Jump to content
MAINOS

tulevaisuuden hoitajat

kia

Recommended Posts

Posted

Tuli tuossa mieleen semmonen juttu kun nykyäänhän on oikeinkin muotia se, että lähes kaikki lähihoitajat suuntautuvat lasten ja nuorten koulutusohjelmiin. No sitten kun ne valmistuu ja suuri osa niistä menee tieteskin työkkäriin kun niille ei oo töitä ja sitten niitten on pakko ottaa vastaan hoitoalan hommia koska ne saa siitä muuten karenssia. Noh, sehän tarkoittaa sitten sitä että vanhainkodeissa joissa on työpula, niin siellähän ne lastenhoitajat sitten ovat. Itse olen nyt vanhustyön koulutusohjelmassa ja tuntuu siltä, että oisin ilman nuita tietoja pikkusen pulassa esim. dementoituneiden kanssa...

MAINOS
Posted

Tuli tuossa mieleen semmonen juttu kun nykyäänhän on oikeinkin muotia se, että lähes kaikki lähihoitajat suuntautuvat lasten ja nuorten koulutusohjelmiin. No sitten kun ne valmistuu ja suuri osa niistä menee tieteskin työkkäriin kun niille ei oo töitä ja sitten niitten on pakko ottaa vastaan hoitoalan hommia koska ne saa siitä muuten karenssia. Noh, sehän tarkoittaa sitten sitä että vanhainkodeissa joissa on työpula, niin siellähän ne lastenhoitajat sitten ovat. Itse olen nyt vanhustyön koulutusohjelmassa ja tuntuu siltä, että oisin ilman nuita tietoja pikkusen pulassa esim. dementoituneiden kanssa...

Mä oon huomannu niistä tutuista että suuntaudutaan kaikkeen muuhun paitsi vanhuksiin,siis lähärit. Sitten ku töitä ei heru ko.paikasta ni sit vasta mennään töihin vanhustenhoitoon. Sairaanhoitajilla sama setti,meidän koulussa pyörii 2 vuotta tyhjänä geriatrian suuntaumisvaihtoehto kun kukaan ei sitä valitse. Moni ajattelee että osaahan sitä hanuria pestä ilman suuntautumistakin,vaikka vanhustenhoito on paljon muutakin kuin hanurinpesua.Mutta tilannehhan on se,että monelle suuntatumisen alle _vaaditaan_ juuri se suuntatuminen tai töitä ei heru. Geriatriaan pääsee vaikka ei olisi sinne suuntatunut.Luulen sen osittain johtuvan siitä ettei vanhuksiin suuntauduta.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Posted

Lasten puolella ei tosiaan töitä tahdo löytyä. Se oli oma haaveenikin alussa kun lähihoitajaks lähdin opiskelemaan, mutta sitten koulun myötä mieli muuttu.. (sairaanhoito ja huolenpito on mun suuntaava).

Entisessä työpaikassani oli yksi lapsiin suuntautunut lähihoitaja pitkäaikaisena sijaisena, hän haki useaan kertaan avoimia lähihoitajan toimia, muttei niitä koskaan saanut kun ensi sijaisina oli vanhuksiin tai sairaanhoitoon ja huolenpitoon suuntautunut. En tiä onko tää yleinen käytäntö näin?

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Posted

En tiedä onko muualla mutta ainaskin kuulostaa tosi hyvälle jos näin on. Mä en ymmärrä miten vanhustyö voi olla niin ala-arvostettua. En halua vähätellä mitään muita ryhmiä mutta jos ajatellaan näin, että vanhuksissa on paljon monisairaita ihmisiä ja heidän hoitonsa on siten todella vaativaa jos halutaan oikeasti toteuttaa laadukasta hoitotyötä. Väitän, että on "helpompaa" hoitaa jotain keski-ikäistä, jolla on yksi sairaus kuin vanhuksia joilla näitä voi olla useita. Siihen se järkyttävä lääkemäärä päälle, muistisairaudet jne.

• 2 weeks later...
Posted

Munki piti alunperin mennä lasten ja nuorten koulutusohjelmaan. Mutta hohu-kentällä kelkka teki täyskäännöksen. Olen sairaanhoidossa ja huolenpidossa  ::)

Nii ja vielä: En ole katunut hetkeäkään valintaani!

EKG NERD

Posted

Silloin, kun meikäläinen lähti lähäriksi opiskelemaan niin ajattelin et suuntaan lapsiin. Opiskelun aikana kuitenkin mieli muuttui  vammaistyön kentällä (päässä naksahti, että tätä haluun) ja syvensin vammaistyöhön. Opiskelujen jälkeen olen ollut töissä kotihoidossa, päiväkodissa, vanhainkodissa ja vammaistyön parissa.

