kops Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Maikkari uutisoi "Uudistuksista huolimatta haja-asutusalueiden tuntien odotusajat ovat yhä mahdollisia. Sairaankuljetusten nopeuden ohella määritellään myös sairaankuljettajien koulutusvaatimukset." http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/549581 Toivottavasti tuleva laki nyt sitten sisältää minimilähtöajan ja ne säädökset riittävistä koulutuksista. Näillä saataisiin hoidettua pois se 15min lähtöajan aiheuttama varallaolokorvaus ja sen sisältämät moraaliset ongelmat, sekä ensihoitajien koulutus lakiin asti.
selena Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Meinasin just pistää samasta aiheesta alotuksen mutta ehdit ensin :) Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti! Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?
kops Posted August 5, 2007 Author Posted August 5, 2007 Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti! Näinhän sen kuuluu ollakin. Mielestäni jokaisella ensihoidossa työskentelevällä tulisi olla terveydenhuollon tutkinto - on se sitten ammattikoulu- tai amk-tutkinto. Se, että osaa sitä pakettiautoa ajaa tai kantaa paareja ei todellakaan riitä nykyään, ja se on hyvä että tämä asia tiedostetaan lainsäätäjätasolla.
selena Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti! Näinhän sen kuuluu ollakin. Mielestäni jokaisella ensihoidossa työskentelevällä tulisi olla terveydenhuollon tutkinto - on se sitten ammattikoulu- tai amk-tutkinto. Se, että osaa sitä pakettiautoa ajaa tai kantaa paareja ei todellakaan riitä nykyään, ja se on hyvä että tämä asia tiedostetaan lainsäätäjätasolla. Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Mutta piits mii Ja totta kai on hyvä että lailla pyritään turvaamaan tämä asia, muuta selostaja vaan muotoili asian kuullostamaan siltä että lanssarit olisivat ihan peukku-keskellä-kämmentä-tyyppejä ja että ambulansissa saisi olla töissä aiva kuka tahansa... Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?
dino Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Yleisesti ottaen sairaankuljettajilla on hoitoalan koulutus, mutta kyllä syrjäkylien yksityisistä lansseista löytyy edelleen muutaman viikon pätevöittamiskurssin käyneitä, palomiehiä ja jopa täysin kouluttamattomia keikkalaisia.
kops Posted August 5, 2007 Author Posted August 5, 2007 Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Mutta piits mii Tai sitten tämä oli vihjaus pelastuopiston suuntaan. Sieltähän valmistuu pelastajia jotka saavat valmiudet toimia perustason sairaankuljetusyksikössä, vaikka eivät omaa minkäänlaista terveydenhuollon statusta. Mielestäni ensihoidossa pitäisi toimia vain terveydenhuollon ammattilaisia.
dino Posted August 6, 2007 Posted August 6, 2007 Nykypäivänä lääkearsenaalit alkaa olla sitä luokkaa joka autossa, että tarvii annosten lisäksi tietää myös vaikutusmekanismiakin. Ja sen vähän kokemuksen myötä mitä mulla työelämästä on, olen huomannut että lähiksillä ammattikoulutasolla ei lääkeopetus ole lähelläkään sitä tasoa. Ai, meillä ainakin (lh) käytiin kaikki oman sairaanhoitopiirin ensihoidossa käytettävät lääkkeet pilkkua ***sien läpi niin kauppanimeltään, vaikuttavalta aineelta, annostuksilta, vaikutusmekanismilta, haittavaikutukset, vastalääke (jos on), indikaatiot/kontraindikaatiot jne. Eiköhän jatketa tätä minäoonparempikuinsinä-keskustelua täällä; on vaan niin wanha ja loppuunkaluttu aihe tämä lh/eh-vänkäys että ei tiedä itkisikö vai nauraisiko tätä iänikuista depattia...
