Jump to content
MAINOS

Ambulanssien saatavuus varmistetaan lailla (MTV3)


kops

Recommended Posts

Maikkari uutisoi

"Uudistuksista huolimatta haja-asutusalueiden tuntien odotusajat ovat yhä mahdollisia. Sairaankuljetusten nopeuden ohella määritellään myös sairaankuljettajien koulutusvaatimukset."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/549581

Toivottavasti tuleva laki nyt sitten sisältää minimilähtöajan ja ne säädökset riittävistä koulutuksista. Näillä saataisiin hoidettua pois se 15min lähtöajan aiheuttama varallaolokorvaus ja sen sisältämät moraaliset ongelmat, sekä ensihoitajien koulutus lakiin asti.

Link to comment
Share on other sites

Meinasin just pistää samasta aiheesta alotuksen mutta ehdit ensin  :)

Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti!  angry.png

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Link to comment
Share on other sites

Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti!  angry.png

Näinhän sen kuuluu ollakin. Mielestäni jokaisella ensihoidossa työskentelevällä tulisi olla terveydenhuollon tutkinto - on se sitten ammattikoulu- tai amk-tutkinto. Se, että osaa sitä pakettiautoa ajaa tai kantaa paareja ei todellakaan riitä nykyään, ja se on hyvä että tämä asia tiedostetaan lainsäätäjätasolla.

Link to comment
Share on other sites

Selostaja muotoili asian jotenkin näin "Lakiesityksellä yritetään saada myös ensihoitajien koulutus kuntoon, eli enää ei riitä että osaa ajaa autoa ja kantaa potilasta paareilla..." Siis niin vihaksi pisti!  angry.png

Näinhän sen kuuluu ollakin. Mielestäni jokaisella ensihoidossa työskentelevällä tulisi olla terveydenhuollon tutkinto - on se sitten ammattikoulu- tai amk-tutkinto. Se, että osaa sitä pakettiautoa ajaa tai kantaa paareja ei todellakaan riitä nykyään, ja se on hyvä että tämä asia tiedostetaan lainsäätäjätasolla.

Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Mutta piits mii  huh.gif

Ja totta kai on hyvä että lailla pyritään turvaamaan tämä asia, muuta selostaja vaan muotoili asian kuullostamaan siltä että lanssarit olisivat ihan peukku-keskellä-kämmentä-tyyppejä ja että ambulansissa saisi olla töissä aiva kuka tahansa...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Link to comment
Share on other sites

Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu...

Yleisesti ottaen sairaankuljettajilla on hoitoalan koulutus, mutta kyllä syrjäkylien yksityisistä lansseista löytyy edelleen muutaman viikon pätevöittamiskurssin käyneitä, palomiehiä ja jopa täysin kouluttamattomia keikkalaisia.
Link to comment
Share on other sites

Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu... Mutta piits mii  huh.gif

Tai sitten tämä oli vihjaus pelastuopiston suuntaan. Sieltähän valmistuu pelastajia jotka saavat valmiudet toimia perustason sairaankuljetusyksikössä, vaikka eivät omaa minkäänlaista terveydenhuollon statusta.

Mielestäni ensihoidossa pitäisi toimia vain terveydenhuollon ammattilaisia.

Link to comment
Share on other sites

Nykypäivänä lääkearsenaalit alkaa olla sitä luokkaa joka autossa, että tarvii annosten lisäksi tietää myös vaikutusmekanismiakin. Ja sen vähän kokemuksen myötä mitä mulla työelämästä on, olen huomannut että lähiksillä ammattikoulutasolla ei lääkeopetus ole lähelläkään sitä tasoa.

Ai, meillä ainakin (lh) käytiin kaikki oman sairaanhoitopiirin ensihoidossa käytettävät lääkkeet pilkkua ***sien läpi niin kauppanimeltään, vaikuttavalta aineelta, annostuksilta, vaikutusmekanismilta, haittavaikutukset, vastalääke (jos on), indikaatiot/kontraindikaatiot jne.

