut, ja se on kyllä ollut huomattavasti kirjavampaa sakkia. Mutta heillä ei ole suomalaisittain ollut mitään pätevyyttä.

Olen aika lailla sitä mieltä, että tämä on ihan hoitajakohtainen asia. Meitä on moneen junaan ja ihan osa meistä perussuomalaisistakin jää sinne asemalle.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut työparina keikkaa tekevä somali joka ymmärsi ilm. niin huonosti suomea etttä piti ihan käsillä ja eleillä näyttää mitä tehdään. Seisoi tumput suorina toisella puolella sänkyö.Pyysin sitten kulkemaan perässä kun näytti ettei kieli oikein suju että tehtäis parityönä hommat. Jäi keittiöön haahuilemaan ei mennyt viesti perille.

Kuka ei suostu koskemaan ja hoitamaan miespotilaita. Pukuhuoneessa ohimot lattiassa kiinni rukoiluhetkessä yms. Yövuorossa yliyökkönä ollessa somalikaveri viihtyi hyvin paljon vessassa ramadan aikoihin. Mun piti kiertää koko taloa ja kaveria ei näkynyt osastolla missään että olisin voinut sanoa että lähden toiselle osastolle.Vessassa vissiin rukoushetkeä pitämässä. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten on vaan rikkaus että on hoitajia eri maista, mutta kyllä kielitaito täytyy olla hyvä. Mutta.. Voiko kuitenkaan täysin koskaan luottaa, koska kun hoitajan äidinkieli ei ole Suomi, sattuu helposti virheitä. VAIKKA puhuisi kuinka hyvin Suomea.

Ojdå! Mulla on tässä seitsemän vuoden aikana käynyt niin että työkielenä suomi ei enää suju. Vaikka kuinka yritän pitää kiinni säännöstä että puhun koko ajan jompaa kumpaa (suomea tai ruotsia) niin esim. raportointi suomalaiselle sh:lle suomeksi ei enää onnistu, en yksinkertaisesti tiedä mikä joku sairaus olisi på finska. Olisin varmasti aika vaarallinen sh:na siellä Suomen puolella, kun välillä nämä fooruminkin jutut lyhennyksineen ja slangisanastoineen menevät välillä ohi. Joten väittäisin että sen työkielen voi oppia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut työparina keikkaa tekevä somali joka ymmärsi ilm. niin huonosti suomea etttä piti ihan käsillä ja eleillä näyttää mitä tehdään. Seisoi tumput suorina toisella puolella sänkyö.Pyysin sitten kulkemaan perässä kun näytti ettei kieli oikein suju että tehtäis parityönä hommat. Jäi keittiöön haahuilemaan ei mennyt viesti perille.

Kuka ei suostu koskemaan ja hoitamaan miespotilaita. Pukuhuoneessa ohimot lattiassa kiinni rukoiluhetkessä yms. Yövuorossa yliyökkönä ollessa somalikaveri viihtyi hyvin paljon vessassa ramadan aikoihin. Mun piti kiertää koko taloa ja kaveria ei näkynyt osastolla missään että olisin voinut sanoa että lähden toiselle osastolle.Vessassa vissiin rukoushetkeä pitämässä. :-

Onkohan meillä ollut sama työpaikka,niin tutuilta kuullostavat nämä kokemukset?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ativani,

Onko sinulla yhtään positiivista kokemusta maahanmuuttajahoitajasta? Ovatko nämä kaikki olleet päteviä lähi- tai sairaanhoitajia?

Minulla lienee käynyt hyvä tuuri, kun kaikki työparit ovat olleet asiansa osaavia, pidettyjä työntekijöitä. Työllistetyissä ja laitoshuoltajissa sitten on ollut kaikenkirjavaa sakkia, yksityiskohtiin menemättä. Palautteen olen antanut esimiehelle. Kai olet sinäkin? Ainakin kaikissa paikoissa joissa itse olen ollut pidempään töissä, on työntekijöiden mielipiteitä kuunneltu sen suhteen, halutaanko esim tiettyjä keikkalaisia enää töihin.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joten väittäisin että sen työkielen voi oppia.