Nyt harkitsen opiskelemaan lähtemistä työn ohessa (sosionomi tai sh), mutta aika näyttää, että tuleeko sitä lähdettyä.. :-

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Posted

Kyllä minusta voisi vähän katsoa myös tuota tarvetta, ettei sitten koko lanua laitettaisiin joka vuosi. Vaan miksi siihen ei ryhdytä? Ei tulisi opiskelijoita ja jäisi koulut ilman rahuskia... itsekin sahun suoritin ja ei ollut siinä koulutusmuodossa vaihtoehtoakaan, vaan oli määrätty kuin Manulle illallinen silloin joskus. Vanhustyönlinjaa ei saavan aikaiseksi helpolla, vaikka kuten tuossa edellä on todettu, siinä työssä on haastetta jos on sitä hanurin pesuakin.

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Posted

Meidän luokalta lähti suuntaaville joku 15 oppilasta, minä ainut joka halusin vanhustyöhön. Vaihoin siis sitten koulua toiselle paikkakunnalle koska pidin pääni. (se kannatti)

Todella moni suuntasi lapsiin ja nuoriin, ja melkeinpä kaikki päätyi töihin kehitysvammaisten kanssa, koska se on pienen paikkakunnan työllistävin paikka.

Samoin mielenterveys -ja päihdetyö. Heistä tiedän myös monien olevan vanhusten ja vammaisten kanssa.

Posted

Hienoa että jaksatte vanhustyössä. Pitkäaikaisena haaveenani on joskus työskennellä geriatrisella osastolla.

Posted

Joo, aika moni meni lapsiin ja nuoriin, mut osaltaan siihen vaikuttaa se, ettei ekana vuotena oikeen ehditty harjotteleen ku päiväkodissa, kun piti jo koulutusohjelmavalinta tehä!  huh.gif

Kylhä sitä kierrettiin monipuolisesti kaikkeen tutustumassa, mut eihän se riitä, joillakin ne tutustumiset vaan vahvisti ennakkoluuloja...

Ite valitsin vanhustyön linjan ja oon oikein tyytyväinen valintaani  ;D

Posted

En oo lähihoitaja, mutta moni on ainakin puhunut sitä, että yleispätevin ja hyödyllisin suuntautuminen olisi sairaanhoito ja huolenpito.

ystävä valmistu lh:ksi valittuaan lapset ja nuoret -eipä oo siltä saralta töitä saanut. vanhusten parissa työskentelee.

Posted

Sh/hp on ollut alusta asti selvää. Ja sekin on ollut alusta asti selvää, että 80-90% porukasta on ikäihmistä, mikäli päädyn duuniin sinne minne itse haaveilen, eli kaupungin sairaalaan.

Hoidollista käsityötä ja teoriaa tarvitaan kaikkiin, sairaalamaailmassa kuitenkin katsovat nimenomaan sh/hp-suuntautumista.

Ketään en halveksi tai tuomitse, kuka ne minunkin mukulat hoitaisi/olisi hoitanut pkodissa, ellei koulutettu lh/lto.

Ja kuka sinne luuriin vastaa, kun kotiutat sairaalasta esmes vanhusta?: lh, joka lienee vanhustyön puolelta(?).

Että se siitä halveeraamisesta ;D.

carpe diem

Posted

Täytyy tunnustaa että alaa opiskelevana käytännössä _kaikki muu_ kiinnostaa paitsi geriatria. En oikein osaa sanoa tiettyä syytä, mutta vauhti & vaaralliset tilanteet vaikuttanevat sellaisena tekijänä, että näkee itsensä mielummin tulevaisuudessa teholla/leikkurissa/binbulanssissa kuin jossain pitkäaikaispuolella.

I'll get mi coat

Posted

Mä olin kauhusta kankeena opiskeluaikana pitkäaikaisosastolla. Sain todella huonot arvostelutkin sieltä, koska se ei voinut vähempää kiinnostaa. Päätin silloin että ei ikinä mihkään vuodeosastolle töihin.. Ja arvatkaas vaan missä sitä nyt ollaan..  ;D ;D

Posted

Koko lähihoitajakoulutus on hanurista siinä mielessä, että kun lyödään ne kymmenkunta (oliko niin monta?) ammattia saman nimikkeen alle ja suuntaudutaan se tasan vuosi siihen omaansa nii eihän siinä voi ollaan missään hyvä. Vähän kaikkea ja ei kuitenkaan mitään. Oletetaan sitten et tällä "vähän kaikkea" perusjakson perusteella voi lähihoitajana työskennellä niin vanhuksilla kuin lapsilla. Ja niinhän se on. Ainahan työpaikka kouluttaa lisää! Itse lasten-ja nuorten ko:sta valmistunut ja töitä tehnyt lasten osastoilla keskussairaalassa. Ei tuo lasten suuntautuminen antanut sinne sairaan lapsen hoitoon juuri minkäänlaisia valmiuksia mun mielestä, töissä olen suurimman osan oppinut. TUttu valmistu hammaspuolen lähihoitajaksi ja työskentelee tällä hetkelläkin vanhusten parissa.

• 3 weeks later...
Posted

Asiakaslähtöisestihän näitä asioita kuuluisi ajatella ja sitä, että potilailla on OIKEUS asiantuntevaan hoitoon. Pitäs saada pykäliä näihinkin asioihin.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...