Eiköhän jatketa tätä minäoonparempikuinsinä-keskustelua täällä; on vaan niin wanha ja loppuunkaluttu aihe tämä lh/eh-vänkäys että ei tiedä itkisikö vai nauraisiko tätä iänikuista depattia...
Link to comment
Share on other sites

Taitaa tämäkin keskustelu tosiaan mennä väittelyksi LH/EH, tai alpe vastaan yksityiset.

Ongelmahan lähtövalmiuksissa täällä periferiassa johtuu kunnista jotka vastaavat sairaankuljetus sopimusten teosta. Palveluntilaaja määrittelee valmius-ajan josta on valmis maksamaan.

Varmasti myös yksityiset sairaankuljetukset ovat valmiit välittömään lähtövalmiuteen ympärivuorokauden jos kunnat siitä maksavat. Raportin tarkoitus tuntuu olevan se että alpelle saadaan lisää rahaa/ monopoli kiireelisessä ensihoidossa, vaikka asema verkosto/henkilöstö maaseudulla siihen ei riitäkkään.

Link to comment
Share on other sites

hmm,menee vähän ohi aiheen;

Ilmeisesti joissakin paikoissa kylänmiehet todellakin hoitaa.

Olen antanut itseni ymmärtää että joissain syrjäkylillä sakua hoitaa veparit.

En tarkoita nyt mitään ensivastetta, vaan ihan päätoimista sairaankuljetusta.

Tai ainakin eräs kouluttamaton sekatyömies wannabe ensihoitaja/sairaankuljettaja/palomies vepari näin kertoili.

Kovasti on kuulemma keikkaa ajanut ja alan hommia tehnyt, ei koulutusta eikä edes perusea taidot näyttäneet olevan ihan kunnossa.. :-Kertoiliko vain fantasioitaan vai osaako joku sanoa onko ihan oikeasti näin?  huh.gif

Kuulosti vaan melko uskomattomalta. Millaisella sopimuksella toimii?  huh.gif

En tiedä hoitaako myös spr joissakin kylissä sakua, mutta siellä taitaa olla ihan ammattilaiset puikoissa?!?

En halua muuten kritisoida vepareita tms, tekevät monesti hyvää työtä ja onhan moni hoitajakin veparilainen, ensivaste järjestelmä on mielestäni hyvä, monessa syrjäkylässä korvaamaton. Ja ensivastehan on melko valvottua toimintaa käsittääkseni. SAKU:n osalta silti tietyt pätevyysehdot tulisi mielestäni täyttää, tasotestauksetkin tuntuvat olevan aika kirjavasti järjestettyjä..

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Link to comment
Share on other sites

Olen antanut itseni ymmärtää että joissain syrjäkylillä sakua hoitaa veparit.

---clip---

En tiedä hoitaako myös spr joissakin kylissä sakua, mutta siellä taitaa olla ihan ammattilaiset puikoissa?!?

Pelkästään veepeekoolaisten käsissä olevasta sairaankuljetuksesta en ole kuullut, keikkalaisina yksityisillä heitä kyllä on käytetty. Ja kyllä, spr:n lanssit on hoitoalan ammattilaisten käsissä - tai ainakin ne mitkä minä tiedän.
Link to comment
Share on other sites

Vastaan on tullut ensiapukursseja suorittanut wannebee lanssari, joka valitti et liian hankalaksi nykyisin lääkkeen anto tehty kun pitää aina konsultoida lääkäriä... et silleen, mitähän sellanen ees ruutta kädessä teke, tai ylipäätänsä ambulanssissa!

Link to comment
Share on other sites

SPR:n osastoilla on suomessa paljon autoja. Meillä ainakin hyvä työnantaja, ambulanssi+välineet sekä kaikilla koulutus ja shp:n tentit suoritettuina. Niin sijaisilla kuin vakkareilla, muuten ei ole asiaa..

Link to comment
Share on other sites

Eli onko tuolla lansseissa sitten jotain kaduilta repäistyjä kylänmiehiä töissä? Kyllä mä olen ymmärtänyt että yleisesti ottaen pitää olla hoitoalan koulutus, oli sitten AMK tai ammattikoulu...