Kyllä sen työkielen äkkiä oppii jos on kärsivällisiä kollegoja (eikä tapa ketään kieliongelmien takia alkutaipaleella). Itselle ainakin kävi niin että työt sujui mallikkaasti (suht) mutta vapaa-ajan jutustelun oppimiseen meni tuhottomasti aikaa.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei mulla henk.koht ole mitään huonoa sanottavaa niistä hoitajista joiden kanssa olen työskennellyt. Hyviä ovat hoitamaan. Mutta juuri tuo raportointi itseäni epäilyttää. Enempi olen tavannut KAMALIA suomalaisia hoitajia..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelottavia kokemuksia suorastaan ollut; Sh, joka ei osaa sanaakaan suomea, eikä osaa siis lukea papereita, lääkemääräyksistä puhumattakaan huh.gif On toki hyviäkin kokemuksia, mutta tuo kielitaito on mielestäni aikas ykkös asia, kun ihmisiä hoidetaan. Hoitovirheitä on tullut, ja luojan kiitos olin huomaamassa näitä virheitä(jotain hyötyä suomenkielen taitoisesta ph:stakin voi olla), niin saatiin korjailtua tilannetta pikaisesti... :-

Terveisin nimimerkki:"Eikö ole mitään kielitaitovaatimuksia, kun palkataan rekryfirmojen kautta sairaanhoitajia"

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelottavia kokemuksia suorastaan ollut; Sh, joka ei osaa sanaakaan suomea,

Kai te hyvät ihmiset olette laittaneet viestin etiäpäin esimiehelle ja sitten eteenpäin väitysfirmalle??

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ollut työparina keikkaa tekevä somali joka ymmärsi ilm. niin huonosti suomea etttä piti ihan käsillä ja eleillä näyttää mitä tehdään. Seisoi tumput suorina toisella puolella sänkyö.Pyysin sitten kulkemaan perässä kun näytti ettei kieli oikein suju että tehtäis parityönä hommat. Jäi keittiöön haahuilemaan ei mennyt viesti perille.

Kuka ei suostu koskemaan ja hoitamaan miespotilaita. Pukuhuoneessa ohimot lattiassa kiinni rukoiluhetkessä yms. Yövuorossa yliyökkönä ollessa somalikaveri viihtyi hyvin paljon vessassa ramadan aikoihin. Mun piti kiertää koko taloa ja kaveria ei näkynyt osastolla missään että olisin voinut sanoa että lähden toiselle osastolle.Vessassa vissiin rukoushetkeä pitämässä. :-

Onkohan meillä ollut sama työpaikka,niin tutuilta kuullostavat nämä kokemukset?

Riistavuoren vanhustenkeskus:Helsingin kaupunki

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelottavia kokemuksia suorastaan ollut; Sh, joka ei osaa sanaakaan suomea,

Kai te hyvät ihmiset olette laittaneet viestin etiäpäin esimiehelle ja sitten eteenpäin väitysfirmalle??

Kun ihan johto itse on palkannut ihmisen jolla ei hoitoalan koulutusta (Lab hoitaja opiskelija)menee jo vähän kauas, kokemusta, kielitaitoa.Kyllä valitettiin mutta kun varaa ei ole valita tänä päivänä, otetaan kuka tulee tai oot yksin töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelottavia kokemuksia suorastaan ollut; Sh, joka ei osaa sanaakaan suomea,

Kai te hyvät ihmiset olette laittaneet viestin etiäpäin esimiehelle ja sitten eteenpäin väitysfirmalle??

Kun ihan johto itse on palkannut ihmisen jolla ei hoitoalan koulutusta (Lab hoitaja opiskelija)menee jo vähän kauas, kokemusta, kielitaitoa.Kyllä valitettiin mutta kun varaa ei ole valita tänä päivänä, otetaan kuka tulee tai oot yksin töissä.