wagner Posted August 9, 2007 Posted August 9, 2007 Taitaa tämäkin keskustelu tosiaan mennä väittelyksi LH/EH, tai alpe vastaan yksityiset. Ongelmahan lähtövalmiuksissa täällä periferiassa johtuu kunnista jotka vastaavat sairaankuljetus sopimusten teosta. Palveluntilaaja määrittelee valmius-ajan josta on valmis maksamaan. Varmasti myös yksityiset sairaankuljetukset ovat valmiit välittömään lähtövalmiuteen ympärivuorokauden jos kunnat siitä maksavat. Raportin tarkoitus tuntuu olevan se että alpelle saadaan lisää rahaa/ monopoli kiireelisessä ensihoidossa, vaikka asema verkosto/henkilöstö maaseudulla siihen ei riitäkkään.
medipami Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 hmm,menee vähän ohi aiheen; Ilmeisesti joissakin paikoissa kylänmiehet todellakin hoitaa. Olen antanut itseni ymmärtää että joissain syrjäkylillä sakua hoitaa veparit. En tarkoita nyt mitään ensivastetta, vaan ihan päätoimista sairaankuljetusta. Tai ainakin eräs kouluttamaton sekatyömies wannabe ensihoitaja/sairaankuljettaja/palomies vepari näin kertoili. Kovasti on kuulemma keikkaa ajanut ja alan hommia tehnyt, ei koulutusta eikä edes perusea taidot näyttäneet olevan ihan kunnossa.. :-Kertoiliko vain fantasioitaan vai osaako joku sanoa onko ihan oikeasti näin? Kuulosti vaan melko uskomattomalta. Millaisella sopimuksella toimii? En tiedä hoitaako myös spr joissakin kylissä sakua, mutta siellä taitaa olla ihan ammattilaiset puikoissa?!? En halua muuten kritisoida vepareita tms, tekevät monesti hyvää työtä ja onhan moni hoitajakin veparilainen, ensivaste järjestelmä on mielestäni hyvä, monessa syrjäkylässä korvaamaton. Ja ensivastehan on melko valvottua toimintaa käsittääkseni. SAKU:n osalta silti tietyt pätevyysehdot tulisi mielestäni täyttää, tasotestauksetkin tuntuvat olevan aika kirjavasti järjestettyjä.. Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut: ”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?
dino Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 Olen antanut itseni ymmärtää että joissain syrjäkylillä sakua hoitaa veparit. ---clip--- En tiedä hoitaako myös spr joissakin kylissä sakua, mutta siellä taitaa olla ihan ammattilaiset puikoissa?!? Pelkästään veepeekoolaisten käsissä olevasta sairaankuljetuksesta en ole kuullut, keikkalaisina yksityisillä heitä kyllä on käytetty. Ja kyllä, spr:n lanssit on hoitoalan ammattilaisten käsissä - tai ainakin ne mitkä minä tiedän.
-teme- Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 Vastaan on tullut ensiapukursseja suorittanut wannebee lanssari, joka valitti et liian hankalaksi nykyisin lääkkeen anto tehty kun pitää aina konsultoida lääkäriä... et silleen, mitähän sellanen ees ruutta kädessä teke, tai ylipäätänsä ambulanssissa!
nega_47 Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 SPR:n osastoilla on suomessa paljon autoja. Meillä ainakin hyvä työnantaja, ambulanssi+välineet sekä kaikilla koulutus ja shp:n tentit suoritettuina. Niin sijaisilla kuin vakkareilla, muuten ei ole asiaa..
hannu koli Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Yleisesti ottaen sairaankuljettajilla on hoitoalan koulutus, mutta kyllä syrjäkylien yksityisistä lansseista löytyy edelleen muutaman viikon pätevöittamiskurssin käyneitä, palomiehiä ja jopa täysin kouluttamattomia keikkalaisia. ihan pakko tähän on vastata... vaikka menee taas kaukaa ohi aiheen Helsingissä (lue syrjäkylillä ;)) Espoossa, Vantaalla jne toimii parin viikon koulutuksella kymmeniä palomiehiä ja sairaankuljettajia, sekä palokunnissa, että yksityisillä. 90-luvulla vielä määritelty pätevyys toimia sairaankuljettajana oli SPR ea2 JA riittävä työkokemus, en tiedä nykypäivän tilannetta tarkkaan. Ajatuksena oli kai että pienten perheyritysten paarinkantajat voivat jatkaa työntekoa.