Yleisesti ottaen sairaankuljettajilla on hoitoalan koulutus, mutta kyllä syrjäkylien yksityisistä lansseista löytyy edelleen muutaman viikon pätevöittamiskurssin käyneitä, palomiehiä ja jopa täysin kouluttamattomia keikkalaisia.

ihan pakko tähän on vastata...  vaikka menee taas kaukaa ohi aiheen

Helsingissä (lue syrjäkylillä ;)) Espoossa, Vantaalla jne toimii parin viikon koulutuksella kymmeniä palomiehiä ja sairaankuljettajia, sekä palokunnissa, että yksityisillä. 90-luvulla vielä määritelty pätevyys toimia sairaankuljettajana oli SPR ea2 JA riittävä työkokemus, en tiedä nykypäivän tilannetta tarkkaan. Ajatuksena oli kai että pienten perheyritysten paarinkantajat voivat jatkaa työntekoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Maikkari uutisoi

"Uudistuksista huolimatta haja-asutusalueiden tuntien odotusajat ovat yhä mahdollisia. Sairaankuljetusten nopeuden ohella määritellään myös sairaankuljettajien koulutusvaatimukset."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/549581

Toivottavasti tuleva laki nyt sitten sisältää minimilähtöajan ja ne säädökset riittävistä koulutuksista. Näillä saataisiin hoidettua pois se 15min lähtöajan aiheuttama varallaolokorvaus ja sen sisältämät moraaliset ongelmat, sekä ensihoitajien koulutus lakiin asti.

nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?105380#105380

Tuli laitettua tuonne palautettakin koska ihmettelen että missä Suomessa olisi sellainen ambulanssifirma  jossa pääsyvaatimuksena on vain ajo- ja paarinkantotaito. Kun noita asioita opetetaan vielä kaikkein vähiten.

Koska nyt "kaiken tietävät" toimittajat olisi asioita ollukaan kovin hyvin perillä.

Link to comment
Share on other sites

ot, mutta jossakin paikassa, en nyt viitsi mainita, on mm palomieheillä, jotka on sakussa, rintapielessä teksti ensihoitaja. Joten ensihoitaja termi kattaa maallikkojen mielestä varmaankin kaikki jotka lanssissa töitä tekee. Vain meille "ammattlaisille" se on selvyys, mikä on lh/sh/eh erot.

Se, että oikein laissa lukis, mikä koulutus tarttee olla jotta voi olla töissä missäin yksikössä, velvoittaisi myös opinahjoja yhtenäistämään koulutuksen. Samalla varmasti kehittyisi joka kunnan sakujen testaus/koulutus järjestelmät.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Link to comment
Share on other sites

ot, mutta jossakin paikassa, en nyt viitsi mainita, on mm palomieheillä, jotka on sakussa, rintapielessä teksti ensihoitaja. Joten ensihoitaja termi kattaa maallikkojen mielestä varmaankin kaikki jotka lanssissa töitä tekee. Vain meille "ammattlaisille" se on selvyys, mikä on lh/sh/eh erot.

Se, että oikein laissa lukis, mikä koulutus tarttee olla jotta voi olla töissä missäin yksikössä, velvoittaisi myös opinahjoja yhtenäistämään koulutuksen. Samalla varmasti kehittyisi joka kunnan sakujen testaus/koulutus järjestelmät.

http://www.finems1.pp.fi/ammatti.html :

Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammatissa (lähihoitaja, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja) voivat toimia muutkin henkilöt, kuin rekisteriin merkityt ammattihenkilöt. Heillä täytyy olla lain (559/94) mukaan siihen ammattiin osoittaa riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Tällaisia henkilöitä ei kuitenkaan koske mahdollisuus toimia toisten ammattihenkilöiden tehtävissä, eivätkä he siten voi toimia laillistettujen tai luvan saaneiden ammattihenkilöiden tehtävissä kuten rekisteriin merkitty nimikesuojattu ammattihenkilö voi. He eivät voi myöskään käyttää mitään terveydenhuollon ammattihenkilön nimikettä (sairaankuljettaja-lääkintävahtimestari, ensihoitaja, hoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri, jne), vaan heidän tulee käyttää oman koulutuksensa mukaista nimikettä, kuten esimerkiksi palomies, pelastaja tai sairaankuljettaja.

Näinhän sen pitäisi mennä...

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...