Tietäisköhän joku viisaampi, minne sitten voisi ilmoittaa- Vaikka ei vaihtoeh

toja olisikaan. Olishan kiva, jos tällaiset rimanalituksety edes jonnekin dokumentoitaisiin.

Tuossa on meinaan sekin puoli, että minä ainakaan en mene uudestaan keikkapaikkaan, jossa työparinani on ihminen, jonka kanssa en pysty kommunikoimaan  ja joka ei osaa yksinkertaisintakaan asiaa... saati sitten ihmiset, jotka saavat tällaista kestää vakipaikoissaan. Nykyään kun on vara valita.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, annoimme palautetta oh:lle, mutta kun keikkalaiset oli kiven alla, niin asiaan ei heti pystynyt vaikuttamaan. Oh kai ajatteli, että parempi, että edes JOKU on töissä ;D

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On ollut todella hyviä maahanmuuttaja-työkavereita. Toki he rukoilevat, mutta hyvät hoitajat osaavat valita milloin menee rukoilemaan, ettei jätä paria kuseen. Ei ole myöskään ollut ongelmia miespotilaitten hoidossa tai ruoanjakelussa. Mutta tietysti on ollut näitä huonojakin, jotka eivät tule ajoissa, jättää tulematta kokonaan tai ei saa mitään tehtyä.

Pahimpana koen kuitenkin nämä suomalaiset idiootti-hoitajat, jotka on pakko ottaa keikkatyöhön tai sijaisuuksiin, vaikka ne tekee virheitä lääkeantamisessa, ei saa mitään tehtyä vuorossa, tietää ja osaa kaiken omasta mielestä... Kun on vaan pakko ottaa sitä ketä saa, muuten ei oo mitään. Toisaalta se joskus olis kai helpompi olla yksin kun juosta keikkalaisen perässä korjaamassa sen virheitä.

Kielten osaamisesta vielä, olis myös kamalan kivaa että hoitajat taittaisivat sen ruotsin kielen täällä Suomessakin, nykyisin kun kaikki pitää osata vääntää suomeksi potilaan papereihin, niin että sairaalat ym. ymmärtävät mitä on kirjoittanut, jos sinne joutuu potilaan lähettää. Ei edes kaikki työkaverit osaa ruotsia niin paljon, että osais lukea rapsavihkon ruotsiksi. Tämä on siis tilanne monessa ruotsinkielisessä paikassa. (Ottaen huomioon myös senkin, että jotkut vanhukset unohtavat suomenkielen jos se on myöhään opetettu, tai he eivät ikinä ole sitä oppinutkaan). Kyllä meissä Suomalaisissa hoitajissa on varaa parantaa, että hallitsisi molemmat kotimaiset kielet!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka ei suostu koskemaan ja hoitamaan miespotilaita. Pukuhuoneessa ohimot lattiassa kiinni rukoiluhetkessä yms. Yövuorossa yliyökkönä ollessa somalikaveri viihtyi hyvin paljon vessassa ramadan aikoihin. Mun piti kiertää koko taloa ja kaveria ei näkynyt osastolla missään että olisin voinut sanoa että lähden toiselle osastolle.Vessassa vissiin rukoushetkeä pitämässä. :-

Miten työnantaja suhtautuu moisiin hoitajiin? Varsinkin noihin rajoituksiin ja eksoottiseen työajankäyttöön.  huh.gif Itselläni ei ole moisesta kokemusta, tulevaisuutta ajatellen kyselen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelottavia kokemuksia suorastaan ollut; Sh, joka ei osaa sanaakaan suomea, eikä osaa siis lukea papereita, lääkemääräyksistä puhumattakaan huh.gif On toki hyviäkin kokemuksia, mutta tuo kielitaito on mielestäni aikas ykkös asia, kun ihmisiä hoidetaan. Hoitovirheitä on tullut, ja luojan kiitos olin huomaamassa näitä virheitä(jotain hyötyä suomenkielen taitoisesta ph:stakin voi olla), niin saatiin korjailtua tilannetta pikaisesti... :-