sajo Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 Maikkari uutisoi "Uudistuksista huolimatta haja-asutusalueiden tuntien odotusajat ovat yhä mahdollisia. Sairaankuljetusten nopeuden ohella määritellään myös sairaankuljettajien koulutusvaatimukset." http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/549581 Toivottavasti tuleva laki nyt sitten sisältää minimilähtöajan ja ne säädökset riittävistä koulutuksista. Näillä saataisiin hoidettua pois se 15min lähtöajan aiheuttama varallaolokorvaus ja sen sisältämät moraaliset ongelmat, sekä ensihoitajien koulutus lakiin asti. nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?105380#105380 Tuli laitettua tuonne palautettakin koska ihmettelen että missä Suomessa olisi sellainen ambulanssifirma jossa pääsyvaatimuksena on vain ajo- ja paarinkantotaito. Kun noita asioita opetetaan vielä kaikkein vähiten. Koska nyt "kaiken tietävät" toimittajat olisi asioita ollukaan kovin hyvin perillä.
ShTintti Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 ot, mutta jossakin paikassa, en nyt viitsi mainita, on mm palomieheillä, jotka on sakussa, rintapielessä teksti ensihoitaja. Joten ensihoitaja termi kattaa maallikkojen mielestä varmaankin kaikki jotka lanssissa töitä tekee. Vain meille "ammattlaisille" se on selvyys, mikä on lh/sh/eh erot. Se, että oikein laissa lukis, mikä koulutus tarttee olla jotta voi olla töissä missäin yksikössä, velvoittaisi myös opinahjoja yhtenäistämään koulutuksen. Samalla varmasti kehittyisi joka kunnan sakujen testaus/koulutus järjestelmät. Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.
medipami Posted September 2, 2007 Posted September 2, 2007 ot, mutta jossakin paikassa, en nyt viitsi mainita, on mm palomieheillä, jotka on sakussa, rintapielessä teksti ensihoitaja. Joten ensihoitaja termi kattaa maallikkojen mielestä varmaankin kaikki jotka lanssissa töitä tekee. Vain meille "ammattlaisille" se on selvyys, mikä on lh/sh/eh erot. Se, että oikein laissa lukis, mikä koulutus tarttee olla jotta voi olla töissä missäin yksikössä, velvoittaisi myös opinahjoja yhtenäistämään koulutuksen. Samalla varmasti kehittyisi joka kunnan sakujen testaus/koulutus järjestelmät. http://www.finems1.pp.fi/ammatti.html : Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammatissa (lähihoitaja, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja) voivat toimia muutkin henkilöt, kuin rekisteriin merkityt ammattihenkilöt. Heillä täytyy olla lain (559/94) mukaan siihen ammattiin osoittaa riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Tällaisia henkilöitä ei kuitenkaan koske mahdollisuus toimia toisten ammattihenkilöiden tehtävissä, eivätkä he siten voi toimia laillistettujen tai luvan saaneiden ammattihenkilöiden tehtävissä kuten rekisteriin merkitty nimikesuojattu ammattihenkilö voi. He eivät voi myöskään käyttää mitään terveydenhuollon ammattihenkilön nimikettä (sairaankuljettaja-lääkintävahtimestari, ensihoitaja, hoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri, jne), vaan heidän tulee käyttää oman koulutuksensa mukaista nimikettä, kuten esimerkiksi palomies, pelastaja tai sairaankuljettaja. Näinhän sen pitäisi mennä... Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut: ”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.