Terveisin nimimerkki:"Eikö ole mitään kielitaitovaatimuksia, kun palkataan rekryfirmojen kautta sairaanhoitajia"

Tuossa yksi syy lisää palkankorotuksiin. Potilasturvallisuus. Yhteinen kieli on aa ja oo alalla kuin alalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa minulle ei ole mitään maahanmuuttajia eikä heidän terveydenhuollossa työskentelyään vastaan. Kuitenkin, riippumatta siitä mistä kulttuurista on lähtöisin, jos aikoo hoitoalalla työskennellä on mielestäni päivänselvää että töitä ei voi valita, vaan on voitava tehdä kaikki toimenkuvaan kuuluvat työt. Muistan erään maahanmuuttajamiehen (sh), josta oli valitettu kun ei oikein osallistunut perushoitoon. Oh:n kysellessä ko. henkilöltä asiasta, tyyppi totesi että "kyllä hän voi pesuja tehdä, mutta parempi jos joku muu tekee"...

Pointtini siis on, että tervetuloa maahanmuuttajat töihin, jos kieli sujuu eikä oma kulttuuri saa aikaan rajoitteita työtehtävien suorittamiselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka ei suostu koskemaan ja hoitamaan miespotilaita. Pukuhuoneessa ohimot lattiassa kiinni rukoiluhetkessä yms. Yövuorossa yliyökkönä ollessa somalikaveri viihtyi hyvin paljon vessassa ramadan aikoihin. Mun piti kiertää koko taloa ja kaveria ei näkynyt osastolla missään että olisin voinut sanoa että lähden toiselle osastolle.Vessassa vissiin rukoushetkeä pitämässä. :-

Miten työnantaja suhtautuu moisiin hoitajiin? Varsinkin noihin rajoituksiin ja eksoottiseen työajankäyttöön.  huh.gif Itselläni ei ole moisesta kokemusta, tulevaisuutta ajatellen kyselen.

Monesta on ajan kanssa saatu hyviä työntekijöitä vanhuspuolelle perushoitoon kun työyksikkö on tehnyt selväksi suomalaista hoitokulttuuria ja opettanut kädestä pitäen kärsivällisenä asioita. mm. kun työaika alkaa tiettyyn aikaan niin silloin tullaan töihin.Ihmisenä kun olevat mukavia ei siinä mitään.

Hoitoalan pika koulutus jatkuu siis kentällä hyvin vahvana jonka sinä kollega annat.Vahvuudet kentällä tuliskin laskea uusiksi kun tämä toisen kouluttaminen vie myös aikaa. Suomi on niin suvaitsevainen maa että rukoushetket pittää kuulema sietää kun käyhän hoitajat tupakallakin työaikana? Taidankin siirtää oman iltarukouksen jatkossa aamukahvitauon jälkiruuaksi. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa minulle ei ole mitään maahanmuuttajia eikä heidän terveydenhuollossa työskentelyään vastaan. Kuitenkin, riippumatta siitä mistä kulttuurista on lähtöisin, jos aikoo hoitoalalla työskennellä on mielestäni päivänselvää että töitä ei voi valita, vaan on voitava tehdä kaikki toimenkuvaan kuuluvat työt. Muistan erään maahanmuuttajamiehen (sh), josta oli valitettu kun ei oikein osallistunut perushoitoon. Oh:n kysellessä ko. henkilöltä asiasta, tyyppi totesi että "kyllä hän voi pesuja tehdä, mutta parempi jos joku muu tekee"...

Pointtini siis on, että tervetuloa maahanmuuttajat töihin, jos kieli sujuu eikä oma kulttuuri saa aikaan rajoitteita työtehtävien suorittamiselle.

Täysin samaa mieltä (raksi ruutuun)

Meillä ollut kivoja ja yhteistyöhaluisia. Mutta löytyy niitä suomalaisiakin keikkalaisia jotka vain palkkansa hakevat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...